بازدید 29213
سرمایه‌ای که در عرض چند ساعت 37 درصد آب رفت؛

اتفاقی که سه برابر بیشتر از حادثه پلاسکو به ایرانیان زیان مالی رساند!!

در روزهای اخیر صحبت های زیادی درباره خسارت مادی پلاسکو شده است ،درباره ضرر و زیان صنعت پوشاک و عواقب و تاثیراتی که این حادثه با اهمال و عدم عاقبت اندیشی مسئولان مرتبط گریبان گیر ایرانیان شد. اما امروز شاهد اتفاقی بودیم که چندین برابر بیشتر از حادثه پلاسکو زیان مالی به ایرانیان رساند و وجه شباهت آن کوتاهی مسئولان مرتبط در سالیان متمادی بود!
کد خبر: ۶۵۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶ 24 January 2017

نقد شوندگی و شفافیت دو اصل مهم بازار سرمایه به‌حساب می‌آید. دو اصلی که به‌جای در کنار هم بودن، این روزها در تقابل با یکدیگر قرارگرفته‌اند و زمینه‌ساز یکی از سردترین فصل‌های بورس شده‌اند و در این میان سهامداران خرد که نه اطلاعی از پشت پرده صورت‌های مالی دارند و نه خبری از نتیجه تصمیمات کلان اداری، قربانیان اصلی این بازار بوده‌اند و خواهند بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، نقدشوندگی یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سرمایه به‌حساب می‌آید. اما برخلاف آنچه گفته شد توقف نمادهای متعدد در بازار بورس که به دلایل مختلف ایجاد شده است، عملکرد بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار داده و سهامداران را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. ابهام در ارائه اطلاعات، تعدیل پیش‌بینی درآمد سهام و برگزاری مجامع ازجمله مهم‌ترین دلایلی بوده است که منجر به توقف نماد شرکت‌های حاضر در بازار بورس شده است.

از جمله مهم‌ترین و پرحاشیه ترین توقف نمادهایی که در بازار بورس اتفاق افتاده است مربوط می‌شود به توقف سه نماد بزرگ بانکی یعنی بانک ملت، بانک صادرات و بانک تجارت که به‌تنهایی تقریبا 50 درصد ارزش گروه بانکی بازار سهام را در اختیار داشتند. سه نماد بانکی که از 28 تیرماه سال جاری بسته شد و سهامداران اين بانك‌ها كه بخشي از آن‌ها را سرمايه‌گذاران حقيقي و خرد تشكيل مي‌دهند، مدت‌هاست كه به دلیل برگزار نشدن مجامع بانك‌ها، نه سود سالانه خود را دريافت كرده‌اند و نه امكان مبادله سهام خود را در بورس دارند.

اما امروز نماد بانک ملت باز شد و زمینه‌ساز افت بیش از هزار واحدی شاخص کل بازار بورس شد. به گزارش تابناک، امروز سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه که بازار روند باثباتی را آغاز کرده بود، در پایان بازار با بازگشایی یک نماد بانکی، شاخص کل با افت هزار و 14 واحدی روبه‌رو شد و در ارتفاع 78 هزار و 249 واحد قرار گرفت.

علت بسته شدن نمادهای بانکی، اختلاف‌نظر بانك مركزي و سازمان حسابرسي در خصوص انجام عمليات حسابرسي بانك‌ها بر اساس استاندارد جديد IFRS بوده است. همه‌‌چيز ازآنجا آغاز شد كه بانك مركزي با صدور دستورالعملي بانك‌ها را موظف كرد تا ٣٠مرداد‌ماه گزارش حسابرسي خود را همراه با اظهارنظر حسابرس، بر اساس استانداردهاي جديد در اختيار بانك مركزي قرار دهند.

به‌این‌ترتیب بانک ملت که اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با برآورد سود 501 ریال ارائه کرده بود پس از اجرای دستورالعمل بانک مرکزی و تغییر صورت‌های مالی خود بر اساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی بودجه جدید را با سود برآوردی 102 ریالی تدوین و ارائه نمود. بدین ترتیب "وبملت" با تعدیل منفی 80 درصدی سود برآوردی مواجه گردید. بر اساس این گزارش، نماد بانک ملت که طی 27 تیرماه سال جاری با قیمت 1930 ریالی بسته شده بود، امروز با افت38 درصدی قیمت هر سهم به تابلوی معاملات بازگشت. نکته قابل‌توجه در روند معاملات این نماد بانکی افزایش فشار فروش سهام از سوی سهامداران حقوقی " وبملت" است. بخش عمده‌ای از فشار فروش روی این سهم مربوط به این گروه سهامداران می‌شد.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان ضرر سهامداران بانک ملت را محاسبه کرد: با توجه به اینکه امروز، ارزش هر سهم بانک ملت  724 ریال کاهش‌یافته است و تعداد سهام این نماد 50 میلیارد سهم است، ضرری که متوجه سهامداران شده برابر است با 3هزار و 620 میلیارد تومان. این رقم زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که در مقایسه با خسارت ناشی از رویداد ساختمان پلاسکو قرار گیرد که حدود 1000 تا  1500 میلیارد تومان برآورد شده است و این یعنی در عرض چند ساعت ضرری که متوجه سهامداران یک نماد بانکی در بازار بورس شده است حدود سه برابر خسارت پلاسکو است و البته این زمانی تأثربرانگیزتر می‌شود که بدانیم بخش عمده‌ای از این زیان متوجه سهامداران خردی می‌شود که نه صدایی دارند و نه مرثیه‌خوانی برای خسارت‌های واردشده بر زندگی‌شان.    

نکته بسیار مهم این است که عدم شفافیت دارایی‌های بانکی و شناسایی سود غیرواقعی، دیر یا زود گریبان آن‌ها و به‌تبع آن اقتصاد کشور را می‌گرفت. به‌عبارت‌دیگر چنانچه وضعیت بانک‌ها به حال خود رها می‌شد، نه‌تنها سهامداران، بلکه کل اقتصاد متضرر می‌شد. ازاین‌رو موضوع شفافیت و اصلاح صورت های مالی بحثی غیر قابل اجتناب بود.  

به نظر می‌رسد که در این اتفاق رخ‌داده در بازار سرمایه دو اصل از بازار سرمایه در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند. یکی اصل شفافیت است که به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی از الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های مالی استاندارد بوده است و دیگری اصل نقدشوندگی بازار است که باعث شد تا سرمایه‌های سرمایه‌داران خرد و کلان به مدت شش ماه بلوکه شود و در یک‌شب ارزش آن حدود 40 درصد افت کند. اتفاق امروز بارها و بارها برای بازار سرمایه افتاده است. چنانکه ریزش سهام بانک ملت یادآور اتفاقی بود که در سال 1393 نیز برای گروه پالایشی افتاد و بعد از ماه‌ها بسته بودن تعدادی از نمادهای پالایشی با افت حدود 50 درصدی باز شد و زمینه‌ساز آب رفتن یک‌شبه سرمایه سهامداران شد.

به این ترتیب و درحالی‌که در ابتدای سال جاری به گفته بسیاری از تحلیل‌گران بازار سرمایه گروه بانکی ازجمله گروه‌های مستعد رشد در سال 95 به‌حساب می‌آمد به پر ریسک ترین گروه تبدیل شد. توافق برجام و همچنین عدم رشد همگام با سایر گروه‌های بازار در اواخر سال 94 از جمله مهم‌ترین دلایلی بود که این گروه را برای بسیاری از سهامداران کم ریسک به یک گروه جذاب تبدیل کرده بود.

به این ترتیب و به‌احتمال‌زیاد بسیاری از سهامداران با توجه به‌روزهای سخت و کم‌رمقی که در سال جاری داشته‌اند، منتظر روزهای خوب بورس در روزهای پایانی سال خواهند بود. روزهای خوبی که می‌تواند درنتیجه باز شدن سایر نمادها و افزایش نقدینگی بازار باشد. البته اگر ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بازار به آن اجازه دهد. در پایان نباید فراموش شود که به نظر می‌رسد با بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌های تجارت و صادرات در هفته آینده نیز باید منتظر ریزش عمیق‌تر شاخص کل بورس بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
با تاسف زیاد چطور شما آتش سوزی و نابودی پلاسکو را که بهترین جوانان خوب و پاک و زحمتکش ایران زمین با اخلاص تمام، جانشان را در این راه از دست دادند ،چگونه به خودتان اجازه میدهید این مقایسه را بکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟میخواهید این بی توجهی مسئولین را مردم براحتی فراموش کنند؟آخر چگونه در مورد مردم قضاوت میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
آلتای
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
آقای طیب اینا فقط خسارات مادی پلاسکو رو با خسارات مادی بانک ملت مقایسه کردن والا همه میدونن خسارات معنوی با میلیاردها تن طلا هم جبران نمیشه
احسنت تابناک خوبه که حداقل یه خبرگزاری یه چیزی گفت.

اقایون خانوما بانک ملت به مردم ایران 3600 میلیارد تومن ضرر زد.
سهمی که در کمال بی انصافی باز شد و بدجور منفی خورد.

این سهم میبایست با حمایت کمه کم 160 تومن باز میشد نه این قیمت.


چه کنیم که جز خدا دادرسی نداریم.
اغلب ما مردم همانند حادثه پلاسكو ، ضررهاي مالي و معنوي بسياري ديده ايم حال همه توجهات به يك سو رفته ، كاش از لحظه هاي بد ما هم كسي سلفي ميگرفت كاش ماجراجويي برخي مسئولان در همه شركت ها ، بنگاه هاي اقتصادي كوچك و بزرگ كه با يه تصميم يا بخشنامه بي خردانه خيلي ها كه مسبب ضررهاي مالي و جاني گشته و گرديده است خودنمايي ميكرد . دامن همه مارو حريق گرفته ...
کلاش با تیتر .....
چرا هزینه عدم شفافیت بانک ها و کم کاری بانک مرکزی در نظارت را ما باید بدهیم چه امیدی است که فردا نگویند خودرو سازها و پالایشگاه ها و .... نیز حساب سازی کرده اند
وجود مسئولین دزد و فاسد بیشترین ضرر مالی رو به مردم میزنه
من با تشویق مردم به سرمایه گذاری توسط مسولین اقتصادی پاییز ۹۲ وارد بورس شدم و سهام بانکی که جزوء کم ریسک ترین سهام در بازار بورس بود رو خریدم و از ان زمان نه تنها اصل سرمایه ام رو بدست نیاوردم بلکه امروز ضرر فراوانی کردم خدا ازشون نگذره نفرین بر تقلب و دروغ تمام پس از انداز عمرم خاکستر شد ، اگه پولم تو همین بانک پس انداز بود هم اصل پولم سرجاش بود و هم سودش ،
دولت ما نشون دادن که غیر فابل اعتماد و دروغگو هستند.وعده انتخاباتی اقایی کلید دستش بود بعد با وزراش گفت با برجام مشکل اب خوردن مردم برطرف میشه.حالا سال بعد هم احتمالا رای می خوان بلاخره امسال من هم نشون میدیم که اعتراض یعنی چی؟
عزیزان بانکها همه ورشکسته اند صبر کنید تا صبح دولتشان بدمد و بر روی مردم آوار شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
تا زمانی که پول پشتوانه نداشته باشه هیچ بانکی ورشکست نمیشه!
رسالت وتعهد ندارید چاپ نشود
از جیب مرد مظلوم تراز مالی مردم متعادل میشود وضرر دزدی ها را مردم میدهند وایا این روش اعمالی مرکزی این نیست؟؟؟
پاسخ ها
فرامرز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
چاپ شد. ولی ما که نفهمیدیم چی گفتی
بدبخت شدیم کسی هم به فکرنیست
علت زیان بانکها در درجه اول این است که سودی را که نداشته اند میان سپرده گذاران تقسیم کرده اند تمام کسانی که این سودها را دریافت کرده اند در واقع ربا گرفته اند و بانکها هم برخلاف این همه تاکیدات ربوی عمل کرذه اند و نه اسلامی

2- دولت محترم 19 در صد منبع بانکها را از آنها وام گرفته و نه اصل و نه سود آن را پرداخت نکرده و منابع و خیال پرداخت آن را هم ندارد

3- 20 درصد منابع را هم مردم وام گرفته اند که برخی به خاطر رکود و بعضی دیگر عامدا توان یا قصد پرداخت آن را ندارند

3- متوسط 15 درصد منابع هم نزد بانک مرکزی سپرده قانونی است

پس عملا بانک باید با 35 درصد بقیه منابعش سود کل منابع را تامین کند خودتان حساب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
دوست عزیز با این تورم سود ربا نیست گذشته از این که هر عصری ابزار خودش را می طلید
بیشتر توضیح بدهید یا بهتر بگم زیر دیپلم بگید تا ماهم متوجه بشیم
دقیقا همون بلایی که حدود 2 سال پیش سر سهامدارهای شرکت های پالایشی نفت آوردن و یک شبه سهام اونا رو به یک سوم ارزشش رسوندن و اونا رو بدبخت کردن الان سر بانکی ها دارن می یارن،و برای همه معلومه این شامورتی بازی ها با برنامه و کار کیه .
همه جای دنیا قیمت سهام بالا و پایین میشه و این خصلت بورس هست.قرار نیست هر کی هر چی سهم خرید قیمتش بره بالا و سود کنه که!!
اینا پول بازیه در واقعیت خسارتی به کشور وارد نشده.
بانکهای ورشکسته ای که که درآمد ندارند می خواهید چند قیمت بخورد مثل خودرویی هایی که از اول سال قیمتشان نصف شده است
متاسفانه شرکتهای بورسی فاقد شفافیت در عملکرد و مالی میباشند ضمناً برخی شرکتها تقریباً سهام خود را رها نموده اند و در خصوص سهام موجود در بورس هیچ فعالیتی انجام نمیدهند صهامی داریم که 6 ماه از آخرین خرید و فروش آن میگذرد و نه سازمان بورس نه اداره بازرسی بورس و نه مالکان شرکت و سهامداران عمده کاری در خصوص رفع گره آن مینمایند
....
من سال 85 سهام فولاد مبارکه رو خریدم 190 تومان. الان بعد از 10 سال شده 140 تومن!
کلاً بورس تو ایران ضرره.
اولشه وقتی سود بانکی چند برابر کارکرد و خروجی سپرده پرداخت میشه همین میشه روزای خوب سیستم بانکیه ولی حق با شماست کسی به فکر نیست فکر کنم
بالاخره شفاف سازی مالی شروع شد، امیدوارم برای همه موسسات و بنگاههایی اقتصادی همین گونه شفاف سازی شود
شرکتها به چه دلیلی سرمایه مردم را تاراج میکنند و کسی هم نیست نظارت داشته باشد.مثل سایپا که از138توان بست بعد از چند هفته بدون دلیل از 109تومان باز کرد.چرا؟ اگر قبلا شفاف نبود چرا متوقفش نکردید؟ اگر شفاف بود چرا از جیب مردم دزدی کردند؟ به چه حقی از 138 به 109تقلیل یافت؟ چرا با اعصاب و روان و پول مردم بازی میکنید؟ آیا مسئولین و ناظران ما در خواب هستند یا همدست و یا خدای ناکرده د....؟ چرا نظارت و صداقت مرده است؟ آیا این عمل سرمایه مردم را از تولید به سوی شغلهای کاذب و دلالی سوق نخواهد داد؟ چه کسی پاسخگوست؟ الان هم بانک ملت بعد مدت طولانی بسته بود با منفی باز کرده است. تابناک خواهشن صدای مردم ،درد مردم ، ناله مردم را به گوش مسئولین برسانید.
باسلام قبل از بسته شدن نماد بانک صادرات از صریق درگاه ان لاین یک کارگذاری تقاضای خرید کردم ومتاسفانه پارامتر اعتبار درخواست را معتبر تا لغو انتخاب کردم و چند روز بعد نماد بسته شد از تاریخ 1395/05/04 مبتغ 8650000ریال بند مسدود شد و نمتوانم ان را ازاد کنم و هیچکس هم پاسخگو نیست خرده سهامدار بیجاره
تمام قيمتها در ايران حبابي است ، زيرا پشتوانه براي پول ملي نداريم ، چاپ بدون حساب و كتاب پول در ساليان متوالي باعث اين گونه سونامي ها است و البته تأثير كاغذ پاره ها چندين برابرش كرده.
تابناك متاسفم از اين تحليل عجيب و غريب!
آخه پايين اومدن ارزش سهام يه شركت چه ربطي داري به خسارت آتش سوزي!
اين چه مقايسه ضعيف و احمقانه اي است!
مگر روي جان و مال و اعصاب مردم ميشود قيمت گذاشت؟
این یعنی آمارسازی دروغ که دولت انجام می داد
اما بخاطر این پروتکل دیگه نتونست
حالا کی جوابگوست
با سلام
آقا کلا سرمایه گذاری توی بورس اشتباهه
بانک ملت به علت ریزش یکباره چنین به چشم اومد اما نمادهای دیگه هم سرمایه مردم رو به فنا دادن.اسم شرکت نمیارم اما این چه طرز حمایت از سرمایه گذاره؟
خوب بود میرفتیم یه کالا رو میخریدیم و میشدیم دلال؟
سلام عزیزان خیلی از ممالک دیگه هم با مشکلات اقتصادی کاهش ارزش پول و سقوط بورس مواجهند در ایران هم پس از پذیرش قطعنامه قیمتها سقوط و خیلی ها سکته ناقص یا کامل کردند. در امریکا هم پس سقوط سهام سهامداران خودشون رو از بالای ساختمانهای بلند پرت کردند پایین ،یه باروقتی بود که یه موشک کرم ابریشم خورد به بندر نفتی الاحمدی کویت طرف تو آمریکا خودشو کشت.
الان بسیاری از اصناف و صنایع دیگه هم دچار رکود یا سقوط قیمت هستند مثل بخش ساختمان که با ساخت بیش از نیاز مسکن به اسم مسکن مهر یا برج های بلند به امید سود چند برابری وقتی حباب قیمت مسکن ترکید نیاز بازار هم بخشی اشباع شد و بخشی هم ناتوان از خریدهستن خونه ها همه مونده رو دست سازنده ها
بیچاره اون کارگرایی که به دلیل قاچاق نیروی کار بیگانه هفته ای یک روز هم کار ندارن ضمن اینکه نیروهای کار بیگانه چندساله پس از قبضه بخش مسکن به سایر بخشها هجوم بردند.
اگر به تیترهای صفحه اول اینروزهای روزنامه "دنیای اقتصاد" که قاعدتا باید به مشکلات اقتصادی و در راس همه آنها بحران بورس بپردازد توجه کنید هیچ نشانی از سقوط سهمگین ودنباله دار بورس در آن نخواهیدیافت بجای آن تا دلتان بخواهد مقاله ضد مسکن که همواره تلاش در القای عدم افزایش قیمت مسکن داشته فراوان خواهید یافت !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان