بازدید 3163

"آلزایمر" آماری و گوشت‌تلخی مسئولان

تلخی آمارهای رسمی و واقعیت‌های عینی به گونه‌ای است که برخی مسئولان اجرایی را وادار می‌کند هنگام ارائه گزارش از کارنامه خود، دیگران را مبتلا به آلزایمر گوشتی تصور کنند.
کد خبر: ۶۷۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵ 27 February 2017
تلخی آمارهای رسمی و واقعیت‌های عینی به گونه‌ای است که برخی مسئولان اجرایی را وادار می‌کند هنگام ارائه گزارش از کارنامه خود، دیگران را مبتلا به آلزایمر گوشتی تصور کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در مجمع ملی سلامت ضمن ارائه گزارشی از کارنامه اقتصادی دولت متبوعش و با این بیان که دولت به وعده‌های خود عمل کرده و شرمنده مردم نیست، از صداوسیما هم انتقاد کرد.  او گفت که صداوسیما اگر گوشت گران شود آن را در صدر اخبار خود می‌نشاند. روحانی تاکید کرد خودش دیده است که در یک بخش خبری صداوسیما به سراغ قصابی رفته و از او درباره گرانی گوشت پرسیده‌اند.   رئیس‌جمهور همچنین ادامه می‌دهد که اما صداوسیما در مواقع ارزان شدن گوشت در دولت یازدهم، آن را اگر هم پوشش داده بعنوان آخرین اخبار بوده است.

مسئله‌ای که این گزارش به آن می‌پردازد بخش نخست اظهارات آقای رئیس‌جمهور نیست؛ چه آنکه اگر رئیس‌جمهور خودش آن بخش از اخبار صداوسیما را دیده، لابد چنین چیزی اتفاق افتاده است و جای مناقشه نیست؛ اما سوال درباره بخش دوم فرمایشات ایشان است. آقای روحانی گفته‌اند در دولت یازدهم مواقعی هم بوده که گوشت ارزان شده ولی صداوسیما آنچنان که باید و شاید روی آن مانور تبلیغاتی نداده است! قاعدتاً وقتی ایشان صحبت از قصابی می‌کند، منظورشان قیمت گوشت قرمز بوده است.

خبرنگار تسنیم برای بررسی قیمت گوشت در 3 سال و نیم اخیر(دوران ریاست جمهوری آقای روحانی) به سراغ آمار بانک مرکزی رفته است. آمار می‌گوید:


جدول فوق که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهد در سال اول دولت‌داری آقای روحانی قیمت گوشت قرمز نسبت به سال پیش از آن(در هفته‌ای که این مقایسه صورت گرفته) نزدیک به 5 درصد افزایش داشته است.


بر اساس آماری که در اسفند سال 93 منتشر شد نیز قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته مشابه در سال 92 5.8  درصد درصد رشد داشته است.


همچنین مقایسه قیمت گوشت قرمز در 7 اسفند 94 نسبت به هفته مشابه در سال 93 نیز نشان می‌دهد که گوشت قرمز باز هم بیش از 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته است.


مقایسه هفته اول اسفند 95(سال جاری) با هفته مشابه در سال 94 نیز همچنان حاکیست که قیمت گوشت قرمز رو به افزایش بوده و امسال نیز نسبت به سال گذشته حدود 8 درصد افزایش قیمت داشته است. همین جداول که بانک مرکزی منتشر کرده به طور مشخص حکایت از آن دارد که در دولت آقای روحانی قیمت گوشت گوسفند با استخوان از حداقل 25000 تومان و حداکثر 33500 تومان  و قیمت  گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان از 28000 تومان تا حداکثر 28800 تومان در سال 93 به گوشت با استخوان از 36000 تا 46400 و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان از 33 هزار تا 36700 تومان در سال 95 صعود کرده است.

به عبارت دیگر آمار رسماً می‌گوید قیمت گوشت در سراسر دولت آقای روحانی رو به صعود بوده و اگر هم احیاناً در این میان روزی هم وجود داشته که قیمت‌ها اندکی تقلیل یافته، این کاهش قیمت در کل به معنای کاهش قیمت گوشت در دولت آقای روحانی نبوده است. مثلاً فرض کنید قیمت گوشت امروز 20 هزار تومان باشد و در رشدی فزاینده ظرف یکی دو روز به 30 هزار تومان برسد، حال اگر در این بین روزی هم قیمت گوشت موقتاً 28 هزار تومان شود اما در مجموع باز هم سال به سال افزایش قیمت داشته باشد، نمی‌توان از آن به عنوان هنرمندی مسئولان اجرایی در کاهش قیمت‌ها یاد کرد چرا که حاصل‌جمع اتفاقات نشان‌دهنده رشد همیشگی قیمت‌ها بوده است.

به نظر می‌رسد تلخی آمارهای رسمی و واقعیت‌های عینی به گونه‌ای است که برخی مسئولان اجرایی را وادار می‌کند هنگام ارائه گزارش از کارنامه خود، دیگران را مبتلا به آلزایمر گوشتی تصور کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر