بازدید 17019
پیمانه اقتصادی؛

از «رکود چهار ساله مسکن» تا «بزرگترین اشتباه اقتصادی ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت ۴۰ درصدی معاملات مسکن، کاهش یک درصدی قیمت نفت، صعود طلا در بازار جهانی، عقب‌نشینی بورس‌های آسیایی از رکورد بالا، زیان مالی 7 میلیارد پوندی یک بانک، کاهش ۶۳ درصدی سود شرکت ایرباس، کشوری با رتبه اول جذب ثروتمندان مهاجر، نظر معاون وزیر نفت درباره فروش نقدی نفت و تهاتر، دلخوری اربیل از توافقنامه نفتی تهران - بغداد و شرط جذب‌ سرمایه‌گذار خارجی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 25 February 2017
از «رکود چهار ساله مسکن» تا «بزرگترین اشتباه اقتصادی ترامپ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افت ۴۰ درصدی معاملات مسکن، کاهش یک درصدی قیمت نفت، صعود طلا در بازار جهانی، عقب‌نشینی بورس‌های آسیایی از رکورد بالا، زیان مالی 7 میلیارد پوندی یک بانک، کاهش ۶۳ درصدی سود شرکت ایرباس، کشوری با رتبه اول جذب ثروتمندان مهاجر، نظر معاون وزیر نفت درباره فروش نقدی نفت و تهاتر، دلخوری اربیل از توافقنامه نفتی تهران - بغداد و شرط جذب‌ سرمایه‌گذار خارجی را در بر دارد.


رکود مسکن چهار ساله شد/افت۴۰درصدی معاملات مسکن

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 96 نمی‌تواند قابل قبول باشد که دولت اقتصاد را به صورت انقباضی پیش ببرد؛ پس انتظار می‌رود برای جلوگیری از جهش قیمت مسکن در سال آینده شاهد تغییرات قابل قبولی در تولید و عرضه بازار مسکن باشیم. حسن محتشم با بیان اینکه دوره رکود بخش مسکن و ساختمان سال چهارم خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: در سیستم انقباضی که دولت در اقتصاد حاکم کرده تولید مسکن به شکل قابل توجی کاهش یافته پس این وضعیت نه تنها خوشایند نیست بلکه جای نگرانی و دغدغه دارد. به گزارش فارس، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این سوال که برای خروج از رکود مسکن دولت چه اقداماتی را باید انجام دهد، گفت: اولین اقدام دولت آن است که باید با استفاده از تسهیلات قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد و دومین اقدام افزایش ساخت و ساز است. وی ادامه داد: اگر تولید مسکن تکافوی تقاضا را ندهد، افزایش قیمت مسکن در سال‌های آینده قطعی است به همین دلیل تصور می‌کنم دولت نسبت به این موضوع بی‌توجه نخواهد بود. همچنین، رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۴۰ درصدی حجم معاملات مسکن در دی و بهمن سال جاری در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کاهش یک درصدی قیمت نفت

در روز جمعه با افزایش موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده برای هفتمین هفته و به خطر افتادن تعادل میان عرضه و تقاضا، علی رغم توافق کاهش تولید تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، قیمت نفت یک درصد کاهش یافت. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده دیروز ۶۸ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۹۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵۴ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۳.۹۱ دلار صورت گرفت. 

صعود 7.5 دلاری طلا در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر انس طلا با قیمت 1256.6 دلار به فروش رسید که نسبت به روز گذشته 7.3 دلار افزایش داشته است. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته 55.9 دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته 23.9 دلار افزایش داشته است. قیمت دیگر فلزات گرانبها نیز در بازار امروز افزایش یافت و نقره با 14 سنت افزایش 18.29 دلار در هر انس قیمت‌گذاری شد. پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب 12 و 8 دلار افزایش در قیمت را تجربه کردند و 1019 و 778 دلار هر انس قیمت‌گذاری شدند. بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را برای قیمت طلا داشته است، پیش بینی کرد، طلا به دلیل ریسک های سیاسی، احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۱۷ در بالای ۱۲۰۰ دلار می ماند.

عقب‌نشینی بورس‌های آسیایی از رکورد بالا

بازارهای سهام آسیایی روز جمعه تحت تأثیر کاهش ناگهانی قیمت مس و سایر کالاها، از صعود بازماندند و از بالاترین رکورد یک سال و نیم اخیر عقب نشینی کردند. به گزارش ایسنا، شاخص سهام ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن، ۰.۵ درصد ریزش کرد و بخشی از رشدش در هفته جاری را واگذار کرد، با این همه این شاخص به سوی پنجمین رشد هفتگی متوالی پیش می رود. شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۵ درصد و شاخص نیک‌کی ژاپن هم به میزان میزان کاهش یافت، در حالیکه بازارهای سهام در سرزمین اصلی چین ثابت بودند. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۸ درصد عقب نشینی کرد. انتظار می‌رود بازارهای سهام اروپایی در سطح تقریبا ثابتی گشوده شوند و شاخصهای بزرگ مانند داکس آلمان و FTSE انگلیس حداکثر ۰.۱ درصد کاهش پیدا کنند. در وال استریت، داوجونز برای دهمین روز متوالی موفق شد صعود کند که طولانی‌ترین رکورد رشد از سال ۱۹۸۷ است. همچنین این طولانی‌ترین مدت رشد است که در میان همه شاخص ها از مارس سال ۲۰۱۳ به این سو مشاهده شده است. 

زیان مالی 7 میلیارد پوندی غول بانکی

غولی بانکی رویال بانک اسکاتلند روز جمعه اعلام کرد، در سال گذشته 2016 میلادی نزدیک به 7 میلیارد پوند زیان مالی متحمل شده است. به گزارش ایرنا، میزان زیان مالی رویال بانک اسکاتلند در سال 2016 میلادی، نسبت به سال 2015 میلادی که 2 میلیارد پوند اعلام‌ شده بود، افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. این زیان مالی بالاترین خسارت مالی این غول بانکی از زمان بحران مالی سال 2008 میلادی که مواجه با بیش از 58 میلیارد زیان شد، بشمار می‌آید. رویال بانک اسکاتلند که هنوز در حدود 75 درصدش از سهامش متعلق به دولت انگلیس است، گفته است که بخش زیادی از زیان هنگفتش در سال گذشته میلادی به جریمه های پرداخته شده به‌منظور پایان دادن به دعواهای حقوقی علیه این بانک در آمریکا بازمی‌گردد. در همین حال، این بانک گفته است که به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌هایش، در طی چهار سال آینده 2 میلیارد پوند از هزینه‌های خود خواهد کاست که این به معنای کاهش بیشتر نیروها و بستن شمار بیشتری از شعبه‌های این بانک خواهد بود.

رئیس جمهور به میرداماد می رود

تأخیر در برگزاری مجامع بانک مرکزی ظاهراً به یکی از رسم های دولت یازدهم تبدیل شده است، چون از ابتدای روی کار آمدن کابینه روحانی تا کنون همواره مجامع بانک مرکزی با تأخیر چند ماهه برگزار شده است. در سال جاری هم پنجاه و ششمین مجمع عمومی بانک مرکزی که باید تیرماه برگزار می شد با تأخیری هشت ماهه هنوز برگزار نشده و گفته می شود احتمالاً 11 اسفند ماه با حضور حسن روحانی رییس جمهوری در محل بانک مرکزی برگزار شود. به گزارش تسنیم، پنجاه و پنجمین مجمع عمومی بانک مرکزی نیز با تاخیر حدود شش ماه 24 بهمن ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهوری در محل بانک مرکزی برگزار شد.

کاهش ۶۳ درصدی سود شرکت ایرباس در سال ۲۰۱۶

آمارهای سالانه شرکت ایرباس نشان می دهد، میزان سوددهی این شرکت در سال 2016 میلادی 63 درصد کاهش یافته است. علت اصلی این کاهش، لغو قرارداد 2.2 میلیارد یورویی بابت تاخیر در عرضه هواپیمای باری نظامی استراتژیک ای 400 ام بوده است. این هواپیما به سفارش دهندگان اروپایی تحویل داده شده اما دارای مشکلاتی در قسمت پیشران و گیربوکس بوده است. تامر اندرز، مدیرعامل ایرباس گفت: «ما به تعهداتمان عمل کرده ایم و به استثنای یک مورد به اهدافمان رسیده ایم. آن یک استثنا هواپیمای ای 400 ام است که ما باید یک قرارداد مهم جدید به مبلغ 2.2 میلیارد دلار در سال 2016 می گرفتیم... برنامه ریسک زدایی و اجرای برنامه تقویت از اولویت های مهم ما در مورد این هواپیما در سال 2017 است.»

استرالیا در رتبه اول جذب ثروتمندان مهاجر

مطالعات جدید نشان می دهد که استرالیا برای دومین سال متوالی، به عنوان رتبه نخست در جذب ثروتمندترین افراد جهان برای مهاجرات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که پیش از این آمریکا و بریتانیا همواره در رتبه های نخست قرار داشتند. همچنین تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، در حدود ۱۳.۹ میلیون نفر در جهان به عنوان متمکن ترین افراد دنیا شناخته شده اند و ثروت آنها در کل ۶۹ تریلیون دلار برآورد شده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، انتقال ثروت جهانی از نقطه ای به نقطه ای دیگر  در حال شتاب گرفتن است و در سال گذشته میلادی، ۸۲ هزار نفر از ثروتمندترین افراد جهان در سر تا سر دنیا مهاجرت کردند که این رقم برای سال ۲۰۱۵ میلادی، ۶۴ هزار نفر ثبت شده است.

فروش نفت ۱۰۰درصد نقدی شد/تهاتر اصلاً نداریم

«امیرحسین زمانی نیا» معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در گفت‌وگویی اظهار داشت: ما دیگر هیچ موقع در کار تهاتر نفت با کالا نخواهیم بود و اینکه نفتی را بفروشیم و به ازای آن به جای پول، کالایی دریافت کنیم، تهاتری بود که مخصوص زمان تحریم ها بود. وی افزود: اکنون دیگر چنین مسائلی مطرح نیست و ایران فقط به ازای دریافت پول نقد نفت خود را می فروشد. معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در پاسخ به اینکه "آیا امکان حصول توافق بین ایران و کشورهای خریدار نفت ایران برای تسویه حساب پول فروش نفت با تهاتر کالا وجود دارد"، گفت: تاکنون چنین توافقی صورت نگرفته و چنین توافقی نیز صورت نخواهد گرفت. به گزارش تسنیم، اخیراً شنیده ها حاکی از این است که پیشنهادهایی از سوی برخی کشورهای آسیای شرقی برای تهاتر پول خرید نفت ایران با کالاهای غذایی و مصرفی مطرح شده؛ به طور مثال خبرهای غیررسمی از پیشنهاد فروش بیشتر نفت ایران به مالزی در ازای واردات بیشتر روغن پالم از این کشور و فروش بیشتر نفت به هند در ازای واردات محصولات غذایی حکایت دارد.

دلخوری اربیل از توافقنامه نفتی تهران - بغداد

دفتر امور خارجی اقلیم کردستان عراق با اعلام اینکه در خصوص موضوع صادرات نفت از میادین کرکوک به ایران هیچ مشورتی با اربیل صورت نگرفته، هشدار داد که در نظر نگرفتن نظر اقلیم کردستان در مورد این موافقتنامه دوجانبه موجب بروز مشکلاتی در این توافق خواهد شد. وزارت نفت عراق اخیرا اعلام کرده که یادداشت تفاهمی را با ایران برای مطالعه صادرات نفت از کرکوک به ایران امضا کرده است. شورای استانی کرکوک نیز هشدار داده که توافق نفتی بین بغداد و تهران در صورتی که دولت محلی این شهر از این توافق کنار گذاشته شود، موفق نخواهد بود. ربوار طالبانی، رئیس شورای استانی کرکوک گفت: «بهتر بود آنها این مسأله را با ما هماهنگ می کردند. در غیر این صورت آنها نمی توانند با تصمیمات یکجانبه کاری از پیش ببرند و آنطور که تجربه ما با آنها در سال های 2007، 2010 و 2016 نشان می دهد، توافق آنها شکست خواهد خورد.»

شفافیت‌ صورت های‌ مالی شرط جذب‌ سرمایه‌گذار خارجی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وجود زبان مشترک در گزارش‌های مالی را از الزامات ورود به جامعه جهانی دانست و گفت: در دنیای امروز اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد اقدام به سرمایه‌گذاری کند، در ابتدا بررسی وضع شرکت‌های مقصد سرمایه‌گذاری و در درجه اول بررسی صورت‌های مالی و وضعیت سودآوری را مدنظر قرار می‌دهد. شاپور محمدی ادامه داد: به این ترتیب، یکی از الزامات ورود به جامعه جهانی در بحث گزارش‌های مالی، وجود یک زبان مشترک است که در اینجا بحث استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) به عنوان رکن اساسی گزارشگری مالی در پدیده جهانی شدن مطرح می‌شود.

بزرگترین اشتباه اقتصادی ترامپ

ترامپ اعلام کرده است که قرارداد تجارت آزاد نفتا را به شکل کنونی آن قبول ندارد و قصد دارد درخصوص نفتا دوباره با کشورهای دیگر وارد مذاکره شود تا به یک توافق جدید که بیش از پیش منافع آمریکا را تأمین می نماید، دست یابد. او همچنین اعلام کرده است، در صورتی که دستیابی به چنین توافقی در مذاکرات مجدد امکان پذیر نباشد، آمریکا از این توافق کنار خواهد کشید. به گزارش سی ان بی سی، درحال حاضر روابط تجاری بین کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا بسیار به یکدیگر وابسته است و کنار کشیدن آمریکا از این قرارداد میتواند رقابت پذیری شرکت‌های آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد و شغل ۵ میلیون کارگری که به این قرارداد وابسته هستند را به خطر بیندازد. کارشناسان معتقدند از نظر اقتصادی این اقدام میتواند بزرگترین اشتباه ترامپ باشد. ترامپ اخیرا دیداری با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا داشته که یکی از محورهای این دیدار بحث بر سر قرارداد تجارت آزاد نفتا بوده است. کانادا و مکزیک به ترتیب اولین و دومین مقصد اصلی کالاهای آمریکایی هستند و آمریکا بیش از هر کشور دیگری به این دو کشور صادرات دارد. بنابراین تضعیف قرارداد تجارت آزاد نفتا میتواند میزان صادرات آمریکا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا، از سال ۱۹۹۴ اجرایی شده و تأثیر چشمگیری در افزایش تجارت آمریکا با کشورهایی همچون مکزیک و کانادا داشته است. 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱
مگر شما گوش شنوا نداری مردم پول ندارند ......با اجارههای و رهن های بالا به مردم فشار می اید هنوز هم در واقعی کردن قیمتهای خانه پا فشاری می کنید.... امروز صبحی تمام بی پو.لها و بی خانمان ها به خیابان بریزند .مگر مردم گناه کردند که باید سود 1000 در صدی به شما روی یک خانه فسقلی که معلوم نیست با چه مصالحی ساختید به شما بدهند ..خانه باید به قیمت تمام شده و با کارشناسی از طرف دادگستری خرید و فروش شود . در ثبت اسناد بدون املاکی ها ثبت شود چرا یک بار باید پول یا مفت به املاکی ها بدهیم یک بار هم در ثبت ...چرا فرایند کارهها را کم نمی کنید الان اینترنت است هرکس خواست خانه بفروشد یا بخرد می تواند ان را در انترنت ارائه دهد و ان کس هم با وکیل برای خرید خانه اقدام کند و برگه قیمت گذاری خانه از طرف دادگستری هم به دست فروشنده باشد هم خریدار..تا زمانی این کا را نکنید و وضع نا بسامان این مملکت را سامان ندهید مردم از پا نخواهند نشست دست از طمع بر دارید... ته جیب این مردم وجوانان یک ریال نیست که خرج نان بدهند حالا بیایند سود سرشار روی خانه به شما بدهند که چی بشود شما در مقابلش برای این انها چه می کنید چه کردید
سال 75 بود که مسکن به خاطر وام ها 3.5 میلیونی مسکن یه تکونی خورد بعد از اون سال 80 قیمت مسکن حدود 30 درصد گرون شد سال 85 که اوجش بود که بعضی جاها تا 6 برابر شد خونه (کلنگی منطقه پونک از متری 500 تومن رسید به متری 3 میلیون) بعد هم سال 90 به خاطر افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت ملک بودیم حالا هم که سال 95 هست . همونطور که میبینیم خونه کم کم هیچوقت گرون نشده و زمانی هم گرون شده که هیچکس فکرشو نمیکرده .بنابراین طبق سنت باید به زودی منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم .
تا زمانيكه خود مديران كشور ونهادهاي دولتي بابت سپرده هاي خودشان در بانك ها سودهاي هنگفتي دريافت مي كنند ديگر بهتر از اين نمي شود وبه همين دليل است كه اقتصاد كشور دارد نابود مي شود .
کاهش 40 درصدی حجم معاملات مسکن نه بدلیل عدم تمایل به خرید بلکه ناشی از عدم رغبت به فروش است چراکه مالکین خوب میدانند به دلایل متعدد ازجمله افزایش نرخ تورم ودلار وتداوم کاهش شدید عرضه مسکن ، سال 96 سال جهش قیمت مسکن است
در مورد رکود مسکن باید بگم که تا وقتی انبوه سازها طوری ساختمان میسازن که قیمت تمام شده اینقدر بالاست انتضار فروش رو نداشته باشند وقتی از تکنولوژی های قدیمی برای ساخت و ساز استفاده میکنند نباید انتضار داشت که قیمت مسکن بیاد پایین و خریدارها توانایی خرید رو داشته باشند برعکس دولت تسهیلات خوبی برای افزایش توانایی خرید مردم فراهم کرده و ثانیا بیشتر ساخت و سازهای سالهای گذشته که فروش نرفته و بخش زیادی از سرمایه این بخش رو بلوکه کرده مربوط به مراکز خرید بزرگ هست که گاها قیمت هر متر از اونها بالای 100 میلیون هست شما فرض کن توی یه مغازه 10 متری به مبلغ یک میلیارد چی میتونی بفروشی که بازگشت سرمایه داشته باشه؟؟
تولید مسکن باید متوقف شود. همین الانم یک عالمه واحد خالی است که چون آقایان به قیمت دلخواه نمی توانند بفروشند بلاتکلیف رها کرده اند. پول باید از چرخه بیهوده ملک بیرون بیاید و به تولید برگردد. ساخت و ساز و خرید و فروش ملک هیچ تولیدی و ارزش افزوده ای برای اقتصاد ندارد و یک ارزش کاذب است.
چرا بی خودی جو می دهید؟
افزایش ساخت و ساز مسکن نسبت به سال های اخیر در شهر تهران کاملا روشن است.
مشخص است که مسکن دارد وارد دوره پیش رونق می شود و واضح است که با در آمدن وام های 80 میلیونی مسکن یکم به بازار از سال 96 حداقل واحدهای کوچک و متوسط با رونق فروش نسبی مواجه می شوند.
شعبات بانک مسکن از استقبال مشتریان از وام مسکن یکم خبر داده اند به ویژه پس از کاهش نرخ سود وام های مزبور
بررسی سوابق روند نوسانات قیمت مسکن نشان میدهد بطور میانگین بعدازهر4 سال رکود ، قیمت دچار جهش میشود از اینرو سال 96 هم سال جهش قیمت مسکن است
صر ف نظر کردن سازنده های مسکن از قسمتی از سودشان راه حل رونق بازار مسکن است و افزایش وام ساخت نه خرید چون وام خرید باعث افزایش دوباره و رکود بیشتر میشود2*2=4
خانه نمی خریم تا به قیمت کارشناسی تمام شده با سود 10 درصد به دست مردم برسد
بورس از دی 92 که شاخص کل به کانال 90 هزارواحدی دست یافت تا امروز با وجود همه دستکاریها 13 هزار واحد ریزش کرده و سهامداران خود را درطی سه سال گذشته با ضرر سنگین مواجه ساخته است واین درحالیست که سایر بازارهای رقیب مثل مسکن ، سپرده های بانکی و طلا وارز همگی با رشد قیمت وسودآوری مواجه بوده اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان