بازدید 14094
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «فیش‌ 300 هزار تومانی تأمین اجتماعی» تا «پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران در 2050»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار شاخص بورس و فرابورس، کاهش 100 ریالی دلار، افزایش شاخص دلار، افزایش بهای طلا و نقره، کاهش بهای نفت، آرامکو عربستان و بورس سنگاپور، رضایت اوپکی ها از نفت ۶۰ دلاری، قوانین زائد محیط کسب و کار، نرخ تورم تولید بخش معدن، بزرگ ترین خطر پیش روی دولت ترامپ، آمريكا و چين در آستانه جنگ تجاری و واکنش مرکل به سیاست مالیاتی ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 08 February 2017
از «فیش‌ 300 هزار تومانی تامین اجتماعی » تا «پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران در 2050»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار شاخص بورس و فرابورس، کاهش 100 ریالی دلار، افزایش شاخص دلار، افزایش بهای طلا و نقره، کاهش بهای نفت، آرامکو عربستان و بورس سنگاپور، رضایت اوپکی ها از نفت ۶۰ دلاری، قوانین زائد محیط کسب و کار، نرخ تورم تولید بخش معدن، بزرگ ترین خطر پیش روی دولت ترامپ، آمريكا و چين در آستانه جنگ تجاری و واکنش مرکل به سیاست مالیاتی ترامپ را در بر دارد.



افزایش 87 واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل بورس با رشد 87 واحدی به رقم 76 هزار و 766 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز رشد 46 واحدی داشت و رقم 15 هزار و 483 واحد را نشان داد. در این روز ارزش معاملات به 1739 میلیارد ریال رسید. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را نماد وتجارت با 37 واحد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد کگل با 20 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن خساپا با 96.3 میلیارد ریال بود. در فرابورس نیز آیفکس رشد 0.4 واحدی داشت و به رقم 835 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 5056 میلیارد ریال شد.



رشد سکه تمام در بازار تهران

در پایان معالات بازار سکه روز سه شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش  3 هزار تومانی به رقم 1 میلیون و 178 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با رشد 6 هزار و 200 تومان به قیمت 1 میلیون و 214 هزار و 700 تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی با رشد 6 هزار تومانی به ترتیب به قیمت های  647 و 347 هزار تومان فروخته شدند.

دلار آمریکا در بازار آزاد 100 ریال ارزان شد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه نوزدهم بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با 100 ریال کاهش به رقم 38 هزار و 237 ریال رسید. همچنین هر یورو در بازار آزاد با افت 189 ریالی به قیمت 41 هزار و 665 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز با کاشه قیمت همراه بود و در پایان روز با کاهش 7 زیال به رقم 10 هزار و 517 ریال رسید.

افزایش شاخص دلار و کاهش ارزش یورو

نظرسنجی رویترز نشان می دهد که، به محض شفاف شدن سیاست های اقتصادی ترامپ، نوسانات در بازار ارز فرو نشیند و شاخص دلار در بلند مدت روند صعودی خود در سال جاری را از سر گیرد. شاخص دلار، که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، ۰.۷ درصد رشد داشته است و بیشترین رشد در مقابل یورو بوده. دلار روز سه شنبه توانست ۰.۸ درصد در مقابل یورو افزایش داشته باشد، به طوری که هر یک یورو، روز سه شنبه ۱.۰۷ دلار معامله می شد.

فیش‌ 300 هزار تومانی تأمین اجتماعی 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر سالانه یک میلیون و 200هزار نفر وارد بازار کار می شود که برای اینها ایجاد کار سخت است و به همین دلیل سال گذشته 700 هزار شغلی که ایجاد شد محسوس نبود. ربیعی با اشاره به اینکه 50 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق ناچیز می گیرند و ما از این موضوع خجالت می کشیم، افزود: در سه سال گذشته سعی کرده ایم که مزد را بر تورم پیشی دهیم و سال گذشته حداقل های بازنشسته های کشوری را 700 میلیارد تومان و امسال یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم. به گارش ایسنا، وی گفت: من حتی در بین فیش‌های تامین اجتماعی 300 هزار تومانی هم می بینم و واقعیت را کتمان نمی کنم ولی به جای تشریح مسئله، ضعف را می گوییم.

افزایش بهای طلا و نقره در بازار جهانی

در آخرین ساعات روز سه شنبه بازار جهانی فلزات گرانبها، طلا و نقره روندی صعودی را ثبت کردند. بر این اساس هر اونس طلا با رشد 7 دلار و 30 سنت به رقم 1235 دلار رسید. همچنین هر اونس نقره با افزایش 12 سنت به قیمت 17 دلار و 82 سنت معامله شد. به گفته مارک تو، مدیر تحقیقات در گروه مالی وینگ فانگ هنگ کنگ، دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا کاملا محتمل است و احتمال افزایش نرخهای بهره در مارس وجود دارد. طلا به افزایش نرخهای بهره بسیار حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش می دهد و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

کاهش قیمت نفت خام برنت و پایه آمریکا

در بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت خام برنت و پایه آمریکا در آخرین ساعات روز کاری سه شنبه، کاهش قیمت را رقم زدند. بر اساس آخرین اطلاعات، هر بشکه نفت خام برنت با کاهش 2 دلار و 15 سنت به رقم 54 دلار و 83 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام پایه آمریکا WTI با افت 2 دلار و 5 سنت به قیمت 51 دلار و 96 سنت معامله شد. هر بشکه نفت خام اوپک نیز در ساعات آغازین روز سه شنبه در جایگاه 54 دلار و 24 سنت با افزایش 32 سنت قرار داشت.

آرامکو عربستان دست به‌دامان بورس سنگاپورشد

دو منبع آگاه اعلام کردند شرکت نفتی 'آرامکو' عربستان با بازار بورس سنگاپور رایزنی هایی برای حضور این شرکت عربستانی به منظور قرارگرفتن در لیست این بورس انجام داده است. به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه 'استار' مالزی روز سه شنبه اعلام کرد در صورتی که فروش بیش از پنج درصد از سهام آرامکو در بازار بورس سنگاپور نهایی شود، این فهرست برنامه ریزی شده برای سال آینده پیش بینی می شود که بزرگترین عرضه اولیه سهام (IPO) در جهان باشد. 'خالد الفلیح' وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرده بود که این شرکت در تلاش برای ارزیابی قرار گرفتن این شرکت در بیش از یک بازار بورس است. براساس این گزارش، در صورتی که شرکت آرامکو بتواند تا سال 2018 به این هدف برسد به رغم اینکه میزان سهمی که قرار است در بورس ارائه شود مشخص نیست، می تواند بخشی از منافع طرف سنگاپوری را تأمین کند. 

رضایت اوپکی ها از نفت ۶۰ دلاری

بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز سه شنبه در نشستی مشترک با نلسون مارتینز، وزیر نفت و «دلسی رودریگز»، وزیر امورخارجه ونزوئلا در خصوص آخرین وضعیت کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، گفت: پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک به کاهش تولید نفت، خوب بوده و امیدواریم کشورهای غیرعضو اوپک هم، به اعدادی که برای کاهش تولید نفت، توافق شده، عمل کنند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا کشورهای عضو اوپک، از قیمت نفت ۶۰ دلاری رضایت دارند، تصریح کرد: اکثر کشورهای عضو اوپک، بر روی قیمت نفت۶۰ دلاری رضایت دارند و با گذشت بیشتر زمان می توان در مورد وضعیت آتی بازار نفت، ارزیابی دقیق تری داشته باشیم.

طیب نیا پاسخ نعمت زاده را داد

وزیر اقتصاد در نامه‌ای به نعمت زاده تأکید کرده است، پذیرش اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن به صورت الکترونیکی و تشریفات مرتبط با ترخیص که به عنوان بخشی از وظایف اصلی گمرک قلمداد شده قابل واگذاری به سازمان دیگر نیست. به گزارش تسنیم؛ چندی قبل وزیر صنعت در نامه‌ای به طیب نیا  خواستار توقف فعالیتِ سامانه مجوزهای گمرک (بخشی از پنجره واحد تجارت فرامرزی) شده بود.

قوانین زائد محیط کسب و کار حذف شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تأمین اجتماعی، گمرک، مالیات و قانون تجارت همه ابزارهایی برای رسیدن به هدفمان یعنی «توسعه اقتصادی» است، در حالی که هدف اصلی یعنی توسعه را رها کردیم و همه توجه‌مان به ابزارها معطوف شده است. وی بیان داشت: ما در تمام ابعاد جامعه یعنی بخش خصوصی، دولتی و قانونگذار دنبال جلب رضایت توده هستیم، بدون توجه به اینکه آیا جلب رضایت توده به مصلحت کشور است یا نیست. شافعی با اشاره به انجام مطالعاتی در رابطه با شیوه حذف قوانین زائد افزود: با توجه به تورم قوانین، پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران این است که براساس مطالعات، با تدوین یک قانون جدید تمام قوانین مغایر با هم را لغو کنیم. وی بیان داشت: کشور کره هم از جمله کشورهایی بوده است که با کمک مجلس اقدام به حذف قوانین مغایر با هم کرده و موفقیت‌های خود در رشد اقتصادی را از این راه به دست آورده است. 

نرخ تورم تولید بخش معدن منفی 7 درصد شد

به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در فصل پاییز سال 1395 به عدد 197.5رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (199.1)، 0.8 درصد کاهش و شاخص فصل مشابه سال قبل (199.4)، 0.9 درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در 4 فصل منتهی به فصل پاییز سال 1395نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولید کننده کل بخش معدن) 7.0- است که نسبت به تورم 4 فصل منتهی به فصل تابستان 1395 (10.11-درصد)، افزایش داشته است.

بزرگترین خطر پیش روی دولت ترامپ

به گزارش سن ان ان، به نظر می رسد زمان علاقه شدید چین و ژاپن به عنوان بزرگترین خریداران اوراق قرضه دولتی آمریکا ، به این اوراق به پایان رسیده و این کشورها به دلایل مختلف در حال فروش اوراق قرضه خود هستند. فروش گسترده اوراق قرضه توسط این کشورها میتواند عواقب خطرناکی برای اقتصاد آمریکا در پی داشته باشد.

آمريكا و چين در آستانه جنگ تجاری

تحليگران گولدمن ساكس هشدار مي دهند كه خطر درگرفتن و تشديد جنگ بين دو اقتصاد بزرگ جهان، يعني چين و امريكا در حال سرعت گرفتن است. اندرو تيلتون و الك فيليپس در يك يادداشت به مشتريان خود گفتند كه انها "دلايل كمي براي باور به كوتاه آمدن رييس جمهور امريكا دونالد ترامپ از تحميل محدوديت ها بر واردات چيني مانند فولاد و ماشين آلات مي بينند." به نقل از Russia Today، ترامپ به طور مكرر نحوه اجراي تجارت چين را نقد كرده است و تهديد به اعمال تعرفه هاي تنبيهي بر واردات اين كشور نموده است. او ادعا كرده است كه سياست هاي چين ناعادلانه بوده است. او در اينباره به دستكاري پول رايج پكن، سرقت اسرار تجارت، هك كردن، اهمال درباره كارگران و مقررات محيط زيستي اشاره نموده است.

جنگ تجاری آلمان و آمریکا کلید خورد

به نقل از رویترز، «آنجلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت: «مخالف اقدامات یک طرفه دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از آلمان هستم.» وی تصریح کرد، اگر دولت جدید آمریکا با اعمال چنین قوانینی، سعی در دنبال کردن سیاست حمایتی دارد، آلمان هم باید تصمیماتی را در این باره اتخاذ کند تا به دولت ایالات متحده پاسخ مناسبی بدهد. ترامپ اخیرا به شرکت های خودروساز آلمانی هشدار داده که مالیات مرزی خودروهای وارداتی آنها به داخل آمریکا را به ۳۵ درصد افزایش می دهد. همچنین مشاور عالی امور اقتصادی ترامپ، آلمان را متهم به کاهش عمدی ارزش یورو کرده و گفته که مقامات آلمانی با این اقدام تلاش دارند تا منافع خود را در برابر آمریکا و سایر شرکای اروپایی خود افزایش دهد. به گزارش مهر، صدر اعظم آلمان خاطر نشان کرد، باید ببینیم که دولت آمریکا چه کاری خواهد کرد و سپس تصمیم بگیریم که عکس العمل نشان بدهیم یا نه. «مرکل» گفت:«بارها اعلام کرده ام که از چند سویه گرایی و توافقنامه های تجاری متقابل حمایت می کنم و معتقد هستم که دنیا بر بحران مالی و بانکداری فائق آمده و علت آن هم به تعامل در گروه جی ۲۰ بر می گردد.»

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران در 2050

مؤسسه «پرایس واترهاوس کوپر» جدیدترین پیش‌بینی خود از جایگاه اقتصادهای جهان در سال 2050 را منتشر کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، پیش‌بینی این موسسه حکایت از آن دارد که ایران با رتبه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2016 خواهد توانست تا سال 2030 به رتبه شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان ارتقا یابد، اما این ارتقای رتبه تا سال 2050 کمی تعدیل خواهد شد و اقتصاد کشورمان در 2050 به هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد که در مجموع نسبت به وضعیت فعلی بهبودی یک پله‌ای خواهد داشت. این موسسه فهرستی از اقتصادهایی را معرفی کرده است که در ویرایش جدید پیش‌بینی خود به‌عنوان بازارهای نوظهور نسبتا بزرگ به فهرست نوظهورها افزوده شده‌اند. نام ایران نیز در میان این فهرست دیده می‌شود. این اقتصادها عبارتند از بنگلادش، کلمبیا، مصر، ایران، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، تایلند و ویتنام. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید در سال 2030 بالغ بر 2 تریلیون و 354 میلیارد دلار خواهد بود. این رقم در سال 2050 به 3 تریلیون و 900 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. این موسسه یادآور شده است که این پیش‌بینی براساس قیمت‌های 2016 انجام شده است. براساس این پیش‌بینی، نرخ رشد سالانه جمعیت ایران تا سال 2050 به‌طور میانگین 4/ 0 درصد، میانگین رشد سرانه واقعی سالانه ایران 5/ 2 درصد و میانگین رشد تولید ناخالص داخلی سالانه براساس نرخ پول ملی 9/ 2 درصد خواهد بود. بر این اساس، میزان سرمایه‌گذاری در ایران در سال 2016 به‌عنوان درصدی از تولیدناخالص داخلی 30 درصد بوده است که تا سال 2050 به 19 درصد افت خواهد کرد. بنا بر این بررسی، در سال 2016 تولید ناخالص داخلی ایران براساس نرخ مبادله‌ای ارز معادل 412 میلیارد دلار بوده است که ما را از این منظر در جایگاه بیست و سومین اقتصاد بزرگ جهان قرار داد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی کشورمان بر این اساس در سال 2030 بالغ بر یک تریلیون و 5 میلیارد دلار خواهد بود که ما را از این منظر در جایگاه بیست و یکمین اقتصاد جهان قرار می‌دهد و در سال 2050 تولید ناخالص داخلی کشورمان براساس نرخ مبادله‌ای ارز بالغ بر 2 تریلیون و 586 میلیارد دلار خواهد بود که همچنان رتبه بیست و یکمین اقتصاد را در این فهرست به خود اختصاص خواهیم داد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
ها ها ها ها ها ها
تابناک جان مدت مدیدی بود که خبری که موجب شادی و خنده ی خواننده ها بود درج نفرموده بودین
اقتصاد ایران جالب بود
کافیه سال 95 را با 85 و یا آنرا با 75 مقایسه کنیم.
سال به سال بد تر میشود. من به عنوان یک کارمند دولت به عنوان مثال 5 سال پیش شاید نمی توانستم پس انداز کنم ولی به نحوی از انحا حقوقم کفاف خرج تا پایان ماه را میداد ولی در سال 94 و 95 به ده روز نمی کشد که تمام میشود.
فرزند برادرم با فوق لیسانس معدل الف و مدرک حسابداری معتبر و با تجربه 6 ساله 400 هزار تومن حقوق پیشنهاد شده!!!
الآن 12 ماه است در شرکت ساختمان سازی کار میکنه و هنوز حقوق نگرفته...
آن شرکت هم از سازمانی بابت کارهایش طلب داره که هنوز پولی دریافت نکرده...
معلوم هست تو این مملکت چه خبره؟!!!!
چرا تعلل میکنید؟ طلب پیمانکاران و مردم رو بدید
.یا حق.
مادر من ماهی 280 هزار تومان حقوق میگیره
ترس از ترامپ بدجوری اثر کرده. شما می توانید وضعیت اقتصادی را برای سه ماه دیگر پیش ببینی کنید که سراغ 30 سال دیگر رفته اید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار