بازدید 3629

آمارها درباره گرانی گوشت چه می‌گوید؟

گوشت گوسفند بعد از چند ماه در مسیر کاهش قیمت نامحسوس قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۶۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵ 29 January 2017
گوشت گوسفند بعد از چند ماه در مسیر کاهش قیمت نامحسوس قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ماه های اخیر قیمت گوشت گوسفندی به طور چشم گیری افزایش یافته است. به طوری که نسبت به ماه های اول سال جاری تفاوت قیمت به بیش از 10 هزار تومان رسیده است. در کنار گوشت گوسفندی تغییرات در قیمت گوشت گاوی سرعت پایین تری داشته است و افزایش قیمت گوشت گاوی به اندازه گوشت گوسفندی توجه ها را به خود جلب نکرد. اما نگاهی به آمارهای بانک مرکزی و قیمت های این محصولات در بازار حکایت از این دارد که گوشت قرمز با دو سرعت متفاوت افزایش قیمت داشته اند.

در بررسی آماری گزارش های بانک مرکزی در خصوص قیمت این دو ماده غذایی می بینیم که گوشت گوسفندی با استخوان در هفته سوم سال 95 با قیمت 38 هزار تومان در میادین شهرداری عرضه می شده است. در حالی که قیمت این محصول در سطح شهر با حدود 562 تومان ارزان تر به قیمت 37 هزار و 438 تومان به فروش می رفته است. این گزارش نشان می دهد که بیشترین روند افزایشی قیمت گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود در همین مقطع بین 8 تا 9 درصد است و این یعنی قیمت ها در این مقطع از سال متناسب با نرخ تورم تک رقمی شده هستند.

بعد از گذشت 11 ماه از شروع سال 95 در رسمی ترین گزارش بانک مرکزی قیمت عرضه گوشت گوسفندی به 42 هزار و 388 تومان -گزارش هفته منتهی به اول بهمن- رسیده است.
همچنین بررسی میدانی هم نشان می دهد قیمت ها در روز جاری هم در برخی قصابی ها هر کیلوگرم شقه با گردن ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان، سردست گوسفندی کیلویی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان، گردن گوسفندی کیلویی ۳۸ هزار تومان و ران گوسفندی ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می گیرد.

 با بررسی های گزارش بانک مرکزی در خصوص قیمت اقلام خوراکی که به طور منظم و در طول ماه منتشر می شود. مشخص می شود که قیمت گوشت گوسفندی در طول سال تا حدود پایان مرداد ماه بدون تغییر محسوس دنبال می شده است و از شهریور ماه افزایش این قیمت و نوسانات این محصول شروع شده است. به طوری که در شهریورماه سال جاری قیمت به بیش از 37 هزار تومان می رسد.

بیشترین دامنه قیمتی این محصول مختص به هفته سوم دی ماه است. در این مقطع قیمت در گزارش رسمی بانک مرکزی 44 هزار تومان و شش صد تومان اعلام می شود. در حالی که شواهد نشان می داد قیمت این محصول در سطح شهر تهران در آن مقطع به بیش از 45 هزارتومان هم می رسید.

پیشتر علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص افزایش یکباره قیمت گوشت گوسفندی در نیمه دوم سال به اقتصاد آنلاین گفته بود که به دلیل زبح دام های ماده قبل از زادآوری و تامین نبودن ذخیره کافی برای سال بعد در نیمه دوم سال بحران ایجاد کرده است.

وی همچنین گفته بود که برنامه کاهش تعرفه واردات گوشت گوسفندی در دستور کار دولت قرار گرفته است و قرار است با این سیاست بازار گوشت گوسفندی تا پایان سال کنترل شود.

ثابت ماندن قیمت گوشت گاو

درحالی که روند قیمت گوشت گوسفندی در ماه قبل با شدت بیشتری گرفته شد و بالاخره ظرف چند روز اخیر از شدت  قیمت کاسته شده است. بررسی گزارش های آماری بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت گوشت گاو دارای روند خطی است و تغییرات قیمتی این محصول در طی سال جاری خیلی نوسانی نبوده است.

قیمت گوشت گاوی درماه های ابتدایی سال بین 29 هزار تومان تا 31 هزارتومان بوده است. این قیمت تا محدوده پایان مرداد ماه سال جاری به طور منظم در هر گزارشی تکرار شده است.

 با پایان یافتن شهریور قیمت گوشت گاوی  در محدوده 1000 تا 2000 هم افزایش می یابد. اما روند افزایش قیمتی از این مقطع به بعد مجدد روند  با ثبات خود را حفظ می کند و کمتر اختلاف قیمتی شدید پیدا می کند. به طوری که می توان گفت قمیت گوشت گاوی با همین روند هر دوماه یکبار یک افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب قیمت گوشت گاوی به طور منظم به رقم 33 هزار تومان، 35 هزارتومان و 37 هزارتومان افزایش می یابد.

پیشتر رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران به اقتصاد آنلاین اعلام کرده بود که قیمت گوشت گاوی ظرف ماه های اخیر ثابت بوده است. که در این خصوص بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد فقط سرعت رشد گوشت گاوی در نیمه دوم سال ثابت مانده است و افزایش قیمت گوشت گاو در کنار گوشت گوسفند به صورت توأم رخ داده است.

آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت این محصول در هفته منتهی به اول بهمن ماه 36 هزار و 913 تومان است. در جدیدترین بررسی میدانی از قیمت گوشت گاوی قیمت این محصول به طور متوسط هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله 32 هزار تومان، گوشت گوساله کیلویی 37 هزار تومان، ران گوساله کیلویی 38 هزار تومان، ماهیچه گوساله کیلویی 44 هزار تومان و گوشت استیکی کیلویی 51 هزار تومان فروخته می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر