بازدید 41514
«شرین هانتر» مطرح کرد؛

واکنش ایران به حمله موشکی آمریکا به سوریه چه خواهد بود؟

در حالی که هنوز مباحث پیرامون حمله موشکی آمریکا به سوریه در جریان است، بسیاری از تحلیلگران، کانون مباحث خود را بر تغییر آرایش جنگی از سوی آمریکا در سوریه و آینده روابط روسیه و آمریکا در پی این جریان متمرکز کرده اند. در این میانريال کمتر تحلیلی در مورد واکنش ایران به این ماجرا به دست داده شده که نوشته «شرین هانتر»، یکی از آنهاست.
کد خبر: ۶۸۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 09 April 2017
در حالی که هنوز مباحث پیرامون حمله موشکی آمریکا به سوریه در جریان است، بسیاری از تحلیلگران، کانون مباحث خود را بر تغییر آرایش جنگی از سوی آمریکا در سوریه و آینده روابط روسیه و آمریکا در پی این جریان متمرکز کرده اند. در این میانريال کمتر تحلیلی در مورد واکنش ایران به این ماجرا به دست داده شده که نوشته «شرین هانتر»، یکی از آنهاست.

به گزارش «تابناک»؛ شرین هانتر، پژوهشگر و استاد دانشگاه جرج تاون در نوشته خود با تیتر «ایران چگونه به حمله موشکی آمریکا به سوریه پاسخ خواهد داد؟» به موضوع جنگ سوریه در کلیت آن و اهمیت و معنای آن برای ایران و همچنین وابستگی پاسخ ایران به نوع واکنش و پاسخ روسیه به این اتفاق پرداخته است.

خانم هانتر می نویسد: ایران از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه ـ که اکنون وارد ششمین سال خود شده است ـ  بزرگترین و مهمترین حامی بشار اسد، رئیس جمهور محاصره شده این کشور بوده است. در واقع تا پیش از تصمیم روسیه برای حمله هوایی به سوریه در سپتامبر 2015 ایران تنها کشوری بود که فعالانه و معنادار از رژیم سوریه حمایت می کرد. علاوه بر ارائه تسلیحات و سایر حمایت ها، ایران همچنین حزب الله لبنان را در فهرست حامیان بشار اسد وارد کرد. در حالی که داوطلبان بسیاری از دسته ها و کشورهای سنی برای پیوستن به گروه های تروریستی، از جمله داعش در سوریه راهی شدند، ایران نیز اقدام به اعزام داوطلبان شیعه از ایران، افغانستان، عراق و پاکستان تحت عنوان «مدافعان حرم» و برای پیوستن به نیروهای اسد کرد.
 
واکنش ایران به حمله موشکی آمریکا به سوریه چه خواهد بود؟ 
 
تصمیم ایران برای حمایت از بشار اسد بسیار پر مخاطره بود اما این تصمیم قابل درک است. سقوط بشار اسد، که می توانست منجر به شیفت و تغییر اساسی جهت گیری منطقه ای و بین المللی سوریه شود، تأثیر شدیدی بر توازن قدرت در خاورمیانه داشت. می توانست موقعیت حزب الله را تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت و بناچار ایران را از یک منبع مهم اثر و نفوذ در منطقه که نوعی از بازدارندگی در برابر حمله اسرائیل به ایران نیز هست، محروم و علاوه بر این، هر گونه تغییر در ماهیت رهبری در سوریه، تداوم ارتباط و کمک رسانی به حزب الله را برای ایران به شدت سخت می کرد.

همچنین تغییر قدرت در سوریه، تأثیراتی مهم بر پویایی های سیاسی در دل عراق دارد و می تواند منجر به آسیب جدی بر نیروها و عناصری شود که متمایل به سمت ایران هستند تا جای خود را به عناصر و نیروهایی دهند که یا با ایران در تضاد بوده و یا در خوش بینانه ترین حالت، حمایتی از نزدیکی و تحکیم روابط با ایران ندارند.

هرچند در ظاهر حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه در شب ششم ـ هفتم آوریل در پاسخ به حمله ادعایی شیمیایی اسد بوده و با اینکه دولت اسد این حمله را تکذیب کرده و هنوز یک بازرسی و تحقیق مستقل در این مورد صورت نگرفته است، این حمله را باید در زمینه ای بزرگتر، یعنی تغییر سیاست خاورمیانه ای آمریکا، از جمله در رابطه با عراق دید. دولت ترامپ به نظر در صدد است تا نفوذ ایران در عراق را تا حد ممکن کاهش دهد ـ هرچند نتواند آن را کامل از میان ببرد ـ و همچنین هرگونه و هر شکل از مداخله و درگیری ایران در یمن را متوقف سازد. دیدار ماه قبل حیدر العبادی از واشنگتن و دیدار جرد کوشنر داماد ترامپ از بغداد، همگی در راستای تلاش برای بیرون کشیدن عراق از دامن نفوذ ایران است.

بنا به گزارش های منتشره در رسانه های ایرانی، جرد کوشنر، فهرستی از 54 تن و شخصیت را در اختیار عبادی قرار داده است که طبق آن آمریکا خواهان دور ماندن آنها از دخالت در امور دولت در عراق است. به راحتی می توان حدس زد، این افراد احتمالا ارتباطاتی با ایران دارند.

علاوه بر این، حمله موشکی آمریکا می تواند حتی یک تمرین برای حمله احتمالی آمریکا به ایران در آینده باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قطعا این گونه فکر می کند که بیان کرده، این حمله پیامی به ایران و کره شمالی نیز بوده است.

همچنین پاکستان با اجازه دادن به فرمانده سابق ارتش این کشور، راحیل شریف، برای تصدی فرماندهی اتحاد نظامی اسلامی برای مقابله با تروریسم، به ائتلاف عربستان در یمن پیوسته و این به رغم بدبینی قابل توجه در دل پاکستان برای این اقدام و تأثیر منفی آن بر روابط ایران و پاکستان است. در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به شکلی مداوم در رابطه با ایران یاوه گویی می کند، تهران شبیه کسی شده که در مواجهه با یک جماعت اوباش خشن، به دیوار چسبیده است.

با در نظر آوردن این شرایط، ایران کار زیادی در مورد حمله و اقدام آمریکا به سوریه نمی تواند انجام دهد، مگر آن که دعوت به یک تلافی بی رحمانه کند. با این حال، واکنش ایران تا کنون در حقیقت بسیار نرم و آرام بوده است. رهبران ایران واکنش خود را محدود به محکومیت این حمله، از جمله در سازمان ملل، درخواست تحقیق و تفحص در مورد حمله شیمیایی و بیان مخالفت ایران با استفاده از این سلاح ها کرده اند.

این که آیا ایران همچنان به این رویه محتاطانه خود ادامه می دهد یا نه، بستگی زیادی به نوع واکنش روسیه دارد. اگر مسکو تصمیم به عدم گسترده کردن تنش در سوریه با استفاده از حملات خود بر گروه های تروریستی و سایر مخالفان دولت بگیرد، به نظر می رسد ایران خود را درگیر مخاطره غیر ضروری که در نهایت این کشور را تبدیل به هدف بعدی حمله آمریکا سازد، نخواهد کرد. در مقابل، اگر روسیه بعد از هزینه کردن بخش اعظمی از پرستیژ و آبروی خود در سوریه، راه تقابل و پاسخ را انتخاب کند، ایران می تواند به این بازی داخل شود، به ویژه با دادن مجوز به روسیه برای استفاده از پایگاه های هوایی اش.

شرین هانتر با نقل این مطالب، در پایان نوشته خود مدعی می شود: در واقع، به دنبال ورود روسیه به جنگ داخلی در سوریه، نقش ایران در سوریه تقلیل یافته و این به رغم آن است که در سال های گذشته ایران بیش از هر کشور خارجی دیگری برای سوریه هزینه داده است. در حقیقت، آینده تأثیر و نفوذ ایران در سوریه تاریک است. اگر صلح به ارمغان آید، آنچه سوریه به آن نیاز دارد، سرمایه برای بازسازی است که ایران فاقد آن است. این کمک های مالی از سوی غرب، اعراب و جامعه بین الملل خواهد آمد. در این شرایط سوریه احتمالا دیگر به دست اقلیت علوی اداره نخواهد شد و در نتیجه به دامان اعراب سنی بازمی گردد. در نهایت این موضوع در عراق نیز صادق خواهد بود، هرچند در این کشور ایران به لحاظ مجاورت و شباهت مذهبی همچنان از نفوذ برخوردار خواهد ماند.

در این شرایط، تمرکز ایران باید بر فوری ترین منافع امنیتی خود باشد که اصلی ترین و مهمترین آنها دفع حمله نظامی احتمالی آمریکاست. در نتیجه ایران نه تنها باید از مخاطره و ریسک پرهیز کند، بلکه حتی باید از اقداماتی که به ظاهر ریسک و خطر محسوب می شود نیز دوری کند. در بلند مدت، ایران باید موضوع اتحاد اسلامی را رها کرده و برای امنیت و رفاه خود، از دنیای عرب فاصله بگیرد. ایران باید اجازه دهد تا اعراب خود اقدام به آزاد کردن فلسطین کنند، زیرا سردمداری ایران در این موضوع تنها دشمنی اعراب را برای ایران به دنبال خواهد داشت. از همه مهمتر، ایران نباید بهانه لازم برای اعراب، اسرائیل و آمریکا را فراهم کند تا خشم جامعه بین المللی را بر سر این کشور فرود آورند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۶
انتشار یافته: ۴۳
توهم جنگ، دروغ محض!
ایران باید اسراییل را با موشک بزند
تحلیل درستی بود ایران در سوریه بیشترین هزینه را کرد ،پیشقراول بود اما نتوانست گردشها را به نفع خود به سرانجام برساند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
جوجه را آخر پائیز می شمارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
تحلیل درستی بود ولی ربطی به حرفایی که زدی نداشت
تصورات بيمارگونه يه آدمي كه با تمام وجود احساس ميكنه داره برخورد كارشناسي وبدون تعصب انجام ميده
اونی باید بترسد که متجاوز است، خانم هانتر این یک اصل است، یک دزد هرچقدر هم که قوی باشد باز یک دزد است و می ترسد.
جمع بندی نهایی ضعیفی داشت
تحلیل بدی نبود. منتهی تحلیل گر سعی کرد یکی به میخ بزند و یکی به نعل.
از کرامات شیخ ما این بود انبه را خورد و گفت شیرین بود
این حرفها چه تازگی و بداعتی دارد که تا بحال گفته نشده باشد و یا تحلیل گران و سیاستگذاران جمهوری اسلامی آنها را در نظر نگرفته بودن باشند که از دهان شیرین خانم هانتر برای شما شیرین آمد؟ چرا شنیدن حرفهای تکراری از زبان خارج نشینان به اصطلاح استاد دانشگاه برایتان جذابیت دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
اصلاح شودبجاي انبه رطب درسته
چرا در ستون نظر سنجی گزینه هیچکدام وجود ندارد؟
در اين شرايط وجود آيت الله هاشمي فقيد ضروري بود
حرف حساب
به زبان ساده تر یعنی بشین دوغتو بنوش
کاملا درست گفته
نگران نباشید کسی به شما محافظه کارها کاری نداره،البته فعلا تا وقتی که ایران ایرانه!!!
هیچ غلطی نمیتوانند بکنند هانتر هم سگ دربار انگلیس است.
کو گوش شنوا
تحلیل وارائه رهنمود درستی است ولی کو شنوا! دهه هااست که به خطا رفته ایم و همچنان ادامه میدهیم و همچنان هزینه های سنگینش را ملت میپردازد!
تحلیل خوبی بود . به نظر من با واقعیات مطابقت داشت .
یک ادم عاقل
قرآن می گوید مسلمین متحد باشند خانم هانتر می گوید نه
این تحلیل ها آبکی هستند و ارزش ندارند.
اظهار نظر ،سطور ،آخر ،واقع بینانه ،واصلی ترین موضوع است ،که ایران ،باید به آن بیندیشد ؟ تا از شر اعراب ،بطور کل خلاص شود ،وآنوقت است که ایران ،آقای منطقه ،میشود ،،،
کاملا سخنان منطقی ودرستی گفته
نه روسیه ونه ایران هیچ کاری نمیتوانند بکنند فقط به ظاهر محکوم کرده اند چون می دانند بشار رفتنی است دیر یازود رفتنی است
آفرین خیلی تحلیل خوب بود
تفسیری بود از یک اصلاح طلب ترسو
این جانم مشخصه که اطلاعاتشو فقط از فاکس نیوز یا cnn دریافت می کنه.توی بیش از نیمی از حرفاش واقعیت منطقه رو نادیده گرفته و توهم زده
بحال این خانم خود نوکر سازمان سیا است با این حرفها ایران کشوری نیست که وابسته اینو ان باشد البته غرب ونوکرها ی حلقه بکوش ان در تلاش برای ایجاد اختلاف بین ایران ومتحدانش است ولی کور خوانده اند چون ایران انقدر بزرک شده که خیلی از کشور ها به ان وابسته هستن امثال عربستان که این همه پول خرج می یا رزیم صهینونیستی عددی نیستن
تحلیل جالبی بود وراهکارهای انتهایی بسیار منطقی
حمله موشکی آمریکا به ایران پاسخ سنگینی خواهد داشت در درجه اول تهدید امنیت اسراییل است ، در واقع ایران از گروه هایی حمایت میکند که مردم خواهان این گروه ها هستند برگ برنده ی ایران در این قسمت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
آقاي احسان خيلي از قافله واقعيت و سياست بدور هستي .بيشتر مطالعه نماييد
ناشناس
| Saudi Arabia |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
کی می خواد پاسخ کوبنده بده؟
۰۲ اتاق عملیات مشترک متحدان در سوریه:به حمله جدید آمریکا علیه سوریه پاسخ داده می‎شود
تا ایران وایرانی وغیرت ایرانی هست .هیچ غلطی نمکنند
یک ماه پیش هم یک مقاله کذایی از همین خانم هانتر با عنوان تحلیل جالب شرین هانتر درباره ژیوپولوتیک ایران نوشته بودید که با 4 نظر منتشر شده و 191 نظر تا ابدالدهر در حال بررسی از خیرش گذشتید و از صفحه اصلی کنار گذاشتید یعنی این خانم رو نمیشناسید یا عقلتون رو امتحان می کنید. اگه مرد بودید مقاله قبلی این دشمن صد در صد ایران رو با البته اون 191 نظر در حال بررسیش منتشر می کردید نه اینکه یه نظریه کذایی دیگه از اون تو صفحه اصلیتون بذارید.
گرچه خانم هانتر در مصاحبه ها ي با رسانه هاي فارسي زبان برون مرزي فردي ضعيف و متعصب ناسيونالسيت شيعي ميباشد اما براي اولين بار ديدم كه متعادل و واقع بينانه قلم بدست گرفته است
آمریکا بعد از جنگ جهانی هیچ وقت جرات نکرد با کشور های قوی و متحد دار وارد جنگ بشه. تمام این تحلیل ها ارزشی نداره.
جانا سخن از زبان ما میگوئی.
وقتی هسته ای رو مفت می دهند و در برابر گرگ ها از خلع سلاح استفاده می کنند حتما ایران به دیوار خواهد چسبید و چه بسا چاقو هم بخورد!
در واقع اسم این خانم شیرین هانتر است. نه شرین هانتر.
بستگی داره شما Shireen رو چطور تلفظ کنید!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل