بازدید 2726
ماهاتیر محمد علیه چین

شعله هیجانات ضدچینی در مالزی زبانه کشید

نخست‌وزیر سابق و تاثیرگذار مالزی، ماهاتیر محمد، دعوایی را با یکی از سلاطین قدرتمند این کشور در قالب مجادلات فزاینده‌ای بر سر یک پروژه ملکی بزرگ شروع کرده است.
کد خبر: ۶۷۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵ 26 February 2017
نخست‌وزیر سابق و تاثیرگذار مالزی، ماهاتیر محمد، دعوایی را با یکی از سلاطین قدرتمند این کشور در قالب مجادلات فزاینده‌ای بر سر یک پروژه ملکی بزرگ شروع کرده است.

به گزارش مهر به نقل از اتاق تهران، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: نخست‌وزیر سابق و تاثیرگذار مالزی، ماهاتیر محمد، دعوایی را با یکی از سلاطین قدرتمند این کشور در قالب مجادلات فزاینده‌ای بر سر یک پروژه ملکی بزرگ شروع کرده است. این اتفاق آخرین واکنش منفی یک کشور علیه سرمایه‌گذاری خارجی چین به شمار می‌رود. ماهاتیر محمد با تکرار مقاومتی که در استرالیا در برابر سرمایه‌گذاری‌های خارجی چین در زمینه مزارع کشاورزی، زیرساخت‌های اساسی و مسکن انجام شد، به پروژه ۳۸ میلیارد دلاری «فارست سیتی» حمله کرده است. این پروژه توسعه مسکن به مساحت ۱۴ کیلومتر مربع در مناطق جنوبی مالزی انجام می‌شود و ماهاتیر محمد آن را «جزیره خارجی» نامیده است. این اظهارنظر که در وبلاگ شخصی ماهاتیر محمد نوشته شد و در یک سخنرانی در جمع حامیان سیاسی او نیز تکرار شد، نجیب رزاق، نخست‌وزیر فعلی مالزی، را به دلیل سیاست‌های او در قبال سرمایه‌گذاری چین در سومین اقتصاد بزرگ جنوب شرقی آسیا هدف گرفته است.

ماهاتیر محمد ۹۱ ساله، مشاور سابق نجیب رزاق که اکنون به یکی از منتقدان او تبدیل شده، در وبلاگش نوشت: «قسمت اعظم باارزش‌ترین زمین‌های ما اکنون بناست در تملک و اشغال خارجی‌ها قرار بگیرد و در حقیقت، این زمین‌ها به سرزمین خارجی تبدیل خواهد شد.» دولت نجیب رزاق در جست‌وجوی روابط اقتصادی و دفاعی نزدیک‌تر با چین بوده است که بزرگ‌ترین شریک تجاری مالزی به شمار می‌رود. در عین حال، رسوایی اختلاس چند میلیارد دلاری مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی این کشور روابط آن را با واشنگتن تضعیف کرده است.

انتقاد ماهاتیر از سوی محی‌الدین یاسین، معاون سابق نخست‌وزیر و هم‌پیمان سیاسی او، که هشدار می‌داد سرمایه‌گذاران چینی فرصت‌های موجود برای کسب‌وکارهای بومی را کاهش می‌دهند تکرار شد. با این حال، ابراهیم اسماعیل، سلطان جوهور، به مقابله به مثل با ماهاتیر محمد پرداخته و او را متهم کرده است که «ایجاد ترس می‌کند فقط برای اینکه به مقاصد سیاسی خود دست پیدا کند». چند هفته پیش، این سلطان که یک سرمایه‌گذار در پروژه «فارست سیتی» از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت چینی «کانتری گاردن» است، این پروژه را به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه ملک در سنگاپور شبیه دانست. شرکت چینی در پروژه «فارست سیتی» ۶۰ درصد سهام را در اختیار دارد. سلطان جوهور در یک مصاحبه با روزنامه مالزیایی «استار» گفت: «آیا سنگاپوری‌ها در آن جزیره کوچک با نظام جمهوری نگران شدند؟ نه، نگران نیستند و در واقع، از حضور افراد متمکن در آنجا و خارج از وطن، استقبال می‌کنند.»

سفارت چین در مالزی نیز در این بحث مداخله و به اپوزیسیون مالزی برای موضع‌گیری‌شان حمله کرده است. این سفارت‌خانه در یک بیانیه نوشت: «برخی افراد وقتی که در دفتر نخست‌وزیری بودند برای همکاری‌های چین- مالزی کف می‌زدند ولی حالا که از این دفتر خارج شده‌اند، به شعله‌های هیجانات ضدچینی می‌دمند. گفتن اینکه سرمایه‌گذاری چین در حال بیرون بردن فرصت‌های شغلی از درون مالزی است یک دروغ تمام‌عیار است و پشت پرده مسائل مخفی دیگری وجود دارد.»

در سال‌های اخیر، لحن ضدچینی به عنوان یک موضوع حساس طولانی در کشوری افزایش یافته که یک‌چهارم جمعیت آن را نژاد چینی تشکیل می‌دهد و بسیاری از کسب‌وکارها را در این کشور چینی‌تبارها بر عهده دارند. تحلیل‌گران می‌گویند که افزایش کسری تجاری مالزی با چین و به وجود آمدن این احساس که سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های چین به طور منصفانه بین دو کشور تقسیم نمی‌شود باعث گسترش نگرانی‌ها شده است. مصطفی عزالدین، پژوهشگر علوم سیاسی در موسسه یوسف ایشک در سنگاپور، می‌گوید: «نگرانی این است که آیا پول بسیار زیادی که چین در مالزی صرف کرده، آثارش به وسیله اکثریت مردم قابل احساس است یا اینکه فقط برخی از نخبگان مزیت این سرمایه‌گذاری را حس می‌کنند.» سال گذشته میلادی، استرالیا مانع فروش سهام مدیریتی بزرگ‌ترین شرکت شبکه توزیع برق این کشور به دو شرکت چینی شد و نیز از خرید دامداری‌های زنجیره‌ای «کیدمن اند کو» به وسیله یک کنسرسیوم چینی، جلوگیری کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر