بازدید 45922
ادامه خسارت های سيل در استان فارس؛

اسكان اضطراری بيش از 2هزار خانواده در چادر/ شكسته شدن سد محمدآباد جهرم/ ريزش ايستگاه مترو در حال ساخت در شيراز/ 410 ميلي متر بارندگي در شهرستان «قير و كارزين»

بارش شديد باران كه چند روزي هست ميهمان اكثر شهرستان هاي استان فارس است، تا كنون خسارت قابل توجهي را به مردم اين استان تحميل كرده است و بدتر اينكه رفته رفته بر دامنه اين خسارت ها افزوده مي شود. هم اكنون و در شرايطي كه ساعت از نيمه هاي شب گذشته است، هنوز بارش باران و وزش باد ادامه دارد و هزارن نفر از سيل زدگان استان فارس در بلاتكليفي كامل به سر مي برند.
کد خبر: ۶۶۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۲ 17 February 2017
بارش شديد باران كه چند روزی هست ميهمان مناطق مختلفی از کشورمان، از جمله شهرستان هاي استان فارس شده، تا كنون خسارت قابل توجهي را به مردم تحميل كرده و رفته رفته بر دامنه اين خسارت ها افزوده مي شود. هم اكنون و در شرايطي كه ساعت از نيمه هاي شب گذشته است، هنوز بارش باران و وزش باد ادامه دارد و هزارن نفر از سيل زدگان استان فارس در بلاتكليفي كامل به سر مي برند.

به گزارش «تابناک»، سامانه بارشي كه روز دوشنبه 25 بهمن ماه از سمت جنوب غرب كشور وارد استان فارس شد تا كنون و به مدت پنج روز است كه بارش هاي خود را در اين استان و شهرستان هاي مجاور ادامه مي دهد؛ بارش هايي شديد كه با وزش باد همراه است و به رغم هشدارهاي پيشين سازمان هواشناسي استان فارس، خسارات سنگيني را تا اين لحظه به مردم استان تحميل كرده است.

روز شنبه بود كه «حسين فياض پور» مدير كل بحران استان فارس از ورود يك سامانه بارشي قوي در روز دوشنبه به اين استان خبر داد و گفت: همه مدیران دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران موظف هستند با تمام توان آماده باشند و در صورت وقوع حوادث برای خدمات دهی فوری وارد عمل شوند.

روز يك شنبه و يك روز مانده به آغاز بارش هاي سنگين باران نيز اداره كل هواشناسي استان فارس اعلام كرد، اين اداره تمام توان و انرژي خود را براي مقابله با هر گونه حادثه غير مترقبه آماده كرده است و در اين مسير بسياري از نهادهاي دولتي از جمله شهرداري شيراز نيز با اعلام وضعيت فوق العاده هزاران نيروي خود را به حالت آماده باش در آوردند.

در همين راستا، «حميد رضا دهقاني» مدير كل آب منطقه اي و «عبدالكريم جامع» مدير كل سازمان هواشناسي استان فارس نيز از قطعي بودن بروز سيل در استان خبردادند و ضمن اعلام وضعيت فوق العاده براي شهرستان‌های سپیدان، کازرون و نورآباد بین 90 تا 150 میلی‌متر، برای جهرم، استهبان، تخت‌جمشید، شیراز، درودزن بین 40 تا 64 میلی‌متر و داراب و فسا نیز 50 تا 70 میلی‌متر بارش باران پیش‌بینی كردند.

 
 داراب

همانگونه كه پيش بيني ها نشان داده بود از روز دوشنبه 25 بهمن ماه بارش شديد باران و جاري شدن سيل در بيشتر مناطق استان فارس آغاز شد و بخش قابل توجهي از اراضي اين استان تحت تأثير بارش باران با مشكل رو به رو شد.

شهرستان هاي لامرد، داراب و قیروکارزین از جمله نخستين شهرستان هايي بودند كه با جاري شدن سيل مواجه شدند و در ادامه نيز اين سيل ابعاد گسترده تري به خود گرفت.

از جمله اولين پيامدهاي بارش باران در شهرستان هاي استان فارس و به ويژه شهرستان هاي جنوبي مي توان به تعطيل شدن مدارس و دانشگاه هاي بيش از 20 شهرستان استان اشاره كرد. البته اين تازه آغاز ماجرا بود و در ادامه مسدود شدن راه هاي مواصلاتي مثل گردنه مرواريد شهرستان داراب، محورهاي منتهي به شهرستاه هاي آباده، ايزدخواست، خسروشيرين و سپيدان پيامد ديگري بود كه بارش شديد باران و جاري شدن سيل به بار آورد.

 

بارش باران ادامه يافت و در ادامه مسئولان استاني ناچار شدند اهالي برخي مناطق مسكوني استان كه ساختمان هاي آن از ايمني كافي برخوردار نيست را تخليه كنند. اقدامي كه براي مثال در منطقه خندق در بخش شيبكوه شهرستان فسا در دستور كار قرار گرفت و البته با مقاومت اهالي رو به رو شد.

به دليل استمرار بارش باران روز سه شنبه نيز مسئولان شهرستان جهرم ناچار شدند بخش قابل توجهي از جمعيت روستايي اين شهرستان از جمله 90 درصد جمعيت روستاي «يرج» را تخليه كنند. در اين روز بارش باران بسياري از منازل مسكوني را در شهرستان هاي ديگر مثل فسا، داراب، آباده و... تخريب كرد و روستاهاي «كوه سفيد» و «پاسالاري» در شهرستان فسا به صورت كامل تخليه شدند.

در روز چهارشنبه نيز بارش باران در شهرستان هاي جنوب و جنوب شرقي استان ادامه يافت تا اين موضوع سبب شد يك كودك 2 ساله جهرمي كه در كانال آب افتاده بود، جان خود را از دست بدهد و بسياري از سدهاي محلي استان به مرز سر ريز شدن برسند. در روز چهارشنبه همچنين روستاي «يرج» كه پيشتر اهالي اش از تخليه روستا ممانعت مي كردند به كلي به زير آب رفت.

اين همه جوانب خسارت هاي برآمده از بارش شديد باران و جاري شدن سيل در استان فارس نبود و ادامه بارش ها در روز پنجشنبه حجم خسارت ها را به صورت چشمگيري افزايش داد.

خبرهاي رسيده حاكي از اين است كه بارش باران در اين استان همچنان ادامه دارد و بيش از 2 هزار خانواده كه خانه خود را از دست داده اند هم اكنون با كمك هلال احمر به صورت موقت اسكان داده شده اند.

خط انتقال آب از سد سلمان فارسي به شهرستان خنج شكسته و به همين دليل منبع آب 9 شهر و 32 روستا به كلي قطع شده است.

در برخي مناطق استان مثل شهرستان فيروز آباد ميزان بارش باران از 200 ميلي متر گذشت و شهرستان هايي مثل جهرم، قير، كارزين، داراب و جهرم در محاطره كامل سيل هستند.

 
سد محمدآباد در هم شکست
 
حدود شانزده ساعت بعد از انتشار خبر درهم شکستن سد جهرم و تکذیب آن، عصر روز جمعه فرماندار شهرستان جهرم در گفت و گو با «ايسنا» از شكسته شدن سد محمد آباد جهرم خبر داد و تأكيد كرد با اين وجود احتمال افزايش خسارت ها در مناطق پايين دست وجود دارد. او از مردم خواست نهايت ايمني را رعايت كنند و مسيرهاي جريان آب و به ويژه رودخانه ها فاصله بگيرند.

در پی اعلام این خبر، حسن فیاض پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم به ایرنا گفت: «‌این سد خاکی است و حجم آب زیادی را در مقایسه با سدهای بزرگ ذخیره نمی کند با این حال، تمهیدات لازم برای کاهش خسارات در جهرم صورت گرفته است».

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان آب ذخیره شده در این سد اظهار کرد‌:‌ «تا دقایقی دیگر جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری فارس به ریاست استاندار تشکیل می شود و در این جلسه، شرکت آب منطقه ای فارس اطلاعات دقیق در این باره را اعلام می کند».

تخلیه کامل پنج روستا به دلیل سیلاب

با ورود سامانه های بارشی از شامگاه یکشنبه 25 بهمن ماه جاری، بارش های مستمری در مناطق مختلف استان فارس صورت گرفته است که در برخی مناطق جنوبی این استان به 400 میلیمتر رسیده است.
از سوی دیگر، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد پنج روستای شهرستان جهرم به دلیل شدت بارش‌ها تخلیه کامل شده است.

محمدرضا رضایی در این باره گفت: بارندگی شدید در شهرستان جهرم به پنج روستا آسیب جدی وارد کرد به‌طوری‌که تمام اهالی این روستاها را از منازل خود به اماکن عمومی کشاند. در این شهرستان پنج روستا تخلیه کامل شد و مجبور شدیم اهالی این روستاها را در اماکن عمومی اسکان دهیم و 20 روستا در محاصره آب هستند و امکان ارتباط با آنها وجود ندارد که نتوانستیم به آنها خدمات دهیم. در بارش‌های اخیر 20 روستا دچار مشکل جدی شده و تنها در بخش سیمکان 600 واحد مسکونی تخریب‌شده و در کل یک‌هزار واحد در کل شهرستان دچار مشکل است و به‌احتمال‌زیاد این تعداد بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عشایر نیز در نقاط گوناگون شهرستان جهرم در محاصره آب هستند، خاطرنشان کرد: ما در شهرستان بیش از هر چیز به چادر و نایلون و پتو نیاز داریم و نیاز است مدیریت بحران استان به جهرم توجه جدی کنند.
 
راه ارتباطی جهرم به شیراز قطع است

وی با تشکر از تمام مدیران استان و شهرستان که در این زمینه یاری کردند و حضور به‌موقع در محل حادثه داشتند، گفت: مدیرکل بنیاد مسکن در حال آمدن به منطقه جهرم و بخش سیمکان است و باید اشاره کنیم که 60 درصد بافت سیمکان فرسوده و نیاز به بازسازی دارد.

رضایی با اشاره به بارش حدود 300 میلی‌متر باران در جهرم نیز اظهار داشت: مدیریت بحران کشور و استان باید به مناطق روستایی شهرستان جهرم توجه بیشتری داشته باشند به‌ویژه در سیمکان جهرم که شدت خسارت‌ها در اینجا بالا است. متأسفانه مسیر ارتباطی بین جهرم و شیراز قطع است و در این مسیر دو پل تخریب‌شده است و مردم مجبورند از مسیر فسا به شیراز تردد کنند.
 
تعطيلي برخي مدارس استان فارس و ادامه خسارت ها

فردا شنبه برخي مدارس استان فارس از جمله مدارس شهرستان هاي ني ريز و خرمبيد در نوبت صبح تعطيل است. شنيده ها از شهرستان استهبان حاكي از آن است كه سيل به بيمارستان اين شهرستان آسيب جدي وارد كرد و مسئولان بيمارستان ناچار شدند بخشي از اين بيمارستان را تخليه كنند.

حمیدرضا شعبانی با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به درخواست مدیر آموزش و پرورش و فرماندار شهرستان خرمبید و تصویب و اعلام ستاد مدیریت بحران استانداری فارس مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی روستاها و مدارس پیش دبستانی و دبستان دور اول ابتدایی  (کلاس اول ،دوم و سوم ابتدایی) شهر خرمبید در نوبت صبح روز شنبه 30 بهمن تعطیل شد. 

شعبانی گفت: سایر مدارس این شهرستان شامل دبستان دور دوم ابتدایی(کلاس چهارم ، پنجم و ششم) و دبیرستان‌های دور اول و دوم شهر خرمبید با یک ساعت و نیم تاخیر و راس ساعت 9 صبح آغاز ‌می‌شود. 

وی پیش از این از تعطیلی مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی در دهستان هرگان و بخش قطرویه به جز شهر قطرویه شهرستان نی‌ریز در نوبت صبح روز شنبه 30 بهمن تعطیل خبر داده بود.

 
سقوط يك خودرو با 6 سرنشين داخل رو دخانه

در شهرستان لارستان بارش باران و وزش شديد باد باعث شكسته شدن درختان، مسدود شدن راه هاي ارتباطي و افزايش سوانح جاده اي شد. در اين شهرستان ظهر امروز يك سانحه جاده اي شامل سقوط يك خودرو با 6 سرنشين به رودخانه رخ داد كه حال اين سرنشينانان وخيم گزارش شده است.

اسحاق شاکری، مسئول آتش نشانی لارستان از حادثهای ناگوار و سقوط یک دستگاه خودرو ال 90 به داخل رودخانه خبر داد و گفت: این حادثه با خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده با 6 سرنشین در جاده لار – بستک رخ داده است که با اقدام به موقع مأموران آتش نشانی همه مسافران آن نجات یافته و به بیمارستان منتقل شدند.

فرماندار ویژه لارستان نیز در گفتوگو با  تسنیم با بیان اینکه در برخی مناطق مانند بافتهای فرسوده شهری و روستایی به ویژه در شهرقدیم لار بارش سبب تخریب منازل و ابنیه‌های قدیمی شده است، گفت: تاکنون چندین منزل در شهر لار خسارت جدی دیده‌اند که تعداد تقریبی آنها به 40 خانوار میرسد که این خانواده‌ها در مکان‌های عمومی مثل حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی به طور موقت اسکان داده شدند.

 
ريزش در ايستگاه مترو در حال ساخت بهارستان

بارش ها در شمال استان فارس به شكل برف ادامه دارد و از شهر شيراز خبر مي رسد، وقوع سيل سبب شده تا ايستگاه مترو در حال ساخت بهارستان دچار ريزش اساسي شود و اصطلاحاً فروكش كند.

مدير بحران و پدافند غير عامل شهرداري شيراز از فروكش كردن سطح زمين در محل ايستگاه در حال ساخت متروي شيراز در بهارستان خبر داد. رحیم جوکار  اظهار داشت: زیرگذر زند از سمت دروازه سعدی تا قبل از سر خیابان سعدی تا اطلاع ثانوی مسدود است و زمان بازگشایی آن نیز هنوز مشخص نیست.

جوکار با بیان اینکه در این محدوده گاز شهروندان قطع شده و به آنان نیز علت قطعی گاز اطلاع‌رسانی شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترمیم مسیر با تلاش نیروهای خدوم شهرداری شیراز در حال انجام است.

 
 
 شيراز


همچنين بسياري از پروازهاي به مقصد شيراز و فرودگاه لارستان امروز لغو شد و در برخي شهرستان ها مثل شهرستان اقليد بارش به صورت برف گزارش شده است.

ركوردهاي بارندگي در فارس شكسته شد
 
 آمار بارندگی ایستگاه‌های سینوپتیک استان فارس تا ساعت 21:30 امروز نشان می‌دهد که «قیروکارزین» با 409.5 میلی‌متر بارش بارانی‌ترین نقطه استان فارس در بارندگی اخیر بوده‌، جمع بارندگی این شهرستان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 512 میلی‌متر بوده است.

 بعد از «قیروکارزین»، «داراب» با 362.4 میلی‌متر، «جهرم» با 346.5 میلی‌متر و «فسا» با 321.1 میلی‌متر،  بارندگی پربارش‌ترین و «ایزدخواست» با ثبت 9.6 میلی‌متر، «آباده» با 10.8 میلی‌متر و «نورآباد ممسنی» با 73.6 میلی‌متر کم‌بارش‌ترین نقاط فارس در بارندگی اخیر بوده‌اند.

اين حجم از بارندگي در طول سال هاي گذشته در استان فارس بي سابقه است و انتظار مي رود در روزهاي آينده فاصله اين ركوردها با بارندگي هاي گذشته بيشتر شود.

در چنين شرايطي كه به رغم همه تلاش هاي نيروهاي امدادي  زندگي بخش قابل توجهي از مردم استان فارس تحت تأثير جاري شدن سيل با مشكل رو به رو شده و بسياري از امكانات رفاهي مانند برق، آب، گاز و بعضاً سرپناه ايمن از آنها سلب شده است، انتظار اين است كه مسئولان ارشد ملي و استاني با جديت و همتي مضاعف به بحران پيش آمده در استان فارس ورود كنند و با اقدام هاي به موقع خود از تشديد خسارت ها جلوگيري كنند. چرا كه به نظر مي رسد حجم خسارت ها و نياز مردم محلي استان فارس به كمك بيش از آنچيزي باشد كه در حال حاضر در جريان است. به ويژه اينكه بارش باران شهرستان هاي جنوبي استان ادامه دارد و هنوز احتمال تشديد خسارت ها وجود دارد.
 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل