بازدید 7989
نظر نمایندگان مجلس درباره نامگذاری سال جدید؛

با رونق تولید و اشتغال، اقتصاد مقاومتی تحقق می یابد/تکیه بر امکانات داخلی محور تحقق اشتغال و تولید است

همه باید در تحقق آن موضوعی که در سال نامگذاری شده است گام بردارند و این‌ در حالی است که همه می دانیم که مساله اقتصاد، تولید و اشتغال از جمله مسائل کلیدی و اساسی کشور است و رهبری نیز در بیانات خود در آغاز سال جدید به این موضوع اشاره داشتند.
کد خبر: ۶۷۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹ 22 March 2017
رهبر معظم انقلاب در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، با تبریک ولادت حضرت فاطمه‌ زهرا ـ سلام‌الله‌علیه ـ و عید نوروز به همه‌ی هم‌میهنان و ایرانیان و با آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» نامگذاری کردند.

ایشان توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راهکار و علاج وضع کنونی افزودند: علاج در تقسیم اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال به ویژه اشتغال جوانان.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال ۹۶ را «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیت های چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.
 
سلمان خدادادی، درباره نامگذاری شعال سال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، افزود: بحث اقتصاد آنقدر اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در سه سال متوالی در نامگذاری سال، به آن توجه داشتند.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از عمده ترین مسایل کشور اشتغال و رونق تولید است که بدون شک بدون سرمایه گذاری در کارگاه های تولیدی امکان پذیر نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: واقعیت آن است که عدم تحقق اشتغال و تولید باعث چیره شدن دشمنان و بیگانگان بر جامعه خواهد شد و لازم است مسئولان مربوطه به این باور برسند که لازم است آن را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه تکیه بر امکانات داخلی و نیروی انسانی از محورهای تحقق اشتغال و تولید است، افزود: زمینه تحقق شعار امسال در برنامه ششم توسعه از سوی مجلس صورت گرفت و در برخی از مواد آن دولت مکلف به افزایش تولید و اشتغال شده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید قوای سه گانه در راستای تحقق شعار سال تلاش کنند تا اقتصاد مقاومتی اشتغال وتولید شکل عملیاتی به خود گیرد. 

این نامگذاری با استقبال نمایندگان در خانه ملت مواجه شده است، به گونه ای که بسیاری از نمایندگان مردم در پیام هایی جداگانه، این نامگذاری را مهم ارزیابی و بر لزوم ادامه سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید کرده اند.
 
همچنین جلال میرزای با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبری اظهار کرد: این نامگذاری‌ها معمولا معطوف به مسائل و مشکلات جامعه است تا تمرکز بیشتری روی مسائل صورت گرفته و به اعتلای کشور کمک شود.

وی افزود: مردم در سال‌های اخیر مشکل اشتغال را به طور ملموسی حس کرده‌اند که یکی از دلایل این مساله تولید است؛ کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور و تداوم وضعیت نابسامان به مساله اشتغال دامن زده است و ما باید تلاش کنیم با رویکرد اقتصادی به سمت تولید برویم.

وی همچنین اظهار داشت: مساله تولید تنها شامل صنعت نیست، بلکه به بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و خدمات هم ارتباط پیدا می‌کند و این در حالی است که حوزه خدمات بخش عمده اشتغال را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید تمرکزمان را بر روی تولید قرار دهیم تا مساله اشتغال در سال 96 سروسامان یابد و در این حوزه نیز باید تمام اجزایی که به تولید مربوط می‌شود، در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و با حمایت از کارآفرینان تولید را افزایش دهیم که به دنبال آن اشتغال هم ایجاد شود.

وی افزود: در حوزه صنعت و نفت اقدامات خوبی انجام شده و بخش عمده رشد اقتصادی متاثر از تولید و درآمدهای نفتی است که در سال 96 نیز هدف‌گذاری خوبی در این حوزه اتفاق افتاده که با نوسازی پالایشگاه آبادان حدود 7000 شغل به طور مستقیم ایجاد می‌شود و این مساله افزایش تولید و اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه صنعت خودروسازی نیز اقداماتی انجام شده و بعد از برجام با شرکت‌های فرانسوی تعهداتی صورت گرفته است، اگر این حوزه‌ها فعال شوند، می‌توانند به تولید خودروی با کیفیت کمک کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته این اقدامات کفایت نمی‌کند. امسال رهبری به مساله تولید و اشتغال به عنوان بخشی از اقتصاد مقاومتی توجه کرده‌اند که مجلس و دولت هم با این رویکرد مسیر حرکت‌شان مشخص‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که «متاسفانه در بخش تولید از توجهی به خدمات غافل شده‌ایم»، گفت: آن‌چه که بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کند، خدمات و به ویژه  گردشگری است که ما در این حوزه هنوز عقب هستیم و نگاه ما باید برای توسعه در این بخش تغییر کند و ببینیم که سیاست‌های گذشته چه تغییرات و اشکالاتی داشته، آن‌ها را برطرف کرده و در جهت اشتغال پیش برویم.

وی در پایان اظهار داشت: تمرکز بر تولید را باید به بخش خدمات سرایت دهیم و آن را محدود به صنعت نکنیم؛ زیرا اگر به محدود به صنعت شود، نتایجی بیش از این حاصل نخواهد شد.

علی ادیانی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز، با اشاره به نامگذاری سال جاری به اسم سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، اظهار کرد: این نامگذاری مبین این است که تمام راهبردها، سیاستگذاری و هدفگذاری‌ها برای دستیابی به هدف مطلوب باید در چارچوب همان موضوع سال باشند. در حقیقت نامگذاری یک سال برشی یک ساله برای دستیابی به اهداف در چارچوب اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

وی افزود: نامگذاری سال جدید دلالت بر ضرورت آن موضوع دارد که ماهیتا این اتفاق باید رقم خورد و به عنوان یک امر ضروری به آن پرداخته شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که نامگذاری سال‌ها سنت حسنه ای است که رهبری برای تمام مسئولان نظام و همچنین مردم آن را ریل گذاری می‌کنند ، گفت‌: همه باید در تحقق آن موضوعی که در سال نامگذاری شده است گام بردارند و این‌ در حالی است که همه می دانیم که مساله اقتصاد، تولید و اشتغال از جمله مسائل کلیدی و اساسی کشور است و رهبری نیز در بیانات خود در آغاز سال جدید به این موضوع اشاره داشتند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس، تصریح کرد: بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از ناملایمات ریشه در مسائل اقتصادی دارد و ما در جاهایی با تنگناهایی مواجه هستم که در دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند کمتر توجه شده است. به عنوان مثال بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی هم می‌توانند تهدید باشند و هم فرصت. اگر به ظرفیت‌های آنها توجهی نشود تهدید خواهد بود و اگر توجه شود به عنوان یک فرصت می‌توانیم برای تولید کشور و اشتغال از این سرمایه‌ها استفاده و برنامه‌ریزی کنیم.

ادیانی با تاکید بر این که مساله اشتغال و تولید لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت‌: تا جایی که اطلاع دارم مشکلاتی به لحاظ موانع قانونی نداریم، اما در جایی هم که نیاز باشد مجلس دهم این آمادگی را دارد تا برای رفع موانع قانونی در عرصه تولید و اشتغال گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دولت باید دست بنگاه‌های اقتصادی به ویژه‌ واحدهای تولیدی کوچک را بگیرد  و همچنین از طریق جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه داران ایرانی مقیم خارج بتوانند شرایط لازم را برای تقویت تولید فراهم کند.

ادیانی  همچنین بیان‌ کرد: درواقع دولت باید مجموعه منابع خود را اولویت بندی کرده و به سمت تقویت واحدهای تولیدی سوق دهد تا بتوانیم برای برون رفت مشکل بیکاری و تولید اقدامات اساسی انجام دهیم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه‌ به مساله شغلی اشاره کرد و گفت‌: قطعا دستگاه قضا و مجموعه دستگاه‌های مرتبط در کشور باید برای سرمایه‌گذاران امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری پایداری را ایجاد کنند و افق روشنی را در برابر سرمایه‌گذاران قرار دهند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس به وضعیت سیستم بانکی کشور اشاره کرد و گفت‌: بانک‌های ما عقیم هستند و نظام حاکم بر بانک ها و رویکرد آنها در عرصه پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی عقیم هستند و در واقع این بانک ها علاقه‌مند هستند در حوزه هایی خدمات دهی داشته باشند که بنگاه‌های تولیدی مربوط به خودشان باشد.

وی نسبت به ضعف نظارتی موجود نیز انتقاد کرد و گفت‌: عدم تمایل بانک‌ها در واگذار کردن بنگاه‌های اقتصادی که در اختیار دارند از دیگر مشکلات این بخش است و آن چه که در برنامه پنجم پیش‌بینی شده بود محقق نشده است و بانک ها حیاط خلوت برخی از بنگاه‌های اقتصادی هستند و تمایل ندارند به واحدهای غیر تولیدی خود تسهیلاتی را ارائه دهند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس با بیان این که سیستم بانکی در بخش مربوط به تسهیلات نیاز به پیرایش و پالایش دارند، گفت‌:  اقتصاد مقاومتی تنها برش یک ساله نیست ،‌ بلکه یک هارمونی است و یک مجموعه منظمی را در درون خود شکل می‌دهد و در هر سال هر دستگاهی باید بخشی از این مجموعه را به پیش ببرد. بر همین مبنا مقام معظم رهبری امسال را نیز بنا به ضرورت، حکمت و نیاز کشور سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کردند.

ادیانی در پایان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان دکترین تولید و اشتغال تلقی می‌شود که باید تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن آن در تمامی دستگاه‌ها در نظر گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر