بازدید 8103
۲

پلاسکوهای دیگری در راه است

۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ ساختمان پلاسکو بر اثر آتشسوزی فرو ریخت. این فرو ریختن باعث شد تا امنیت ساختمان‌ها و بالاخص ساختمانهای بلندمرتبه در کانون توجه مسئولین قرار گیرد. یکی از ارکان اصلی امنیت ساختمان مصالحی است که در آن به کار گرفته میشود. وجود میلگرد‌ها و تیرآهنهای غیراستاندارد تولید داخل و یا وارداتی میتواند زنگ خطر را برای پلاسکوهای دیگر به صدا درآورد.
کد خبر: ۶۷۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 28 February 2017
30 دی ماه 1395 ساختمان پلاسکو بر اثر آتشسوزی فرو ریخت. این فرو ریختن باعث شد تا امنیت ساختمانها و بالاخص ساختمانهای بلندمرتبه در کانون توجه مسئولین قرار گیرد. یکی از ارکان اصلی امنیت ساختمان مصالحی است که در آن به کار گرفته میشود. وجود میلگردها و تیرآهنهای غیراستاندارد تولید داخل و یا وارداتی میتواند زنگ خطر را برای پلاسکوهای دیگر به صدا درآورد.

به گزارش تابناک اقتصادی، به دلیل آنکه کشور ما همواره در معرض بلایای طبیعی و بالاخص زلزله بوده است توجه به امنیت ساختمانها از اهم واجبات به شمار میآید. لذا استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد میتواند تا حدودی تلفات مالی و جانی ناشی از بلایای طبیعی را کاهش دهد. چند روزی است که بحث میلگردها و تیرآهنهای غیراستاندارد موجود در بازار و بکار رفته در ساختمانها، تبدیل به خبری داغ در فضای رسانهها شده است. خبری که در صورت صحت آن باید هر آن منتظر خبر ناگوار دیگری چون حادثه پلاسکو و فرو ریختن ساختمانها بود. 

به گفته برخی از مسئولین و دستاندرکاران، چند سالی است که ذائقه ساخت‌وساز بیشتر به سمت سازههای بتنی پیش رفته است و همین امر موجب شده تا مصرف تیرآهن در 5 سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یابد و مصرف ظاهری میلگرد تغییر چندانی نکند. میلگردهایی که بسیاری از آنها استاندارد نیستند و کارشناسان معتقدند که عمده این استاندارد نبودن، به افزایش بیرویه کارخانههای میلگرد مربوط میشود. برای پی بردن به این غیراستاندارد بودن میلگردها باید اشاره نمود که برای مثال میلگرد سایز 18 که باید در حالت استاندارد حدود 19 کیلوگرم وزن داشته باشد دارای وزنی در حدود 15.5 تا 16 کیلوگرم میباشد و هم اکنون این میلگردها در بازار موجود است و در ساخت و سازها به کار میرود. حتی عنوان شده است که در برخی تولیدات میلگرد، این زیراستاندارد بودن تا منفی 20 درصد نیز رسیده است. در مورد تیرآهنهای تولیدی نیز شرایط به همین گونهای است. به عنوان مثال در بازار آهنآلات هم اکنون تیرآهن سایز 140 میلیمتری میتوان یافت که پایینتر از میزان استاندارد تولید شده است. تیرآهن 140 میلیمتری، تیرآهنی است با سایزی معمولی که در ساختمانهای کم ارتفاع و منازل مسکونی کاربرد دارد و استاندارد آن 154 کیلوگرم است. الان همین نوع تیرآهن تا 120 و حتی 100 کیلوگرم در کشور در حال تولید است و چون شاخهای و با وزن کمتر به فروش میرسد، از نظر قیمتی برای خریداران جذابتر به نظر میآید. 

اکثر تیرآهنها و میلگردهای تولیدی غیراستاندارد در داخل کشور مصرف میشوند اما در برخی موارد این تولیدات به کشورهای همسایه از جمله عراق نیز صادر میگردند که در این صورت این صادرات محصولات بیکیفیت و غیراستاندارد میتواند موجب بدنامی محصولات ایرانی و در نتیجه تضعیف بازارهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی شود.

این موضوع غیراستاندارد بودن تیرآهن و میلگردها تنها مختص تولیدات داخلی نمیباشد بلکه دامنگیر تیرآهنها و میلگردهای وارداتی نیز هست. برخی از این تیرآهنها و میلگردها که از سایر کشورها از جمله چین، وارد شدهاند به گفته بسیاری از کارشناسان فاقد استانداردهای لازم میباشند. 

نکته حائز اهمیت در این ماجرا نقش سازمان استاندارد در  ورود این قبیل آهن‌آلات و میلگردها به بازار داخلی میباشد. میلگردها و آهن‌آلاتی که با غیراستاندارد بودن خود، مستقیماً جان انسانها را هدف قرار دادهاند. بهتر است برای جلوگیری از ضرر و زیانهای احتمالی در آینده، سازمان استاندارد پیرامون تولیدات داخلی، تنها به بازرسی و نظارتهای دورهای خود از کارگاهها و ارائه نامه برای اصلاح بسنده نکند و نظارت خود را بر کارگاهها و کارخانههای متخلف بیشتر نماید و در صورت لزوم برخوردهای قاطعانهای با آنها داشته باشد. در مورد تیرآهنها و میلگردهای وارداتی نیز گویا واردکنندگان تیرآهن در صورت ارائه گواهی از سازمان استاندارد به گمرک میتوانند تیرآهنهای وارداتی را از گمرک ترخیص نمایند. حال باید دید که این تیرآهنهای غیراستاندارد وارداتی به چه صورت به کشور ورود پیدا کردهاند. همچنین بهتر است سازمانهای ذیربط اقدام به جمعآوری و معدوم نمودن تیرآهنها و میلگردهای غیراستاندارد از بازار نمایند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
اینایی که هی استعفا استعفا سر میدادن اگه ساختمون خودشون بود و شهرداری می گفت برو برای ایمنی پول خرج کن خودشونو میکشتنو هزار تا حرف میزدن
چرا چرت وپرت می نویسید . پلاسکو که قبل از انقلاب ساخته شده ودرست هم ساخته شده میلگرد واهنش هم تقلبی نبوده ولی از جایی که مسئولینش بر خلاف انچه می گویند بی مسولیت هستند ساختمان را نگهداری نکردند و فقط می خواستند از قبلش پول درییاورند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر