بازدید 6683

تبلیغ فروش آپارتمان در ترکیه ممنوع!

کد خبر: ۶۷۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴ 27 February 2017
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌ که در نمایشگاه املاک و مستغلات، تبلیغ برای فروش آپارتمان در ترکیه، دوبی، قبرس یا هر کشور دیگری ممنوع است، گفت: مشاوران املاک باید پوست‌اندازی کنند و فعالیت‌های مجازی را گسترش دهند.
 
به گزارش ایسنا، حسام عقبایی در میزگرد «املاک مجازی؛ فرصت یا تهدید» که در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات در محل غرفه iHome برگزار شد، اظهار کرد: من سال ۱۳۹۲ گفتم مشاوران املاک مجازی در راهند. امسال نیز می‌گویم تا ۱۰ سال آینده ۷۰ درصد معاملات مسکن در فضای مجازی شکل می‌گیرد. یعنی مشاوران املاک به فضای مجازی می روند.

رتبه ایران بین ۵۳ کشور در تجارت الکترونیک قعر جدول است
 
وی افزود: یکی از مباحث مهمی که امروزه در دنیا وجود دارد بحث تجارت الکترونیک است. این بحث به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای توسعه کسب و کار در دنیا مطرح شده و در کشور ما هم مسیر خودش را شروع کرده است اما رتبه ایران در بین ۵۳ کشور دنیا در حوزه تجارت الکترونیک تقریبا در قعر جدول است. یعنی در این زمینه خیلی در دنیا پیشتاز نیستیم. قاعدتا افکار، ایده‌های جدید، نخبگان، فرهیختگان، نوپردازان و اندیشه پروران در حوزه مجازی اعم از استارتاپ‌ها، وب‌سایت‌ها و افرادی که در حوزه تکمیل نرم‌افزارهای کاربردی، اپلیکیشن‌های خاص در حوزه مشاوران املاک فعالیت می‌کنند می‌توانند نقش بسزایی در رشد و نمو فعالیت‌های مشاوران املاک در کشور داشته باشند.

مشاوران املاک باید پوست‌اندازی کنند و وارد فضای مجازی شوند
 
رییس اتحادیه مشاوران املاک، یکی از خروجی‌های برگزاری نمایشگاه املاک و مستغلات را تبادل افکار و همفکری‌ها دانست و گفت: در کنار هم قرار گرفتن ها کمک کند به این‌ که رشد و نمو و تعالی و دگردیسی و تغییرات در صنف مشاوران املاک به وجود آید. ما موافق ورود فعالیت‌ها و نرم‌افزارهای جدید حوزه IT در مشاوران املاک هستیم. هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند با ورود صنعت IT و تکنولوژی در حوزه شغلی خودش مقابله و مخالفت کند. مخالفت هم کند زورش نمی‌رسد، زیرا تکنولوژی به قدری با سرعت پیش می‌رود که امروزه در دنیا می‌گویند کسانی که در یک رشته دکترا می‌گیرند، اعتبار دکترای آنها شش ماه است و بعد از شش ماه اگر به‌ روز نشوند نمی‌توانند به خودشان بگویند، دکتر. لذا حوزه املاک هم مستثنی نیست و معتقدیم مشاوران املاک باید پوست‌اندازی کنند و وارد فضای مجازی شوند.
 
عقبایی با بیان این‌که سایت‌هایی که در زمینه معاملات املاک فعالیت می‌کنند به کاهش هزینه‌ها ارایه خدمات راحت‌تر به مردم کمک کرده‌اند، گفت: خوشبختانه مشاوران املاک در این زمینه حضور پیدا کرده‌اند. در حال حاضر مشاوران املاکی داریم که پروانه کسب دارند و کار IT انجام می دهند. کسانی هم هستند که کار مشاور املاک نمی‌کنند اما به نوعی به مشاوران املاک خدمات می‌دهند. مجموعه آی‌هوم در این گروه قرار می‌گیرد. این فعالیت به شرط آن‌ که زیر نظر اتحادیه باشد و در ریل قانونی فعالیت کند منجر به تسهیل، آرامش و کاهش دغدغه‌های مردم در خرید مسکن می‌شود.

کمتر از یک دهه دیگر معاملات مسکن غیر حضوری می‌شود
 
وی اظهار کرد: امروز اگر کسی بخواهد به طور حضوری اقدام به دیدن و خرید خانه کند شاید ظرف چهار ساعت نتواند ۵ خانه را ببیند ولی اگر پشت میز کامپیوتر بنشیند می‌تواند ۱۰۰ خانه را بازدید کند. این سطحی‌ترین کار نرم‌افزار در حوزه خدمات نوین است که می‌تواند در کاهش ترافیک، آلودگی هوا، معضلات اجتماعی، تهدیدها، سرقت‌ها و معضلات دیگر مفید باشد. حالا اگر بخش‌های دیگر هم مثل تنظیم قرارداد، جابه‌جایی پول و امضای دیجیتال در این فضا انجام شود افراد با دیدن خانه از طریق رایانه می‌توانند حتی پرینت قرارداد را دریافت و امضا کنند که به نظرم کمتر از یک دهه دیگر این اتفاق رخ دهد.
 
رییس اتحادیه مشاوران املاک، کند بودن نهادهای بالادستی در به‌روزرسانی خود را از مشکلات سرعت گرفتن تکنولوژی دانست و گفت: بخش خصوصی پیشتاز است ولی نهادهای بالادستی مثل سازمان ثبت، شهرداری‌ها، بانک‌ها، ‌اداره گاز نمی‌توانند خودشان را با تکنولوژی تطبیق دهند. لذا انتظار این است که فرصت‌ها، نرم‌افزارها و دسترسی‌ها را برای مشاوران املاک بیشتر کنند، زیرا هر چقدر سطح دسترسی مشاوران املاک به اطلاعات ثبتی، شهرداری، آب، برق، دارایی و غیره در مورد ملک بیشتر شود، نرم‌افزارهای جدید و امنیت‌دارتری در حوزه معاملات خواهیم داشت. لذا خدمات باید از این سطح که صرفا عکس خانه یا اطلاعات جزئی گذاشته شود به سمت تسهیل فرآیند معاملات مسکن سوق پیدا کند.

اسنپ نباید تهدید تلقی شود
 
عقبایی تصریح کرد: بعضی افراد اسنپ را تهدید تلقی کردند یا حتی برعلیه آنها تجمع کردند اما به نظر من اتحادیه می‌توانست این فعالیت‌ها را مدیریت کند اما اگر بخواهد جلوی آن فعالیت IT را بگیرد آنها هم گارد دیگری می‌گیرند و ممکن است کار اشتباهی کنند که عواقب آن به جامعه برگردد. لذا نباید اجازه دهیم که مغز و اندیشه فرار کند. باید به این سمت برویم که فعالان ابزارهای نوین را به سمت ریل قانونی و تحت نظر اتحادیه‌های مربوطه هدایت کنیم.

تبلیغ برای فروش آپارتمان در ترکیه ممنوع
 
عقبایی با بیان این‌ که غرفه‌داران حاضر در این نمایشگاه نمی‌توانند ملک‌های خارجی را تبلیغ کنند، گفت: از همه غرفه‌ها هم تعهد گرفتیم که حق فروش املاک خارج از ایران را ندارند اما می‌توانند خارجی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کنند. چنان‌چه متوجه شویم که غرفه‌ای در این نمایشگاه قصد تبلیغ برای فروش آپارتمان در ترکیه، دوبی، قبرس یا هر کشور دیگری را دارد آن را تعطیل و از نمایشگاه بیرون می‌کنیم. فقط می‌توانند پروژه‌ها را ارایه کنند و بگویند دنبال جذب سرمایه‌گذار می‌گردیم. رویکرد نمایشگاه این است. سال گذشته هم این ایراد وارد بود که یک عده ملک خارجی می‌فروختند. لذا امسال تعهد کتبی گرفتیم که به هیچ وجه این کار را انجام ندهند. بازرسین نمایشگاه هم به طور نامحسوس با غرفه‌داران صحبت می‌کنند، اطلاعات را می‌گیرند و تخلفات برای ما گزارش می‌کنند.

هویت آگهی‌دهنده در سایت‌های مجازی باید احراز شود
 
هم‌چنین مهدی روانشادنیا - کارشناس مسکن - در این میزگرد اظهارکرد: هر چه بتوانیم فناوری‌های نوین و استفاده آن را در صنعت ساختمان توسعه دهیم قطعا در تنوع مباحث فنی و نیز جذب سرمایه‌گذاری در بخش مسکن می‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین ذاتا موضوع مثبتی است.
وی افزود: از طرف دیگر باید جوانب این امر به دقت مورد توجه قرار گیرد که از بروز معضلاتی همچون کلاهبرداری جلوگیری شود. لذا نیاز به ساماندهی دارد. مثلا هویت فردی که آگهی می‌گذارد مشخص شود که هویت مجازی با هویت حقیقی مطابق باشد. در غیر این صورت می‌تواند تبدیل به آسیب جدی شود.
 
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: هم‌چنین باید اسنادی که برای ملک در معرض فروش، درج شده بررسی شود یا این‌ که معامله تکرار نشود. فناوری از جهاتی به این موضوع کمک می‌کند. لذا اگر بتوانیم سیستم مدیریت یکپارچه را داشته باشیم بخشی از معضلات موجود را می‌تواند از طریق تکنولوژی رفع شود.

سرعت معاملات و سرمایه‌گذاری در سیستم سنتی پایین است
 
روانشادنیا در خصوص چالش‌های معاملات سنتی گفت: معمول‌ترین چالش معاملات سنتی، سرعت انجام معاملات مسکن است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در حوزه سیستم سنتی پایین بیاید، زیرا تنوع ابزارها کم است. هم‌چنین در معاملات سنتی سیستم یکپارچه‌ای وجود ندارد که بتوان از طریق آن تمام فرآیند معاملات را کنترل کرد.
 
وی نداشتن اطلاعات کافی از فرآیند معاملات در فضای سنتی را مشکل دیگر دانست و افزود: در معاملات سنتی نمی‌دانیم ملکی که مدتی پیش برای فروش گذاشته شده هنوز فروش رفته یا نه. مقایسه ملک با املاک مشابه نیز دشوار است.

امضای الکترونیک باید وارد فرآیند معاملات شود
 
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌ که در سیستم سنتی مشاهده می‌کنیم که بعضا یک ملک به چند نفر فروخته می‌شود، گفت: بحث تکنولوژی‌های جدید در حوزه املاک اگر به درستی استفاده شود و مباحث حقوقی امضای الکترونیک و احراز هویت‌های الکترونیک خوب تعریف شود می‌تواند به عنوان یک ابزار جدید به توسعه عمومی صنعت ساختمان کمک کند.
 
شناسنامه فنی ملکی به صورت الکترونیکی صادر شود
 
روانشادنیا هم‌چنین به مغفول مانده شناسنامه فنی ملکی اشاره کرد و گفت: در ساختمان بحث‌های مغفول مانده‌ی قانونی مثل شناسنامه فنی ملکی ساختمان داریم که هم‌اکنون در سازمان نظام مهندسی ساختمان روی این مبحث در حال برنامه‌ریزی هستیم که شناسنامه فنی به صورت الکترونیکی صادر شود. وجود شناسنامه فنی ملکی می‌تواند با تکنولوژی‌های جدید ترکیب شود و به خریداران کمک کند. هم‌چنین بیمه تضمین کیفیت در زمان بهره‌برداری باید ارایه شود. می‌توانیم با سیستم جامع اطلاعات ساختمان در دوره بهره‌برداری شرایطی را داشته باشیم که کلیه سوابق دوره بهره‌برداری ملک حفظ شود و عملا به خریداران زمان‌های بعد هم کمک کند تا نگهداری، تعمیرات و بهره‌برداری بهتری از ساختمان داشته باشند.

فروش نفت دیگر جوابگو نیست
 
در ادامه این میزگرد، محمدحسین رفعت‌نژاد - مدیرعامل وب سایت آی‌هوم - استفاده از سایت‌های مجازی در حوزه املاک را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با اهمیت دانست و گفت: امروز دیگر زمان آن‌که به صادرات نفت دلخوش باشیم گذشته است. در حال حاضر باید طریق صادرات تکنولوژی‌های برای کشور درآمد کسب کنیم. سایت‌های مجازی، کسب و کاری هستند که امکان جذب سرمایه‌های میلیون دلاری را دارند که اگر بتوانیم خوب عمل کنیم به یک مرکز صدور خدمات IT در منطقه تبدیل می‌شویم.
 
وی ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه یکی از پرتال‌های ترکیه‌ای با ما برای بحث همکاری صحبت کرد. وقتی رنکینگ وب سایت ما را در الکسا دیدند شوکه شدند. می‌گفتند فکر نمی‌کردیم رنک یک سایت در ایران این‌قدر بالا باشد. ترافیک خودشان یک دهم ما بود. این با ارزش است و باید روی آن کار شود.

هم‌اکنون سایت‌های مجازی مجبورند به قوانین نانوشته اکتفا کنند

 
رفعت‌نژاد به چالش‌های سایت‌های مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وب سایت‌هایی نظیر ما این است که مبادا در حوزه فعالیتشان غفلت‌هایی صورت بگیرد. هم‌اکنون به دلیل نبود یک سری قوانین مجبوریم به قوانین نانوشته اکتفا کنیم که شاید خیلی از آنها آگاه نباشیم. مثلا این‌که با وب سایت‌های خارجی می‌شود فعالیت کرد یا خیر. اینها چیزهایی است که در نشست‌ها و نمایشگاه‌های این‌چنینی باید از آن اطلاع پیدا کنیم.
 
وی دغدغه دیگر را عدم اعتماد مشاوران املاک به سایت‌های مجازی دانست و اظهار کرد: ما در سطح بسیار کلان کار می‌کنیم اما یکی از مشکلات ما بحث عدم اعتماد آژانس‌های املاک است. نقش رسانه‌هایی مثل ایسنا یا اتحادیه املاک به عنوان مرجع تصمیم‌ساز این است که زمینه‌ی اعتماد آژانس‌های املاک به سایت‌های مجازی را فراهم کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان