بازدید 15490
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «جزئیات گفت‌ و گوی زنگنه و نواک» تا «ترامپچی، تونل چینی‌ها برای ورود به آمریکا»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار شاخص کل بورس، گرانی و ارزانی دلار، یورو و درهم، کاهش بهای اونس طلا و افزایش نفت خام، آخرین وضعیت بانک اچ اس بی سی، سهام آرامکو در بورس نیویورک، استقامت فورد در روسیه، وجود گوگرد در آزمون کیفیت گازوئیل، تجارت ۲.۸ میلیارد یورویی ایران و آلمان، خودروهایی که تولیدشان دی‌ 97 متوقف می‌شود و امحای بیش از 2000 تن پرتقال یخ زده بهشهر را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 22 February 2017
از «جزئیات گفت‌وگوی زنگنه و نواک» تا «ترامپچی، تونل چینی‌ها برای ورود به آمریکا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار شاخص کل بورس، گرانی و ارزانی دلار، یورو و درهم، کاهش بهای اونس طلا و افزایش نفت خام، آخرین وضعیت بانک اچ اس بی سی، سهام آرامکو در بورس نیویورک، استقامت فورد در روسیه، وجود گوگرد در آزمون کیفیت گازوئیل، تجارت ۲.۸ میلیارد یورویی ایران و آلمان، خودروهایی که تولیدشان دی‌ 97 متوقف می‌شود و امحای بیش از 2000 تن پرتقال یخ زده بهشهر را در بر دارد.



افزایش 102 واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس با رشد 102 واحدی به رقم 77 هزار و 800 واحد رسید. بیشترین تأثیر را نمادهای همراه با مثبت 43.31 واحد مثبت و خساپا با 19.67 واحد منفی به عهده داشتند. در فرابورس نیز آیفکس رشد 1.5 واحدی را شاهد بود که درنهایت به رقم 866.4 واحد رسید. بیشترین تأثیر را نمادهای مارون با 1.08 واحد مثبت و زاگرس یا 0.94 واحد منفی به عهده داشتند. نکته قابل توجه در بازار روز گذشته می‌توان به ارزش معاملات 300 میلیارد تومانی بورس و هزار و 452 میلیارد تومانی فرابورس اشاره کرد.


دلار پس از سه روز، اندکی رشد داشت؛ یورو و درهم همچنان در سراشیبی

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با 28 ریال رشد قیمت نسبت به روز دوشنبه، به میانگین قیمت فروش 37 هزار و 844 ریال رسید. هر یورو نیز با 40 هزار و 496 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، کاهش 90 ریالی را ثبت نمود. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، افت 12 ریال را تجربه کرد و در پایان روز میانگین 10 هزار و 357 ریال را برای فروش، رقم زد.

سکه طرح جدید ارزان شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۷۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۳ هزار تومان، ربع سکه ۳۵۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۱۷ هزار تومان است.

بهای جهانی اونس طلا کاهش یافت

در حالی که ارزش دلار افزایش یافته و سرمایه گذاران در انتظار انتشار صورت مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو و سلسله سخنرانی های مقامات بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری هستند تا سرنخ هایی در خصوص زمان افزایش احتمالی نرخ بهره به دست آورند، قیمت طلا روز سه شنبه کاهش داشت. بر اساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.4 درصد کاهش به 1233 دلار و 21 سنت رسید. قیمت طلای آمریکا نیز 0.4 درصد کاهش داشت و به 1234 دلار و 60 سنت رسید. به نقل از تسنیم، موسسه هرائوس متال منجمنت در یادداشتی نوشت: «جانت یلن، رئیس فدرال رزرو اخیرا این سیگنال را ارسال کرده که اقتصاد آمریکا اماده افزایش قریب الوقوع نرخ بهره است. آمارهای اقتصادی نیز این برآورد را تایید می کند و این موجب تضعیف قیمت طلا در هفته ها و ماه های پیش روی خواهد شد.»

افزایش بیش از یک دلاری قیمت نفت

روز سه شنبه، به دنبال افزایش تعهدات به توافق کاهش تولید میان تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، و امید به پاییندی تمام اعضا به این قرارداد، قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه ۱.۱۳ دلار افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۳۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱ دلار افزایش، بشکه‌ای ۵۴.۴۰ دلار صورت گرفت. 

جزئیات جدید از قرارداد بزرگ نفتی ایران و روسیه

«بیژن زنگنه» وزیر نفت، سه شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه خود با نواک وزیر انرژی روسیه گفت: ما دو محور اصلی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم که یکی از این محورها علاقه‌مندی شرکت‌های روسی در توسعه منابع نفتی ایران و عقد قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت است. وی با اشاره به اینکه در اوایل سال آینده یک کارگروه در مسکو یا سن‌پطرزبورگ تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در آنجا بحث‌های مفصلی خواهیم داشت و تفاهم‌نامه‌هایی که قبلاً امضا شده است به قرارداد تبدیل خواهد شد. وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفت به منظور فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت به روسیه گفت: طی 10 تا 15 روز آینده قرارداد فروش نفت ایران به این کشور نهایی و امضا می‌شود که براساس توافق قرار است 50 درصد از بهای این نفت به صورت نقدی و 50 درصد نیز به صورت خرید کالا و خدمات صورت گیرد که این موضوع می‌تواند یک رابطه درازمدت تجاری و بازرگانی را با روس‌ها ایجاد کند. وزیر نفت با تأکید براینکه فروش نفت ایران به روسیه با قیمت‌های روز خواهد بود، گفت: روسیه اعلام کرده است ما به تعهداتی که داده‌ایم پایبند خواهیم بود. وزیر نفت با تأکید براینکه فروش نفت ایران به روسیه با قیمت‌های روز خواهد بود، گفت: روسیه اعلام کرده است ما به تعهداتی که داده‌ایم پایبند خواهیم بود.

افت شدید فعالیت های بانک اچ اس بی سی

میزان سود پیش از پرداخت مالیات های بانک اچ اس بی سی در سال ۲۰۱۶ با افت شدیدی معادل ۶۲.۴ درصد گزارش شده و به رقم ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. به گزارش یورونیوز، افت فعالیت های بخش خصوصی این بانک بریتانیایی در اروپا و واگذاری سهام در برزیل از جمله عوامل مهم این افت اعلام شده است. تام استیونسون، مدیر بخش سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری فیدلیتی گفت: «افت فعالیتهای بازرگانی در دنیا ممکن است مشکل اچ اس بی سی باشد و این خبر بدی برای بازدهی بانکها محسوب می شود. اما اعتقاد دارم در مورد اچ اس بی سی رونق تجارت بین منطقه ای بویژه در آسیا بتواند افت فعالیتها در نقاط دیگری را تا حدی جبران کند. برای همین این نهاد امروز اعلام کرده که نگرانی کمتری نسبت به افت فعالیتهای تجاری بازرگانی دارد.» اچ اس بی سی برای مقابله با روند منفی سود خود به سرمایه گذاری بیشتر در بخش دیجیتال و خرید سهام روی می آورد. همچنین تدابیری برای کاهش پاداش و حقوق مدیران بلندپایه این نهاد در دست اجرا قرار دارد.

عربستان به دنبال عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک

مقامات سعودی تمایل دارند تا قدم اول عرضه اولیه سهام شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان را در بورس نیویورک کلید بزنند. سعودی ها همچنین احتمالا بورس های لندن و تورنتو را نیز برای عرضه اولیه سهام آرمکو انتخاب خواهند کرد. وال استریت ژورنال همچنین به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که سعودی ها با بورس های هنگ کنگ، سنگاپور، توکیو، و شانگهای نیز مذاکراتی را داشته اند اما این روزنامه معتقد است که بعید است  سهام آرامکو را در این بورس ها عرضه کنند. 

استقامت فورد در روسیه جواب داد

در پی بحران اقتصادی به وجود آمده از کاهش قیمت نفت و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، فروش خودرو در این کشور نسبت به اوج فروش در سال 2012 بیش از 50 درصد کاهش یافته است. در سال 2016 فروش در بازار روسیه 11 درصد کاهش یافت و در ماه ژانویه نیز نسبت به ژانویه سال گذشته افت 5 درصدی را تجربه کرد. بزرگ‌ترین رقیب آمریکایی فورد یعنی جنرال موتورز دو سال پیش از روسیه خارج شد. اما فورد نه تنها تصمیم گرفت در روسیه بماند، بلکه به سرمایه‌گذاری‌های خود ادامه داد و مدل‌های جدید و متناسب با بازار این کشور عرضه کرد. فروش فورد در بازار روسیه در سال 2016 با رشد 10 درصدی رو به رو شد. فورد می‌گوید این موفقیت ثابت می‌کند استراتژی این شرکت درست بوده است.

وجود گوگرد در آزمون کیفیت گازوئیل

رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اعلام اینکه کیفیت بنزین روند رو به رشدی دارد و فقط در مورد عدد اُکتان نگرانی‌هایی داشتیم که در حال بررسی است، اظهار داشت: ارزیابی کیفیت بنزین ۷ کلانشهر انجام شده و نتایج اولیه را هنوز تحلیل نکرده‌ایم؛ ضمن آنکه این تحلیل‌ها را در دی‌ ماه که فصلی سرد است، انجام می‌دهیم. پیروزبخت با اشاره به اینکه در گازوئیل مقداری گوگرد وجود داشته که برای ما نگران‌کننده است، افزود: بنزین‌های وارداتی را هم از زمان واردات کنترل می‌کنیم و این نظارت در زمان توزیع بنزین هم انجام می‌شود.

تجارت ۲.۸ میلیارد یورویی ایران و آلمان

پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال 2016 را 2.887 میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری دو کشور در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد 22 درصدی داشته است. ایران و آلمان در سال 2015 بالغ بر 2.366 میلیارد یورو مبادله تجاری داشتند. بر اساس این گزارش صادرات آلمان به ایران در سال 2016 با رشد 26 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 2.6 میلیارد یورو رسیده است. آلمان در سال پیش از آن 2.05 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود. اما واردات آلمان از ایران در سال 2016 که نخستین سال اجرای توافق جامع هسته ای بوده است با افت 9 درصدی مواجه شده و به 287 میلیون یورو رسیده است. آلمان در سال پیش از آن 316 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

خودروهایی که تولیدشان دی‌ 97 متوقف می‌شود!

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد در یک نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای دی‌ماه سال آینده 11  استاندارد جدید در صنعت خودروسازی اجرایی می‌شود و 22 استاندارد جدید نیز از ابتدای دی 97 در کشور اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه قراردادهای جدید خودروسازان نیز با استانداردهای جدید تولید می‌شوند، افزود: 52 استاندارد فعلی در صنعت خودرو به روز رسانی شده و علاوه بر این 21 استاندارد جدید به تعداد قبلی اضافه شده است. مرندی مقدم ادامه داد: اگر تولید تعدادی از خودروها از ابتدای دی 97 با استانداردهای جدید همخوانی نداشته باشد از ادامه تولید آنها جلوگیری خواهد شد. وی توضیح داد: بیشتر موارد استانداردهای جدید مربوط به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده کننده سرعت و همچنین تجهیزات ضد سرقت می‌شود. به گزارش فارس، مرندی مقدم در پاسخ به این سوال که به این ترتیب تولید پژو 405 و پراید باید متوقف شود، گفت: من نامی از خودروهایی که تولید آنها باید متوقف شود نام نمی‌برم ولی خودروسازان اگر تغییر پلتفرم برایشان صرفه نداشته باشد باید به سمت تولید خودروهای جدید بروند.

امحای بیش از 2000 تن پرتقال یخ زده بهشهر

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از امحای 2032 تن پرتقال خسارت دیده برف پاییزه سال جاری در این شهرستان خبر داد. خلیل حقیقی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در مرحله اول امحای پرتقال خسارت دیده برف پاییزه سال جاری تاکنون 2032 تن پرتقال یخ زده در سطح 1163 هکتار از باغات مرکبات در شهرستان بهشهر از چرخه مصرف انسانی خارج و امحا شده است. وی خاطرنشان کرد: در این مرحله برای هر تن پرتقال 220 هزار تومان پرداخت شد که در مجموع 648 بهره بردار از تسهیلات بالغ بر 4 میلیارد و 472 میلیون ریال برخوردار شدند.

ترامپچی، تونل چینی‌ها برای ورود به آمریکا

در نمایشگاه خودروی نیویورک به عنوان خودرویی مفهومی، اولین تصاویر نسخه‌ی تولیدی گک ترامپچی GE3 منتشر شده است. به گزارش پدال، این خودرو در نمایشگاه خودروی شانگهای که در ماه آوریل برگزار خواهد شد به عموم معرفی خواهد شد و در ابتدا فقط در بازار چین به فروش خواهد رفت. هرچند گک برنامه‌هایی برای عرضه‌ی این خودرو در آمریکا نیز دارد اما یک تغییر واضح خواهد داشت: حذف نام ترامپچی. در بازار چین، خودروی یاد شده نشان بزرگ ترامپچی را در بخش عقب دارد اما زمانی که کانسپت GE3 را در نیویورک دیدیم این نشان حذف شده بود. نام ترامپچی شباهت زیادی با نام رئیس‌جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ داشته و بنابراین برای جلوگیری از تداعی و تشابه این دو نام شاهد حذف نشان ترامپچی در آمریکا خواهیم بود. 




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
پس روسها بالاخره مجبورمون كردن در ازاي فروش نفت ازشون كالا بخريم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر