بازدید 16258
حاشیه نگاری بر تجمع اعتراضی آتش نشانان پیمانی؛

تأمین جانی شهروندان کلانشهر مشهد در دستان پیمانکاران!

این در حالی است که گلایه های آتش نشانان شاغل در این ایستگاه ها حکایت از تنظیم قراردادهای بسیار کوتاه مدت و چند ماهه با ایشان دارد. قراردادهایی که بر اساسشان، درآمد ماهانه این آتش نشانان به سقف ماهانه حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌رسد اما از ایشان توقع جان فشانی می‌رود.
کد خبر: ۶۶۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 02 February 2017
باورش سخت است اما واقعیت دارد؛ تأمین جان و مال شهروندان یکی از پرجمعیت ترین شهرهای کشورمان به پیمانکاران بخش خصوصی سپرده شده و ایشان با حساب دو دوتا چهارتا می‌کوشند به گونه‌ای در عملیات نجات، اطفای حریق و دیگر مشکلات پیش آمده عمل کنند که درآمدشان بیشتر شود!
 
به گزارش «تابناک»، ایده واگذاری نهاد مهمی مانند سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، شاید یکی از عجیب ترین ایده های ممکن در جهان باشد؛ اما عجیب تر آنکه بدانیم این ایده در یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای کشورمان اجرایی شده و مخالفت های فراوان با آن نیز نتوانسته تغییری در شرایط ایجاد کند.

این اتفاق در مشهد مقدس رخ داده است. آن هم نه به تازگی، که از حدود 5 سال پیش و با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد؛ مصوبه‌ای که برای اجرایی شدنش، نیازمند تصویب در فرمانداری مشهد بود اما بی دریافت این مصوبه، اجرایی شد و  سال ها از آن موضوع می‌گذرد. آنقدر که اشکالات دیگرش موجب شده اعتراضاتی بیافریند و توجه ها را به خود جلب کند.

حدود پنج سال است که چند ایستگاه آتش نشانی در مشهد، با ترک تشریفات و برخلاف مفاد فراوان قانونی، به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. به این صورت که شرکتی آنها را در اختیار گرفته و به ازای خدماتی که می‌دهد، از شهرداری پول دریافت می‌کند؛ شیوه‌ای که قابل حدس است چه اشکالاتی به دنبال داشته و چه مشکلاتی پدید آورده است.

 از جمله این اشکالات، میزان حقوق پایین آتش نشانان شاغل در این ایستگاه ها و عدم تامین آتیه ایشان است که به واسطه قراردادهای کوتاه مدت، به ظاهر رسمی هم شده است؛ قراردادهایی که به کمکشان می‌توان آتش نشانان معترض را راهی خانه کرده و با نیروهای جدید جایگزینشان نمود، بی آنکه با مشکل قانونی مواجه شد!
 

وضعیتی که تداوم آن اعتراض این آتش نشانان را موجب شده و پس از بی نتیجه بودن پیگیری های فراوان، ایشان را مجاب کرده که به شیوه ای دیگر اعتراض نمایند؛ تصمیمی که بر اساس آن، امروز تجمع اعتراضی شماری از این آتش نشانان مقابل استانداری خراسان رضوی شکل گرفت.

تجمعی که اگر بدانیم حاضران در آن، نه کارگران ساده، که آتش نشانان جان برکف و متخصصان عرصه ایمنی هستند، دردناک تر جلوه خواهد کرد و این پرسش را به وجود خواهد آورد که چگونه ممکن است اطفای حریق و ارائه دیگر خدمات ایمنی به شهروندان به بخش خصوصی و پیمانکاران سپرده شود؟ اصلا خصوصی سازی و واگذاری امور به پیمانکارانی که یکی از مهم ترین اولویت هایشان، سود مالی است، تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

این در حالی است که گلایه های آتش نشانان شاغل در این ایستگاه ها حکایت از تنظیم قراردادهای بسیار کوتاه مدت و چند ماهه با ایشان دارد؛ قراردادهایی که بر اساسشان، درآمد ماهانه این آتش نشانان به سقف ماهانه حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌رسد؛ اما از ایشان توقع جان فشانی می‌رود.

وضعیتی اسفناک که بر اساس موازین قانونی نیز پذیرفته شده نیست، چون مصوبه شوراهای اسلامی شهرها بی تأیید در فرمانداری ها قانونی نیست و از این حیث، واگذاری شماری از ایستگاه های آتش نشانی مشهد به بخش خصوصی، غیرقانونی است. بماند که اصرار فرمانداری به غیرقانونی بودن این واگذاری هم نتوانسته طی پنج سال اخیر تغییری در وضعیت به وجود آورده و اوضاع را به مدار قانونی بازگرداند.

با این حساب کافی است حادثه اخیر رخ داده در تهران، یعنی ماجرای هولناک فروریختن پلاسکو و حواشی آن را مرور کنیم تا دریابیم اگر خدای ناکرده رویداد مشابهی در محدوده عمل یکی از ایستگاه های آتش نشانی بخش خصوصی در مشهد رخ دهد، چه خواهد شد و انتظار شهروندان از آتش نشانان چه خواهد بود؟ آن هم در شهر پرجمعیتی مانند مشهد مقدس که همواره میزبان شمار زیادی از زائرین امام هشتم (ع) است و ساختمان های ناامن فراوانی دارد!

در پایان گفتنی است، «تابناک» در آینده جزئیات بیشتری از روند خصوصی سازی آتش نشانی در این شهر و مستندات مربوط با غیرقانونی بودن این اقدام منتشر خواهد کرد؛ به این امید که مشخص شود پشت پرده چنین تصمیم شگفت انگیزی چیست!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
شوخی میکنی تابناک؟ :)

راجب برج سلمان هم بنویس! :)
این چیزا که مهم نیست . جان و مال و حق و حقوق مردم چه اهمیتی داره ؟ مسئولین به سلامت باشند انشالله ! فقط حدایی نکرده کنسرت برگزار نشه و الا این چیزا به کسی چه ربطی داره .
خیانت به مردم شهر امام مهربانی و زائران آن حضرت
این دیگه آخر نامردیه، ارزش انسان برای اونا چرا اینقدر کمه.
واقعا چرا مشهد قوانینش با ایران فرق میکنه، کلا یه ایالتیه واسه خودش!
واقعا باعث تاسفه... مردم شهر باید به جای اتش نشانها جمع بشن...
دیروز البته 13/11/95، نه امروز
درود بر تابناک. خصوص سازی به بهای جان شهروندان!!!
مساله اینه که وقتی مدیریت شهر دست مشهدیا باشه، فرقی نمیکنه آتش نشانی خصوصی باشه یا دولتی. در هر دو حالت، اونایی که سلفی میگیرن مقصرن
"به این امید که مشخص شود پشت پرده اتخاذ چنین تصمیم شگفت انگیزی چیست؟!"
پشت پرده خاصی ندارد همه چیز جلوی پرده و عیان است
الان امام جمعه مشهد کجاست ؟
درست مثل پست های 63و132 کیلوولت،پست های فشار قوی با اهمیت فوق العاده به طوری که با یک اشتباه اپراتور ممکن هست کل شبکه سراسری برق از مدار خارج بشه و با وجود تجهیزات میلیاردی که نیازمند دقت فراران هست الان چند ساله داره برخالف قانون توسط شرکت نیروی انسانی اداره میشه
مشهد پایتخت فرهنگی اسلام باشه. بقیه مشکلات اهمیت نداره
چرا نظرات رو اعلام نمیکنین؟
چشم امام جمعه محترم مشهد روشن
ما همه آتش فشانیم
به عنوان یک مشهدی برای شورای شهر و شهرداری مشهد واقعاً متاسفم
خدا خیرت بده تابناک این موضوع رو پبگیری کن تا به نتیجه برسه . نیروهای جدید رو فقط پیمانکاری میگیرن قدیمیا همه قراردادهای سفت و محکم دارن و مثل برده با نیروهای جدید برخورد میکنن .
فدای سرتون. خدای نکرده کنسرت نیست که ؟!!!
بلایی که سر صنعت و پرسنل پیمانی آوردن سر آتش نشانهای عزیز هم میارن . واقعا جای تاسف و تامل دارد .
بهترین فرصت برای سواستفاده اتش نشانان
مسخره ترین تصمیمی که در یک کشور می شود گرفت این است که قسمت های مهم مربوط به امنیت یک شهر و کشور را به بخش خصوصی واگذار کرد.
باز دوستان يك سنگى انداختند ته چاه، ٤٠ نفر عاقل از اقصى نقاط كشور بايد كمك كنند تا بياريمش بيرون.
چرا شوراى شهرها پر است از تصميمات به شدت نادرست؟
اینجا مشهده آقا.... مشهده.... لطفاً در امور داخلی سایر کشورها اظهار نظر نکنید
فقط میشه گفت فاجعه، افتضاح،خیانت به حقوق شهروندان.بنده به دلیل نوع شغلم با پیمانکاران عمرانی سر و کار دارم و مدت زیادی توی این نوع شرکت ها مشغول بودم.پیمانکاران از هر راهی برای کاهش کیفیت و افزایش در آمدشون استفاده می کنن.تمام آیین نامه ها و استاندارد ها براحتی یا با همکاری مهندسین ناظر کنار گذاشته میشن و یا به طرز غیر قانونی با سند سازی این قوانین رو دور میزنن.حالا اینی که گفتم برای راه و فضای و سبز و ابنیه هستش وای به خدمات ایمنی که جز با جان مردم با چیزی سر و کار نداره.چیزی که واقعا وجود نداره وجدانه
واقعا ارزش انسان در نزد ما و در جامعه ما در اینجاها معلوم می شود
واقعا که جان مردم ذره ای برای این مسئولین ارزش نداره جای بسیار تاسفه
مهم اینه که در این شهر کنسرت برگزار نشه ، اینجور مسائل که اهمیت نداره
بهتر بود به جای اینکه در تلویزیون چپ و راست و هر دم صحبت از آتش نشانان و پلاسکو حرف بزنید،در مورد چنین مشکلاتی حرف بزنید و خبر پخش کنید
متاسفانه شهرداری و شورای شهر مشهد در دست کسانی است که کوچکترین ارزشی برای جان و مال و وقت مردم قایل نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
فقط به فکر جیبشان هستند
شهرداري و شوراي شهر مشهد تصميمات جالبي مي‌گيرند. گويي اين جا نقطه‌اي از ايران نيست. بعضي از مصوبه‌هاي شوراي شهر در سال‌هاي گذشته بر خلاف قوانين جاري كشور است. به‌عنوان مثال چند سال قبل مصوبه‌اي از شوراي شهر به مطبوعات استان ارسال شد كه بابت آگهي‌هاي درج شده در نشريات كه بسياري از آن‌ها در شهرهايي غير از مشهد و بعضا خارج از استان هستند، آگهي دهندگان بايد به شهرداري مشهد عوارض پرداخت كنند!!!!!!!!!
اعضای این دوره شورای مشهد کارهای عجیب و غریبی انجام میدهند . به عنوان یک مشهدی از انتخاب این اعضا و همچنین نمایندگان مجلس این دوره پشیمانم
کاش مسولان انقلابی عمل کنند و بفکر این آتش نشانانی که عمرشان را در این راه پر خطر گذاشته اند باشند
و به فکر پر کردن جیب یک سرمایه دار نباشند
کاش مسولان انقلابی عمل کنند و بفکر این آتش نشانانی که عمرشان را در این راه پر خطر گذاشته اند باشند
و به فکر پر کردن جیب یک سرمایه دار نباشند
واقعا متاسفم برای مقامات ارشد شهر مقدس مشهد و متاسفم برای اعضای شورای شهر البته در کل شورای های شهر در طول این چند سال عملکرد رضایت بخشی نداشته اند و بیشتر بار مالی بر روی دوش شهرداری هاداشته اند
در شهری که مردانش عصا از کور میدزدند من از خوش باوری انجا محبت جستجو کردم
الان شوراي شهر مشهد بيانيه ميده كه اينا خودشون خواستن پيمانكار باشن. مكا اصلا مجبورشون نكرديم. كي گفته تهديدشون كرديم. و ......
من براي كمك به مسئولين همينجا اين مطلب رو تكذيب ميكنم .مسئولين حال ندارن تكذيب كردن سختشونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل