بازدید 3102
رئیس انجمن خوراک دام و طیور عنوان کرد

تولید ۶۰ درصد خوراک دام در واحدهای غیرمجاز

رئیس انجمن خوراک دام و طیور ایران گفت: با وجود فعالیت ۶۴۵ کارخانه خوراک دام پروانه‌دار در کشور برخی از این کارخانجات با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و در مقابل شاهد تولید ۱۱ میلیون خوراک دام در واحدهای غیرمجاز و واحدهای پرورش هستیم.
کد خبر: ۶۷۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 08 March 2017
رئیس انجمن خوراک دام و طیور ایران گفت: با وجود فعالیت ۶۴۵ کارخانه خوراک دام پروانه‌دار در کشور برخی از این کارخانجات با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و در مقابل شاهد تولید ۱۱ میلیون خوراک دام در واحدهای غیرمجاز و واحدهای پرورش هستیم.

به گزارش فارس، مجید موافق غدیری امروز در نشست خبری به وضعیت تولید خوراک دام در کشور اشاره کرد و گفت: خوراک دام مهمترین حلقه استراتژیک زنجیره تأمین پروتئین است، به طوری که 70 درصد هزینه تولید دام و مواد دامی مربوط به خوراک دام است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غلط مبنی بر واردات خوراک دام به کشور، گفت: بیشترین چیزی که وارد کشور می‌شود، نهاده‌های دامی نه خوراک دام است، چرا که ما در کشور نه تنها 8 میلیون تن کارخانجات خوراک دام صنعتی، خوراک دام تولید می‌کنیم، بلکه از این رقم حدود 200 هزار تن آن را به 16 کشور صادر می‌کنیم.

موافق غدیری همچنین با اشاره به اینکه سالانه در کشور 19 میلیون تن انواع خوراک دام مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: باید پرسید 11 میلیون تن مازاد بر تولید کارخانجات خوراک دام از چه طریقی تأمین می‌شود که یقیناً در واحدهای غیرمجاز و واحدهای پرورش دام اتفاق می‌افتد.

وی با انتقاد از اختصاص یارانه از سوی دولت برای تأمین جو، ذرت و کنجاله سویا به دامداران و واحدهای پرورش خاطرنشان کرد: دولت هر 3 ماه یا 6 ماه از این محل به این واحدها یارانه می‌دهد و این واحدها به جای آنکه خوراک دام خود را از کارخانجات صنعتی با کیفیت بالاتر تهیه کنند از آسیاب‌های دستی استفاده کرده و بدون هیچگونه مجوزی بنا به سلیقه خود خوراک دام را تهیه می‌کنند.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور به این نکته اشاره کرد که در کشور 645 کارخانه خوراک دام با پروانه تولید فعال است و 4 هزار میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است، اما بسیاری از این کارخانه‌ها با زیر 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند، در حالی که اگر به رقم 70 درصد ظرفیت تولید برسد، قیمت تمام شده آنها 15 درصد کاهش می‌یابد.

موافق غدیری به این نکته هم اشاره کرد که هم‌اکنون 34 کارخانه تولید خوراک دام همتراز بهترین کارخانه‌های دنیا تولید می‌کنند و 59 کارخانه نیز در صورتی که هرکدام 500 میلیون تومان در بخش دستگاه‌های خود هزینه کنند، به همین سطح خواهند رسید.

نکته جالب دیگری که این فعال صنعت دام به آن اشاره کرد این بود که ارزش تولیدات دامی کشور 54 میلیارد تومان در سال است که 34 هزار میلیارد تومان آن مربوط به ارزش خوراک دام است و کارخانه‌های داخلی مجاز 11 هزار میلیارد تومان از این رقم را تولید می‌کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات کارخانجات خوراک دام را پرداخت مالیات، بیمه و امثالهم عنوان کرد و گفت: اگر چه اینها در بخش کشاورزی قرار دارند، اما در عمل از مزایای معافیت مالیاتی برخوردار نیستند و به دنبال آن هستیم که مالیات این بخش را صفر کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان دامپزشکی با واحدهای غیرمجاز برخورد نمی‌کند، تصریح کرد: جالب اینجاست که قوانین برای حذف واحدهای غیرمجاز داریم، اما سازمان دامپزشکی عزم جدی برای بسته شدن واحدهای غیرمجاز ندارد و این قانون را اجرا نمی‌کند و جالب‌تر اینجاست که واحدهای مجاز باید از محصولات شناسنامه‌دار برای تولیدات خود استفاده کنند و به هزار و یک جا جواب پس دهند، در حالی که واحدهای غیرمجاز به هیچ جا و هیچ کس جوابگو نیستند.

وی در مورد صادرات خوراک دام از ایران به کشورهای خارجی گفت: از مجموع 8 میلیون تن تولید داخلی سال گذشته 230 هزار تن به ارزش 98 میلیون دلار محصول خوراک دام صادر کرده‌ایم که این رقم امسال به 170 تا 180 هزار تن به ارزش 168 میلیون دلار کاهش یافته است.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور ایران در مورد کشورهای مقصد صادراتی نیز اظهار داشت: محصولات ما به 16 کشور از جمله اسپانیا، امارات، عراق، ترکمنستان، قطر، عمان و ترکیه صادر می‌شود و یکی از دلایل کاهش صادرات خوراک دام کمبود نقدینگی، بروکراسی‌های پیچیده اداری برای صادرات و شیوع آنفلوآنزای پرندگان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سازمان‌های متولی در تولید خوراک دام انتقاد کرد و گفت: این سازمان‌ها با تصویب آئین‌نامه‌هایی که نظر بخش خصوصی را در آن نمی‌گیرند سبب می‌شوند که صادرکنندگان با مشکل روبرو شوند و تولید کننده هم انگیزه لازم را برای تولید نداشته باشد، در حالی که همه جای دنیا برای تولید و صادرات استراتژی حداقل 5 ساله دارند باید پرسید، استراتژی ما کجاست.

وی به خبر خوش دیگری از همکاری مشترک با کشورهای مطرح دنیا برای تولید خوراک دام با آخرین فناوری‌های روز خبرداد و گفت: برندهای معتبر از کشورهایی همچون هلند، چین، آلمان و بلژیک با ما وارد همکاری شده به طوریکه دانش و فناوری، برند و آموزش‌های لازم را بر عهده گرفته‌اند و سرمایه‌گذار ایرانی نیز سرمایه‌گذاری در این زمینه کرده است که می‌توانیم محصول خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل