بازدید 14806
دوئل ایوبی و افخمی در «هفت»؛

ایوبی: آیا این را اعمال فشار نمی دانید که به داوران می گویید اگر به این فیلم جایزه ندهید، مرعوب منافقین هستید؟ / افخمی: بی اعتبارتر از داوری این دوره در تمای این 35 سال نداشته ایم

ایوبی با کنایه به افخمی گفت: من می خواستم به آقای پورمحمدی بگویم حقوق شما را ندهند، چرا که در این مدت تقریباً همه پیش بینی هایتان اشتباه از آب درآمد. همان ابتدا که در این برنامه آمدید گفتید که سینما در حال تعطیلی است و همین تلویزیون کافی است اما مشخص شد که اشتباه می کنید.
کد خبر: ۶۶۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷ 08 February 2017
آیا این را فشار نمیدانید که به داوران میگویید اگر به این فیلم جایزه ندهید، مرعوب منافقین هستید؟ / میخواهید چهار نفر همکارتان را بزنید اما کل سینمای ایران را می زنید
پس از آنکه برخی سینماگران به انتخاب های هیأت داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حمله کردند، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه هفت از داوران حمایت کرد و تأکید کرد این جمع جزو بهترین های سینمای ایران هستند و در عین حال در صریح ترین موضع گیری سال های اخیرش، نسبت برنامه هفت را با سینمای ایران مشخص کرد؛ اظهاراتی که با واکنش تند بهروز افخمی همراه شد و در نهایت دو طرف درخواست متقابل استعفای یکدیگر را مطرح کردند.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از حواشی مطرح شده در برنامه پیشین هفت، حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این برنامه مشخص بود که با جواشی همراه خواهد شد و رئیس سازمان سینمایی به آنچه در ماه های اخیر نسبت به مجموعه سینما در این برنامه مطرح شده و در جریان برگزاری جشنواره فجر به اوجِ خود رسیده، واکنش نشان می دهد اما دور از انتظار بود که ایوبی به این صراحت مقابل افخمی ظاهر شود و یک دوئل بی سابقه میان یک مسئول و یک مجری در تلویزیون شکل بگیرد.
 
در ابتدای این مجادله کلامی، ایوبی با اشاره به سخنان جیرانی مبنی بر اینکه مدعی شده، مسئولان سینمایی در هیأت داوران دخالت می کنند، گفت: ایشان سال گذشته عضو هیأت داوران بودند و تأکید کردند که مسئولان سینمایی و دبیر جشنواره فجر هیچ دخالتی در جشنواره نکردند، ولی امسال می گویند دخالت شده است.
 
رئیس سازمان سینمایی با انتقاد از برنامه «هفت»، به افخمی گفت: به شما ارادت دارم اما به برنامه هفت، نه. این برنامه اقدام به ایجاد شبهه و تخریب جشنواره کرده است. انتقاد من به هفت، انتقاد به صداوسیما نیز نیست و انتقاد به هفت است.
 
ایوبی با کنایه به افخمی گفت: من می خواستم به آقای پورمحمدی بگویم حقوق شما را ندهند، چرا که در این مدت تقریباً همه پیش بینی هایتان اشتباه از آب درآمد. همان ابتدا که در این برنامه آمدید گفتید که سینما در حال تعطیلی است و همین تلویزیون کافی است اما مشخص  شد که اشتباه می کنید. شما اگر به من حمله می کردید ایرادی نداشت، اما در جایی که احساس کنم سینما در حال لطمه خوردن است ورود می کنم.
 
افخمی در مقابل گفت: اما به نظر من شما در واقع تصورات خود را می گویید چون به اذعان خود، برنامه های ما را ندیده اید. بهتر است نظرات سینماگران را در روزهای اخیر ببینیم.
 
ایوبی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون جشنواره ای با این میزان مخالفت داشته ایم؟، با بیان اینکه انتقادها همیشه درباره جشنواره وجود داشته، تأکید کرد: من هم اگر بگویم قبول دارم شما باید بگویید نه. چون تجربه شما در سینما بیشتر است و می دانید این میزان اختلاف طبیعی است. وقتی رویکرد هفت این است که از ابتدا همه چیز را منفی ببینید، این حرفها طبیعی است.
 
افخمی در مقابل منکر این رویکرد هفت شد و گفت: نیست. ابدا اینطور نیست. هرکسی برنامه ما را در این چند شب دیده باشد تایید می کند.
 
رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: داوری ها کاملا درست است. هرسال این اتفاق می افتد. کسی که خودش گمان می کند کارش خوب است، از دیدن نتایج شگفت زده می شود و این در هر جشنواره ای طبیعی است. من می خواهم بگویم این جشنواره به طور جد یکی از بهترین جشنواره های 15 سال اخیر بود. درباره فیلم ها بنظرم می رسد فیلم های بسیار خوبی بود. داوران داوران بسیار خوبی بودند. داوری یعنی رای. طبیعی است برخی را انتخاب می کنند و برخی را انتخاب نمی کنند.
 
وی ادامه داد: من به شما و تمام کسانی که این برنامه را می بینند اطمینان می دهم داوران همه فیلم ها را با دقت تمام دیده اند. من به شما اطمینان می دهم سال 96 سال سینمایی بسیار خوبی داریم. فیلمسازان زن و اولی بسیاری داریم که شکوفا شده اند. برخی می گویند فیلم ها تلخ بودند! فیلم تلخ یعنی چی؟ جشنواره و سینمای ایران در سال اخیر به دغدغه کشور، نظام و مقام معظم رهبری پاسخ مثبت داد. بنظرم باید به سینمای ما جایزه داد. در همین سال که می گویند فیلم ها تلخ بودند، فلم «فراری» و «تابستان تلخ» به چه زیبایی یه بحران و مسئله اجتماعی را امیدوارانه به تصویر کشیدند. این میزان فیلم دفاع مقدسی خوب داریم.
 
افخمی در مقابل گفت: آقای ایوبی من دلم می خواهد شما تا هر زمان که دوست دارید صحبت کنید تا حرف هایتان شفاف شود. این به معنی آن نیست که قبولش دارم. 
 
ایوبی با انتقاد از طرح موضوع دو تابعیتی داورهای جشنواره توسط افخمی و ایجاد اتهام ترسیدن از منافقین، گفت: شما داوران را متهم کردید که به دلیل دوتابعیتی و ترس از منافقین به فیلمی رای نمی دهند. این تهمت را چگونه می خواهید جبران کنید؟ شما یک موقع می خواهید چهار سینماگر همکار خودت را بزنی، اما کل سینما را می زنید. شما که فرق گرین کارت و تابعیت دوگانه را می دانید. برخی نتوانسته اند تابعیت دوگانه بگیرند و خال این موضوع را درباره همکارانشان این طور مطرح می کنند. اینکه اینقدر منافقین حقیر را اینقدر بزرگ می کنید و داوران را می زنید، درست نیست. برخی از این سینماگران فیلم های موفقی داشتند، در مقابل شما که فیلم های شکست خورده بسیاری داشته اید و این رفتار درست نبود.
 
با وجود آنکه ایوبی تأکید کرد: منظورش از عدم امکان دریافت تابعیت دوگانه متوجه افخمی نبوده، افخمی اظهار داشت: من ویزای کار داشتم و من هیچ وقت درخواست اقامت (کانادا) نکردم. علتش هم این است که برای دریافت اقامت کانادا باید قسم به ملکه انگلیس خورد و طبیعتاً یک نفر نمی تواند به دو نفر قسم بخورد. چیزی که یاد گرفتم و دیدم که حزب کمونیست و سازمان منافقین، ایرانی ها را تلکه می کنند. مدرسه فارسی زبان مجبور بود به اینها ماهیانه بدهد، و الا می آییم وسایلتان را می شکنیم یا مقابل دفتر شما اعتراض می کنیم.
 
ایوبی در پاسخ گفت: مرکز اصلی منافقین در فرانسه است. من در فرانسه علاوه بر اینکه سالها به عنوان دانشجو درس خواندم، خیلی از انجمن های اسلامی را آنجا تاسیس کرد و رایزن فرهنگی ایران در فرانسه نیز بودم. اینها در مرکزشان که فرانسه است نیز هیچ نیستند، در کانادا که جمعیتی ندارد و چیزی نیستند؛ اما شما را اینقدر ترسانده اند؟ (در ادامه و در واکنش به این گفته افخمی که یعنی من ترسو هستم؟) من می گویم شما خیلی ترسو هستید، چرا که در کانادا که اصلاً چیزی نیستند، اینقدر ترسیده اید.
 
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه همه می دانند ما به عنوان مسئول سینمایی دخالت و اعمال نفودی در داوری نمی کنیم (با تأیید افخمی همراهی شد)، در انتقاد از رفتار و اتهامات شب گذشته افخمی به داوران، گفت: آیا این را اعمال فشار نمی دانید که می آیید و خطاب به داوران می گویید اگر به این فیلم جایزه ندهید، پس شما مرعوب منافقین هستید؟
 
افخمی در مقابل گفت: بی اعتبارتر از داوری این دوره در تمای این 35 سال نداشته ایم. کسی را کاندیدا می کنند، کاندیداییش اش را پس می گیرند. مرحله انتخاب کاندیدا مرحله تخصصی است و ما می توانیم با دیدن آن به قضاوت درباره کار داوران بنشینیم. 
 
افخمی این ادعا را تکرار کرد که فیلمی موسیقی ندارد، نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی شده و در مقابل ایوبی تاکید کرد اصلاً چنین چیزی صحت ندارد و امروز آقای هنرمند (عضو هیأت داوران) مجدداً تاکید کردند که فیلم مذکور موسیقی داشته است.
 
رئیس سازمان سینمایی در واکنش به پخش چند باره یک کلیپ ضد جشنواره فیلم فجر گفت: اگر العربیه قصد داشت کلیپی علیه جشنواره بسازد، حتماً چنین کلیپی می ساخت. می توانید چند بار دیگر این کلیپ را پخش کنید. هرگز من منتقد نقدها نیستم. کمیته بررسی جشنواره نیز قرار نیست در رای هیأت داوران دخالت کند و این کمیته را تشکیل دادیم تا نقض ها را شناسایی و برای دوره بعد جشنواره بهتر برگزار شد. خانم درخشنده امروز زنگ زدند و از فضایی که به وجود آوردید، انتقاد کردند. می خواهید بگویم چند نفر دیگر زنگ زدند؟ اگر می خواهید کلیپ بعدی را بسازید، نظر این سینماگران را بگیرید.
 
ایوبی ادامه داد: ایشان (درخشنده) مثل خیلی از سازندگان فیلم های دیگر دعوت کرد تا فیلم شان را ببینیم و قرار شد، فیلم ایشان را عصر امروز در موزه سینما ببینیم. من در مسیر موزه سینما بودم که تماس گرفتید و من به هفت آمدم. در مسیر هفت بودیم که دیدم در برخی کانال ها نوشته اند، ایوبی در موزه سینما با هیأت داوران جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری جلسه است!
 
در ادامه افخمی گفت: اما امسال غلط ها آنقدر فاحش بود که نمی توان باور کرد و من به عنوان کسی که در سالهای زیادی در جشنواره بودم، هیچ زمان داوری ای به این شکل ندیدم! 
 
در ادامه این برنامه افخمی در واکنش به انتقاد ایوبی سعی کرد، پاتک بزند و به یکباره از ایوبی خواست از سمتش بابت کیفیت فیلم های سینمایی استعفا دهد که ایوبی با ادبیات محترمانه تأکید کرد استمرار فعالیتش در سینما حدود اختیارات افخمی نیست. در مقابل ایوبی از افخمی خواست به واسطه اداره غیرحرفه ای هفت استعفا دهد و صحنه را ترک کند. افخمی در مقابل گفت که اگر فروش سینمای ایران سال آینده به 200 میلیارد تومان برسد، او استعفا خواهد داد! ایوبی تأکید کرد حتی اگر فروش سینمای ایران به 200 میلیارد برسد، افخمی استعفا نخواهد کرد و این رویه را ادامه می دهد.
 
در ادامه، مسعود فراستی به استودیو آمد و تلاش کرد، از افخمی دفاع کند که در نهایت پس از حملات محدود، افخمی از فراستی خواست تا به بحث فیلم های روز بپردازد و از حواشی دوئلش با ایوبی عبور کند. این برنامه توانست رکورد پرحاشیه ترین برنامه سینمایی تاریخ تلویزیون را به نام خود ثبت کند. در همین بخش فراستی همچنین با اشاره به کیفیت بالای مستندهای به نمایش در آمده در جشنواره، پیشنهاد کرد چند هفته از برنامه «هفت» به نمایش و بررسی این مستندها اختصاص یابد.
 
تعداد بازدید : 72
دانلود با کیفیت بالا 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر