بازدید 9103
ژنرال سعودی مدعی شد؛

تضمین و تعهد ترامپ به عربستان برای همکاری اطلاعاتی ـ دفاعی علیه ایران در منطقه

در حالی که هنوز چندی بیشتر از دیدار ولیعهد عربستان سعودی با دونالد ترامپ در واشنگتن نمی گذرد، امروز یکی از مقامات ارشد نظامی عربستان مدعی شده که ریاض موفق شده است تا تعهد و تضمین دولت ترامپ برای همکاری دفاعی ـ اطلاعاتی در راستای مقابله با نایبان ایران در منطقه و سایر تحرکات و کنش های ایران در خاورمیانه را به دست آورد.
کد خبر: ۶۷۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 18 March 2017

در حالی که هنوز چندی بیشتر از دیدار ولیعهد عربستان سعودی با دونالد ترامپ در واشنگتن نمی گذرد، امروز یکی از مقامات ارشد نظامی عربستان مدعی شده که ریاض موفق شده است تا تعهد و تضمین دولت ترامپ برای همکاری دفاعی ـ اطلاعاتی در راستای مقابله با نایبان ایران در منطقه و سایر تحرکات و کنش های ایران در خاورمیانه را به دست آورد.

به گزارش «تابناک»؛ شب گذشته، ژنرال احمد العسیر این سخنان را در دیدار با شماری از خبرنگاران در واشنگتن بیان و تأکید کرده است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و دیگر دولتمردان در کاخ سفید ـ که دیداری با هیأت سعودی در پنتاگون داشته اند ـ تعهد کرده اند که همکاری های خود با عربستان را در مقابله با ایران در طیف های متعددی از جبهه ها افزایش دهند.

ژنرال العسیر که در حال حاضر مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی ائتلاف سعودی ها بر حوثی ها در یمن است، گفته: این تعهد به افزایش همکاری، منجر به بازپروری روابط میان واشنگتن و ریاض خواهد بود که طی مدت زمانی در اواخر دولت اوباما، با چالش های جدی روبه رو شده بود.

تضمین و تعهد ترامپ به عربستان برای همکاری اطلاعاتی – دفاعی علیه ایران در منطقه

ادعاهای ژنرال سعودی در پی دیداری است که به تازگی میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دونالد ترامپ در کاخ سفید و تقریبا دو هفته پس از مجوز وزارت خارجه آمریکا برای فروش تسلیحاتی به عربستان است که دولت اوباما به دلیل نگرانی از وضعیت جنگ در یمن، جلوی فروش آنها را به عربستان گرفته بود.

عربستان مداخله نظامی خود یمن را از سال 2015 آغاز کرده که در واقع از سوی تعدادی از کشورهای عرب متحد سعودی ها در منطقه همراهی می شود که از جمله آنها باید به امارات متحده، کویت و قطر اشاره کرد. در حالی که عربستان سعودی رسما بیان می کند در پی اعاده سیاسی دولت یمن است؛ اما تحلیلگران همگی بر این باور هستند این جنگ که اکنون بعد از دو سال به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده، نشانه ای از تلاش های عربستان سعودی برای مقابله و زورآزمایی با ایران در خاورمیانه است.

چند ماه پیش، واشنگتن تایمز گزارش داد، دولت ترامپ در صدد است تا بسته نظامی بالغ بر 300 میلیون دلار شامل تجهیزات و سلاح هایی با دقت بسیار بالا ـ که دولت اوباما فروش آنها را در آخرین ماه از ریاست خود بر کاخ سفید منع کرده بود ـ در اختیار عربستان سعودی قرار دهد.

بنا بر گزارش های سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر، در فاصله مارس 2015 تا آگوست 2016 دست کم بیش از 3 هزار و 800 شهروند غیر نظامی یمنی در حملات جنگنده های عربستان سعودی به خاک این کشور جان خود را از دست داده اند. با این حال، احمد الهسیر شب گذشته همه این گزارش ها در راستای نگرانی های حقوق بشری از تجاوز عربستان به خاک یمن را کم اهمیت خوانده است. وی از بیان اینکه تا کنون چند بمب بر سر شهروندان یمنی فروریخته، خودداری کرده، ولی گفته که از ابتدای جنگ تا کنون، 90 هزار پرواز از سوی جنگنده های عربستان برای این حملات صورت گرفته است.

وی همچنین گفته است: نیروهای آمریکایی مستقیم دخالت و همکاری با ائتلاف عربستان در جنگ یمن ندارند، ولی نیروهای ویژه ضد تروریسم آمریکا با استفاده از نیروی زمینی و پهپادها مشغول مبارزه با داعش و القاعده در یمن هستند.

وی تأکید کرده که طی دیدار اخیر هیأت سعودی با دولت ترامپ، مقامات آمریکایی تضمین کرده اند، به زودی حمایت های اطلاعاتی و کمک های نظامی برای مقابله با فعالیت های ایران در خاورمیانه به عربستان افزایش خواهد یافت.

العسیر بیان کرده: ما در خط مقدم جبهه برای مقابله با رفتارهای بد ایران در منطقه هستیم... ما باید در برابر این (کشور) دست به کار شویم و در این راه افزایش همکاری عربستان و آمریکا بهترین گزینه در راستای منافع دو طرف است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار