بازدید 11846
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد نیم درصدی شاخص بورس» تا «عبور نقدینگی از مرز ۱۱۸۴ هزار میلیارد تومان»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات هفتگی بازار سرمایه، قیمت نفت بالاتر از 56 دلار، افزایش بهای سکه و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، شکایت بلک بری از شرکت نوکیا، نیاز 68 درصدی ترکیه به واردات گاز از قطر، مرسدس بنز هم در مسکو کارخانه می‌سازد، افزایش دو برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران، خالی شدن ذخائر نفت خام و مذاکره جنرال موتورز برای خروج از اروپا، را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 17 February 2017
از «رشد نیم درصدی شاخص بورس» تا «عبور نقدینگی از مرز ۱۱۸۴ هزار میلیارد تومان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات هفتگی بازار سرمایه، قیمت نفت بالاتر از 56 دلار، افزایش بهای سکه و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، شکایت بلک بری از شرکت نوکیا، نیاز 68 درصدی ترکیه به واردات گاز از قطر، مرسدس بنز هم در مسکو کارخانه می‌سازد، افزایش دو برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران، خالی شدن ذخائر نفت خام و  مذاکره جنرال موتورز برای خروج از اروپا، را در بر دارد.


رشد نیم درصدی شاخص بورس در هفته پایانی بهمن

در هفته پایانی بهمن ماه امسال تعداد 4356 میلیون انواع اوراق بهادار 9675 میلیارد ریال در 208 هزار و 184 دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 8 درصد افت، 43 درصد رشد و 31 درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کرد. همچنین در این مدت تعداد یک میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 722 میلیارد ریال در 413 نوبت معامله شد که به ترتیب 61، 62 و 52 درصد کاهش را نشان می دهد. این درحالی است که تعداد 20 میلیون واحد از صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 212  میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 61 و 63 درصد افزایش همراه شد. به نقل از تسنیم، این گزارش می افزاید: شاخص کل نیز با 397 واحد کاهش معادل 0.5 درصد افزاش را در هفته پایانی بهمن ماه به ثبت رساند و در ارتفاع 77189 واحد قرار گرفت. افزون بر این؛ شاخص بازار اول در این مدت با 541 واحد رشد به رقم 54956 واحد و شاخص بازار دوم با 601 واحد کاهش به عدد 163352 واحد رسیدند که به ترتیب با یک درصد رشد و 0.37 درصد کاهش مواجه شدند.

بهای طلای سیاه از ۵۶ دلار عبور کرد

روز جمعه در بازارهای جهانی قیمت نفت خام روند صعودی داشت و هر بشکه از این طلای سیاه با 32 سنت افزایش نسبت به روز گذشته بشکه‌ای 56 دلار و 7 سنت معامله شد. قیمت نفت آمریکا هم رشد 29 سنتی داشت و بشکه‌ای 53 دلار و 40 سنت معامله شد. به گزارش فارس، در سایر فرآورده‌های نفتی نیز بنزین 51 سنت کاهش داشت، اما نفت کوره و گازوئیل افزایش‌هایی به ترتیب 1.1 دلار و 2.5 دلار را داشتند. 

افزایش بهای سکه و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد

صرافی های تهران امروز هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید را با 5 هزار و 400 تومان افزایش نسبت به روز گذشته یک میلیون و 196 هزار و 500 تومان داد و ستد می کردند. هر قطعه سکه طلای تمام بهار طرح قدیم نیز رشدی 4 هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت و یک میلیون و 173 هزار تومان فروخته می شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با 3 هزار تومان افزایش 642 هزار تومان تعیین شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی 343 هزار تومان فروخته می شد که نسبت به روز گذشته هزار تومان افزایش نشان می دهد. قیمت هر قطعه سکه گرمی با این حال بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه 216 هزار تومان بود. هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار تهران 114 هزار و 994 تومان قیمت گذاری شده بود. هر دلار آمریکا امروز شاهد کاهش 5 تومانی نسبت به روز گذشته بود و 3 هزار و 811 تومان داد و ستد می شد. با این حال نرخ هر یورو با 17 تومان افزایش 4 هزار و 139 تومان تعیین شد و پوند بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه 4 هزار و 824 تومان فروخته می شد.

افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی

خبرگزاری رویترز درباره افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشت: کاهش ارزش دلار بعد از اینکه به بیشترین میزان یک ماه گذشته رسیده بود، باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یابد. از سوی دیگر آمارهایی که به تازگی از اقتصاد آمریکا منتشر شده است نشانگر تقویت شاخص‌های اقتصادی در این کشور است و این احتمال را تقویت کرده است که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را ماه آینده  افزایش دهد بنابراین سرمایه‌گذاران همچنان به سرمایه‌گذاری خود حداقل تا ماه آینده ادامه می‌دهند. همچنین قیمت طلا در بازار جهانی 2.5 دلار افزایش یافت و هر اونس از این فلز گرانبها 1235 دلار و 70 سنت معامله شد.

شکایت بلک بری از شرکت نوکیا

کمپانی بلک بری، تولیدکننده تلفن های همراه از شرکت فنلاندی نوکیا بدلیل زیرپا گذاشتن یازده حق ثبت اختراع این شرکت، شکایت کرده است. به گزارش یورونیوز، بلک بری با تسلیم شکایتی به دادگاه فدرال واشنگتن ادعا کرده نوکیا در ساخت تجهیزات تلفنی و مخابراتی از اختراع ثبت شده این شرکت استفاده غیرقانونی کرده است. این کمپانی کانادایی از دادگاه خواسته تا شرکت نوکیا را به پرداخت حق ثبت اختراع محکوم کند. شرکت بلک بری اخیرا در رقابت با شرکتهای بزرگی چون اپل و سامسونگ سهم خود از بازار فروش تلفنهای همراه را کاملا از دست داده است.

ترکیه 68 درصد گاز مورد نیاز را از قطر وارد می‌کند

در حالی که ترکیه اختلاف گازی با ایران دارد و داوری بین‌المللی درباره پرونده دو کشور رای داده است؛ ترکیه برای واردات گاز متمایل به قطر شده و 68 درصد گاز خود را از این کشور وا رد می‌کند. محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی و صنعت قطر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: "سال هاست که به ترکیه گاز طبیعی مایع «ال‌.ان‌.جی» ارسال می کنیم. میان دو کشور دو توافق نامه فعال بدون محدودیت مقدار وجود دارد که در صورت تمایل ما آماده هستیم گاز طبیعی مایع را به ترکیه رسال کنیم".

مرسدس بنز هم در مسکو کارخانه می‌سازد

شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان به زودی کارخانه تولیدی خود را در حومه شهر موسکو راه اندازی می‌کند. به گزارش ایسنا از رامبلر، قرار است در این کارخانه خودروسازی سالانه تا ۲۵ هزار دستگاه انواع خودرو توسط کمپانی بنز تولید شود. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان بین‌المللی، انواع خودروهایشان را در این کشور مونتاژ می‌کنند. شرکت‌های فورد، کیا موتورز، رنو، تویوتا، دایملر کرایسلر، فولکس واگن و جنرال موتورز با احداث کارخانه‌های خودروسازی در خاک روسیه به تولید در این کشور و صادرات محصولات خود به بازار کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا  مشغول‌اند. قیمت خودرو در روسیه کاملا رقابتی است و خرید خودرو به عنوان منبعی برای سرمایه گذاری و کسب درآمد خانواده‌ها محسوب نمی‌شود.

افزایش 2 برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران

آخرین آمارها نشان می‌دهد که میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژانویه به 2 برابر افزایش یافته است. آمارهای اولیه گمرک نیز حاکی از این است که صادرات ایران به چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت خام جهان در ماه ژانویه 1.79 میلیون تن بوده است. گزارش رویترز حاکی است که این آمار 2 برابر میزان واردات سال گذشته ایران به کره جنوبی است. اویل پرایس هم نوشته است: این روند صادرات نفت، سهم عربستان را از بازارهای منطقه کم خواهد کرد. میزان واردات نفت خام کره جنوبی از عربستان سعودی 17.3 درصد در ماه ژانوایه کاهش یافته و در مقایسه با دسامبر 2016 به 785 هزار تن رسیده است. براساس گزارش گمرک کره‌جنوبی، میزان واردات نفت خام کره جنوبی از کشورهای صادر کننده نفت 14 درصد افزایش یافته است. در بین کشورهای تولیدکننده نفت ایران بیشترین سود را از افزایش اخیر مصرف در نفت کره داشته است.

خالی شدن ذخائر نفت خام

با ادامه محدودیت تولید نفت خام اوپک و همزمانی آن با افزایش مصرف فصلی، انتظار می رود ذخائر نفت خام  در طول سه ماهه سوم به طور چشمگیری خالی شود. به نقل از رویترز، کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک به رهبری روسیه متعهد شده اند تا متوسط 1.8 میلیون بشکه  نفت در روز (2.1 میلیون بشکه توسط اوپک و نصف این مقدار توسط غیر اوپک) در شش ماهه اول سال 2017 کاهش تولید داشته باشند. این گزینه نیز در پیش روی آن ها باقی می ماند تا اگر موافقت کردند بتوانند در شش ماهه دوم سال نیز به کاهش تولید ادامه دهند.

غول نفت سیبری به زودی از خواب بیدار می شود

میدان نفتی غول پیکر «ساملتور» واقع در سیبری روسیه دارای 25 میلیون بشکه نفت می باشد. این میدان نفتی در بین سالهای 1980 و 1990 در اوج تولید خود بود و 3 میلیون بشکه نفت در روز استخراج می کرد. حالا 95 بشکه آب بیرون می کشد تا 5 بشکه نفت استخراج کند اما گزارش ها حاکی از آن است که این غول نفتی دوباره می تواند پول ساز بشود. به نقل از خبرگزاری Russia Today، ایده ای در مسکو درحال بررسی است که می تواند منجر به احیای دوباره «سامولتور» شود. مطابق این ایده مالیات های زمین هایی مانند سامولتور که آب بیشتری به نسبت نفت تولید می کنند کاهش خواهد یافت. «ایلدار داولتشین» یک تحلیلگر در شرکت سرمایه گذاری بانکی روسیه به نام پایتخت رنسانس (Renaissance Capital) به بلومبرگ گفت "سامولتور امروز هم حتی بعد از حدود 50 سال تولید، هنوز یک زمین نفت خیز غول پیکر است. هنوز نفت بسیار زیادی در این زمین موجود است."

مذاکره جنرال موتورز برای خروج از اروپا با فروش تجارت خود به پژو

شرکت جنرال موتورز و گروه پی اس ای خودروساز فرانسوی روز سه شنبه اعلام کردند در حال مذاکره ای هستند که ممکن است منجر به خرید عملیات جنرال موتورز در اروپا توسط پژو شود. اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد، این عمل اقدامی خواهد بود که می تواند کل صنعت خودروی جهان را تکان دهد. به نقل از رویترز، تصاحب برندهای اوپل و واکسهال توسط پی اس ای مالک پژو، سیتروئن و برندهای دی اس، به این شرکت فرانسوی 16.3 درصد سهم بازار ماشین مسافربری اروپا را خواهد بخشید که در این صورت بعد از فولکس واگن آلمان دومین جایگاه را در صنعت خودروی اروپا خواهد داشت. در این صورت رقیب فرانسوی پژو یعنی رنو در جایگاه سوم خواهد نشست. 

عبور نقدینگی از مرز ۱۱۸۴ هزار میلیارد تومان

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی حکایت از نقدینگی ۱۱۸۴ هزار میلیارد تومانی دارد. بر این اساس میزان نقدینگی آذرماه امسال نسبت به آذر سال ۹۴ حکایت از رشد ۲۸.۱ درصدی و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز حکایت از رشد ۱۶.۵ دارد. در این میان سهم پول ۱۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به آذرماه سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل هم ۱۲.۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که سهم شبه پول ۱۰۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به آذرماه سال گذشته ۲۷.۴ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۴ هم ۱۷.۱ درصد رشد داشته است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان