بازدید 12245
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «سرانجام حقوق‌های نجومی ۳۹۷ نفر» تا «گام بعدی ترامپ برای ممنوعیت ورود نیروی کار»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات بورس، کاهش قیمت دلار و درهم و گرانی یورو، افزایش بهای انواع سکه و اونس جهانی طلا، زعفران در ترازوی ارزانی، افزایش قیمت نفت، ناامیدی مصر از سعودی‌ها، پایان زندگی بدون مالیات برای سعودی ها، نمره مردودی خصوصی‌سازی، تصمیم اخیر ترامپ به سود گردشگری آسه آن، معوقات بانکی در ایستگاه 105 هزار میلیارد تومان، دلایل گرانی مرغ در بازار و راه دشوار پرداخت مالیات 13 میلیارد یورویی اپل به ایرلند را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 01 February 2017
از «سرانجام حقوق‌های نجومی ۳۹۷ نفر» تا «گام بعدی ترامپ برای ممنوعیت ورود نیروی کار»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات بورس، کاهش قیمت دلار و درهم و گرانی یورو، افزایش بهای انواع سکه و اونس جهانی طلا، زعفران در ترازوی ارزانی، افزایش قیمت نفت، ناامیدی مصر از سعودی‌ها، پایان زندگی بدون مالیات برای سعودی ها، نمره مردودی خصوصی‌سازی، تصمیم اخیر ترامپ به سود گردشگری آسه آن، معوقات بانکی در ایستگاه 105 هزار میلیارد تومان، دلایل گرانی مرغ در بازار و راه دشوار پرداخت مالیات 13 میلیارد یورویی اپل به ایرلند را در بر دارد.


رشد 14 واحدی شاخص کل بورس

بازار بورس روز سه‌شنبه 12 بهمن ماه درحالی به پایان رسید که همچنان کم حجم و ناامید پیگیری شد. شاخص کل بورس با رشد 14 واحدی به ارتفاع 77 هزار و 975 واحد رسید. شاخص هم وزن اما با افت 30 واحدی به ارتفاع 15 هزار و 739 واحد دست یافت. ارزش معاملات نیز 2585 میلیارد ریال شد. در فرابورس نیز آیفکس با 0.2 واحد رشد به 850 واحد رسید. ارزش معاملات نیز2340  میلیارد ریال شد.



دلار و درهم کاهش داشتند؛ یورو افزایش

در پایان معاملات روز سه شنبه 12 بهمن ماه، هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز با کاهش 68 ریال به میانگین قیمت فروش 38 هزار و 24 ریال رسید. هر یورو نیز با رشد 44 ریال به قیمت 41 هزار و 176 ریال فروخته شد. همچنین هر درهم امارات نیز با افت 44 ریال به رقم 10 هزار و 444 ریال رسید.

سکه تمام گران شد

در پایان معاملات روز سه شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم در بازار با افزایش 3 هزار تومان به رقم یک میلیون و 146 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با رشد 19 هزار و 100 تومانی به قیمت یک میلیون و 187 هزار و 800 تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی با افزایش 3 هزار تومان به رقم های 613 و  329 هزار تومان رسیدند.

اونس طلا بالاتر از 1200 دلار معامله شد

در آخرین ساعات معاملات روز سه شنبه بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با افزایش 16 دلار و 10 سنت به رقم 1213 دلار و 30 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با 39 سنت رشد به قیمت 17 دلار و 61 سنت فروخته شد. به نقل از رویترز، با اعلام فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر عدم سفر اتباع برخی کشورهای مسلمان به آمریکا و روی آوردن سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان دارایی امن در برابر ریسک، قیمت طلا نیز به بالاترین رقم در نزدیک به یک هفته گذشته رسید.

سرانجام حقوق‌های نجومی ۳۹۷ نفر

عادل آذر از عودت تمامی حقوق‌های نجومی به خزانه خبر داد و گفت: ۳۹۷ نفر که ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حقوق غیرمتعارف به آنها پرداخته شده بود تمام مبلغ ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را به خزانه عودت دادند. به گزارش ایسنا، رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: دیوان محاسبات بین دریافت‌کننده حقوق‌های غیرمتعارف و مدیری که حقوق نجومی پرداخت کرده تفکیک قائل شده و در واقع تصمیم‌گیرنده برای پرداخت حقوق غیرمتعارف تخلف کرده است.

تب خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی فروکش کرد

رئیس کل بیمه مرکزی گفت:بعد از حادثه فاجعه آمیز ساختمان پلاسکو، با توجه به بار احساسی که ایجاد شد، توجه مردم به بیمه آتش سوزی در روزهای اولیه بیشتر شد. به گونه ای که برخی شرکت ها حتی تا ۴۰ درصد افزایش فروش این بیمه را داشتند اما به مرور، اهمیت خرید این بیمه نامه در فاز فراموشی قرار گرفت.

زعفران در ترازوی ارزانی

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران  حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ را 4 میلیون و 600 و حداکثر 5 میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد و اضافه کرد: در شرایط کنونی نرخ هر کیلو طلای سرخ نسبت به ماه های گذشته 400 هزار تومان کاهش یافته که علت این امر ناشی از کاهش تقاضا در بازار است چرا که عمده خریداران در ابتدای فصل سعی می کنند خرید خود را انجام دهند.

افزایش قیمت نفت با پایبندی ۸۲ درصدی اوپک به قرارداد کاهش تولید

در روز سه شنبه با انتشار این خبر که تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تولید خود را بیش از ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دادند، قیمت نفت مجددا افزایش یافت. کاهش تولید به میزان ذکر شده حاکی از آن است که تولید کنندگان در پایبندی به تعهداتشان نسبت به توافق کاهش تولید اوپک مصمم اند،تواقی که در ۸ سال گذشته بی نظیر است. بر این اساس در آخرین ساعات روز سه شنبه بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 54 سنت به رقم 53 دلار و 22 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد 51 سنت به قیمت 55 دلار و 81 سنت معامله شد. به طور کلی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت توانسته ۸۲ درصد از تعهدات خود را برای کاهش تولید نفت عملی کنند. این در حالی ست که پیش بینی خیلی ها، درصدی کمتر از این بود.

ناامیدی مصر از سعودی‌ها!

وزیر نفت مصر روز سه شنبه از سفر به عراق در ماه فوریه (ماه پیش روی میلادی) برای توافق نهایی جهت خرید نفت از این کشور خبر داد. به خبرگزاری رویترز، «طارق الملا» پیش‌بینی کرد که توافق در نیمه اول نیسمال سال 2017 نهایی شود و مصر تلاش دارد تا بین یک الی یک و نیم میلیون بشکه نفت ماهانه از عراق نفت خام خرید کند. این سفر در حالی انجام خواهد شد که شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) فروش نفت به مصر را از ماه اکتبر سال 2016 قطع کرده است.

پایان زندگی بدون مالیات برای سعودی ها

به دنبال تصویب کابینه سعودی برای تحمیل مالیات بر ارزش افزوده مورد حمایت صندوق بین المللی پول (IMF) در سرتاسر خلیج فارس، زندگی معاف از مالیات برای سعودی ها به زودی به تاریخ خواهد پیوست. تصویب این مالیات بدنبال رکود نفتی صورت می گیرد. توضیحات بیشتر در این قسمت قابل مشاهده است.

خصوصی‌سازی نمره مردودی گرفت

در گزارش تفریغ بودجه سال 94  آمده است: مطابق بند (الف) تبصره (3 ) ماده واحده، به دولت اجازه داده شده است که از طریق سازمان خصوصی سازی تا پایان سال 94 کلیه سهام، سهم الشرکه و سایر موارد مصرّح در بند مـذکور را واگذار نماید. با توجه به برنامه ریزی سال 94 هیئت واگذاری مقرر گردید تعداد 133 مورد واگذار شود که از این تعداد بالغ بر 113 مورد طی سال مذکور آگهی و عرضه شده است اما صرفا تعداد 5 مورد به فروش رسید. عملکرد سازمان خصوصی سازی در این زمینه ضعیف ارزیابی شده است.

تصمیم اخیر ترامپ به سود گردشگری آسه آن

به گزارش رویترز، شرکت ها و مقامات کشورهای آسیایی در تلاش برای استفاده از موقعیت دستور جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص ممنوعیت سفر شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا می گویند به دنبال همکاری های بیشتر در زمینه های گردشگری و آموزشی با مسلمانان منع شده از ورود به آمریکا خواهند بود. به نقل از تسنیم، شرکت هواپیمایی ایرآسیا در مالزی، بزرگترین ایرلاین آسیایی اعلام کرد، 10 کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) می توانند از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند. تونی فرناندس، مدیر این شرکت روز سه شنبه در توییتر خود نوشت: «اکنون که جهان در حال حرکت به سمت سیاست های انزوا گرایانه است، زمان ان است که آسه آن شروع به آسان تر کردن جذب گردشگران خارجی کند.»

معوقات بانکی به 105 هزار میلیارد تومان رسید

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی اطلاعات دقیقی از میزان معوقات بانکی دارد یا خیر؟ این معوقات چقدر است؟ آیا معوقات بانکی روند صعودی داشته یا خیر؟ گفت: این روند رو به افزایش نبوده است به طوری که در سال 92 حجم مطالبات معوق نسبت به کل تسهیلات 15 درصد بود که حدود 90 هزار میلیارد تومان می‌شد ولی اکنون این نسبت و حجم مطالبات معوق به 11 درصد رسیده که حدود 105 هزار میلیارد تومان رسیده است بنابراین افزایش مطلق وجود دارد اما نسبت آن مهم است.شما نمی‌توانید قدرمطلق را مقایسه کنید. سیف افزود: بنابراین آن چیزی که مهم است این بوده که آن 15 درصد اکنون به 11.7درصد رسیده و این روند هم ادامه می‌یابد.

دلایل گرانی مرغ در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار با بیان اینکه قیمت این کالا از چهارشنبه هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته است، اظهارداشت: دلیل این امر آن است که اعلام بار و عرضه مرغ از سوی تولیدکنندگان مقداری کاهش یافته است. وی اضافه کرد: در حدود ۵۰ روز گذشته، جوجه ریزی کمتر انجام شده که نتیجه آن منجر به کاهش عرضه مرغ به بازار شده است.

اپل برای پرداخت ۱۳ میلیارد یورو به ایرلند کار دشواری پیش رو دارد

شرکت اپل هنوز مالیات های معوقه و پرداخت نشده خود به ایرلند را که به رقم ۱۳ میلیارد یورو می رسد پرداخت نکرده است. کمیسیون اروپا ضمن تاکید براین موضوع مهلت پرداخت این مالیاتها را سوم ژانویه سال جاری تعیین کرده بود. به گزارش یورونیوز، با این وجود مارگرت وستاگر، کمیسر اروپایی بخش رقابتهای تجاری بر دشوار بودن پرداخت چنین رقمی اذعان دارد: «پرداخت این پول دشوار است زیرا رقم سنگینی است. بنابراین باید بهترین راه برای این کار پیدا شود. راه حل مسدود کردن حساب برای ارقامی چون ۲۵ تا ۳۰ میلیون یورو که در برخی موارد اجرا می شد، در این مورد عملی نیست. بر پیچیده بودن مسئله واقف هستم. برای همین این رقم سر موعد پرداخت نشده است.» شرکت اپل پیشتر اعلام کرده بود از تصمیم کمیسیون اروپا مبنی بر اجبار این کمپانی به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو به ایرلند تجدیدنظر خواهی می کند. این کمپانی اخیرا از برنامه انتقال کلیه فعالیتهای تجاری بازرگانی خود از لوکزامبورگ به ایرلند پرده برداشته بود. مرکز فعالیتهای این شرکت در اروپا در ایرلند قرار دارد.

گام بعدی ترامپ برای ممنوعیت ورود نیروی کار

درست یک روز پس از آنکه تیم کوک مواضعش در مخالفت با قانون منع مهاجرت هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را عنوان کرد هدف بعدی دونالد ترامپ در همین زمینه کارگرانی هستند که توسط اپل و سایر کمپانی های حوزه تکنولوژی استخدام شده اند. به گزارش بلومبرگ، در همین راستا گفته می شود سازمان ویزای ایالات متحده آمریکا دستوری اجرایی از سوی ریاست جمهوری دریافت کرده که طی آن صدور ویزای کاری خاص H-1B که در زمره مهاجران قرار نگرفته و توسط صدها هزار نیروی شرکت های تکنولوژی استفاده می شود، برای اغلب کشورها از جمله هند و چین هم ممنوع خواهد شد. رئیس جمهور جدید آمریکا قصد دارد با این ترفند به ایجاد شغل در ایالات متحده کمک کند و اگر این بخش هم پیاده سازی شود، بدیهی است که رویکردهای کمپانی های بزرگ آمریکایی مانند مایکروسافت، گوگل، اپل و آمازون برای جذب استعداد از ملت های مختلف دستخوش تغییر خواهد شد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴
یعنی فقط اضافه دریافتی های یکسال رو گرفتند و سال های قبل از آن نوش جان و گوارای وجود نازنینشون...
بابا چرا بنده خداها رو اینقدر به زحمت انداختید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام
بنظرم ترامپ که دوران جوانی خود را حدود 50 سال قبل سپری کرده است دلبستگی زیادی به شرایط اجتماعی آن دوران آمریکا دارد و در حال باز تولید همان شرایط است. زمانی که تعریف متفاوتی از مظاهر قدرت ملی در افکار عمومی شناخته می شد.
رواج اینترنت و گسترش ایده دهکده جهانی برای نسل ترامپ در تمامی دنیا و در تمامی کشورها گیچ کننده و هرج و مرج آمیز است. این دوران برای آنانی که بیش از 70 سال سن دارند دارای خط و مرزهای مشخص تر و فهمیدنی ترند. خصوصا آنکه در آن دوران آمریکا سنبل پیشرفت و قدرت و ... در افکار عمومی جهان شناخته می شد
ظاهرا تنها کسانی که مجاز هستند نجومی دریافتی داشته باشند و کسی هم به آنها نگوید که بالای چشمشان ابرو است پزشکان متخصص هستند.
اگر کارگری از روی نیاز هزار تومن دزدی کتد دستش را میبرند و شلاقش میزنند ولی دزدان میلیاردی را فقط پستشان را عوض میکنند. باید بازنگری در قوانین صورت گیرد. وای به روزی که بگندد نمک.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان