بازدید 12414
پیمانه اقتصادی؛

از «عامل تغییر شاخص فلاکت در ایران» تا «حمایت از تولید داخلی با هزاران تن پرتقال مصری»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس، کاهش بهای دلار، یورو و درهم، گرانی سکه تمام بهار آزادی، کاهش بهای اونس طلا و افزایش نفت، نارضایتی اوپک از روسیه، رشد قیمت مرغ، گرانی ۵ تا ۳۱ درصدی ۱۰ گروه خوراکی طی یک سال، ضرب آهنگ اقتصاد جهانی در سال جاری و آینده، ضرر و زیان بانک سوییسی، افزایش ظرفیت تولید فولاد چین و فروش بنزین ۲هزارتومانی در شمال تهران، را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 15 February 2017
از «عامل تغییر شاخص فلاکت در ایران» تا «حمایت از تولید داخلی با هزاران تن پرتقال مصری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس، کاهش بهای دلار، یورو و درهم، گرانی سکه تمام بهار آزادی، کاهش بهای اونس طلا و افزایش نفت، نارضایتی اوپک از روسیه، رشد قیمت مرغ، گرانی ۵ تا ۳۱ درصدی ۱۰ گروه خوراکی طی یک سال، ضرب آهنگ اقتصاد جهانی در سال جاری و آینده، ضرر و زیان بانک سوییسی، افزایش ظرفیت تولید فولاد چین و فروش بنزین ۲هزارتومانی در شمال تهران، را در بر دارد.



رشد 25 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز (سه‌شنبه 26 بهمن ماه 95) با افزایش 25 واحدی به رقم 77 هزار و یک واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 30 واحدی به عدد 15 هزار و 540 واحد دست یافت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 24 واحدی عدد 84 هزار و 470 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 84 واحدی به رقم 54 هزار و 802 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 317 واحدی به عدد 163 هزار و 62 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی به رقم 840 واحد رسید. به گزارش فارس بازار سهام بازاری آرام و متعادل بود که پا به پای بازارگردان‌های سهام به دنبال شکار تک‌سهم‌ها و دلخوش کردن به شرکت‌های کوچک بود. بازاری که با تعویق عرضه‌های اولیه سهام تا پایان سال جاری اگرچه خیالش از بابت فروکش کردن نقدینگی باقیمانده در بازار راحت شده، اما کابوس تسریع معاملات اعتباری کارگزاری‌ها در شب‌های عید خواب را از چشمان معامله‌گران حرفه‌ای آن ربوده است. 



کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات روز سه‌شنبه 26 بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با کاهش 81 ریال به رقم 38 هزار و 23 ریال رسید. هر یورو نیز با کاهش 207 ریالی نسبت به روز دوشنبه به قیمت 40 هزار و 982 ریال فروخته شد. همچنین هر درهم امارات نیز کاهش قیمت را تجربه کرد و با افت 26 ریال به رقم فروش 10 هزار و 422 ریال رسید.

سکه تمام بهار آزادی گران شد؛ طرح قدیم ارزان

روز سه شنبه در بازار تهران سکه طرح جدید با 5 هزار تومان رشد یک میلیون و 190 هزار تومان و سکه طرح قدیم با هزار تومان افت قیمت یک میلیون و 166 هزار تومان معامله شد. نیم سکه بدون تغییر نسبت به روز گذشته، 639 هزار تومان، ربع سکه با هزار تومان رشد 314 هزار تومان، سکه گرمی بدون تغییر 216 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار همانند دیروز 114 هزار و 786 تومان فروخته شد.

کاهش اندک قیمت اونس جهانی طلا

در پایان معاملات فلزات گرانبها در بازار جهانی روز سه شنبه، هر اونس طلا با کاهش 70 سنت به رقم 1226 دلار و 10 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با رشد 9 سنت به قیمت 18 دلار معامله شد. سرمایه‌گذاران به اظهارات جانت یلن بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته‌اند که به توضیح درباره سیاست پولی در برابر قانون‌گذاران خواهد پرداخت تا شاید نشانه‌ای درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری دریافت کنند. وی روز سه‌شنبه در برابر کمیته بانکی سنا و روز چهارشنبه در برابر کمیته خدمات مالی مجلس به ارائه توضیح خواهد پرداخت. بانک مرکزی آمریکا برای امسال سه دور افزایش نرخ‌های بهره را پیش‌بینی کرده است، در حالی که بازارها انتظار دارند نرخ‌ها تنها دو بار افزایش پیدا کنند. طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه‌ نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش داده و از سوی دیگر از ارزش دلار که طلا به آن قیمت‌گذاری می‌شود پشتیبانی می‌کند.

عامل تغییر شاخص فلاکت در ایران

فهرست رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص فلاکت امسال نیز طبق روال هر سال توسط مؤسسه کاتو منتشر شد. در گزارش امسال با عنوان «شاخص فلاکت 2016» که در آن شاخص فلاکت 59 کشور منتشر شده است، کشور ونزوئلا با شاخص فلاکت 4/ 573 به‌عنوان مفلوک‌ترین یا غمگین‌ترین کشور جهان معرفی شده است. به نقل از اقتصادنیوز، در فهرست امسال کشورمان ایران با شاخص فلاکت 3/ 29 در جایگاه نهم قرار گرفته است و مؤسسه کاتو عامل عمده فزاینده شاخص فلاکت ایران را نرخ بهره وام‌ها شناسایی کرده است اما خبر خوب اینکه جایگاه ایران در این فهرست نسبت به فهرست سال گذشته دو پله بهبود یافته است. در فهرست سال گذشته ایران در جایگاه هفتم قرار گرفته بود و شاخص فلاکت آن 7/ 36 بود که حالا بهبودی 4/ 7 نمره‌ای را برای خود رقم زده است، گرچه هنوز در کل راه زیادی برای بهبود وضعیت و یافتن جایگاه مناسبی در این فهرست باقی است. نشریه فوربس در توضیح وضعیت ایران در گزارش شاخص فلاکت نوشته است دلایل این موضوع که چرا ایران در این فهرست در چنین جایگاهی ایستاده است، کاملا واضح و البته متعدد است اما فوربس از فساد اداری و ناشایستگی برخی از مدیران به‌عنوان برخی از این عوامل یاد کرد.

با کاهش عرضه نفت، قیمت این محصول افزایش یافت

در روز سه شنبه با تلاش اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، قیمت نفت اندکی افزایش یافت. این در حالی است که افزایش تولید در جای دیگر موجب نوسان قیمت نفت در بازه کوچکی شده است و از ابتدای سال جدید میلادی، علی رغم تلاش اوپک، مانع افزایش قیمت نفت می شود. به نقل از رویترز، روز سه شنبه (تا ساعت ۱۷) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده دیروز ۵۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۱۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۴۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۳.۳۸ دلار صورت گرفت.

اوپک از روسیه ناراضی است

روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت: اوپک از چهار کشور غیر عضو این سازمان به ویژه روسیه ناراضی است زیرا نیمی از میزان کاهش تولید نفت یعنی 300 هزار بشکه را بر عهده گرفته بود. بنا به اعلام اوپک، این سازمان 92 درصد توافق کاهش نفت را اجرا کرده است در حالی که چهار کشور غیرعضو اوپک فقط به 50 درصد سطح معین شده عمل کرده اند. 

بزرگترین تولید کننده نفت اوپک به دنبال انرژی باد و خورشید

عربستان سعودی که بزرگ ترین تولیدکننده نفت در جهان است، امسال به انرژی های پاک روی آورده است. به گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی قصد دارد با استفاده از انرژی های باد و خورشید در دشت های وسیع شمال غرب این کشور تا سال 2023 میلادی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر خود را به حدود 10 گیگا وات برساند. انرژی حاصله از چنین ظرفیتی معادل 80 هزار بشکه در روز نفت است. با احتساب پروژه های گاز طبیعی که عربستان سعودی اجرای آنها را در اواخر دهه جاری میلادی آغاز می کند، این کشور می تواند عدد مذکور را چهار برابر کند که معادل نیاز انرژی این کشور در ماه های زمستان است. 

رشد قیمت مرغ

در حالی که بازار مصرف خود را برای خرید شب عید هموطنان آماده می کند، آمارها از رشد قیمت مرغ، انواع ماهی و تخم مرغ در بازار حکایت دارد. رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی، روز (سه شنبه) نرخ هر کیلوگرم مرغ را در خرده فروشی ها 75 هزار ریال اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته با نرخ 67 هزار و 500 ریال نزدیک هفت هزار و 500 ریال (750 تومان) افزایش را نشان می دهد.

گرانی ۵ تا ۳۱ درصدی ۱۰ گروه خوراکی طی یکسال

بانک مرکزی با بررسی تغییرات سالانه قیمت 11 گروه کالای خوراکی در یکسال منتهی به 22 بهمن سال جاری اعلام کرد در این مدت تنها گروه تخم مرغ 9,8 درصد افت قیمت داشته و بقیه گروه ها افزایش قیمت را ثبت کرده اند. بر این اساس در دوره یک ساله منتهی به 22 بهمن امسال لبنیات 7,9 درصد، برنج 31.7 درصد، حبوب 21 درصد، میوه های تازه 27.5 درصد، سبزی های تازه 5.1 درصد، گوشت قرمز 7.3 درصد، گوشت مرغ 13.5 درصد، قند و شکر 23.9 درصد، چای 12.9 درصد و روغن نباتی 8.4 درصد افزایش قیمت داشتند.

اقتصاد جهانی امسال خیز برمی‌دارد

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول گفت: «بعد از سال ها رشد کند اقتصاد جهانی انتظار می رود که ضرب آهنگ اقتصاد جهانی در سال جاری و آینده میلادی سرعت بخشیده شود.» وی تصریح کرد:روند صعودی رشد اقتصاد جهانی در سال طی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور نمایان خواهد شد. رئیس صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد: این بدان معنا نیست که از خطر رهایی یافته ایم و البته افزایش درگیری ها و نیز روند نزولی بهای نفت می تواند روی رشد اقتصاد جهانی و نیز میزان درآمد دولت ها تاثیر منفی بگذارد. لاگارد گفت: «اگرچه بهای نفت به تازگی با افزایش روبرو شده اما انتظار نمی رود که قیمت آن به سطح قبل از سال ۲۰۱۴ میلادی بازگردد».

بانک سوییسی در سال ۲۰۱۶ متحمل ضرر و زیان میلیاردی شده است

ضرر و زیان بانک کردیت سوییس در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو رسیده است. این برای دومین سال است که این نهاد متحمل ضرر می شود. به گزارش یورونیوز، یکی از عوامل ضرر و زیان این بانک، اتهام فریب سرمایه گذاران در اعطای وامهای مسکن در ایالات متحده آمریکا است. مقامات کردیت سوییس جهت بسته شدن این پرونده با مقامات قضایی ایالات متحده برای پرداخت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به توافق رسیدند. این نهاد برای صرفه جویی اقتصادی برنامه حذف ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروی کار خود را در سال ۲۰۱۷ اجرا خواهد کرد.

چین ظرفیت تولید فولاد خود را افزایش داد

اطلاعات مؤسسه مشاوره ای کاستیل و گرینپیس  شرق آسیا نشان می دهد ظرفیت تولید فولاد چین در سال 2016 معادل دو برابر کل ظرفیت تولید فولاد انگلیس افزایش یافته است. علی رغم اینکه چین قرار بود مازاد تولید خود را در سال 2016 از بین ببرد، ظرفیت تولید فولاد این کشور 36.5 میلیون تن در سال افزایش یافته است. چین حدود نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کنند و همواره از سوی کشورها به دامپینگ قیمت فولاد در بازار جهانی متهم است. اخیرا دولت آمریکا با پیش کشیدن اتهام دامپینگ علیه صنعت فولاد چین، تعرفه گمرکی واردات فولاد از چین را از 63 درصد به 190 درصد افزایش داده است.

فروش بنزین ۲هزارتومانی در شمال تهران

در برخی نقاط در جاده‌های منتهی به شهرها و روستاهای شمالی استان تهران که دسترسی به جایگاه‌های عرضه بنزین، طی مسافتی 5 تا 10 کیلومتری در نقاط کوهستانی را نیاز دارد، رانندگان برخی خودروهای عبوری که پیش‌بینی درستی از میزان مصرف بنزین خود نداشته‌اند، با کسری در ذخیره بنزین باک خودروی خود مواجه می‌شوند. به گزارش تسنیم، به‌منظور درآمدزایی از این نیاز، افرادی در حاشیه جاده‌های برون‌شهری شمال استان تهران با نصب آزادانه بنرهای تبلیغاتی، اقدام به عرضه بنزین دبه‌ای می‌کنند. در این بنرها در خصوص قیمت بنزین چیزی نوشته نشده اما وقتی به این افراد مراجعه می‌کنید، دو انتخاب پیش روی شما می‌گذارند: دبه‌های 5لیتری بنزین با قیمت 10 هزار تومان و دبه‌های 10لیتری بنزین با قیمت 20 هزار تومان.

حمایت از تولید داخلی با هزاران تن پرتقال مصری

هر ساله دو ماه مانده به شب عید موضوع تأمین میوه از جمله سیب و پرتقال از جمله مباحث بحث برانگیز در رسانه‌ها است، به ویژه آنکه پس از اجرای قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت خرید و تأمین سیب و پرتقال شب عید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است. یک ماه پیش حسین صفایی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی به خبرنگار فارس گفته بود که بابت تأمین و تنظیم بازار شب عید مشکلی نداریم و با خرید و ذخیره‌سازی محصول از محل تولید داخل که از ابتدای بهمن ماه آغاز شده، تنظیم بازار را انجام می‌دهیم. نکته جالب توجه اینجاست که با وجود سکوت آقای مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی، روز گذشته سید رضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه و سبزی گفت: از منابع مصری مطلع شدیم که 12 روز پیش شرکت نهاده‌های دامی جاهد به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی مسئول خرید پرتقال از مصر شده است. شاهد آنکه شرایط قرنطینه‌ای برای ارسال محموله پرتقال دوم فوریه 2017 یعنی 12 روز پیش برای طرف مصری ارسال شده و اکنون این محموله توسط شرکت «یونایتد عرب شیپینگ کمپانی» در مسیر ایران در حال حمل است. سید رضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد محصولات کشاورزی با انتقاد از رویه وزارت جهاد کشاورزی در مورد تنظیم بازار و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: یک ماه است که سازمان تعاون روستایی از ما قیمت و شرایط برای واردات پرتقال می‌گیرد، اما به یکباره متوجه می‌شویم که 20 هزار تن پرتقال معادل 100 تا 160 کانتینر بار کشتی شده که تا هفته آینده به ایران می‌رسد. وی تصریح کرد: اگر قرار است امر راحت و پرسود واردات نصیب بخش دولتی شود، پس آقایان بهتر است امر پر زحمت صادرات را هم برعهده بگیرند، تا شاهد تخریب و فساد محصولات داخلی که گاهی در جاده رها می‌شود، نباشیم. به گزارش فارس، تمام این موضوعات در حالی است که امسال قرار بود، تا در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی برای صادرات مرکبات به خارج از کشور مشوق صادراتی در نظر گرفته شود، اتفاقی که عملا محقق نشد و اکنون نیز شاهد واردات رسمی پرتقال هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۱
اینها که مگویید درست ولی با این حال تورم پایییییییییییییین آمد.
در مورد پرتقال مصری

از آذرماه که یخبندان در شمال اتفاق افتاد و پرتقالها همگی یخ زدند
تا به امروز من در کل فامیل و آشنا و دوست و همسایه نشنیدم که کسی پرتقالی بخره که خشک نشده باشه

میری پرتقال میخری کیلویی 2500 3000 تومن ، پولمون رو میریزیم جیب دلال و مغازه دار ، میایم خونه و پرتقال رو که قاچ میکنیم میبینیم که ارزش خوردن نداره و همه پرتقالها وارد سطل آشغال میشن

این یعنی حمایت از تولید داخلی با خالی کردن جیب مصرف کننده و در کشور اسلامی این شیوه حمایت حرام است چون مردم راضی نیستن پولشون رو بدن به زباله
امسال یک دانه پرتقال سالم از تولیدکنندگان داخلی گیرمان نیامد . همه یخ زده . ما مصرف کنندگان چرا باید تاوان ندانم کاری باغ داران را بدهیم. خداوکیلی دو سه روز مانده به هر یخ بندان هوا شناسی هشدار داده .
حمايت از توليد داخلي وظيفه هرملت و دولتي مي باشد امادرايران فقط تبديل شده به وظيفه ملت وزارت كشاورزي يا همان جهادكشاورزي 30ساله خوابيده و هيچ كاري دررابطه باتوليد محصولات باكيفيت انجام نداده انصافا پرتقالهاي مصري همه يكدست آبدار و خوشمزه هستند درحاليكه پرتقالهاي ايراني يكي اندازه طالبيه يكي اندازه گردو مزه شربت سينه هم ميدن خيلي هاشون هم وسطش گنديدس تاوان اين محصول بد را بايد مصرف كننده بدهد مگه مردم پولشان را از سرراه پيداكردن
مدت هاست امر واردات و صادرات توسط بخش خصوصی انجام می شد که روشی غلط بوده و زیان های آن مثل نخوردن، گرانی، کیفیت بد و بنجل بودن آن نصیب مردم می شد و یکی از موارد مهم اختلاف طبقاتی نیز همین امر است. در این مورد حرف زیاد است و به طور کلی اگر دولت متولی امر واردات و صادرات اقلام غیر نفتی نیز باشد بسیار به نفع مردم و کشور می باشد.
نسخه اقتصادی دولتهای مختلف قبلی و فعلی :
دلالی مهمترین گام برای دست یافتن به اقتصاد مقاومتی !!
با این قیمتهای کذایی پرتقال های جنوبی و خرابی پرتقال های سرما زده شمالی مجبور به واردات هستیم.
خبر آخری یکی از دلایل خبر یکی مونده به آخریه.
پرتغال مصري هرچه كه باشد لااقل مثل محصولات داخلي يخ زده نيست سه بار از ميدان تربار شهرداري پرتغال خريدم هرسه بار هم تماما يخ زده بود .(ميدان تربار شيان)
شما که میبینید پرتغال شمال امسال سرما زده و پرتغالی که باید دور ریخته بشه و هیچ آبی ندارد متاسفانه به مردم فروخته میشود لازم بود دولت زودتر پرتغال وارد میکرد نه اینکه به خاطر حمایت از تولید داخلی پرتغال خراب سرما زده را به مردم بفروشن و پرتغال جنوب رو هم به فیتهای 7 تا 10 هزار تومان حمایت از تولید داخلی از جیب مردم بدبخت؟؟؟؟!!!
تابناک شیطنت نکن.
پرتقال وارد می کنن می گی چرا از تولید داخلی حمایت نمی کنید. وارد نکنن می گی چرا پرتقال شب عید گرون شده. !!!
عوامی این فلاکت ها چه کسانی هستند که صندلی رو رها نمی کنند و مملکت رو به دست داناها و کرادان ها نمی سپارند.
خرید پرتقال های داخلی با این وضعیتی که داره یعنی حیف پول !
در حال حاضر واردات الزامی است.
این پرتقالهای آشغال شمالی چیه که هر سال شب عید با کلی سرو صدا و تبلیغ به خورد ملت بی نوا میدهید ! کاش نوع خوبشو عرضه میکردن پرتقال پمپو بی میزه که دو سوم وزنش پوست پرتقال هست و هرکدومش هم به اندازه 1 کیلو وزن داره ! آخه این پرتقال بی کیفیت چه مزیتی داره که باید مردم را مجبور به خرید اون بکنیم ! مگه مصر چه کار میکنه که اییهمه صادرات مرکبات داره آنهم سایز بندی و به اندازه و خیلی خوب کلا وزارت کشاورزی رفته تو کار شعار و جو حمایت از تولید داخل بد جوری گرفتشون ! عزیز من حمایت هم اگه میکنید باید حساب و کتاب داشته باشه شما واردات برنج را مجدود کردید که مردم برنج داخلی بخورند مردم هم میگن ما وقتی پول نداریم برنج گران قیمت داخلی بخریم چیکار باید بکنیم کوفت بخوریم ! برنج آشغال خارجی که کیلوئی 4 یا 5 هزار تومان بود اول که یک مدتی اصلا نیود و حالا هم که بازار سیاه پیدا کرده سی چهل درصد افزایش قیمت داشته ! هر فروشگاهی که میری فقط برنج داخلی داره از 10 هزار تومن بگیر برو تا 25 تومن و بالاتر ! آیا اینجور حمایت از تولید بدون در نظر گرفتن حقوق و توان خرید مصرف کنند عاقلانه است آیا اسم این نوع مدیریت کنترل بازار است این تدبیر است !؟ شما وقتی سیستم توزیعتان خراب است و هیچ کنترلی بر بازار ندارید و همه چی دست دلالان و سودجویان هست که آزادانه هر کار دلشان میخواهد تو این کشورمیکنند چطور میتوانید چشم و گوش بسته مرز را بر روی ارزاق و مایحتاج مردم ببندید و بازار را دچا تلاطم بکنید آنوقت خودتان هم با خیال راحت اون بالا بشنید و بی توجه به حال و روز مردم کیف بکنید که دارید مدیریت میکنید !!! نصف جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و آنها مثل بعضیها که حقوق نجومی ندارند چرا به این چیزها توجه نمیشه !!!!!؟
بستگان من در شمال باغدار و تولیدکننده پرتقال و مرکبات هستن
متاسفانه علیرغم اینکه کمترین آسیب رو محصولاتشون داشتن اما مافیای دلالان هر کیلو پرتقال تامسون را حدود 100 تومان از آنها خریداری کردند ...
دلالان میوه در شمال دراری شبکه ارتباطی و پیچیده ای در ارتباط با هم هستن که هر کدام قلمرو و منطقه ی خاص خودشان را دارند ...
عملا بیشتر درختها محصولاتشان رها شده بود بخصوص درختانی که آسیب بیشتر دیدند در سرما ...
کلا از از گمرکات کشور وارد میشه بوشهر یک نمونش هست
خسارتی که برای سرمازدگی پرتقال شمال باید توسط دولت و صندوق بیمه پرداخت می شد را مردم با خرید پرتقال خشک و بدون آب پرداخت کردن اون هم قشر کم درآمد چرا که پولدارها فقط پرتقال جنوب خریدند با قیمت بالا حالا هم که پرتقال از خارج میخواهند وارد کنند دادشان درآمده که تولید داخل ضرر می کند
بكذار هردو محصول در بازار باشد تا تنوع شود برتقال داخلي بفرزشند به كار خونه ها ابميوه درست كنند.
شاخص فلاكت براي كشوري با اين همه تنوع و سرمايه هاي خدادادي مايه شرمساريه
کشاورزبی چاره محصولش یخ بزنه یانه قادرنیست پرتغالشوبیشترازهزارتومان بفروشه اینجادلالان وسورتینگ هاهستندکه سودبیشتری میبرند الان هم که دولت پرتغال وارد کرده هواروداد ووااصفای دلالان بلندشده اصلا مسئله ی حمایت ازتولیدات داخلی مطرح نیست دولت نبایدگوش دهد
سلام نه اینکه سود صادرات نیز عملا گیر یک تعداد دلل می آید ویک نفر کشاورز از صادرات سود نمی برد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر