بازدید 4756

افتتاح اولین دفتر ناتو در منطقۀ خلیج‌فارس

کد خبر: ۶۵۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷ 24 January 2017
دبیر کل ناتو در مراسم افتتاح اولین دفتر این ائتلاف نظامی غربی در منطقۀ خلیج‌فارس خواستار تقویت همکاری‌های امنیتی ناتو با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شد.

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، سه‌شنبه در مراسم افتتاح دفتر ناتو در شهر کویت در حضور شیخ جابر مبارک الصباح، نخست‌وزیر کویت گفت: این دفتر «مرکزی حیاتی برای همکاری بین ناتو و شرکای ما در حوزۀ خلیج (فارس) خواهد بود.»

این مرکز قرار است با برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته در زمینه‌های امنیت سایبری، امنیت انرژی، شیمیایی، بیولوژیکی و سلاح‌های هسته‌ای به کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس کمک کند.

مرکز ناتو در کویت در چارچوب «ابتکار عمل همکاری استانبول» تأسیس شده است. رهبران ناتو در سال 2004 در نشست این سازمان در استانبول ترکیه با تصویب طرح موسوم به «ابتکار عمل همکاری استانبول» یا آی‌سی‌آی تصمیم گرفتند ارتباط و همکاری امنیتی ناتو را با کشورهای خاورمیانه به‌ویژه کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس افزایش دهند.

کویت، قطر، بحرین و امارات متحده عربی اعضای آی‌سی‌آی هستند و دو عضو دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی و عمان) نیز قصد دارند به آن ملحق شوند.

مراسم افتتاح دفتر ناتو در شهر کویت، 5 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
استولتنبرگ گفت: «ما با تهدیدات امنیتی مشترک مانند تروریسم، گسترش سلاح و حملات سایبری مواجه هستیم و در آرمان‌های یکسان برای صلح و ثبات سهیم هستیم.»

دبیر کل ناتو با اشاره به همکاری این سازمان با تک‌تک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس افزود: «ضروری که بیشتر از قبل همکاری نزدیک داشته باشیم.»

استولتنبرگ گفت ناتو در سال گذشته صدها افسر عراقی را در اردن آموزش داده است تا مبارزۀ بهتری با گروه داعش داشته باشند.

وی افزود ناتو در حال گسترش «آموزش و ظرفیت‌سازی‌ها» در عراق است.

دبیر کل ناتو تصریح کرد این سازمان به مبارزه با تروریسم از راه‌های دیگر ازجمله با حمایت مستقیم از ائتلاف موسوم به ضد داعش که امریکا آن را رهبری می‌کند ادامه می‌دهد.

استولتنبرگ گفت این مرکز همکاری‌های نظامی و مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی را تقویت می‌کند.

شیخ صباح خالد الصباح، وزیر خارجۀ کویت نیز گفت منطقۀ خلیج‌فارس با چالش‌های جدی مواجه است و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با آن‌ها لازم است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل