بازدید 53179

جوابیه سازمان بهزیستی به یک خبر و توضیحات «تابناک»

بهزیستی: نویسنده مقاله صرفا بر پایه برداشت ذهنی تاریک و منفی‌نگرانه خود، بدون توجه به مسئولیت‌های قانونی و به ویژه تکالیف جدید سازمان، متأسفانه برنامه دقیق علمی و کاملا مورد تأیید و مصرح در متن قوانین کشور را به منزله انحلال سازمان تلقی کرده/ تابناک: واگذاری حق حاکمیتی ممکن نیست؛ حتی اگر ما را دارای ذهنی تاریک بخوانید!
کد خبر: ۶۷۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 23 February 2017
در پی درج خبری با تیتر «اعلام انحلال غیررسمی سازمان بهزیستی توسط رئیس سازمان!»، سازمان بهزیستی جوابیه‌ای ارسال کرد که وفق قانون عینا درج می‌شود.

به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای سیدمهدی میرشاه‌ولد، مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور رسیده، بدین شرح است. با این یادآوری که درج برخی مطالب در این جوابیه، ما را ملزم به ارائه توضیحاتی مختصر می‌نماید که به پیوست جوابیه منتشر می‌شود تا مردم قضاوت کرده و حق و ناحق را مشخص نمایند.

جوابیه: فرافکنی و تحلیل نادرست «تابناک» در تخریب سازمان بهزیستی در راستای کدام اهداف است!
 
سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر به عنوان معدود دستگاه های واجد نظام‌نامه ی نظارتی تایید شده در مراجع ذیربط می‌باشد که این مهم طی سال‌های اخیر صورت پذیرفته است. همچنین تاکیدات مکرر ریاست سازمان طی دو سال اخیر مبنی بر لزوم گسترش و تقویت نظارت بر مراکز تابعه ی سازمان و همچنین بازنگری دستورالعمل شورای عالی نظارت بر مراکز غیر دولتی که در طی این مدیریت صورت پذیرفته، همگی بیانگر دیدگاه مدیریت ارشد سازمان به مقوله ی نظارت می‌باشد که از جمله ی دستاوردهای اجرای آن، تعطیلی و یا تعلیق پروانه فعالیت تعدادی مرکز از جمله مهد کودک می‌باشد.

سازمان بهزیستی کشور به عنوان تخصصی‌ترین سازمان دولتی در حوزه مسایل اجتماعی به دلیل گسترش ماموریت‌ها و فعالیت‌ها، به منظور سهولت دسترسی هموطنان به این خدمات مراکز تابعه ی خود را گسترش داده و به دلیل تعداد قابل توجه و همچنین پراکندگی جغرافیایی با هدف ارتقای دقت و نظارت مستمر بر کیفیت ارایه خدمات و با هدف توسعه و چند لایه نمودن نظارت، یکی از برنامه‌ها استفاده از ظرفیت‌های تخصصی غیر دولتی و بهره‌گیری از نظارت های صنفی با تاکید بر حفظ جایگاه نظارت حاکمیتی سازمان بهزیستی است، چنانکه در صحبت های اخیر ریاست سازمان بر مقوله نظارت به عنوان مهمترین وظیفه سازمان تاکید شده کما اینکه در سایت مذکور نیز به آن اشاره گردیده است.

لازم به ذکر است به نظر می‌رسد نویسنده مقاله مذکور به دلیل عدم آشنایی با ماموریت‌های متنوع و فعالیت‌های سازمان، صرفا براساس برداشت ذهنی تاریک و منفی‌نگرانه خود، بدون توجه به مسئولیت‌های قانونی و به ویژه تکالیف جدید سازمان بهزیستی کشور در قانون برنامه ششم توسعه کشور و بدون اشاره به دستاوردهای ارزشمند اخیر این سازمان در عرصه های مختلف خدمت‌رسانی با توجه به تعالیم عمیق فرهنگ اسلامی، متاسفانه برنامه دقیق علمی و کاملا مورد تایید و مصرح در متن قوانین کشور"مبنی بر توسعه و تقویت چند لایه نظارت را به ویژه در زمینه اعتبار بخشی موسسات و مراکز تابعه" که مد نظر ریاست سازمان بوده است را به منزله ی انحلال سازمان تلقی نموده و در این راستا حتی زحمت بررسی و پرسش مراتب را از مراجع و افراد مطلع و آگاه به خود نداده است.

برخی از دستاوردهای اخیر سازمان بهزیستی به قرار ذیل می باشد:

1-  کسب مقام برتر در جشنواره شهید رجایی و دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری

2-  انتخاب سازمان بهزیستی کشور در ردیف دستگاه‌های برتر اقامه نماز توسط ستاد اقامه نماز کشور

3-  دریافت عنوان "رتبه برتر" در توسعه و تعالی فرهنگ قرآنی در مهدکودک ها و مراکز شبه خانواده از سوی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی

4-  پوشش غربالگری بالای 85 درصد شنوایی سنجی و بینایی سنجی کودکان و ورود به برنامه های پیشگیرانه اختلالات ژنتیک

5-  تقدیر سازمان جهانی بهداشت از اقدامات همه جانبه در پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها از سازمان بهزیستی کشور

توضیحات «تابناک»: واگذاری حق حاکمیتی ممکن نیست؛ حتی اگر ما را دارای ذهنی تاریک بخوانید!
 
آنچه در جوابیه سازمان بهزیستی به نقد منتشر شده در «تابناک» بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند، پاسخ ندادن به این پرسش کلیدی است: «آیا اساسا می‌توان شئون حاکمیتی مانند «نظارت» را برونسپاری کرد؟» پرسشی که شالوده اصلی نقد ما به خبر واگذاری «نظارت» در سازمان بهزیستی به بخش خصوصی و پیمانکار بود و هست.

این پرسش از آن روی مطرح می‌شود که می‌بینیم رئیس سازمان بهزیستی از در دستور کار قرار داشتن این واگذاری خبر داده و هم موعد این واگذاری و هم برخی شروط تعیین شده برای پیمانکاران را اعلام کرده است، آن هم در حالی که می‌دانیم «نظارت» از جمله امور زیرمجموعه تولی گری و از شئون حاکمیتی است، نه امور تصدی گری مانند دایر کردن مهدهای کودک که در جوابیه از تعطیلی یا تعلیق پروانه شماری از مهدها سخن به میان آمده است. اتفاقا اگر قرار باشد بر اساسی و غیر قابل واگذاری بودن «نظارت» تأکید کنیم، تعطیلی مهدهای متخلف و دارای اشکال بهترین شاهد و مثال برای آن خواهد بود.

این در حالی است که می‌بینیم در ادامه جوابیه به شکل رندانه‌ای پای نظارت چندلایه‌ به ماجرا باز شده و بی آنکه یادآوری نمایند که رئیس سازمان واگذاری نظارت را وعده داده، نه یکی از لایه های چندگانه این امر را، به جای پاسخ دادن به پرسش کلیدی مطرح ـ در خصوص عدم امکان واگذاری شئون تولی گری یک نهاد ـ نقد وارده را ناشی از «برداشت ذهنی تاریک و منفی‌گرایانه» خوانده‌ و در 5 بند از دستاوردهای اخیر سازمان بهزیستی یاد کرده‌اند. دستاوردهایی که نه منکر آنها هستیم و نه در این مجال قصد نقدشان را داریم، اما امیدوار بودیم به جایشان، پاسخ سوال مطرح شده یا تکذیب و تصحیح تصمیم سازمان در واگذاری «نظارت» به پیمانکاران را شاهد باشیم و منتشر کنیم!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۶
شما فکر میکنید نظارت و یا هر کاری را در دیگر سازمانها و نهاد ها را به چه کسانی میدهند ؟ تجربه نشان داده به بازنشستگان همان نهاد.
چرا نمی شود نظارت را برونسپاری کرد، قطعا شدنی است و کیفیت آن هم بالا می رود.شاید منظور شما این است که نظارت را نمی توان خصوصی سازی و از حاکمیت جدا کرد.خصوصی سازی نه ول برون سپاری یا outsourcing آری
چند سال قبل در ایام محرم در بهزیستی شمیرانات و در ساعت اداری (10 صبح) برنامه روضه و دعا برقرار بود و ارباب رجوع بیچاره نیز که اکثرا معلول بودند از خود می پرسیدند آیا وظیفه اصلی بهزیستی روضه خوانی است یا گره گشایی از کلاف سر در گم معلولان بی پناه؟!
کسب مقام برتر در جشنواره شهید رجایی و اقامه نماز چه ربطی به خبر تابناک دارد. من دیروز بعد از خبر تابناک فانون خدمات کشوری را خواندم و برای مدیر یک اداره که داشت همین کار را می کرد فرستادم کلی تشکر کرد که من جلو اشتباهش را گرفتم.
این مدیر اینقدر زرنگه که برنامه ای که هنوز تایید و ابلاغ نشده را اجرا می کند ! . بابا حداقل جوابیه می نویسید دو تا دروغ جور کنید که ادم زیاد .... فرض نشه.
من خودم معلولم هیچ کار برای ما نمیکنن سال 92 ازدواج کردم هنوز وام ازدواجمو ندادن
سلام
جوابیه که نیست!
فرافکنی و فرار به جلو
کاش دوستان تابناک درج نمی کردند که مدیران یاد بگیرند به آن چیزی که از آنها سوال شده جواب بدهند
وقتی آدم هایی در مدیریت می گذارند که بلد نیستند دقیق و درست صحبت کنند، همین می شود. تازه دو قرت و نیمشان هم باقی است که دیگران تاریک اندیش اند. خب درست حرف بزنید.
عزیزان من چیزی رو که نمیدونی و اظهارنظرنکنید .موضوع نظارت صنفی .مثلا نظام پزشکی بر پزشکان نظارت دارد ولی وزارت بهداشت سیاستگزاری نظارت رو بعهده داره. متاسفانه هم دوستان تابناک هم بعضی از دوستان نفهمیدن.
اموزش و پرورش هم برای نظارت بهتر بر مدارس غیر دولتی ا زکارکنان بازنشسته غیر شاغل کمک میگرد
و این اصلا به این معنی نیست که نظارتش را برون سپاری کرده
آئینه چو نقش تو بنمود راست / خود شکن ، آئینه شکستن خطاست
یکی از مدارک برای تمدید مجوزمهد کودک ها ، نظر کانون مهدهای کودک است
این کانون درکنار بهزیستی بر امور اموزشی و استاندارد سازی مهد نظارت می کند ولی اصلا به منزله این نیست که فقط نظر کانون برای تمدید مجوز ما کافی هست . نه نظارت های اصلی و نهایی با خود بهزیستی هست مثلا اگر از ما مهدکودک ها شکایتی شده باشد بهزیستی با تشکیل کمیته صاحب امتیاز را می خواهد و هیچ کاری به کانون مهد کودک ندارد
اولا خیلی واضح هست که قسمتی از نظارت به بخش غیر دولتی واگذار میشه
دوما هر کی از راه برسه که ناظر نمیشه
سازمان برای دادن یه مجوز یا تمدید مجوز کلی ماده و قانون و تبصره داره
حالا برا نظارت بر مجوزهایی که با سختگیری داده هر کسی رو که وارد کار نمیکنه
اگه اینجوری باشه پس خیلی از سازمان های غیر دولتی باید انحلال خودشون رو اعلام کنن
شما کاملا غیر استاندارد تحلیل کردین
اگه سازمان میخواست نظارتش رو واگذار کنه که تا الان خیلی راحت این کارو کرده بود . داره روی نحوه کمک گرفتن از بخش غیر دولتی کار می کنه که تا چه حد وارد. بشن
وزارت بهداشت بازرسی از مراکز ترک اعتیاد را به بسیج جامعه پزشکی واگذار کرده است که در حال انجام است، اگر نمی توان نظارت را واگذار کرد چرا علیرغم برگزاری جلسات و اعتراض در مقابل مجلس درمانگران اعتیاد سکوت کردید؟ به نظرم شما فقط وقتی مخالفید که طرف واگذاری نهادهای صنفی و مردمی باشند وگرنه الان اگر بسیج بود به به چه چه می گفتید
وزارت بهداشت بازرسی از مراکز ترک اعتیاد را به بسیج جامعه پزشکی واگذار کرده است که در حال انجام است، اگر نمی توان نظارت را واگذار کرد چرا علیرغم برگزاری جلسات و اعتراض در مقابل مجلس درمانگران اعتیاد سکوت کردید؟ به نظرم شما فقط وقتی مخالفید که طرف واگذاری نهادهای صنفی و مردمی باشند وگرنه الان اگر بسیج بود به به چه چه می گفتید
واقعیت اینه که سازمان بهزیستی با کمبود نیروی انسانی زیادی روبرو هستش و بودجه هم برای استخدام و جذب نیروی جدید نیست.کمبود بودجه و کمبود نیروی انسانی دو مشکل خیلی جدی سازمان بهزیستی برای خدمات رسانی است.
اینکه براساس امار های کمی که فقط خود سازمان انرا ارائه می کرده در این جشنواره اول شدن که حتی مورد تعجب خود پرسنل است در حالی که مطلعین می دانند کیفیت خدمات در این سازمان چقدر پائین است و چه پول های میلیاردی خصوصا در بخش اعتیاد به هدر می رود بنظرم تعطیلی این سازمان به این شیوه اداره به نفع مردم است.
با توجه به عنوان آشنا با عملكرد بهزيستي در طي سالهاي اخير پيشنهاد ميكنم بهتر است يك وام خود اشتغالي 15 ميليوني به مديران و كارمندان بهزيستي بدهند و بجاي آنها خود معلولين را استخدام كنند آن وقت مشاهده خواهيد كرد اوضاع درست خواهد شد.
سازمانی که ارباب رجوع و کارکنانش از آن ناراضی باشند یک سازمان مرده و ناکارآمد است.باید جمع شود.....
از تابناک باید تشکر کرد چرا که در دو سال اخیر اکثر نیروهای متخصص وکارآمد وشاغل در این دستگاه کنار گذاشته شده وبحای آن از نیروهای غیر فنی وبدون تجربه واز دستگاه دیگری براساس یک سری رابطه آمده که نتیجه همین بی برنامه بودن بهزیستی است ضمنا همین آقای روابط عمومی که این پاسخ را تهیه نموده اند تا چند ماه اخیر نی می دانستند دستگاهی بنام بهزیستی وجود دارد حال می شود متخصص وپاسخگو (جالب است) خدا عاقبت این دستگاه را بخیر کند
تابنام چرا جوابیه هارو یک خط درمیون می زنی؟
من 20 ساله کارمند بهزیستی هستم و مسولیت های مختلفی در این سازمان داشته ام . متاسفانه نه نویسنده مقاله و نه مقام ارائه دهنده جوابیه از اهداف ، چالشها ، مشکلات ، پیشرفتها ، نقاط قوت و نقاط ضعف این سازمان بی اطلاع هستند . ممکن هست مطمئنا کاری که کارکنان سازمان بر اساس اهداف و ماموریت های تعریف شده در جامعه به انجام رساندن بعلت موضوعی بودن و نه مقیاسی بودن در بیشتر مواقع قابل سنجش از اطرف مردم عادی جامعه نیست . ولی انتظار ما کارشناسان سازمان فراتر از ایراد گیری های نویسنده مقاله و توجیهات کم ارزش مقام پاسخ گو بوده است . بهتر بود بجای اخذ جوایز قرآنی به این اشاره می شد که معلولیت بعد از دخالت بهزیستی در پیشگیری از آن از علل ژنیتیکی و وبیماری ها ، با برنامه های آگاهسازی ، حمایت از مادران حامله دچار سوء تغذیه طرح های غربالگری بینایی ، شنوایی و ژنتیکی به شدت کاهش یافته است و اگر اعداد و ارقام نشان از افزایش معلولیت در جامعه را نشان می دهد بعلت تغیی عوامل معلولیت به حوادث ناشی از کار و سوانح می باشد . یکی از دلایل اصلی کمتر شدن توان بهزیستی در ارائه خدمت رسانی افزودن بار سنگین سایر سازمانها به این سازمان بعلل ضعف در راس هرم این سازمان می باشد . حمایت از بیماران اعصاب و روان از وزارت بهداشت ، مهدهای کودک از آموزش و پرورش ، بیماران ایدز و هپاتیت از وزارت بهداشت ، ساخت مسکن معلولین و محرومین از بنیاد مسکن ، اشتغالزایی از وزارت کار و .... از مواردی هستند که سازمان را زمین گیر کرده اند . نبود نیرو یکی از دلایل اصلی واگذاری پرونده ها و مسولیت های سازمان به بخش خصوصی است که با توجه به حضور بیست ساله ام در این سازمان راه گشای خوبی در خدمت رسانی بوده است . هر چند که این بخش نیز نیاز به حمایت و تقویت دارد.
تابناك چرا درباره وضعيت مردم بدبختي كه تو موسسه كاسپين سپرده گذاري كردن مطلبي نميزاري همش مطالب سياسي نزار به فكر مردم ام باشيد......
"چه ربطی به عملکرد ضعیف و واگرا این دستگاه دارد . ریس این دستگاه در راس هرم بایستی از جنس بهزیستی باشد نه صرفا سیاسی واز دستگاهی خارج از این سازمان
کار شما عالیه ،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل