بازدید 3053
رئیس سازمان حسابرسی:

نمی‌دانم بانک مرکزی آمار بدهی‌ دولت را از کجا می‌آورد

رئیس سازمان حسابرسی کشور گفت: نمی‌دانم بانک مرکزی آمار بدهی‌های دولت را از کجا آورده است.
کد خبر: ۶۷۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 27 February 2017
رئیس سازمان حسابرسی کشور گفت: نمی‌دانم بانک مرکزی آمار بدهی‌های دولت را از کجا آورده است.

اکبر سهیلی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چرا بدهی‌های دولت از منظر سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی متفاوت است و برخی مسئولان وزارت اقتصاد معتقدند ارقام منتشر شده بدهی دولت از سوی بانک مرکزی قابل قبول نیست، اظهار داشت: بخش‌هایی در سازمان حسابرسی وجود دارد که گزارش‌های جداگانه تهیه کرده و در نهایت جمع بندی ارقام توسط مرکز مدیریت بدهی‌های دولت در وزارت اقتصاد است، بنابراین این اطلاعات مستقیم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

* نمی دانم بانک مرکزی رقم بدهی‌های دولت را از کجا آورده است

رئیس سازمان حسابرسی با تأکید بر اینکه نمی‌داند بانک مرکزی ارقام بدهی‌های دولت ار را از کجا می‌آورد، گفت: بانک مرکزی ممکن است بدهی دولت به بانک‌ها را تهیه کند، اما آمار بقیه دستگاه‌ها را از کجا می‌آورد؟؛ نمی‌دانم. همچنین از آماری که سازمان برنامه و بودجه در رابطه با بدهی‌ها ارائه می‌کند، بی اطلاعم، ولی گاهی اوقات این آنها نیز از گزارش‌های سازمان استفاده می‌کنند. 

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه برای آن دسته از بدهی‌هایی که سازمان حسابرسی گزارش می‌دهد، منابع تخصیص و پرداخت می‌کند. 

* مشکل مدیریت واحد بدهی‌ دولت حرف زدن بدون عمل است

سهیلی‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا مدیریت واحدی برای کنترل و نظارت دقیق برای بدهی‌های دولت وجود ندارد، بیان داشت: مشکل ما این است که فقط حرف می‌زنیم و اطلاعات نداریم و یا اطلاعاتمان ناقص است. در این رابطه باید از متولی این کار یعنی مرکز مدیریت بدهی‌های دولت در وزارت اقتصاد سؤال شود. 

* اطلاعی از رقم بدهی‌های دولت ندارم

رئیس سازمان حسابرسی کل کشور در مورد اینکه گفته شد رقم بدهی‌های دولت، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر 700 هزار میلیارد تومان است، گفت: در این باره اطلاعی ندارم. 

* عملکرد سازمان شفاف است

وی در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مبنی بر اینکه شفافیت باید از عملکرد سازمان حسابرسی صورت بگیرد، عنوان کرد: سازمان، هیأت نظارتی متشکل از دیوان محاسبات، نماینده دادستان و 2 نماینده دولت دارد که عملکرد کل سازمان را تحت رسیدگی داشته و گزارش می‌دهند. عملکرد سازمان در رابطه با استاندارها نیز مشخص است. تا سال 78 هیچ استانداردی نداشتیم، اکنون 32 استاندارد حسابداری 40 استاندارد حسابرسی و 10 استاندارد عمومی داشتیم. 

* بودجه ریزی عملیاتی نیاز به اجرای حسابداری تعهدی دارد 

سهیلی‌پور با اشاره به اینکه چندین سال است که مسئولان بودجه‌ریزی عملیاتی را تصویب می‌کنند، بیان داشت: می‌دانستیم تا زمانی که حسابداری تعهدی نباشد، بودجه عملیاتی نیست و تا زمانی که استاندارد حسابداری نباشد، حسابداری تعهدی وجود نخواهد داشت، بنابراین بدون اینکه تکلیف مستقیم داشته باشیم، آن را تهیه کردیم. 

وی تأکید کرد: هیچ ابهامی در رابطه با عملکرد سازمان حسابرسی متصور نیست.

* حقوق نجومی نمی‌گیریم

رئیس سازمان حسابرسی در مورد شبهه پرداخت حقوق‌ نجومی در این سازمان گفت: 4 بار وزارت دارایی اطلاعات گرفته و کمتر از سقف اعلامی 20 میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود. مجموع دریافتی حتی شامل کمک هزینه ناهار یعنی ناخالص حقوق و مزایای هیأت عامل کمتر از 16 تا 17 میلیون تومان است که البته با مصوبات پایین‌تر هم آمده است.

وی تاکید کرد: آمادگی کامل داریم آقای پورابراهیمی که هیچ، تاکنون کمیسیون اصل 90 سازمان بازرسی، دیوان محاسبات گزارش‌هایی تهیه کردند و برخی نهادها نیز آنلاین حساب‌های ما را دراختیار دارند، اگر قرار بود در فهرست نجومی‌بگیران باشیم، حتماً قرار می‌گرفت. 

وی افزود: متأسفانه افرادی در مقاطعی کنار آقای پورابراهیمی قرار گرفتند که حداقل یک نفر آنها می‌دانست پرونده حقوقش توسط سازمان در حال رسیدگی است و 4 تا 5 برابر اعضای سازمان دریافتی داشت، بنابراین این صحبت‌ها مطرح شد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر