بازدید 14658

حقوق کارگران باید 20 تا 25 درصد افزایش یابد/ ممکن است حقوق کارگران به 900 هزار تومان هم نرسد

بنا به آخرین آمار مرکز آمار ایران، تصمیمات ماه‌های آینده شورای عالی کار در زندگی بیش از 23 میلیون تن شاغل کشور در سال آینده تأثیر‌گذار خواهد بود که غیرمستقیم، حدود 50 میلیون از جمعیت کشور را شامل می‌شود.
کد خبر: ۶۷۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 23 February 2017
این روزها بحث بر سر تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار در محافل کارگری گرم شده و طبق روال هر سال، شورای عالی کار نشست‌هایی را با حضور نمایندگان کارگران، دولت و کارفرمایان برگزار می‌کند.

به گزارش «تابناک»، این شورا درنهایت با کشاندن جلسات به واپسین روزهای سال، میزان افزایش حقوق سال جدید میلیون‌ها مشمول قانون کار را تصویب و اعلام می‌کند. توجیه دولت از کشیده شدن بحث افزایش حقوق کارگران به اواخر اسفند این است که جلوی تورم ناشی از افزایش دستمزدها در شب عید گرفته شود.

بنا به آخرین آمار مرکز آمار ایران، تصمیمات ماه‌های آینده شورای عالی کار در زندگی بیش از 23 میلیون تن شاغل کشور در سال آینده تأثیر‌گذار خواهد بود که غیرمستقیم، حدود 50 میلیون از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

نگاهی به روند افزایش حقوق‌ها در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که به عنوان نمونه در سال 94 با وجود نرخ تورم 34.7 درصدی پایان سال 93، فقط 25 درصد افزایش حقوق اتفاق افتاد و یا با وجود نرخ تورم 30.5 درصدی پایان سال 92، افزایش حقوق سال 93 به میزان 25 درصد بود.

این کسری‌های هر ساله در افزایش حقوق‌ها باعث شد تا با وجود عبور مخارج ماهیانه زندگی در کلانشهرها از 3میلیون و 200 هزار تومان، کارگران در ماه 812 هزار تومان تا نهایتاً یک و نیم میلیون تومان دریافتی داشته باشند.

حالا تعیین حداقل دستمزد سال آینده و گمانه‌زنی‌های مختلف در این باره مطرح است. برخی می‌گویند دولت می‌خواهد در سال آینده دستمزدها را منطقه‌ای تعیین کند، اما این سناریوی تکراری به دفعات در دوره‌های مختلف مطرح و غیرعملیاتی بودن آن به اثبات رسیده است.

با وجود این، به دلیل قرار گرفتن در سال انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و با در نظر گرفتن اینکه میزان افزایش حقوق کارمندان از سوی دولت در سال آینده 10 درصد در نظر گرفته شده، اگر مزد کارگران نیز به همین میزان رشد کند، آنگاه حداقل مزد 96 کارگران از 812 هزار تومان به 893 هزار تومان می‌رسد.

بنابراین به احتمال قوی می‌توان گفت، حداقل مزد سال 96 کارگران نیز به یک میلیون تومان در ماه نخواهد رسید و یک بار دیگر هم زیر آن و حتی کمتر از 900 هزارتومان در ماه باقی خواهد ماند.

محمدرضا محجوب در خصوص این موضوع اظهار در گفت و گو با تابناک داشت: جلسه شورای عالی کار درباره تعیین میزان حقوق کارگران در سال 96 تا کنون یک جلسه داشته و هفته آینده نیز قرار است با نماینده کارفرماها و هفته بعد از آن نیز با نماینده دولت جلسه خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه تصمیم برای افزایش حقوق ها در سال آینده تا چه میزان خواهد بود، گفت: هنوز برای تعیین میزان افزایش زود است، باید جلسات مرتب برگزار و حرف کارفرما ها نیز شنیده و بعد درباره میزان افزایش ها تصمیم گیری شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا تا کنون میزان افزایش مشخص نشده است، گفت: قبلا این گونه بود که در نیمه آذر ماه و پیش از اینکه بودجه تحویل مجلس شود میزان افزایش حقوق کارگران اعلام می شد، اما کارگران بر این موضوع اعتراض داشتند و می گفتند که افزایش ها باعث گرانی در بازار می شود و پیشنهاد خود کارگران بود که افزایش ها در اواخر اسفند اعلام شود.

وی گفت: افزایش ها در نیمه دوم اسفند ماه و حتی ممکن است در ربع آخر ماه جاری اعلام شود؛ به عبارت دیگر افزایش ها نزدیک شب عید اعلام خواهد شد تا هر کس هم خریدی دارد تا آن زمان انجام داده باشد.

وی درباره نگرانی های کارگران برای افزایش دستمزدها متناسب با کارمندان دولت نیز اظهار داشت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما ما تلاش خود را می کنیم که حقوق و دستمزدها را در بالا ترین سطح افزایش دهیم و بتوانیم انتظارات کارگران را تا جایی که ممکن است برآورده نماییم.

محجوب ادامه داد: اینکه گفته می شود حقوق کارگران باید 20 تا 25 درصد افزایش یابد، در قالب طرح ترکیبی مطرح است، ولی اکنون نمی توان درباره آن صحبت کرد و باید همه چیز فراهم شود تا این موضوع نیز از طریق شورای عالی کار بررسی شود.

وی در خصوص بحث ترکیبی نیز گفت: حدود سال 83 تصمیم رفته شد تا یک فرمول ترکیبی برای افزیش حقوق کارگران استفاده گردد. در واقع حقوقی که اکنون به کارگران پرداخت می شود نسبتی از مزد حقیقی است که به آنها داده می شود، به عبارت دیگر کارگران تنها 40 درصد از حقوق حقیقی خود را دریافت می کنند، بنابراین برای آن 60 درصد باقی مانده ممکن است یک پیشنهاد بلند مدت مطرح و مبالغ آن در سنوات آینده تقسیم و با ترکیب در تورم به کارگران پرداخت شود.

وی افزود: در واقع ترکیب بندهای یک و دو ماده 41 قانون کارگری با یکدیگر ترکیب می شود که همان فرمول ترکیبی است، اما اینکه من اکنون عددی به شما اعلام کنم وجود ندارد چرا که هنوز هیچ چیزی مشخص نشده است.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۱۵
توی این شرایط چطور نظام پزشکی و وزارت بهداشت به خودشون اجازه می دهند که حقوق های بالا ۵۰ میلیون به پزشکان متخصص پرداخت کنند.
پزشکان متخصص دیگر کشورها نهایتا ۵ برابر کارگر همان کشور دریافتی دارند.
آقایون نویسنده دقت کنید.. تمامی کارکنان آب و برق و گاز کارگر محسوب میشن و الانم حقوقشون از 3-4 میلیون به بالاست.باید یک کاری کنید این افزایش ها تو جیب کارکنان(کارمندان) وزارت نیرو نره و فقط برای کسانی که "مجموع دریافتی"(نه حکم کارگزینی) کمتر از 900تومان دارن اعمال بشه. حکم کارگزینی کارکنان وزرات نیرو حدودا 2ت هست.. اما دریافتی ماهانه شون برای کارکنان جدیدالاستخدام دو برابر مبلغ فوق هست.
وقتی کارفرماها با همکاری دولت میتونن طبقه کارگرو از گرسنگی به سمت مردن سوق بدن چرا اینکارو نکنن
فقط این نماینده کارگرها تو کمیته تعیین دستمزد کی هستش خیلی خوب میشناسه که ما هم بشناسیمش
ملت زیر فشار اقتصادی ناشی از عدم برابری حقوق قانون کار با مخارج زندگی خورد شدند شما صحبت از فرمول ترکیبی می کنید
حقوق کارگران را باید به پزشکان بدهید.......
چرا حداکثر حقوق مدیران دغدغه مجلس و دولت هست اما حداقل کارگران زیاد مدافع ندارد
پاسخ ها
.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
بیچاره کارگر
ایا این فرمول های محساباتی برا مدیران هم هست
طبق اعلام رسمي بعضي از پزشكا بين ١٠٠ تا ٣٠٠ ميليون درآمد ماهيانه دارن! اين فاصله طبقاتي واقعا خيره كننده است!
بی عدالتی بیداد میکنه - کارگری که داره در زمینه کاری خودش زحمت میکشه باید فاصله دریافتیش از یک مدیر بی لیاقت بی هنری که از همه هم طلبکاره یا از یک پزشک بی مسئولیت ..... کمتر بگیره.
آقای محجوب اگه توانه انجامه اینکارو نداره بهتره استعفا بده جاشو بده به یه آدمه با نفوذتر.10 ساله ایشون قراره حق کارگرا رو بگیره و سال به سالم بدتر میشه!
چرا باید تاوان هزینه های بالای زندگی در کلانشهر ها را کارفرمایان بدهند. باید در تعیین حقوق کارگران ضریبی از شهر محل کار آنها دخالت داشته باشد. در این صورت کارفرمایی که در شهرهای کوچکتر اقدام به سرمایه گذاری می کند، هزینه تمام شده کمتری دارد و همین امر باعث کشیده شدن کسب و کار به شهرهای کوچکتر و کاهش آلودگی شهرهای بزرگ می شود.
خداهمه رفتگان روبیامورزد-بابام همیشه میگفت به کارگرآنقدر حقوق میدن تاازگرسنگی نمیره وماه آینده بیاد سرکار
بطور کلی هدف از افزایش حداقلی حقوق کارگران یک نوع راهبرد دولتی سرمایه داری جهت مهار قشر ضعیف جامعه که در صدی زیادی از جمعیت کشور رو شامل میشه هست...
چندین ساله اخبار حقوق و دستمزد رو از دی ماه هرسال تا اعلام مبلغ افزایش در پایان اسفند دنبال میکنم.هر سال شرایط مثل سال قبل هست.نماینده کارگران آقای محجوب هر سال دم از درصدهای بالا و امسال از حق و حقوق کارگران کوتاه نمیام و اگه حرف حرف کارفرمایان باشه جلسه رو ترک میکنیم.و باید این درصد و اون درصد و ...اعمال بشه.و هر سال هم آخرش درصدی که کارفرمایان گفتن و دولت از خداشه اعمال میشه و آقای محجوب امضا میکنه.از اون به بعد هم پیداش نمیشه و میره پی کارش و تا سال بعد از آذر ماه اظهار فضل کردن ایشون شروع میشه.هر سال همینطوره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر