بازدید 3209

«دیرالزور»؛ پایتخت احتمالی بعدی داعش

با نزدیک شدن آغاز عملیات رقه و حمله نیروهای سوری‌ همپیمان با واشنگتن به "پایتخت" خلافت خودخوانده داعش، گزارش‌های رسیده از سوریه حاکی از آن است که تروریست‌ها برای کنترل کامل بر استان دیرالزور و اعلام آن به عنوان پایتخت جایگزین تلاش می‌کند.
کد خبر: ۶۷۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 15 March 2017

با نزدیک شدن آغاز عملیات رقه و حمله نیروهای سوری‌ همپیمان با واشنگتن به "پایتخت" خلافت خودخوانده داعش، گزارش‌های رسیده از سوریه حاکی از آن است که تروریست‌ها برای کنترل کامل بر استان دیرالزور و اعلام آن به عنوان پایتخت جایگزین تلاش می‌کند.

به گزارش تابناک، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، شاید آنچه که این سناریو را تقویت می‌کند، این است که داعش دو روز قبل با حمله به مناطق باقی مانده در دست ارتش سوریه که تنها 10 درصد دیر الزور را شامل می‌شود، ابتکار عمل را در نبرد این استان در دست گرفته است.

در همین حال، احمد الرمضان، یک فعال در کمپین "فرات پست" و کارشناس در امور مربوط به داعش گفت که این گروه مسئولان برجسته خود و تجهیزات نظامی بسیاری را از رقه و موصل به دیر الزور در جنوب شرق رقه انتقال داده و دیر الزور به پایتختی جایگزین برای داعش تبدیل شده است.

وی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت که درگیری‌های شدیدی میان داعش و نیروهای نظام در گرفته و از روز یک شنبه گذشته این درگیری‌ها ادامه دارد و به کشته شدن دست کم 100 نیرو از دو طرف انجامیده است.

احمد الرمضان خاطرنشان کرد: بعید نیست که داعش بتواند تمامی استان را تحت کنترل خود درآورد به ویژه اینکه نیروهای نظام تنها تعداد کمی از محله‌ها را در این شهر و فرودگاه نظامی آن تحت کنترل خود دارند.

داعش در حمله‌ای که ماه ژانویه ترتیب داد، توانست مناطق تحت کنترل نظام را از هم جدا کند و فرودگاه نظامی را از چهار طرف محاصره کند. بخش اول که تحت کنترل نیروهای نظام است، شامل فرودگاه نظامی و دو محله الجفره و هراببش و بخش دوم شامل دو محله الجوره و القصور و مقر تیپ 137 می‌شود.

در اطراف منطقه المقابر در نزدیکی دیر الزور نیز درگیری‌های شدیدی میان داعش و نظام به وقوع پیوسته است.

بیش از سه سال است که نیروهای سوری در استان دیر الزور در محاصره داعش هستند و هرگونه مسیر زمینی به این استان از جمله مرکز آن شهر دیر الزور قطع شده است. امداد رسانی به نیروهای سوری و مردم در بخش‌های تحت کنترل ارتش با بالگرد انجام می‌شود.

همزمان با تحولات میدانی در دیر الزور، داعش به آمادگی‌های خود برای نبرد رقه ادامه می‌دهد. طبق گفته ابو محمد الرقاوی، از فعالان کمپین "رقه در سکوت سربریده می‌شود"، ایجاد استحکامات بالاخص در حومه شمالی این شهر را تکمیل کرده است و خیابان‌ها را با خاکریز بسته است و خندق‌ها را بمب‌گذاری کرده است و حتی داعش برای ایجاد پل‌های جایگزین به جای پل‌هایی که جنگنده‌های ائتلاف منهدم کرده است، تلاش می‌کند.

الرقاوی این مساله را بعید ندانست که داعش دیر الزور را به عنوان مقر یا پایتخت جایگزین خود به جای رقه انتخاب کند به ویژه اینکه اگر نیروهای داعش از رقه به سمت دیر الزور بروند، داعش این توانایی را دارد تا تمامی استان دیر الزور را تحت کنترل خود درآورد. وی گفت که احتمال دوم این است که داعش حمله‌ای برای تصرف شهر حماة ترتیب دهد تا حماة را به مقر خود تبدیل کند به ویژه اینکه تعداد زیادی از نیروهای داعش در حومه شرقی حماة حضور دارند.

این در حالی است که رامی عبدالرحمن، مدیر مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه این مساله را بعید دانست که داعش دیر الزور را به عنوان پایتخت جایگزین خود پس از سقوط رقه اعلام کند.

وی گفت که ممکن است که داعش غرب استان دیر الزور را تا حومه شرقی حمص و حومه تدمر را که مناطقی عمدتا بیابانی هستند به عنوان مقر خود انتخاب کند.

رامی عبدالرحمن در عین حال گفت: مساله‌ای که بیشتر احتمال آن می‌رود، این است که داعش در بلند مدت به گروهک‌هایی در مناطق مختلف تبدیل شود و حضور داعش تنها در یک استان خلاصه نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار