بازدید 4004

گوشت بر مدار گرانی می‌چرخد

واردات گوشت برای کنترل و مهار گرانی در بازار ،از شعارهایی بود که در طول ماه های گذشته از سوی برخی مسئولان برآن تاکید شد اما در مقام عمل فاقد کارآیی و نتیجه بخشی مطلوب بود.
کد خبر: ۶۷۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰ 18 March 2017
واردات گوشت برای کنترل و مهار گرانی در بازار ،از شعارهایی بود که در طول ماه های گذشته از سوی برخی مسئولان برآن تاکید شد اما در مقام عمل فاقد کارآیی و نتیجه بخشی مطلوب بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،کوبیدن بر طبل واردات گوشت برای کاهش قیمت ها و تثبیت آن در محدوده قیمتی 32 هزار تومان،شعاری بود که در مقام عمل محقق نشد و علیرغم اقدام به واردات، قیمت 38 تا 42 هزار تومانی گوشت،اثبات کننده بی نتیجه بودن آن است.

*قیمت گوشت در شب عید افزایش نیافت، چون چوب خط گرانی پر شده بود

اکبر دهقان، یکی از فعالان عرصه توزیع گوشت در تهران،در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به عدم افزایش قیمت گوشت در شب عید امسال،اظهار داشت:برخی از این کنترل قیمت به عنوان یک موفقیت یاد می کنند اما به واقع،در طول هفته ها و ماه های گذشته نرخ گوشت به میزانی افزایش یافت که عملا امکان بالارفتن مجدد قیمت ها در این حوزه وجود نداشت و به تعبیری باید گفت چوب خط گرانی گوشت از مدت ها پیش پُر شده بود.

وی افزود: یکی از راهکارهای کنترل قیمت در محصولات و اقلام غذایی به بالارفتن و افزایش عرضه  معطوف می شود،اما در خصوص گوشت این سیاست منتج به نتیجه نشد و عملا قیمت گوشت گوسفندی بر حسب موقعیت منطقه ای و انصاف اصناف فعال در این حوزه،قریب به 38 تا 42 هزار تومان است.

*سوء استفاده از جامعه مصرف کننده در خلاء نظارت دقیق و جدی

دهقان عنوان کرد: بر اساس گزارشات منتشر شده،قیمت تمام شده گوشت گوسفندی در هر کیلو،قریب به32 هزار تومان است اما نرخ عرضه در بازار به مراتب بالاتر از این میزان است و در برخی مناطق و مراکز تجاری این میزان تا بیش از40 هزار تومان در هر کیلو نیز عرضه و توزیع می شود.

وی افزود:به نظر بنده در صورت برخورد جدی و قاطعانه دستگاه های ذیربط،امکان چنین سوء استفاده هایی وجود نخواهد داشت.

این فعال در عرصه توزیع و فروش گوشت در پایتخت عنوان کرد:نه تنها در عرصه گوشت و برخی از اقلام و مواد پروتئینی،بلکه در دیگر حوزه ها نیز برخورد جدی و قاطعانه،نقش بسزایی در کنترل و تنظیم بازار ایفاء خواهد کرد.

*بعد مسافت از مبدا تا مقصد بهانه گرانی گوشت

مهدی نجفیان،یکی از ساکنان شهرستان فردیس در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی،با اشاره به افزایش قیمت گوشت در طی هفته های گذشته عنوان کرد:متاسفانه برخی از توزیع کنندگان برای توجیه علت گرانی گوشت،بُعدِ مسافت را بهانه می کنند و هزینه حمل و نقل دام از کردستان تا استان البرز را به عنوان عامل و دلیل اصلی افزایش نرخ در این بخش مطرح می کنند.

وی افزود: سوال این است که چه تفاوتی میان دام و گوشت استان های همجوار با نقاط دور دست وجود دارد که برخی از مراکز توزیع به فروش دام استان های دور دست تاکید و اصرار می ورزند.

*مماشات با برخی از واحدهای صنفی گران فروشی

علیرضا خزائی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی،با اشاره به وعده های محقق نشده برخی از مسئولان در خصوص کاهش نرخ و ثبات قیمت ها در این عرصه عنوان کرد:پیش از این وعده کاهش نرخ گوشت و تثبیت آن بر مدار 32 هزار تومان مطرح شد اما در حال حاضر شاهدیم نرخ گوشت بین 38 تا 40 هزار تومان عرضه می شود.

وی افزود:متاسفانه با برخی از واحدهای صنفی گران فروشی و سود جو،بیش از حد انتظار مماشات و مسامحه می شود که این رویکرد و روش با حقوق مصرف کنندگان و ضرورت برخورد با عامِل یا عاملان گرانی غیر منطقی و غیر معقولانه گوشت،همخوان و سازگار نیست.

خزائی عنوان کرد:طبیعتا در چنین شرایطی،واحدهای صنفی گران فروشی،گستاخ تر می شوند و به تبع در عرصه ها و مقاطع دیگر نیز چنین سودجویی هایی دور از اتنظار نخواهد بود.

کارشناس بازار در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود حساسیت ها در خصوص اقلام و محصولاتی که در سبد غذایی عمومی مردم نقش بسزایی ایفا می کنند افزایش یابد تا در سایه آن امکان استفاده مفیدتر تمامی افراد و گروه های اجتماعی و حتی دهک های پایین و کم درآمد جامعه از این ماده غذایی با سهولت و افزایش هر چه بیشتری همراه و همگام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر