بازدید 5311

کار بزرگ مجلس برای نخبگان ایرانی خارج از کشور

کد خبر: ۶۷۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷ 27 February 2017
حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزیر خارجه در یادداشتی در جام جم نوشت:
 
جذب نخبگان، موضوعی است که در تمام مقاطع وجود داشته است چرا که همه ایرانیان به صورت طبیعی به سرزمین مادری خود علاقه‌مند هستند البته در این فرایند ممکن است عده‌ای با مشکلات بوروکراسی مواجه شوند و این مساله می‌تواند تا حدودی، از انگیزه‌های فراوان آنها برای خدمت‌رسانی به وطن بکاهد.

مصوبه‌ای که دیروز در مجلس به تصویب نمایندگان رسید در صورتی که عملیاتی شود و از سوی شورای نگهبان تایید شود گام مثبتی است و نشان از علاقه‌مندی مسئولان نظام به هموطنان خارج از کشور دارد. در همین زمینه دیروز ما و دوستانمان در سازمان مدیریت، در حضور نمایندگان در مجلس در این زمینه اعلام آمادگی کردیم و امیدواریم از این نوع اقدامات در ارتباط با جذب هموطنان بیشتر صورت گیرد.

از طرفی این مصوبه حاوی پیام مثبتی به ایرانیان خارج از کشور بود اما باید ببینیم در عمل وزارت علوم و اقتصاد که بنا شده است 200 میلیارد تومان را جذب کنند به چه مکانیسم‌های اجرایی می‌رسند. در این ارتباط قضاوت خوشبینانه و بدبینانه‌ای نداریم و باید منتظر تصویب نهایی در مجلس باشیم، قطعا مسئولان دو وزارتخانه بخصوص سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد که می‌توانند اقدامات خوبی انجام دهند برنامه‌ریزی های خوبی خواهند داشت .

باید در عمل ببینیم این بوروکراسی که 200 سال در کشور ما حاکم است همچنین تعدد مراکز تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری به کجا می رسد. چاره ای نداریم جز اینکه همیشه سعی کنیم از بخش خصوصی چه در خصوص ایرانیان خارج از کشور و چه در خصوص هموطنانمان در داخل استفاده کنیم .

در کشور بسیاری از اعتبارات صرف هزینه‌های جاری می شود و راهی جز حمایت از سرمایه‌گذارها نداریم. باید سعی کنیم سرمایه گذاران بزرگ داشته باشیم و در خدمت افزایش سرمایه های آنها باشیم در این صورت کارآفرینی بهتر صورت می‌گیرد.

در این زمینه به شبکه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صادرات غیر نفتی و جلب تکنولوژی خارجی نیاز داریم و باید توجه داشت که تمام اینها در خدمت اقتصاد مقاومتی است زیرا همانطور که رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی ماهیتی درون زا و برون‌گرا دارد. متاسفانه در کشور سرمایه‌داران بزرگ کم داریم در حالی که این سرمایه‌‌داران بزرگ هستند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را محقق کنند نه سرمایه‌داران کوچک.

سیاست جمهوری اسلامی ایران همیشه چه قبل از ترامپ و چه بعد از ترامپ جذب ایرانیان بوده است اما علی القاعده انتظار جامعه ایرانی در خارج از کشور حمایت بیشتر است و این کار بزرگ را مجلس انجام داد و جای تقدیر دارد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان