بازدید 5164
۲
۳۰ هزار ایرانی در دام خطر میروند

تور وحشت در ترکیه

هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری ایران برقراری پروازهای چارتری به مقصد ترکیه را تأیید کرد که پیشبینی میشود عید امسال 30 هزار ایرانی به ترکیه سفر کنند. درخواست برقراری بیشتر پروازهای چارتری بین ایران و ترکیه که بخش گردشگری ترکیه و ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد تأیید شد؛ اما حالا مسوولان سفارت ایران در ترکیه میگویند بهتر است پایتان را به ترکیه نگذارید!
کد خبر: ۶۷۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 12 March 2017
هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری ایران برقراری پروازهای چارتری به مقصد ترکیه را تأیید کرد که پیشبینی میشود عید امسال 30 هزار ایرانی به ترکیه سفر کنند. درخواست برقراری بیشتر پروازهای چارتری بین ایران و ترکیه که بخش گردشگری ترکیه و ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد تأیید شد؛ اما حالا مسوولان سفارت ایران در ترکیه میگویند بهتر است پایتان را  به ترکیه نگذارید!

به گزارش صبح نو، نارینا جاندارمیان، مدیر یک شرکت خدمات گردشگری در ایران اعلام کرد سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام پروازهای چارتری بیشتر از ایران به ترکیه را تأیید کرده و از روز 16 مارس این پروازها آغاز خواهند شد. وی ادامه داد در راستای همین صدور مجوز، فروش بلیتهای چارتری را از روز گذشته آغاز کردهایم. او همچنین پیشبینی کرد حدود 30 هزار نفر فقط از تهران در تعطیلات نوروز امسال به ترکیه سفر کنند.

در ماههای اخیر، کشور ترکیه در سه حوزه مختلف با مشکلات و چالشهای زیادی مواجه بود، ایرانیان مقیم در ترکیه نیز از این وضع بیآسیب نماندند. مجروح شدن هفت شهروند ایرانی در حادثه بمبگذاری شهر وان، کشته شدن شمسالدین رسایی در بمبگذاری 15 مهر ماه در شمدنیلی بدون جبران خسارت از سوی دولت ترکیه، کشته و زخمی شدن دو ایرانی در استانبول به دست تبهکاران، کشته و مجروح شدن بیش از 20 نفر از ایرانیان طی عملیاتهای تروریستی، حمله به اتوبوس و کامیونهای ایرانی و کلاهبرداری متعدد تجار و شهروندان ترکیهای از شهروندان ایرانی و برخورد تبعیضآمیز دستگاههای دولتی و قضایی ترکیه با مالباختگان ایرانی تنها بخش کوچکی از اتفاقاتیاند که اخیراً برای هموطنانمان در این کشور رخ دادهاند.

«اینجا نیایید!» این جمله را سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول خطاب به هموطنان گفت و افزود: «ترکیه، ترکیه سابق نیست، تغییر کرده و ناامن شده است، اگر کار ضروری ندارید به ترکیه سفر نکنید.»

وی در گفتوگو با یکی از خبرگزاریهای ایرانی ضمن اشاره به آتش زدن تریلیهای ایرانی و به قتل رساندن رانندگان آنها در جنوب شرق ترکیه، اضافه کرد: دولت ترکیه بهرغم پیگیریهای ما غرامتی به خانوادههای رانندگان پرداخت نکرده است.

آقای بختیار اسدزاده با اشاره به اینکه وضعیت ترکیه بعد از کودتای نافرجام آن بهشدت ناامن شده و افرادی از داعش هر ازگاهی اقدام به بمب گذاری میکنند، گفت: برخی از ایرانیانی که به امید مهاجرت به اروپا ابتدا به ترکیه میآیند تا سپس به کشورهای اروپایی بروند، طعمه کلاهبرداران قرار میگیرند.

سرکنسول ایران با تشریح شگرد کلاهبرداران برای اخاذی از مسافران ایرانی گفت: آنها با شناسایی افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، سراغ آنها رفته و میگویند ما میتوانیم با 50 میلیون تومان شما را به فلان کشور اروپایی ببریم و میگویند تا زمان انجام نهایی کار امکان اسکان شما را هم فراهم کردهایم و میتوانید رایگان اقامت کنید.

اسدزاده ادامه داد: آن فرد هم این سخنان را میپذیرد و در محلی که به او پیشنهاد شده مستقر شده و 50 میلیون تومان هم میدهد و وقتی که آن فرد میخواهد خارج شود میگویند باید 50 میلیون دیگر هم بدهی تا کار تو را درست کنیم. وی با بیان اینکه گروگانگیران در مرحله بعدی با خانواده آن افراد تماس میگیرند، اظهار داشت: آنها به خانوادهها می گویند ما فرزند شما را گروگان گرفتیم و باید 50 میلیون تومان بفرستید تا این فرد را آزاد کنیم و خانوادهها هم به ناچار این پول را میدهند ولی این افراد گروگان را آزاد نمیکنند.

اسدزاده با بیان اینکه در این مرحله خانوادهها به وزارت خارجه متوسل میشوند و مساله گروگانگیری را شرح میدهند، اظهار داشت: وزارت خارجه هم با پلیس ترکیه تماس میگیرد تا مساله پیگیری شود و اخیراً هم باندی را گرفتند که چند ایرانی را گروگان گرفته بودند و از خانواده آنها اخاذی میکردند و پلیس توانست اینها را شناسایی و گروگانها را آزاد کند.  وی با بیان اینکه عدهای از ایرانیان گرفتار این باندهای خطرناک میشوند و مورد اخاذی قرار میگیرند تاکید کرد: توصیه ما این است که هموطنان به هر کشوری که میخواهند بروند در همان ایران ویزای آن کشور را بگیرند و اگر میخواهند مثلاً به آلمان بروند در همان ایران ویزای آلمان را بگیرند و از طریق ترکیه عمل نکنند چون اینجا گرفتاریهایی خاص خودش را دارد.

اسدزاده، بیان داشت: اکثریت ایرانیان مقیم ترکیه در استانبول مستقرند که شامل همه گروهها اعم از نخبگان و افراد عادی میشوند.

وی با بیان اینکه حضور در ترکیه خطراتی دارد، خاطرنشان کرد: عدهای از ایرانیانی که برای گردش به ترکیه میآیند برخی مسائل ایمنی را که از طریق سفارت یا سرکنسولگری به آنان گوشزد میشود، رعایت نمیکنند و بعضاً مدارک مهم یا اشیاء قیمتیشان مفقود میشوند.

تریلیهای ایران را آتش زدند و غرامت ندادند

اسدزاده با بیان اینکه مناطق جنوب شرق ترکیه ناامن است و تاکنون چند دستگاه از تریلیهای ایرانی را آتش زده و رانندگان آن را کشتهاند، اظهار داشت: دولت ترکیه در این مورد هم هیچ غرامتی به خانواده این افراد نداده است.

سرکنسول ایران در ترکیه با بیان اینکه از زمانی که ترکیه وارد حمایت از مخالفان بشار اسد شد، تغییر کرده و ناامن شده است، بیان داشت: این ناامنی به صنعت ترکیه آسیب زده و توصیه میکنیم اگر هموطنان کار ضروری داشتند به اینجا سفر کنند. اسدزاده با اشاره به اینکه گروههای زیادی در ترکیه هستند که پولها و گذرنامه افراد ایرانی را مورد سرقت قرار میدهند، اظهار داشت: هموطنان در این موارد تنها جایی را که میتوانند مراجعه کنند سرکنسولگری است.

سرکنسول ایران در ترکیه با بیان اینکه کنسولگری برای افرادی که قبلاً از بلیت خود عکس گرفته بودند میتواند چارهاندیشی کند، بیان داشت: در این مورد دیگر مشکلی برای بلیتشان نیست و فقط یک برگه عبور باید برایشان صادر کنیم که با این کار به فرودگاه میروند و با آن پروازی که داشتند بر میگردند.

وی افزود: کسانی که گذرنامهشان را گم میکنند 6ماه طول میکشد تا مجدداً گذرنامه بگیرند، مضاف براینکه، یک عدهای هم هستند که وقتی به ایران میآیند گذرنامهشان را میفروشند و گذرنامهای دیگر میگیرند.

اسدزاده بیان داشت: برخی از افرادی هم که گذرنامهشان را میفروشند تلاش دارند تا با تهیه گذرنامه و ویزای جدید به کشوری دیگر بروند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: مثلاً فردی که گذرنامه کشوری را با ویزای جعلی میگیرد و به سنگال میرود تا از آنجا به آمریکا برود، در همان سنگال متوجه میشوند که گذرنامه و ویزای این فرد جعلی است و در همان فرودگاه هم دستگیرش میکنند.

وضع زندگی ایرانیان در کمپها اسف بار است

اسدزاده با بیان اینکه عدهای از افرادی که به ترکیه میآیند پس از ورود به سازمان ملل مراجعه و برای پناهندگی ثبتنام میکنند، بیان داشت: در این مرحله ابتدا اعراب و سوریها رسیدگی شده و سپس نوبت به ایرانیان میرسد و اینان سرگردانند و بهصورت اسفباری در کمپها زندگی میکنند چون فکر میکنند در غرب به آرزوهایشان خواهند رسید ولی وقتی هم که به آنجا میروند به آلت دست غربیها تبدیل میشوند.

وی خاطر نشان کرد: دولت ترکیه تاکنون بابت کسانی که در اینجا کشته شدهاند به خانوادههای کشتهشدگان هیچ غرامتی نداده است.

ممکن است ایرانیان با بدرفتاری مواجه شوند

اسدزاده با اشاره به اینکه به دلیل درپیش بودن ایام نوروز مسیر زمینی ورود به ترکیه دارای ازدحام است، اظهار داشت: توصیه من به افرادی که بهصورت زمینی و از مرز بازرگان میآیند این است که چون الان فصل مسافرتهای نوروزی است و عده زیادی در صف میایستند ممکن است با بدرفتاری مواجه شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
چقدر ترکها با ما بدن
اقا نرید تا نه کتک بخورید نه توشهر غریب کنف و پولتان غارت نشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر