بازدید 18356

برنامه سعودی‌ها برای حذف زبان فارسی به موازات شیعه ستیزی

برخی از نمایندگان پارلمان تاجیکستان که برای حذف زبان فارسی به عنوان زبان رسمی مردم تاجیکستان تلاش کرده بودند، از دولت عربستان سعودی رشوه و هدایایی فراوانی دریافت کرده‌اند...عربستان برای بر هم زدن کرسی‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه پاکستان نیز تلاش‌های گسترده‌ای داشته است، البته جالبتر آن که علاقه به زبان فارسی در منطقه سبب شده در برخی دانشگاه‌های عربستان نیز کرسی زبان فارسی دایر شود.
کد خبر: ۶۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۸ 07 October 2009
جریان وهابی حاکم در عربستان سعودی برای مبارزه هر چه بیشتر با نفوذ فرهنگی و معنوی ایران در منطقه، نه تنها به فعالیت‌های شیعه ستیزی خود در ایران و کشورهای همسایه دست زده، بلکه به تازگی برای دور کردن ملت های مسلمان از ایران، به مقابله ای گسترده و هدفمند با زبان پارسی در کشورهای منطقه مبادرت نموده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، دولت عربستان و به ویژه سرویس‌های امنیتی آن و گروه‌های خشونت طلب روحانی وهابی در هنگام حج، با استقبال گسترده از هیات‌های مذهبی کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای فارسی زبان همسایه ایران، برخی از آنان را تطمیع کرده تا سیاست کشورهای خود را ضد ایران و همچنین مردم آن کشورها را به ضدیت با جمهوری اسلامی ایران تشویق کنند.

در همین راستا، پول‌های فراوانی از سوی جریان افراطی وهابی در دولت سعودی هزینه شده تا در قفقاز، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، لبنان، سوریه ، فلسطین و پاکستان و هندوستان( به ویژه در منطقه شیعه نشین کشمیر) روابط و علقه های فرهنگی و دینی مردم این کشورها نسبت به ایران، خدشه دار شده و گسستگی عمیقی در این روابط ایجاد شود.

این گزارش می افزاید، همچنین برخی از نمایندگان پارلمان تاجیکستان که برای حذف زبان فارسی به عنوان زبان رسمی مردم تاجیکستان تلاش کرده بودند، از دولت عربستان سعودی رشوه و هدایایی فراوانی دریافت کرده‌اند.

در همین حال منابع خبری از امارات متحده عربی گزارش می‌دهند که، این مخالفت‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه قطر، بحرین و کویت نیز دامنه داشته و تلویزیون «العربیه» به عنوان سکاندار سیاه‌نمایی چهره ایران اسلامی در این راستا، تلاش می‌کند.

بر پایه این گزارش، دولت عربستان همچنین تلاش دارد در راه عربی کردن مفاخر علمی و اسلامی ایران زمین، بسیاری از دانشمندان و ادبای ایرانی را در جهان اسلام، عرب خوانده و آنان را دشمن شیعیان معرفی می‌کند!

همچنین به تازگی، تلاش‌هایی از سوی عربستان برای بر هم زدن کرسی‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه پاکستان انجام گرفته که ریشه‌دار بودن روابط عمیق فرهنگی ایران با این کشور، تلاش‌ سعودی‌ها را ناکام گذاشته است، البته جالب تر آنجاست که علاقه به زبان فارسی در منطقه سبب شده در برخی دانشگاه های عربستان نیز کرسی زبان فارسی دایر گردد. اینها همه در حالی است که با پیروزی انقلاب اسلامی در سی سال گذشته، گرایش به شیعه در این کشورها و همچنین زبان فارسی به عنوان معرف اصلی فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت مورد استقبال جدی قرار گرفته است.

دولت عربستان که به تازگی فارسی ستیزی را با شیعه ستیزی همراه داشته است، در این راه از کمک‌های معنوی دولت مصر نیز استفاده کرده و در تلاشی مشترک به تشدیداین فرایند اقدام می نماید.

یادآور می‌شود، به تازگی عربستان سعودی در برنامه‌های کودک خود که برای جهان عرب نیز پخش می‌شود، دانشمندان ایرانی را عرب خوانده و آنان را مفاخر اجداد خود معرفی می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
اگه وجدان دارید این سوال رو منعکس کنید: "پس شما برای ما که زبان مادریمان غیر پارسی است چه کردین ؟
و عربستان هم دم درآورده. خدا لعنتشون کنه!
ميتوانيد شبكه MBC Persia را توجيح كنيد لطفا ؟!
چشم آقاياني روشن که هر روز واژهاي عربي بيشتري در گويش خود بکار ميبرند.
حد اقل این خبر در مورد تاجیکستان صحت ندارد
چرا اين روزا به عربستان گير دادين .مرغابي مي ترسيد بره توي شاليزار ... !
معلوم نيست فارسي درس دادن در سعودي به خاطر علاقه به زبان ما باشد (!) بيشتر احتمال بدهيد كه جاسوس يا متخصص ايران شناسي در جهت آماده سازي مقابله خودشان با ايران تربيت مي كنند. ما چقدر روي زبان عربي و مسائل و واقعيات عربستان كار مي كنيم؟ هنر ما اين است كه بعد از يك دوره علاقه شديد به زبان عربي در اوايل انقلاب كه نوعي بازگشت به متون اصيل اسلامي را هدف گرفته بود، ‌امروز زبان عربي يكي از منفورترين درسها در مدرسه و دانشگاهمان است. مقدار زيادي هم به خاطر روشهاي غلط و كتابهاي وحشتناكي كه هر دانش آموزي را زده مي كند. در نهايت دود اين زبان ناشناسي به چشم ملت خواهد رفت. چنانچه در دوره قاجار در مقابل فرنگ چشم بسته و منفعل بوديم.
خواهشمند است در اين زمينه خودتان قضاوت كنيد.
البته بعضي از هموطنانمان نيز عقايد عجيبي در اين باب دارند بطور مثال يك روحاني به نام آيت الله حاج محمد حسين حسيني طهراني (نه تهراني !!) در كتابي به نام نور ملكوت قرآن كه در مشهد چاپ شده است و بر روي اينترنت نيز قابل دسترسي مي‌باشد در جلد چهارم اين كتاب بحث تغيير زبان ما را از فارسي به عنوان يك زبان عليل و غير اسلامي به عربي عنوان كرده است و همچنين از تلاشهاي موسساتي مانند فرهنگستان زبان در ايجاد واژه‌هاي فارسي بجاي مترادفهاي عربي آن به شدت انتقاد كرده است و آن را عملي نفاق افكنانه و در جهت منافع كفار قلمداد كرده است. حال خودتان قضاوت كنيد كه بايد مواظب مارادونا باشيم يا غضنفر!
shieh che rabt darad be zanabe farsi !!!!

سلام
بحث شما دو مورد دارد:
1-دور کردن شیعیان از ایران
2-دور کردن فارسی زبانان از ایران
در مورد بحث اول مثال می زنم ما برای شیعیان پارچنار و یمن چه کرده ایم؟ در حالی که زنان و کودکان شان قتل عان می شوند؟ آذری ها را هم که به امان خدا رها کرده ایم.
در مورد بحث دوم ما در برابر زبان مادری خود چه احساس مسئولیتی کرده ایم که برادران هم زبان ما را جذب کند در حالی که حتا فرمایش رهبری در مورد درست نویسی و پاسداری از زبان فارسی حتا در صدا و سیما نادیده گرفته می شود؟

از ماست که بر ماست بر دیگران خطا نگیریم...
از عربستان چه چشمداشتی داریم هنگامی که خودمان داریم فارسی را نابود میکنیم. شما در سی سال گذشته نشان دهید که آیا حتی یک واژه فارسی جایگزین واژه های عربی در زبان فارسی شده؟ اصلا عربستان نباید هیچ نگرانی از بابت زبان فارسی داشته باشد زیرا ما خودمان داریم زبان فارسی را تبدیل میکنیم به زبان عربی که در آن حروف اضافه فارسی بکار گرفته میشود. یک روزی در این کشور عدلیه شد دادگستری و بلدیه شد شهرداری. اکنون شما بفرمایید کدام نهاد حکومتی یا دولتی در این سی سال با یک نام فارسی برپا شده است؟ شهربانی را برداشتیم و جای آن نیروی انتظامی گذاشتیم. بنده نمیدانم که اگر با رژیم گذشته گرفتاری داشتیم، واژه شهربانی چه گناهی کرده بود؟ به سخنرانی های نمایندگان مجلس یا دست اندرکاران بلند پایه کشور گوش فرا دهید و خواهید دید که بجای جا افتاده ترین واژه های قارسی نیز واژه های عربی بکار میبرند زیرا اینکار را نمودی از دینداری یا ارجمندی ادبی میدانند. آدم آتش میگیرد که در تلوزیون رسمی کشور خبرنگار و افسر نیروی انتظامی بجای اینکه بگوید موتورسوار میگوید راکب موتور. امروز اگر شما زبان عربی ندانید به دشواری میتوانید دستورات و بخشنامه های قوه قضاییه یا دادگستری را بخوانید. سرخط و متن تمامی قوانین وجلس و یا بخشنامه های دولتی بار سنگینی از واژه های عربی دارد و از کاربرد جا افتاده ترین واژه های فارسی در آنها خود داری میشود. گفتن "ایام" به جای روزها دیگر جا افتاده است و بجای سالها میگوییم سنوات. برای اینکه زیاد هم گریبان عربها را در این باره نگیریم شما از فرهنگستان بخواهید بگویند که در این سی سال برای چند واژه عربی جایگزین فارسی پیشنهاد کرده اند و خواهید دید که از ماست که بر ماست. چرا راه دور میروید، خود آقای حداد عادل که رئیس فرهنگستان فارسی است در هنگام ریاست مجلس به جای اینکه بگوید "سخنران پیش از دستور" همواره میگفت "ناطق قبل از دستور!!!"
مشکل شيعه بودنه نه زبان فارسي
بعید است کل خبر درست باشه خیلی غیر معقول است که کشوری چنین کاری را بکنه اگر هم کرد شاید زیاد جای ناراحتی نباشه مگر خود ما با زبانهای ملی دیگرمان مثل کردی و ترکی چه معامله ای کرده ایم که به نامردی عربستان خرده بگیریم
ما که در مکاتبات اداری موظف کرده اند که بنویسیم /سلام علیکم/ یا در ابتدای اخبار از الفاظ عربی استفاده می کنیم انتظاری بهتر از این نباید داشته باشیم .
وقتی در کشور ما مسئولین و زمامداران که بر راس کار هستند بیشتر از همه از کلمه های عربی استفاده میکنند چه انتظاری دارین از دیگران. فکر میکنند که هرچی کلمه های قلمبه سلمبه عربی استفاده کنند باسواد ترند. تو نامه های دولتی که نگاه میکنی به جای استفاده از کلمه های ساده و روان فارسی از عربی استفاده میشه که حتی تحصیل کرده ها هم ازش سردرنمیارن. نامه های قضایی کشور ما که اصلاً ممکن نیست چیزی دستگیرت بشه مگه این که عربی رو تا 70% بدونی.
متاسفم خبرتان سر تا پا توهمات است
وقتی کسانی را که حرف زدن عادی هم بلد نیستند به عنوان رایزن فرهنگی به کشور های دیگر می فرستیم و از خجالت بی بیسوادی مجبور می شوند از محل کار خود بیرون نیایند یا فقط به فکر اقامت خود و تحصیل فرزندان خود در خارج هستند و .....
بیچاره زبان فارسی
وهابی ها در پاکستان تبلیغ کرده اند که مردم به جای "خداحافظ" بگویند "الله حافظ". به جوانها گفته اند خدا همان الله نیست و گفتنش شرک است و کلی داستان در مورد اینکه این خدای مجوسهاست و غیره. و تا حدی هم موفق شده اند. الان نسل جوان الله حافظ می گویند.
در مورد تاجیکستان 100% اشتباه مي كنيد.
لطفا" به اطلاع سفارت عربستان رسانده شود:
از راههای دیگری که اعراب می توانند بیشتر بر آن تاکید کنند این است که ایرانیها را باید از تاریخ گذشته خود خیلی شرمنده کنند.تاریخی مملو از کفر . این فشار باید بقدری باشد که تاریخ گذشتگان را از کتابهای ایرانی حذف کنند و همیشه سرافکنده از گذشته اشان باشند.اینطوری حتی حاظرند که کشورشان را به اندک بهایی به اعراب بفروشند تا از ننگ گذشتگانشان رهایی یابند.
ببخشيد ! چنانچه كشوري مثل عربستان كه حكومت پادشاهي دست نشانده غرب دارد كه ثروت ملتش به تاراج ميرود(مثل رژيم سابق ايران) و چندين شاهزاده عياش . در آمد كشورش اينقدر سريز شده كه كشورهاي حوزه قفقاز و پاكستان و مصر و.... را جهت فارسي ستيزي و شيعه ستيزي در بر گرفته پس ثروت ايران با عنايت به اينكه مدت سي سال است به غرب باج نمي دهد و ثروتش به تاراج نمي رود و سني ستيزي هم ندارد كجاست؟
ما پيروزيم و اين وعده حق است.
الله اكبر
ey baba, in charandi'yat chi'yeh, hajji?
arabic language classes are offered here in nevada too. why? because the goverment of saudi arabia is much smarter than the iranian goverment.
and i am not an opposition, period.
las vegas
I am studying in India....I believe Irnian government should invest more culturally in south of india...prticularlly karnataka and tamill nadu states...as the countries like zionist regime and germany and french are presenting more in these areas...and the people in this part of india are not familiar with the persian culture and it great influence on india as an old partner of iran..by the omission of iran;s importance and bold its faults in their news...and the central government of india along with the states governners are co;operating well with the above mentioned countries as well in direction toward those countries aims. ...
ruznamehaye hendi bevijeh times of india va dna shadidan ba ahdafe regime sahyunisti va arabhaye hozeye khalije fars hamkari mikonand va dar jahate iran setizi va iran harasi dar hale faaliat hastand..lotfan peigiri konid.....kheili moheme.....faramush nakonid.......khoda hafez.........
به فرض هم که این خبر درست باشد...خب آنها هزاران سال است که کارشان ایران ستیزی است، دولت ما در راستای دفع این خطرها تابحال چه کرده؟
یکی بر سرشاخ بن میبرید ؛ آیاشما مکانی را در این کره خاکی سراغ دارید که به اندازه ایران همیشه سرفراز و جاویدان مورد هجمه و بی مهری قرارگیرد . ازهرطرف(کشورها و گروههای دور و نزدیک ، ضعیف و قوی ، مذهبی و لائیک ، وابسته و مستقل ...) و به هر عنوان ( هویت ملی و مذهبی، زبان و فرهنگ ، خشکی و دریا ، هوش و ذکاوت ، و بخصوص ایرانی ماندن...) حال پرسش این جاست که در این جهان پیشرفته و این دهکده جهانی که کشورهای کوچک با جمعیت اندک چگونه توانسته و یا متوانند بدون هراس به حیات خود ادامه دهند و از هیچگونه تجاوز و بی مهری نهراسند . پس میتوان به شکل منطقی نتیجه گرفت که طول و عرض جغرافیای یک کشور نیست که او را از حمله و هجوم در امان نگه میدارد بلکه وجود انسانهای هوشمند ، خرد گرا ، زمان و موقعیت شناس است که چهار چوبهای قابل قبول را برای ادامه حیات و دفاع از کیان کشور خود به ارمغان می آورد . آیا ما خود در به وجود آمدن این وضعیت مقصر نیستیم و آیا زمان آن نرسیده که همه مردم سرافراز ایران عزیز و همه فرهیختگان و دانشگاهیان و همه .... پاسخ متناسب با موقعیت و در خور شأن مردمان این سرزمین گهن و پاک سرشت به این گونه تحرکات غیر متمدنانه داده شود به امید روزی که ایران و ایرانی مانند گذشته پر بار خود با ابهت مورد ستایش همه جهانیان قرار گیرد .
در پاسخ دوستی که گفته پرسیده بود:
"ميتوانيد شبكه MBC Persia را توجيح كنيد لطفا ؟! "
باید بگویم که این شبکه دارای ترجمه بسیار بسیار بدی است و بیشتر واژه هایی که دارای برابر فارسی هستند را به واژه های عربی که بیشترشان هم کم کاربرد و یا بی کاربرد در زبان پارسی هستند، ترجمه می کند که این امر به مرور باعث جایگزینی واژه های پارسی با عربی و عربیزه شدن زبان می شود.
تا زمانی که دولت ما در مقابل کشورهای عربی ضعیف و انفعالی عمل می کند ، هردم از این باغ بری خواهد رسید و به قول نظامی :
گر ملک این است نه بس روزگار
زین ده ویران دهمت صد هزار
عربستان کیه که بخواد زبان فارسی رو از بین ببره؟ چنگیز خان مغول نتونست زیان فارسی رو تضعیف کنه و نوادگانش آخر سر فارسی زبان شدند. حالا یه مشت ...میخواهند فارسی رو تضعیف کنند؟ زهی خیال باطل!
بعید است کل خبر درست باشه خیلی غیر معقول است که کشوری چنین کاری را بکنه اگر هم کرد شاید زیاد جای ناراحتی نباشه مگر خود ما با زبانهای ملی دیگرمان مثل کردی و ترکی چه معامله ای کرده ایم که به نامردی عربستان خرده بگیریم
گردشگران آمريكايي از بيت امام (ره) بازديد كردند.!!!(به این متن توجه کنیدوقضاوت کنید.!!!!)توخودحدیث مفصل بخوان از........
در ایران قانون نانوشته ای وجود دارد که طی آن دایر کردن کرسی دانشگاهی در رشته ایران شناسی ممنوع است. این رشته به نام فرهنگ و زبان های باستانی آنهم فقط و فقط در مقطع فوق لیسانس به بالا در دانشگاههای معدودی دایر است و البته اساتید مدیران و دانشجویان آن به طور گسترده ای به دگر اندیشی و زرتشی گرایی متهم اند. این رشته اساس زبان فارسی است که اکنون با وضعیت اسفباری در کشور مواجه است. در حالی که اگر کسی بخواهد رشته ایران شناسی و زبان فارسی را فراگیرد می بایست به ایران بیاید بهترین و مرغوب ترین رشته های ایران شناسی در دانشگاه های امریکا ، فرانسه ، انگستان ، روسیه و آلمان برقرار است. دانشگاههایی نظیر سوربون ، برلین ، مسکو و ... بعضا تا بیش از 2 قرن است که کرسی ایران شناسی دارند ! البته نکته بسیار تاسف بار اینکه به دلیل عدم حمایت مهد زبان پارسی و خود ایران زمین از این دانشگاه ها و بعضا روابط بسیار بد سفارتخانه های ایران در خارج از کشور با این گونه مراکز دانشگاهی در خارج از کشور خیلی از این مراکز طی 30 گذشته تعطیل شده است !
با سلام خدمت سایت محترم تابناک
اتفاقی که در تاجیکستان افتاد از این قرار بود که نمایندگان از تغییر نام زبان کشور که همان تاجیکی یا دری است به کلمه زبان فارسی مخالفت کردند. چون تاجیکها و افغانها معتقدند فارسی زبان متفاوتی بوده و زبانی که اکنون در ایران ، تاجیکستان و افغانستان بدان تکلم می کنند زبان دری است و ادامه زبان هخامنشیان(پارسی) نیست.
لطفا کامنت من را حذف نکنید
چرا مسولین ایران ساکتن؟؟ اصلا چرا حج عمره را تحریم نمی کنن؟ اگه تحریم کند بیشتر فشار به عربها میاره !!
من چند مدت قبل کارتونی رو از شبکه آموزش دیدم که ساخت ایران بود از چیزی که می دیدم شگفت زده شدم ماجرای معروف کشته شدن یزدگردسوم بدست آسیابان بود در این انیمیشن ایرانیان را موجوداتی دربند و اسیر با منشی کم معرفی شدند که اعراب آنها را آزاد می کنند به آنها آگاهی می دهند و در یک کلمه اعراب ایرانیان را آدم می کنند
در ضمن در شهر ما یه خیابان یا کوچه یا مدرسه با نام فارسی وجود نداره اون دو تا سه تایی هم که بودند تغییر نام یافتند
سعدی می گوید:
میان دو کس جنگ چون آتش است سخن چین بدبخت هیزم کش است
زمانیکه در کشور خودمان زمامداران و
نهادهای دولتی حتی کسانیکه مسوول
پاس داشتن زبان پارسی هستند در
گفتار و نوشتارشان دائم واژه های عربی بکار میبرند اعراب نیازی به هزینه
نمودن برای نابودی زبان شیرین و پر افتخار پارسی ندارند .
خوب کار خوبی میکنند چرا بقییه زبانها در ایرن ممنوع است و فقط فارس ÷رستی تبلیغ میشود
از عربستان که به عنوان نفرت انگیز ترین کشور در دنیا شناخته شده است چه چشمداشتی دارید ؟
وقتي خود ما تاريخ پادشاهان را از کتابهاي درسي حذف مي کنيم. وقتي بعضي ها اسرار دارند تاريخ ايران فقط بعد از صفويه است. وقتي در فيلمهاو سريالها اسم شخصيتهاي منفي را داريوش -جمشيد-کيانوش.... مي گذاريم و خيلي از اين قبيل کارها (اگه همه اش را بنويسم بنويسم تابناک هيچ وقت نمايش نمي دهد)را خودمان انجام مي دهيم از کشورهاي عربي چه انتضار داريم. زنجاني
خبر به این مهمی و حیثیتی هنوز 4000 بیننده نداره اما خبر زرد شما برای صنعت پورنو همین الان 20000 بیننده رو رد کرد!

غیرت ایرانی!
چیه چه خبره که جند روزه گیر دادید به عربستان و وهابیون؟ اون خبر قبلیتون راجع به کار فرهنگی وهابیون در استان هرمزگان که دروغ و ناشی از توهمات نویسنده بود این رو به حساب چی بذاریم؟
اين چيزهايي كه شما گفتيد حقيقت ندارد. در اكثرِ دانشگاه‌هاي كشورهاي همسايه كرسي زبان فارسي گاهي تا سطح دكترا وجود دارد. اصلاً نحوةي برخورد هيج كدام از آنها مثلِ تاجيكستان، آذربايجان، تركيه، پاكستان، عراق، عربستان و ... با طرز فكر و عملي كه در ايران در موردِ زبان وجود دارد شبيه نيست. ممكن است عده‌اي وهابي فعاليت‌هايي بكنند اما لطفاً اين را مستمسكي براي كوبيدنِ رفتارهاي فرهنگيِ همسايگان نكنيد. انصافاً برخوردِ هيچكدام از آنها با موضوع زبان به اندازه برخورد كشور ما با زبان هاي رايج در خودِ كشور خجالت آور نيست (لطفاً مثل ساير كامنتهاي من منتشر نكنيد ممكن است خوانندگانتان را منحرف كند!).
ضمناً در پاسخ خواننده‌اي كه گفته‌اند هيچ واژه‌ي فارسي در اين سي سال جايگزين واژه‌هاي بيگانه نشده است مي‌توانند به مثال‌هاي زير توجه كنند: پايانه = ترمينال، رايانه = ماشين محاسبه، يارانه = سوبسيد، سامانه = منظومه يا سيستم، كارانه = حقوقِ جذب، چرخ‌بال = هلي‌كوپتر، دورنويس = فاكس، سازوكار = مكانيزم، حالا هي بگوييد كاري نكرده‌اند!
ببينيد، من اين ايران عزيز را بسيار دوست دارم. از دشمنان ايران هم بدم مي‌آيد. سال‌ها از تاراج ميراث فرهنگي‌مان و نمايش آن‌ها در موزه‌هاي لوور و غيره هم افسوس شديد خورده‌ام. اما اخيرا با خودم انديشيده‌ام اگر آن غارت‌ها نبود و اشياي تاريخي ما سر از موزه‌هاي اروپا و آمريكا در نمي‌آورد، ماشاءالله با اين دقت و برنامه‌ريزي متوليان معرفي فرهنگ ايراني به بيگانگان، همين مقدار آشنايي را هم غرب از اوضاع ايران به دست نمي‌آورد. آري، من هم مانند كامنت‌گذار اولي، خوشحال‌ام از اين رويداد؛ بدبختانه!! اين آشنايي ناقص و تحريف شده حداقل براي طبقه فرهيخته و البته سال‌هاي بعد از زمان حاضر، مي‌تواند ثمرات خوبي داشته باشد.

در مورد اون كامنت مربوط به رايزن‌هاي فرهنگي كاملاً موافق‌ام. ما زماني امثال دكتر مشكور و محيط طباطبايي را به عنوان رايزن‌هاي فرهنگي در كشورهاي كوچك و عقب‌مانده جهان داشتيم، الان من خودم رايزن‌هايي را در كشورهاي مهم جهان از نزديك ديده‌ام كه به جاي كار فرهنگي مشغول معامله فرش بودند. يكيشون هم يك ماشين بسيار قراضه خريده بود و پنهاني داده بود دست يك راننده آفريقايي تا برايش كار كند و شبي بيست‌ دلار برايش بياورد درِ منزل!! (البته او هم نامردي نكرد و ماشين را تصاحب كرد و جز چند هفته اول، بيست دلارهاي شبانه‌اش را هم نداد. ناز شستش. شوفره رو ميگم!!)
بحث مذهب رو با بحث زبان پارسی اصلا یکی نکنید!
زبان پارسی زبان دیرینه همه پارسیان هست که نه عربها، بلکه عرب-صفتهای داخل کشور بیشترین آسیب رو به اون میزنند!
بخوانيد "برنامه‌هاي دولت ايران براي حذف تاريخ و زبان فارسي به موازات عرب‌پرستي".
اگر اين حرف بد است و سانسورش مي‌كنيد، پس چرا توي همين سايت كلي خبر در مورد تخريب تاريخ و زبان و فرهنگ ايران از طرف اعراب و عدم اعتراض دولت مي‌بينم؟؟
مثل معروفی است که می گویند وقتی یک فیلسوف یونان باستان در پی راز ورمزهای کائنات چشم به ستارگان آسمان دوخته بود و در حیاط خانه خود راه می رفت در چاله ای که مدتها بود در خانه اش کنده شده بود افتاد و هنگامی که زن خدمتکار خانه به کمکش آمد و او از وجود چاله در آنجا اظهار تعجب کرد زن خدمتکار پرسید نگاهت به چه بود که چاله به آن بزرگی را ندیدی؟ فیلسوف پاسخ داد "داشتم در پی اسرار آسمان ها به ستارگان نگاه می کردم". زن گفت "تو را که از خانه خود بی خبری به اسرار آسمان ها چه کار؟"!!! به قول زنده یاد عمرانی حالا حکایت ماست! این آقایان مدت هاست که با امان دادن دولت ایران به برخی از اشرار طوایف سرحدی در جنوب شرقی کشور به دست آنها که شروع به خرید املاک پهناور در مناطقی مانند شهرهای جنوبی استان کرمان و در هرمزگان و جنوب خراسان علاوه بر بازگشت به حرفه قدیمی خویش در قاچاق مواد مخدر شدیدا درپی ترویخ نه فقط وهابی گری که حتی یاغی گری به جوانان معصوم و بی خبرند که در فقر مادی و فرهنگی خویش شیفته پول بی حساب و کتاب حاصل از قاچاق مواد مخذر و دیگر منابع نامعلوم آنان، و همچنین تفنگچی های آنان و کیا و بیایی که با رشوه به برخی کارمندان و مأموران بیچاره محلی پیدا کرده اند می شوند. از همه بدتر آن که برخی مأموران اطلاعاتی هم علیرغم آگاهی از برخی اعمال مجرمانه آنان همین که آنها در حل برخی مشکلات مثل بعضی گروگان گیری ها، که غالبا توسط عمال و ایادی خود آنها و به اشاره خودشان انجام گرفته است تا با حل آن مسائل خود را برای این مأموران عزیز کنند، از آنها کمک می گیرند دلشان خوش است و کاری به کارشان ندارند!
در نظریه قاره کهن ارد بزرگ به تعرضات عربها ، شرقی ها (چینی تباران ) و غربی ها اشاره شده است . و راه حل هم ایجاد قاره کهن است از چین تا قبرس و از آستاراخان در شمال دریای مازندران تا خلیج فارس. در این قاره جدید ایران همانند یونان در اروپاست ، و مادر فرهنگی قاره کهن می باشد . از سایت وزین تابناک خواهش می کنیم در این مورد بنویسید . که این روزها تجزیه طلبها بیشترین حملات رسانه ایی خود را متوجه این نظریه کرده اند.
این خبر ساختگی هست !!! میشه منبع رو بگین ؟!!؟
kare farkanghı raızanıha ra benın faslnamrh danesh ro mıdan be pakestanı va aon bad az 3 fasl dast bakhordeh baraıe tablıq ba mane aeranı mıdeh .kar mıkonan Agha
vaghti seda v sima dar barnameh namehae parsi ra manfi ,w mosbatha arbi,az arbha che mikhaeim??????????????/
بسی رنج بردم در این سال سی عجم را زنده کردم به دین پارسی
من مطمئنم که این خبر دروغ و جوسازی و بدون تحقیق است .از کجا؟ از خبر چند روز پیش در باره ساخت مساجد شیک به دست وهابیون در مناطق سنی نشین ایران . در این مناطق مساجد ،مدارس،بیمارستان ، ... به دست مردم بومی خیری که برای تجارت مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارسند ساخته می شود . ثانیا آیا اینکه کشورهای عربی سعی در تصفیه زبان عربی از ناخالصیهای دیگر زبان ها دارند به معنی دشمنی با آنان است ؟ مگر ما نمی گوییم فارسی را پاس بداریم ؟ آیا این به منزله دشمنی با غیر فارسی زبانان است ؟
سي ساله ثبت احوال كه خود واژه عربي است با اسامي فارسي مبارزه كرده .شما وقتي نمي توانيد اسم فرزندتان را فارسي يا ايراني بگذاريد چه انتظاري داريد زبان پارسي سالم بماند.
زبان فارسی مختص ما ایرانی ها نیست که بخواهند با حذف آن بما ضربه بزنند روسها چند دهه در تاجیکستان بودند این کشور بخشی از شوروی سابق بود آیا توانستند فارسی را حذف کنند
زبان شیرین فارسی با شاهنامه و مخزن الاسرار و .....تا ابد زنده است
در جواب فردی که به اظهارات علامه طهرانی اشکال گرفته است:در کتاب نورملکوت قرآن به طور مشروح و منطقی بحث بر این است که انسانی که خواهان آخرت آباد می باشد باید قرآن را سرلوحه زندگی قرار دهدکه زبان قرآن هم عربی است بنابراین فردی که زبان مادریش عربی است بهتر می تواند از قرآن استفاده کند از طرفی شیطانهای انسی وجنی مخالف این مطلب هستند وخواهان دوری افراد از قرآن هستند که یکی از این روشها از بین بردن زبان عربی که زبان قرآن می باشد است
تابناک با این خبرهای جهت دار به کجا می رود؟اگر آماری از خبرهای این سایت را تهیه کنید متوجه می شوید که همواره 25 درصد خبرها مربوط به عربستنا ستیزی و وهابی ستیزی است.آن وقت خود دم از انصاف می زنید و از شیعه ستیزی و فارسی ستیزی.مگر همه شیعه های جهان فارس هستند؟
آخر گزارش .مطالب اولیه را اصلاح میکند.چطور اگر مفامات وهابی عربستان فارسی ستیزی میکنند(که البته بدشان هم نمی آید)اجازه دایر کردن کرسی زبان فارسی میدهند
با سلام.ذکر 2نکته را خالی از لطف نیست:اول-دل یک مسمان واقعی و انسان برای نبی مکرم اسلام(ص) به درد می آیدکه ایشان چه مشقاتی را متحمل شدند تا خوی ستیزه جویی،
توحش وعصبیت را در این اعراب زبان... از بین ببرد.آن هم در آن عصر ودوره
دوم-این نکته قابل توجه کسانی است که ادعا می کنند ایران در منطقه ضعیف شده است.این در واقع نشان از نفوذ گفتمان دشمن ستیزی و ذلت ناپذیری ایران در بین کشورهای منطقه است.
اول خودمان را اصلاح کنیم بعد به دیگران معترض شویم.مگر برخورد مسئولین خودمان با زبانهای ترکی و دیگر زبان اقوام چگونه است که حال به عربستان خرده می گیریم؟
اگه یه روز بشه به جای صابون بنویسیم سابون و بعضی حروف رو از زبانمون جدا کنیم شاید دیگه نیاز به دیکته و کلاس های از این قبیل نداشته باشیم
البته مسئولین خودمان زودتر از اینها شروع به از بین بردن زبان فارسی کرده اند گویا به کار بردن کلمات عربی در جملات روزمره به خیالشان نشانه ای از دین داری است.بابا غضنفر خودمان را بگیرید تا به خودمان گل نزند.
خيلي جالبه چون ما مجبوريم توي كتابهاي دانشگاهيمون اسم هزارتا نويسنده و دانشمند و فيلسوف و جغرافيدان و تاريخ نگار عرب رو كه معلوم نيست كي هستن و چي گفتن بخونيم و حفظ كنيم و بشناسيم چرا به جاي اونها نبايد دانشمندان و مفاخر خودمون رو بشناسيم خوب حالا دست عربها درد نكنه .
وقتی یک چاوالدوز به دیگری می زنید یک سوزن به خود زنید تا درد را احساس کنی.
شما که تمام سرمایه مملکت را از صد سال گذشته صرف گسترش زبان فارسی و از بین بردن زبان ترکی،کردی ، ترکمنی و بلو چی کرده اید و حالا هم ادامه می دهید چرا از کار یک کشور بیگانه ناراحتید؟ اگر دردی دارد پس هم وطنان خود را این قدر اذیت نکنید و زبان مادری آنها را از بین نبرید.
ها؟! چي؟!! اِِِ ...؟ محكوم مي كنيم. خر . پف ... خر . پف .............
مگر چيزی هم از اين زبان بی زبون باقی مونده ؟ خودمون داريم داغونش ميكنيم بدبختی های خودمان را گردن ديگران نه اندازيم
اشکال ندارد، اینها مسائل کوچکی هستند که آسیبی به کشور و فرهنگ نمیزند، در سیاستگزاریها، تمرکز باید بر روابط خوب با کشورهای دوست و بردار ونزوئلا و بولیوی و روسیه باشد، همین برای کشور بس است.
اه ..این خبرها چه از هر طرف که باشد ناراحت کننده است...شیعه و سنی...وهابی...عرب...فارس..ترک ...کرد...مگه پیغمبر چند تا دین نازل کرده؟همشون هم میگن ما بر حقیم..مسلمان بیدار شو ...بیدارشو...امریکا زمانی که جنگ شمال و جنوب را کنار گذاشت و ایالات متحده شد...ابرقدرت دنیا شد..اروپا که همین 60 سال پیش باهم درگیر بودند شد اتحادیه اروپا و الان موازنه قدرت را به هم ریخته..اتحاد جماهیر شوروی هم همینطور...فقط ما هستیم که هنوز درگیر قومیت و مذهب گرایی ماندیم و جنگ افزارهای کهنه انها را خریداریم وبا دلارهای نفتی مان روز به روز انها را فربه تر میکنیم..یادمان نمیرود دوران خاتمی که روابط حسنه داشتیم چه رونق تجاری بین ما و انها بود....از فرش گرفته تا زعفران و پسته..اما تا زمانیکه اختلاف است هر کدام از ما باید یک روز در دامن چین و روسیه و روز بعد در دست اروپا
الت دستی علیه همسایگان خود باشیم....این را به عربها هم بگویید!!!
آقا کی میگه کوروش و داریوش و رستم و سهراب و حافظ و سعدی و مولوی و فردوسی و نظامی و پوریای ولی و تختی و پرفسور حسابی و................. همه وهمه ایرانیند؟ اینا از نژاد عرب بودند منتها تو سرزمین فعلی ما زندگی میکردن.
Az zaban turki che khabar?
تابناک در تعصب و عرب ستیزی تو شکی نیست همیشه به عربستان گیر میدی در حالی که کاملا بوی غرض ورزی و دروغ و تعصب از سایت تو میآید. مشکل تو کلا تعصب و بدبینی و سنی ها هستند . هرگز بهآرزوهایت نخواهی رسید.
بنظر من در منطقه خاورمیانه دو گروه بنیادگرا وجود دارد یکی وهابیون و دیگری صهیونیست ها.که اولی سنی و دومی یهودی است .البته ما با کشور و ملت عربستان و ملت یهود مخالفت نداریم و با برقراری سیاستهای جدید و غیر ایدئولوژیک می توانیم که با کمک جامعه جهانی این دو گروه بنیادگرا را به حاشیه برانیم
وقتي خالد(عزيزدلشون)ميگه خليج عربي چه انتظاري ازبقيه داريد.اه ازاين همه ظلمي كه به ايران وفرهنگ وتمدن ايران مي شود.چه مصيبتي است وقتي ازهجوم اعراب به عنوان افتخارياد مي شوددرصورتي كه كمرتاريخ راشكست .
من عاشق لهجه ی شیرین پارسی هستم.
با سلام به شما
خواهشمندم برای پاسداشت زبان فارسی تا جایی که ممکن است غلط های موجود در نوشته های کاربران را که گاه برخی بسیار کودکانه و در اندازه دانش آموزان دبستان است قبل از قرار دادن روی سایت اصلاح کنید.تا کمتر موجب ازبین رفتن پاکی واستحکام زبان فارسی باشیم.
با سپاس از شما و همه ی آنان دلشان که برای زبان مادری می تپد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل