بازدید 3085

بانزدیک‌ شدن‌ انتخابات،دلهره اصلاح‌طلبان بیشترمی‌شود!

محمدعلي ابطحي - عضو مجمع روحانیون مبارز
کد خبر: ۶۵۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 24 January 2017

فقدان آيت الله هاشمي رفسنجاني ضايعه بزرگي براي نظام و انقلاب است. مردي كه سابقه درخشاني در دوران انقلاب داشته و پس از پيروزي انقلاب نيز در سمت‌ هاي مهمي ايفاي نقش كرده، با رفتن خود نگراني‌ هايي را در جامعه سياسي ايران وجود آورده است به نحوي كه هم اصلاح طلبان و هم اصولگرايان، فقدان آيت الله هاشمي را ضايعه اي بس بزرگ براي نظام مي‌دانند.

 البته اين نگرانی پس از درگذشت ايشان به این دلیل است که همیشه سیاستمداران در جمهوری اسلامی با هر گرایشی نگاهی به هاشمی و نقش او داشته اند؛ هرچند ايشان در هر زماني مخالفان خودش را داشت، اما همه آنها به بزرگی و نقش آفرینی او در حل مشکلات باور داشتند. 

در اين ميان اگرچه به گفته بسياري از اصولگرايان جبران اين ضايعه براي جناح رقيب سخت‌ تر خواهد بود اما، اصلاح طلبان آنچنان هم خود را دست و پا بسته نشان نمي ‌دهند كه نتوانند از اين واقعيت هرچند تلخ عبور كنند. البته ايشان نقش لنگرگاه در كشور را داشتند كه هرچند به ظاهر ديده نمي شد، اما مي توانست نقش مهمي در ايجاد توازن داشته باشد. 

حال با اين ضايعه بزرگ اصلاح طلبان كه چند سالي مي شود از پشتوانه بزرگي بنام آيت الله هاشمي رفسنجاني برخوردار بوده اند در ماه هايي كه رو به انتخابات است در تلاش براي ترميم اتفاقات اخير هستند. آنها در حاليكه از نقش هاشمي به عنوان ايجاد كننده توازن در كشور ياد مي‌ كنند، از مسير روشني مي گويند كه جلوي پاي آنان تا انتخابات پيش رو قرار دارد. 

بنابراين برخلاف نظر جريان رقيب كه معتقدند با فوت آيت‌ الله هاشمي اصلاح طلبان بيش از همه ضرر كرده اند، نگارنده اين تصور را ندارد. توازن قواي سياسي كشور بر هم نخواهد خورد و يا تغييري نخواهد كرد، بلكه شايد اين جريانات در آينده اي نزديك به نقطه تعادلي هم برسند. دليل آن را هم در اين مي‌ دانم كه تلاشي كه در تمام اين سال ها براي ضربه زدن به آيت الله هاشمي از سوي برخي انجام مي‌ گرفت، ديگر پيگيري نخواهد شد.

 به دليل شخصيت بزرگ هاشمي كه مخالفت ها با ايشان سطح عميق‌ تري به خود گرفته بود، حال شايد آن مخالفت‌ها بعد از فوت ايشان ديگر وجود نداشته باشد و جريانات سياسي بدون درگيري‌ خاصي بتوانند روي پاي خود بايستند. از همه مهمتر اينكه نوع حمايتي كه در مراسم عزاداراي ايشان از سوي مردم انجام شد مي تواند جامعه را به نقطه تعادل برساند.

 از سوي ديگر درست است كه جريان اصلاحات از چنين اتفاقي بسيار متاثر و متاسف است اما و در عين حال از دست دادن آيت‌‌الله هاشمي براي همه جريانات سياسي نگران كننده بود. چون ايشان تنها حامي يك جريان كه اصلاحات باشد، نبود بلكه پشتوانه اي براي كل نظام محسوب مي شد. اما به هرحال اعتقادم بر اين است كه چنين ضايعه اي براي اصلاح طلبان شرايط خاصي را رقم نخواهد زد. 

بالاخره روزي اين جريانات اجتماعي و سياسي مي بايست خود را با واقعيت هاي سياسي روبه رو سازند و فوت آيت‌ الله هاشمي رفسنجاني يكي از اين واقعيت ها بود. البته نزديك شدن به زمان انتخابات شايد دلهره‌ اي را در ميان حاميان جريان اصلاح طلب ايجاد كند چرا كه آيت‌ الله هاشمي حداقل در چند انتخابات اخير نقش مهمي را ايفا كرده اند، اما فكر نمي كنم اصلاح طلبان با مشكلي در روند انتخابات آينده روبه رو شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل