بازدید 6613

افزایش سهم نفت در بودجه، خلاف قانون است

بسیاری از نمایندگان مجلس، از اتکای بیش از حد بودجه به پول نفت انتقاد دارند و بر این باورند، شاید این موضوع در آینده، دولت را با کسری بودجه روبه رو کند و باعث شود، پروژه های عمرانی و بسیاری از خدمات دولتی را تحت تأثیر قرار دهد.
کد خبر: ۶۷۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 23 February 2017
در حالی روز گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه کل کشور را به تصویب رساندند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند، بوی نفت امسال در بودجه بیشتر به مشام می رسد.

به گزارش «تابناک»، اوسط آذرماه بود که لایحه بودجه سال 96 توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. مجلس شورای اسلامی نیز پس از بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ،بلافاصله به سراغ بودجه سنواتی رفت و با رسیدگی به دخل و خرج بودجه پرداخت، این لایحه پس از کسب رأی 80 درصدی در کمیسیون تلفیق، روز گذشته به صحن رسید و کلیات آن عصر دیروز تصویب شد.

اما این لایحه در همین آغاز کار بررسی بودجه با انتقادات بسیاری روبه رو شد، به گونه ای که بسیاری از نمایندگان مجلس، از اتکای بیش از حد بودجه به پول نفت انتقاد دارند و بر این باورند، شاید این موضوع در آینده، دولت را با کسری بودجه روبه رو کند و باعث شود، پروژه های عمرانی و بسیاری از خدمات دولتی را تحت تأثیر قرار دهد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره این موضوع اظهار داشت: متأسفانه در سال 96 بودجه نفتی شده و به عبارت دیگر برداشت از پول نفت به حدود 116 هزار میارد تومان افزایش پیدا کرده و در بحث مالیات نیز 112 هزار میلیارد تومان هم نسبت به عملکرد سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است.

اما نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر این باور است که بودجه امسال با دقت بسیاری نگارش شده و با سیاست های اقتصاد مقاومتی منطبق است. البته نوبخت از قیمت نفت سخن می گوید، ولی اشاره ای به سهم آن در بودجه نکرده است.

با این حال، کارشناسان اقتصادی از بوی زیاد نفت در اقتصاد کشور ناراضی هستند و این کار را مخالف سیاست های اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه می دانند، به عبارت دیگر، قرار بر این است که به مرور زمان، سهم نفت در اقتصاد کشور کمتر شود، ولی بر خلاف قانون اقدامات صورت گرفته مغایر با روند قانون است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سهم بالای نفت در بودجه کشور در سال های گذشته گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد، افزایش سهم نفت در بودجه باعث می شود، هم از منابعی که به عنوان ثروت ملی است استفاده بی رویه کنیم و هم اینکه نفت اساسا نباید به عنوان منبع مالی برای کشور به شمار آید.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه کشورهای منطقه به دلیل دشمنی با ایران در فکر ایجاد نوسان برای قیمت نفت در منطقه هستند، وابستگی به نفت می تواند خطرات بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد، کما اینکه در چند سال گذشته، ما به چشم دیدیم که به دلیل برخی شیطنت ها، نوسانات بزرگی در قیمت نفت ایجاد شد و اقتصاد کشور را با چالش روبه رو کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنا بر لایحه ای که دولت به مجلس داده، سهم نفت در بودجه حدود 35 درصد است، که تا این جای کار با سیاست های اقتصادی کشور مغایر است، اما پیش بینی ما این است، با توجه به اقداماتی که شده، عدد سهم نفت در بودجه عمومی کشور به 40 درصد نیز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: این کار به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست و ممکن است در آینده دولت را با چالش مواجه کند و حتی باعث شود، دولت آینده با کسری بودجه مواجه شود و در واقع می توان گفت این اقدام دولت به نوعی برگشت به عقب نیز به شمار می آید.

لایحه بودجه دولت که حاکی از افزایش سهم نفت در آن است، نمی تواند نمره خوبی برای دولت در حرکت به سوی توسعه اقتصادی به حساب آید و به نظر می رسد اگر نمایندگان مجلس نتوانند این میزان سهم را در حین بررسی لایحه در مجلس کاهش دهد، دولت آینده را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل