بازدید 13032
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «ساز مخالف نوسان قیمت طلا با تئوری ها» تا «حکایت تنظیم بازار شب عید و گرانی های خودجوش»

این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین تغییرات بازار آزاد ارز، سکه و طلا در پایان هفته، پولی که سالانه برای خرید لباس هزینه می شود، جزئیات میزان تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد، کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا و افزایش قیمت نفت، ۲ عامل تغییر روند کاهشی قیمت دلار، افزایش ریسک رکود در بازار جهانی خودرو، فرار مالیاتی ۹۹۰ میلیاردی ۷۷ نفر، بانک مرکزی نرخ تورم بهمن ماه را اعلام کرد و بیمه شخص ثالث گران نمی شود را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 24 February 2017
از «ساز مخالف نوسان قیمت طلا با تئوری ها» تا «حکایت تنظیم بازار شب عید و گرانی های خود جوش»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین تغییرات بازار آزاد ارز، سکه و طلا در پایان هفته، پولی که سالانه برای خرید لباس هزینه می شود، جزئیات میزان تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد، کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا و افزایش قیمت نفت، ۲ عامل تغییر روند کاهشی قیمت دلار، افزایش ریسک رکود در بازار جهانی خودرو، فرار مالیاتی ۹۹۰ میلیاردی ۷۷ نفر، بانک مرکزی نرخ تورم بهمن ماه را اعلام کرد و بیمه شخص ثالث گران نمی شود را در بر دارد.



ساز مخالف نوسان بهای طلا با تئوری ها

تئوری های اقتصادی این گونه بیان می کند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله به ضرر تقاضا و قیمت جهانی طلا شود. به گزارش بلومبرگ، فدرال رزرو آمریکا در ماه های گذشته 3 بار نرخ بهره را افزایش داده ولی در این مدت قیمت جهانی طلا نیز با رشد نسبی روبرو شده است. قیمت طلا از 14 دسامبر 2016 که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد با رشد 7 درصدی روبرو شده است. قیمت طلا در دو ماه پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر 2015 میلادی نیز با رشد 13 درصدی همراه شد. اونس طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ژوئن 2006 میلادی نیز بیش از 6 درصد افزایش یافت. این بار سیاست های جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. نگرانی های مربوط به سیاست های دولت آمریکا از زمان برگزاری انتخابات نوامبر تاکنون تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

بازار طلا هم بوی عید گرفت

صرافی‌های تهرانی روز پنجشنبه نرخ فروش دلار را در تابلوی خود 3779 تومان، یورو را 4088 تومان، پوند انگلیس را 4818 تومان و درهم امارات متحده عربی را 1054 تومان درج کرده‌اند. به گزارش تسنیم، در بازار سبزه‌میدان نیز قیمت فروش سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون و 197 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و 171  هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 656 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 364 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 224 هزار تومان است. هر گرم طلای 18عیار نیز در بازار داخلی به‌ارزش 115 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد، همچنین هر اونس طلا در بازار جهانی 1238.7دلار قیمت خورده است.

درآمدهای رویایی نفتی هیچ گرهی را باز نکرده است

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که تنها 93 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال 95 وصول خواهد شد. وی ادامه داد: متأسفانه در سال جاری فعالیت های اقتصادی در حوزه بخش خصوصی بیش از 21 درصد رشد نداشته است و این موضوع کمی ناعادلانه به نظر می رسد. وی با اشاره به اینکه درآمدهای رویایی نفتی در سال های گذشته هیچ گرهی را از حوزه اقتصاد باز نکرده است، خاطر نشان کرد: اتکا به درآمدهای نفتی مشکلات بسیار زیادی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.

پولی که سالانه برای خرید لباس هزینه می شود

رئیس هیأت مدیره انجمن نساجی ایران گفت: بنا بر آمار و اطلاعات موجود، سالانه هفت میلیارد تومان صرف خرید پوشاک در کشور می‌شود که بیش از نیمی از آن یعنی معادل سه یا چهار میلیارد تومان قاچاق است.

جزئیات میزان تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد

بر اساس تبصره ماده ۱۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد، مقرر شده خودروهای پلاک منطقه آزاد تا شعاع تعیین شده در این مناطق تردد کنند؛ این محدوده در مناطق آزاد مختلف بوده و به شرح زیر است: منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود ۱۲۰ کیلومتر)/ منطقه آزاد انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتر/ منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود ۱۳۰ کیلومتر)/ منطقه آزاد ماکو تا شعاع ۳۰ کیلومتر/ خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع ۳۰ کیلومتری.
گفتنی است، خروج این خودروها از شعاع مصوب به منزله ورود غیرقانونی کالای گمرک نشده به قلمرو گمرکی به حساب می‌آید و مشمول بند الف ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی خواهد بود.

کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا و افزایش قیمت نفت

خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش طلای سیاه در بازارهای جهانی نوشت: آمارها نشان می‌دهد که ذخایر نفت آمریکا به شدت کاهش یافته و حاکی از نشانه‌هایی است که طرح کاهش تولید نفت اوپک نفت مازاد بازارها را کم می‌کند. بر اساس این گزارش، کشورهای صادرکننده نفت و همچنین کشورهای غیر اوپک توافق کرده‌اند که میزان تولید خود را از ابتدای سال جدید میلادی به مدت 6 ماه و روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند. همچنین روز گذشته، روز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت افزایش 81 سنتی داشت و هر بشکه به قیمت 56 دلار و 65 سنت معامله شد. قیمت نفت آمریکا هم رشد 75 سنتی را تجربه کرد و بشکه‌ای 54 دلار و 34 سنت به فروش رفت. در گروه فرآورده‌های نفتی هم بنزین 1.97 سنت افزایش داشت و گالنی 153 دلار و 30 سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل نیز افزایش‌هایی به ترتیب 2 دلار و 59 سنت و 10 دلار و 25 سنت داشتند.

دو عامل تغییر روند کاهشی قیمت دلار

پنج‌شنبه گذشته، قیمت دلار روی نرخ 3 هزار و 814 تومان قرار داشت، ولی از همان روز ابتدایی هفته جاری این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و در همان گام اول به کانال 3هزار و 700 تومان وارد شد. پس از این روز، دلار با نوسانات محدود و شیب ملایم به حرکت کاهشی خود ادامه داد. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران در بازار اعتقاد دارند که دو عامل می‌تواند روند کاهشی دلار را متوقف کند: اول، شناسایی کف جدید از سوی نوسان‌گیران و دوم، ورود تقاضای جدید به بازار. به نقل از اقتصادنیوز، به گفته فعالان، نوسان‌گیران بازار ارز روی کف احتمالی قیمت دلار توافقی ندارند. عده‌ای ابتدای محدوده 3 هزار و 770 تومان را به‌عنوان کف قیمت در نظر گرفته‌اند، حال آنکه عده‌ای قیمت‌های زیر 3هزار و 750 تومان و نقطه‌ای مانند 3 هزار و 744 تومان را نقطه کف دانسته‌اند. آنچه مسلم است تعداد زیادی از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند دلار به کف قیمت خود نزدیک شده است و کاهش بیشتر نرخ آن دشوار خواهد بود. البته این موضوع در حالی از سوی این عده عنوان می‌شود که پیش از این نیز کمتر کسی انتظار شکستن مرز 3 هزار و 800 تومان را داشت، ولی پس از خروج از این مرز، هم‌اکنون انتظارات برای بازگشت دوباره به کانال 3هزار و 800 تومان کاهش پیدا کرده است. عده‌ای از معامله‌گران بازار اعتقاد دارند، عامل اصلی افت دلار در هفته ابتدایی اسفندماه کاهش شدید تقاضا بوده است. به باور این دسته عرضه زیادی در بازار وجود نداشته، ولی از آنجا که میزان تقاضا پایین بوده است، همان عرضه کم زمینه‌ساز افت قیمت شده است. در این شرایط، این عده انتظار دارند با ورود تقاضای جدید به بازار، قیمت بتواند کمی بالا رود. تقاضایی که این دسته از معامله‌گران به آن چشم دوخته‌اند، افزایش خرید ارز در آستانه تعطیلات نوروزی است.

افزایش ریسک رکود در بازار جهانی خودرو

طبق گزارش جدید شرکت تحقیقاتی «آی اچ اس مارکیت»، ریسک رکود در صنعت جهانی خودرو در سال ۲۰۱۷ بیشتر از هر سال دیگری از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ است.با این همه پیش‌بینی می‌شود فروش بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۱۷ به میزان 5/ 1 درصد رشد کرده و به 5/ 93 میلیون خودروی جدید می‌رسد. به گزارش دنیای اقتصاد، هنر لهن، مدیر ارشد گروه خودروی جهانی «آی اچ اس مارکیت» در این باره اظهار کرد: ابهامات سیاسی ممکن است به فروش خودروهای سبک در آمریکا و اروپا که شاهد نوسانات چشمگیری در عرصه سیاست هستند، لطمه وارد کند.

فرار مالیاتی ۹۹۰ میلیاردی ۷۷ نفر!

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به ردگیری فرارهای کلان مالیاتی با توجه به اطلاعات دریافتی از سوی مودیان مالیاتی گفت: تنها در چند ماه اخیر با بررسی ۲۲۰ مورد از تراکنش‌های مشکوک، از ۷۷ نفر ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات گرفتیم. این درحالی است که کل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشمول بند(ج) ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

بانک مرکزی نرخ تورم بهمن ماه را اعلام کرد

نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه 1394 معادل 8.7 درصد است. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه 1395 به عدد 257.7 رسید که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در بهمن‌ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 10.6 درصد افزایش داشته است.

بیمه شخص ثالث گران نمی شود، اگر...

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تا زمانی که نرخ دیه افزایش نیابد، قطعا قیمت بیمه شخص ثالث هم گران نخواهد شد. وی اظهار داشت: دارندگان خودروهای گرانقیمت را تنبیه نکردیم، در واقع قانون این را می گوید که وقتی خودرو معمولی با یک خودرو گران قیمت تصادف می کند، نرخ تعهدات بیمه ای برای فرد خاطی(خودروی ارزان) فقط ۵۰ درصد نرخ دیه یعنی ۱۲۵ میلیون تومان فعلی در نظر گرفته است. بنابراین آنهایی که خودروی گرانقیمت دارند باید خودشان بیمه بدنه خریداری کنند؛ در غیر این صورت تعهد بیمه ای بیشتر از ۱۲۵میلیون تومان نیست؛ مسئولیت مردم در جامعه اندازه ای دارد، پس نباید توقع داشت کسی که توان مالی ۵۰۰ میلیون تومان ندارد، بتواند خسارت ۵۰۰ میلیونی را پرداخت کند . همتی افزود: کسانی که خودروی یک میلیاردی سوارند می توانند بیمه ۴میلیونی هم خریداری کنند.

حکایت تنظیم بازار شب عید و گرانی های خود جوش

در این روزهای پایانی سال، بازار کالاهای اساسی مردم، نظیر برنج، مرغ و گوشت و چای، دچار افزایش قیمت شده اند. بر این اساس، گزارش بانک مرکزی از گرانی و ارزانی کالاها در آستانه عید نشان می دهد که در هفته پایانی بهمن ماه، قیمت گروه لبنیات و روغن نباتی تغییری نداشت اما بهای گروه برنج 0.4 درصد، تخم مرغ 2.2 درصد، میوه‌های تازه 2.5 درصد، گوشت مرغ 1.3 درصد، قند و شکر 0.2 درصد و چای 0.9 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت گروه حبوب یک درصد، سبزی‌های تازه 0.8 درصد و گوشت قرمز 0.3 درصد در هفته بررسی شده کاهش داشته است. اما وقتی به میان مردم در بازار می رویم، بعضا قیمت هایی را مشاهده می کنیم که خلاف این ارزانی و یا حتی درصدهای اندک گرانی را نشان می دهد. به طوریکه به عنوان نمونه روز گذشته، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۷۹۵۰ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد. حال باید منتظر بود تا ببینیم که در ادامه روزهای باقیمانده، آیا به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر اینکه "فکر می کنیم که امسال با مشکلات کمتری همه مردم شریف ما در ایام پایان سال مواجه هستند" می توان امیدوار بود؟!

تعداد بازدید : 156





سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
گرانی ، گرانی، گرانی، گرانی، گرانی، .........
بزرگترین ، مهمترین ، قویترین ، ثروتمندترین کشور خاورمیانه و بدترین اقتصاد جهان همه در یک کلمه : ایران.
سالی 7 میلیارد تومان صرف خرید پوشاک در کل کشور میشه !!!! ؟؟؟؟؟
فقط فروش سالانه 20 تا مغازه تک فروشی پوشاک میدان هفت تیر تهران رو حساب کنی از این بیشتر میشه.
خوابی یا بیدار تابی ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
گفته تومان اما منظورش دلار بوده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان