بازدید 8479

راهکار شهرداری اصفهان برای آموزش قوانین رانندگی

فرهنگ ترافيكي يكي از شاخصه هاي مهم توسعه يافتگي كشورهاست كه كميته فرهنگ شهروندي اصفهان با اجرای مانور شهری با موضوع "عابر پیاده" و "ترافیک" در میدان ها و چهار راه های اصلی این شهر به دنبال تحقق اين شاخصه است.
کد خبر: ۶۶۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴ 20 February 2017
سرتا پايش را سبز كرده و كنار چراغ عابر پياده ايستاده بود. چراغ كه سبز شد مثل يك آدم آهني رفت سراغ خودروهايي كه روي خط عابر پياده ايستاده بودند و با تمام توان مي خواست كه آن ها را به پشت خط برساند.
 
به گزارش تیتر شهر، پسركي كه در همان حوالي منتظر تاكسي بود و از چند دقيقه قبل حركات مرد سبز پوش را زير نظر داشت حالا دوان دوان به سوي او مي آمد تا كمك دستش باشد.
 
راننده خودرو هم كه تا چند دقيقه قبل، هدفون در گوش، انگار سال هاي سال از دنياي اطرافش فاصله گرفته بود حالا با نگاهي متعجب به آدم هايي نگاه مي كرد كه او و خودرويش را به پشت خط عابر پياده رسانده اند.
 
حالا چراغ عابر دوباره قرمز شده است اما اين بار انگار مأموريت جديدي به آدمك ترافيكي شهر داده اند تا اين بار عابراني كه بي محابا وارد خيابان شده اند را با هزار زحمت به پياده رو مي رساند.
 
چهارراه اصلي بعدي هياهويي برپاست. هركسي زمزمه اي زير لب دارد. پيرمردي كه گنجينه شفاهي اصفهان است در حالي كه به قول خودش كم مانده دو شاخ بزرگ روي سرش سبز شود مي گويد: «تا به حال همچين چيزايي نديده بودم! انگار از فضا اومدن... سر و دست و پاشون از يك مكعب زده بود بيرون.. سياه و سفيد! همش پشت سر عابرايي كه حواسشون به چراغ و ماشينا نبود راه مي افتادن!!
 
آدم چه چيزايي كه نمي بينه توي اين شهر!!! راستي من كجام؟ شما؟؟؟!!!»
 
بيژن مشكين پور هم كه خانه اش همجوار با يكي از خيابان هاي اصلي و پر رفت و آمد شهر است و از تيك هاي گاه و بيگاه صورت اش پيداست، دل پرخوني  از عابران بي قانون دارد، مي گويد: «كاش همزمان با آمدن تكنولوژي ها و پيشرفت وسايل، فرهنگ استفاده از آن ها را هم پيدا مي كرديم.»
 
او ادامه مي دهد: «البته اوضاع اين اواخر دارد بهتر مي شود، اين اواخر زياد ديدم كه خودروها پشت خط عابر پياده بايستند يا عابران صبر كنند تا وقت رفتنشان برسد.»

مانور شهری با آدمک های ترافیکی
 
سعيد امامي، دبیر کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان از اجرای مانور شهری با موضوع "عابر پیاده" و "ترافیک" در میدان ها و چهار راه های اصلی این شهر خبر داده و مي گويد: براساس آمارهای اعلام شده عدم رعایت قوانین راهنمایی توسط عابران پیاده همچون استفاده نکردن از مسیرهای خط کشی شده، پل هوایی و بی توجهی به چراغ راهنمایی از مهمترین عوامل تصادفات در شهرها بشمار می رود.
 
وي ادامه مي دهد: در این طرح شخصیت های چراغ راهنمایی قرمز و سبز و خط عابر پیاده به صورت نمایشی در مسیر عبور عابران پیاده (مسیر های خط کشی شده) حضور یافته و چگونگی عبور و مرور را به شهروندان آموزش می دهند.
 
امامي يادآور مي شود: در این مانور شهری سعی می شود استفاده شهروندان از مسیرهای تعیین شده را فرهنگ سازی کنیم تا در آینده شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.
 
اين مقام مسئول شهري با بیان اینکه فرهنگ سازی عابر پیاده به لحاظ اهمیت آن، از مهمترین موضوعات این دبیر خانه در سال جاری است، عنوان کرد: تاکنون چندین تیزر و جلد کتاب با این موضوع تولید شده است که برخی از آنها بین شهروندان اصفهانی توزیع شده و بعضی دیگر به زودی توزیع خواهد شد.
 
تحقيقات نشان مي دهد كه عوامل روانشناختي، اجتماعي، فرهنگي و رفتاري به عنوان عوامل حفظ سلامت فردي عمل مي كنند، به طوري كه هر يك از اين عوامل در صورتي كه در جامعه اي با ضعف همراه باشد، براي اجتماع مشكلاتي را فراهم خواهد ساخت.
 
صرف نظر از جايگاه و ميزان اثرگذاري عوامل فرهنگي بر رفتار افراد، آنچه در اين ميان حياتي به نظر مي رسد، ميزان تأثيرگذاري ارزش هاي مورد احترام افراد و جامعه و رفتار مبتني بر اين ارزش ها است كه بر تصميمات و انتخاب هاي فردي نيز تأثير بسزايي خواهند داشت.
 
گفتني است فرهنگ ترافيك، فرهنگ زندگي كردن با ديگران و رعايت حقوق آن هاست. ما براي انجام كارهايمان مجبوريم بسياري از دقايق و ساعات روزانه خود را در خيابان هاي شهر بگذرانيم البته اين فقط شامل رانندگان نمي شود، بلكه كليه شهروندان اعم از پياده  و سواره  را دربرمي گيرد پس فرهنگ ترافيكي يك فرهنگ همه گير و موثر در جامعه كنوني است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل