بازدید 14049

«ماه عسل»قطر درپارس جنوبی تمام شد

برای نخستین بار در تاریخ صنعت ۱۰۸ ساله نفت، اسفند ماه با راه‌اندازی ۵ فاز جدید پارس‌جنوبی، علاوه برجبران عقب ماندگی‌ها و برداشت برابر گاز با قطر، تولید نفت از این میدان مشترک آغاز می شود.
کد خبر: ۶۶۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 17 February 2017
مهر نوشت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت ۱۰۸ ساله نفت، اسفند ماه با راه‌اندازی ۵ فاز جدید پارس‌جنوبی، علاوه برجبران عقب ماندگی‌ها و برداشت برابر گاز با قطر، تولید نفت از این میدان مشترک آغاز می شود.

قطر حدود سه دهه قبل با استفاده از فرصت هشت سال جنگی که رژیم بعث عراق به ایران تحمیل کرده بود، اقدام به توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی کرد و در حالی که ایران سال ۱۳۷۶ اولین قرارداد توسعه فازهای پارس جنوبی را امضا کرد، قطری‌ها تولید گاز از این میدان مشترک را آغاز کرده بودند.

با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی، تحمیل تحریم غیر قانونی غربی‌ها علیه ایران، فرصت مجددی را در اختیار شیخ نشینان قطر قرار داد تا با استفاده از فرصت طلایی تحریم نفتی و گازی ایران، با برداشت حداکثری گاز طبیعی از پارس جنوبی و تولید سالانه ۷۷ میلیون تن گازمایع شده به بزرگترین تولید و صادرکننده LNG جهان تبدیل شوند.

با مرور فراز و فرودهای مختلف توسعه پارس جنوبی اما این روزها ایران خود را برای برداشت برابر گاز طبیعی از پارس جنوبی آماده می‌کند و حتی تا سال آینده ایران با برداشت روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از قطر در توسعه و برداشت این میدان مشترک گازی سبقت خواهد گرفت.

با بهره برداری معادل ۱۵ فاز استاندارد پارس جنوبی به طور متوسط روزانه حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی برداشت می‌کرد که با راه اندازی پنج فاز جدید شامل ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی و ورود تدریجی گاز این فازها، ظرفیت تولید و برداشت گاز ایران از پارس جنوبی تا اسفند ماه امسال از مرز ۵۷۰ میلیون مترمکعب عبور می‌کند.

به عبارت دیگر هم اکنون برداشت گاز ایران از پارس جنوبی با احتساب تولید تدریجی گاز از پنج فاز جدید به حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که در فرصت باقی مانده از سال ۹۵ و بهره‌برداری از دو خط لوله آسیب دیده و تکمیل توسعه فازهای جدید این ظرفیت به حدود ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

با افزایش ظرفیت تولید گاز ایران به ۵۷۰ میلیون مترمکعب عملا برداشت گاز با شریک قطری به نقطه برابر می‌رسد و حتی با توجه به محدودیت‌های قطر در تولید و تبدیل گاز به LNG، ایران از این کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس پیشی می گیرد که با بهره برداری از بخش هایی از پنج فاز دیگر شامل ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک از شریک قطری سبقت خواهد گرفت.

درآمد ۳۶ میلیارد دلاری ۵ فاز جدید پارس‌جنوبی

با بهره برداری نهایی از پنج فاز آماده افتتاح ۱۷ تا ۲۰ پارس جنوبی به طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز شیرین کشور افزوده می‌شود، علاوه بر این افزایش تولید حدود ۲۳۰ تا ۲۳۷ هزار بشکه میعانات گازی از دیگر اهداف محقق شده بهره برداری از این پنج فاز جدید گازی خواهد بود.

در کنار گاز شیرین و میعانات گازی، در مجموع با بهره برداری از این فازهای جدید به طور متوسط روزانه یکهزار و ۲۰۰ تن گوگرد، سالانه سه میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی توسعه صنعت پتروشیمی و سه میلیون و ۱۵۰ هزار تن گاز مایع (پروپان و بوتان) به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.

بر اساس محاسبات انجام گرفته و با احتساب هر مترمکعب گاز غنی تولید شده (شامل اتان، متان، پروپان و بوتان) ۱۳ سنت و هر بشکه میعانات گازی ۵۰ دلار، ارزش محصولات تولیدی هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی (فاز ۱۹ معادل دو فاز استاندارد ظرفیت تولید گاز و محصولات گازی دارد) روزانه حدود ۳۰ میلیون دلار و سالانه معادل ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان