بازدید 1706

ترامپ به عربستان به عنوان عابر بانک نگاه می‌کند

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به محورهای ملاقات رئیس جمهور آمریکا و جانشین ولیعهد سعودی پرداخت و تصریح کرد که ترامپ می‌خواهد که عربستان هزینه سیاست‌های آمریکا در منطقه را بپردازد.
کد خبر: ۶۷۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 15 March 2017
تسنیم - روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز چهارشنبه خود به دیدار محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و فرزند شاه سعودی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید و اهداف آن پرداخت و نوشت: نمی دانیم چرا ترامپ ملاقات محمد بن سلمان با خودش را زودتر برگزار کرد. قرار بود این دیدار پنجشنبه این هفته برگزار شود اما سه شنبه شب (دیشب) همراه با ضیافت شام برگزار شد.

این روزنامه افزود: شاید این امر بیانگر تکیه آمریکا یا دستکم دولت کنونی آمریکا به میهمان سعودی خود به عنوان شاه آینده عربستان و مهره قوی آمریکا در جهان عرب باشد.

روزنامه رای الیوم خاطرنشان کرد: ترامپ یک تاجر است و منطقه خلیج فارس را خوب می شناسد و محمد بن سلمان نیز مسئول اول همه پرونده های اقتصادی عربستان است. محمد بن سلمان همچنین خود یک تاجر است و قبل و بعد از تصدی پست کنونی خود نیز شرکت های بزرگ زیادی داشته و دارد و چشم انتظار تاسیس یک صندوق سرمایه گذاری حاکمیتی در چارچوب برنامه چشم انداز 2030 عربستان است که می تواند بزرگترین صندوق در جهان باشد که روی فروش پنج درصد سهام شرکت نفتی آرامکوی عربستان متمرکز است. ارزش این شرکت دو ترلیون دلار بالغ می شود.

به نوشته رای الیوم، مهمترین پرونده مورد بحث محمد بن سلمان و ترامپ در وهله اول می تواند دریافت میلیاردها دلار پول از عربستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی ترامپ در مقابل محافظت این کشور و در وهله بعدی انداختن بار سنگین سیاست آمریکا در خاورمیانه نظیر هزینه های دخالت نظامی در سوریه برای ایجاد مناطق امن و آزادسازی شهر رقه و پرداخت فاکتور مقابله مسالمت آمیز یا جنگی با ایران یا جنگ آمریکا علیه القاعده در یمن باشد.

ترامپ پیشتر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را صرفا "صندوق های" دلاری" توصیف کرد و گفت که موجودیت آنها مدیون آمریکا است و اگر آمریکا نبود، آنها تا کنون ادامه حیات نمی دانند.

روزنامه رای الیوم به نقل از منابع خود خاطرنشان کرد: ترامپ در تماس تلفنی ماه گذشته خود با امیر کویت بر لزوم پرداخت 9 میلیارد دلار (هزینه) باقی مانده از زمان آزادسازی کویت در سال 1991 میلادی تاکید کرده بود.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان و از نزدیکان محمد بن سلمان نیز در سخنانی مطبوعاتی و چه بسا به دستور محمد بن سلمان گفت که عربستان ممکن است در طرح های "نفتی" آمریکا سرمایه گذاری کند. گویی وی با بیان این سخنان برای خواسته های آمریکا دراین باره زمینه سازی می کند زیرا ترامپ در وعده های انتخاباتی خود از سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد آمریکا و ایجاد مشاغل جدید سخن گفته بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر