بازدید 2727
عضو مجمع تشخیص مصلحت:

احتمال انتخاب یک «شبه‌ترامپ» در اروپا وجود دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه و تعیین سهم بخش‌های مختلف اقتصاد در تامین مالی گفت: سهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کل تامین مالی 15.5 درصد پیش‌بینی شده که عدد بزرگی است و امیدی به تحقق آن نیست.
کد خبر: ۶۷۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ 27 February 2017
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه و تعیین سهم بخش‌های مختلف اقتصاد در تامین مالی گفت: سهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کل تامین مالی 15.5 درصد پیش‌بینی شده که عدد بزرگی است و امیدی به تحقق آن نیست.

به گزارش فارس، علی آقامحمدی در همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 1396 با بیان اینکه وزیر امور وزارت خارجه برای اجرای برجام هنوز به پایان نرسیده است اظهار داشت: اینکه آقای عراقچی گفتند که بانک‌های بزرگ با ایران کار نمی‌کنند، به معنای این است که بسیاری از شرکت‌های خارجی امکان همکاری با ایران را ندارند بنابراین وزارت امور خارجه فکر نکند کار به پایان رسیده است.

وی افزود: صحبت‌های ترامپ به معنای این نیست که کار ما خیلی خوب بوده است. مساله این است که ما در مذاکرات امتیازهایی را داریم و امتیازهایی را گرفتیم و باید برای تحقق امتیازها تلاش کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نزدیک بودن انتخابات در کشورهای اروپایی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال انتخاب ترامپی دیگر در اروپا وجود دارد و بنابراین ایران باید نسبت به آینده هوشیار باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت معاملات و مبادلات تجاری با کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه خوب نیست تصریح کرد: وزارت امور خارجه خوشبختانه وارد حوزه اقتصاد شده اما در خصوص تعاملات اقتصادی با کشورها بیشتر باید تلاش کند.

آقامحمدی که محور صحبت‌های خود را به برنامه ششم توسعه اختصاص داده بود، اظهار داشت: برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد نرخ سرمایه‌گذاری در بخش نفت به 9.5 درصد باید باشد که در این هدف‌گذاری‌ها اتکا به IPC بوده است و آنچه که من تاکنون بررسی‌ کرده‌ام امکان تحقق آنها زیاد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قراردادهای نسبتا خوبی با شرکت‌های داخلی و خارجی منعقد شده و نوید افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه نفت را می‌دهد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری رشد 8.8 درصدی بخش معدن ، 9.3 درصدی صنعت، 9 درصدی آب‌، برق،‌گاز، 7.5درصدی ساختمان، 8.3 درصدی حمل و نقل و انبارداری، 13.4 درصدی ارتباطات و 5.8 درصدی خدمات گفت: هر چقدر که بخش‌های مرتبط با بخش خصوصی را در اقتصاد فعال کنیم امکان تحقق این اهداف بیشتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مقوله تامین مالی در برنامه ششم توسعه گفت: سهم بودجه عمرانی دولت از کل سرمایه‌گذاری‌ها 14.6 درصد درنظر گرفته شده که عدد بزرگی است مگر اینکه این منابع علاوه بر سایر درآمدهای دولت از طریق فروش اوراق تامین شود.

وی ادامه داد: سهم تسهیلات بانکی از کد تامین مالی بیش از 27 درصد تعیین شده که اگر اصلاحات ساختاری انجام نشود و سرمایه بانک‌ها افزایش نیابد تحقق آنها بسیار سخت است.

آقا محمدی همچنین تحقق سهم 10.5د رصدی سهم صندوق ملی و 14 درصدی بازار سرمایه را با توجه به وضعیت این دو بخش قابل تحقق دانست و گفت: در بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی سهم 15.5درصدی برای این بخش پیش‌بینی شده که عدد بزرگی است و معتقدم با تحرک فعلی وزارت امور خارجه امیدی به تحقق آن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال 2017 و 2018 گفت: بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در این دو سال را به ترتیب 4.7 و 4.5 درصد پیش‌بینی کرده و صندوق بین‌المللی پول 4.1 و 4.3 درصد ارزیابی کرده است. این اعداد نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با افزایش رشد اقتصادی مواجه می‌شود و با توجه به روند 40 ساله اقتصاد ایران رشد 4.8 درصدی کاملا در دسترس است اما باید برای پرکردن فاصله 4.8 درصد تا 8 درصد تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

وی همچنین به رشد اقتصادی 6 ماهه اول امسال و سهم عمده نفت از این رشد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال آینده دیگر چنین رشدی را در بخش نفت شاهد نخواهیم بود برای تحقق رشد اهداف برنامه باید بر رشد بخش‌‌های غیرنفتی تمرکز کرد.

آقا محمدی با اشاره به ظرفیت‌های خالی در 13 رشته صنعتی از مجموع 22 رشته صنعتی گفت: تامین مالی باید به گونه‌ای انجام شود که ظرفیت‌های خالی این 13 رشته صنعتی پر شود که البته بخشی از ظرفیت‌های این صنایع ظرفیت فروش در بازار داخل را ندارند و به همین دلیل باید بازارهای صادراتی را توسعه داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رشد مثبت برخی بخش‌های اقتصاد در سه ماهه دوم امسال بیان کرد: این رشد نشانه مثبتی از حرکت اقتصاد به سمت رونق است که البته بخش خصوصی نباید مانند گذشته منتظر دولت بماند بلکه خودش باید وارد میدان شود و کار را به دست گیرد. 

وی با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم بالایی از سود کشور را دارند،‌ افزود: برای بنگاه‌های کوچک نیازمند طراحی مدل‌های مشارکت هستیم تا بنگاه‌های کوچک در کنار یکدیگر فعالیت کرده و توسعه یابند.

آقامحمدی همچنین به افتتاح پروژه‌های نفتی تا پایان امسال  اشاره کرد و گفت: پروژه‌هایی در بخش نفت و گاز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که ارزش آن بالغ بر 20 میلیارد دلار است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر