بازدید 3117

روایت یک نماینده از جایگاه آموزش در برنامه ششم

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مصوبات، نقش و جایگاه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۶۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 11 February 2017
فریده اولادقباد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده‌ای از لایحه برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند که برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات لازم را به عمل آورد و به نحوی کلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.

وی افزود: مقرر شد نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی تهیه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مصوب شد که جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهده دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه‌های اجرایی ارتقاء یافته و سفرهای فرهنگی دانش آموزی به ویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور توسعه و تسهیل شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه بیان کرد:‌ همچنین در ماده دیگری از برنامه ششم توسعه وزارت آموزش و پرورش مکلف شد تا نسبت به اختصاص نیروی انسانی، ‌تجهیزات و امکانات مورد نیاز به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان-سازمان بسیج دانش آموزی-سازمان دانش آموزی براساس مقرراتی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در ماده دیگری از این لایحه دولت را مکلف به تنظیم و اجرای سیاست‌های حمایت از خیرین مدرسه ساز کرد که باید معادل کمک‌های تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین در بودجه سنواتی منظور کند.

اولاد قباد همچنین با اشاره به مصوبه‌ای درباره افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس گفت: بر اساس لایحه برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه‌های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در احداث، توسعه،‌ تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، خوابگاه‌های شبانه روزی، کتابخانه‌ها، سالن‌های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می‌شود با تایید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه یادآور شد: براساس مصوبه مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه کلیه درآمدها،‌ کمک‌ها و هدایای نقدی مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی در قالب بودجه سنواتی را فقط برای فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی توسط سازمان دانش آموزی در مدارس هزینه نماید.

وی افزود: همچنین دولت موظف شده است تا در طول سال‌های برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزش‌های ایرانی - اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و مناطق عشایری و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین بیان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی،‌ در طول اجرای قانون برنامه، ‌ردیف‌های استخدامی و تامین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه‌های یاد شده برای جذب دانشجومعلم‌ها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.

اولاد قباد در بخش  دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی همچنین در برنامه ششم مصوبه‌ای داشت به این معنا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک(سخت افزاری-نرم افزاری و محتوا) به کتب درسی،‌ کمک آموزشی، رفع اشکال،‌ آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، ‌مهارت‌های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند و دولت نیز برای تامین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند ضمن این که هزینه‌های مذکور به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش همچنین مکلف شده است به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگوها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه‌های تحصیلی و فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به اجرای یادواره‌های شهدای دانش آموز و فرهنگی و برگزاری اردوهای راهیان نور ویژه دانش آموزان و فرهنگیان با سازمان بسیج همکاری لازم را به عمل آورد.

اولاد قباد در پایان تاکید کرد: اجرایی شدن این مصوبات منوط به نظر شورای نگهبان از لایحه برنامه ششم توسعه است که در صورت تایید شورا، ‌قانون بوده و قابلیت اجرایی دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر