بازدید 2972

مسقط هشدار داد؛ نشست سران عرب ضدایران نباشد

مسئولان بلندپایه عمانی هشدار دادند در صورتی که بیانیه پایانی نشست سران عرب در امان پایتخت اردن موجب بروز مشکل و تنگنا شود سطح مشارکت این کشور در نشست مذکور کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۷۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳ 22 March 2017
مسئولان بلندپایه عمانی هشدار دادند در صورتی که بیانیه پایانی نشست سران عرب در امان پایتخت اردن موجب بروز مشکل و تنگنا شود سطح مشارکت این کشور در نشست مذکور کاهش خواهد یافت.

العالم- پایگاه روزنامه رأی الیوم در این باره به نقل از منابع دیپلماتیک عمانی، نوشت مسئولان بلندپایه این کشور با ارسال پیامی ویژه برای اردن هشدار دادند چنانچه متن بیانیه پایانی نشست سران عرب در امان، موجب بروز مشکل و تنگنا شود ضمن عذرخواهی، سطح حضور خود را دراین نشست کاهش می دهند.

براساس این گزارش، مسئولان عمانی درباره تعریفشان از "متنی که باعث بروز تنگنا می‌شود" توضیحی ارائه نکرده اند. اما براساس اعلام منابع آگاه، به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به مواضع افراطی عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

برداشت منابع یاد شده از پیام مسقط این است که با این کار، از قبل  به اردن اعلام کرده است چنانچه متن بیانیه پایانی نشست سران عرب در اردن شامل اتهام زنی علیه ایران به حمایت از تروریسم در منطقه و یا دعوت به قطع رابطه با آن باشد بهتر می‌داند سطح حضور خود را در آن کاهش دهد.

عمان در توضیح این موضع خود اعلام کرده است که نمی‌خواهد موجب ناراحتی و در تنگنا قرار گرفتن هیچ طرفی باشد و چنانچه برخی کشورهای برادر بر مواضع افراطی خود درقبال پرونده ایران پافشاری کنند، فقط به کاهش سطح حضور خود در نشست سران متوسل خواهد شد.

این در حالی است که عمان و کویت به طور غیرمستقیم حامی گفت‌وگوی با ایران به عنوان کشور همسایه و با در نظر گرفتن منافع متقابل هستند.

دراین میان، برخی منابع آگاه اعلام کردند سفر غیر منتظره ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به مغرب با تاکید امان بر حضور رهبران عرب در سطح هرچه بالاتر در نشست سران ارتباط دارد. زیرا اردن خواستار حضور رهبران و رؤسای جمهور کشورهای عربی در این نشست است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل