بازدید 4557

سه ماه و سه گام

حجت الاسلام یدالله حبیبی
کد خبر: ۶۸۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 11 April 2017
اهل معرفت، محبت و اطاعت حضرت حق عزوجل با الهام از روایات و ادعیه ماثور از مکتب اهل بیت(ع) یک پیوستگی معنادار بین ماه‌های رجب، شعبان و رمضان قائل هستند. نمونه این روایات فرمایش پیامبر اعظم(ص) است که فرمودند: «اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان و اعنا علی الصیام و القیام و حفظا للسان و غض البصر و لاتجعل حظنا منه الجوع و العطش: بار الها دو ماه رجب و شعبان را برای ما با برکت قرار ده و ما را به ماه رمضان برسان وکمک کن به روزه داری و شب زنده داری و مراقبت از گناه زبا ن و حفظ نگاه از حرام و بهره ما را فقط تحمل تشنگی و گرسنگی قرار مده».

گویی این سه ماه سه گام مکمل برای سالک الی الله تا رسیدن به لقاء الله است؛ در این زمینه منبع فارسی که در اختیار است کتاب گراسنگ المراقبات مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی عارف واصل است وخواندن آن در این ایام توصیه می شود اما آن سه گام:

۱. گام رجبیه: ماه رجب که روز نخستین آن به میلاد حضرت باقرالعلوم(ع) آراسته است، ماه تخلیه نام گرفته؛ ماهی که سالک خود را از بدیها و الودگی ها رها می سازد و تا می تواند دیو گناه را از ساحت جسم و روح خود دور می کند تا فرشته فطرت و روح در او بال بگشاید. برای کسی که به دنبال معنویت است؛ چاره ای جز دوری از گناه برای جلب صواب نیست؛ به قول مولوی شوریده دل:
آیینه ات دانی چرا غماز نیست
چونکه زنگار از رخش ممتاز نیست

هرکدام از این سه ماه، به عنوان سه گام موثر در ارتقای معنوی، برای خود احکام، آداب، اسرار، اذکار و اعمالی دارد که از آن جمله ذکر رفیع و موثر تهلیل و استغفار است که از اذکار خاصه ماه رجب محسوب می گردد.
 
در ماه رجب تا حد امکان می بایست از ساحت قدس ربوبی طلب عفو و بخشش نمود و در این راستا به جاست که این فرصت ها و پویشهای عمومی، در فضای رسانه ایجاد شود و همگان یکدیگر را به این مهم یادآور شوند و ماه رجب را که ماه خداوند متعال است همه مورد تکریم قرار دهند.
 
۲. گام شعبانیه: پس از رهایی و ترک گناه نوبت به زیور آرایی و آراستن به زینت های معنوی می رسد؛ شعبان را ماه تحلیه نام نهاده اند تا سالک با اذکار این ماه خاصه ذکر جلی صلوات، صفات مومنین را به خود بگیرد و مشمول عنایت واسعه حضرت حق قرار گیرد.
 
شعبان ماه پیامبر اعظم (ص) نیز هست و صلوات شعبانیه قطب نمای حرکت سالک در این ماه است. از ادعیه پر محتوای این ماه "مناجات شعبانیه" است، که سالک را از مراتب دعا و ندا به نجوا میرساند و بی رادع و مانع با حضرت حق مناجات می کند و او را از ملک به ملکوت و انقطاع الی الله رهنمون می‌سازد.
 
۳. گام رمضانیه: رمضان مسیری است که همه گناهان راسوزانده و آتش گناه را خوابانده و سالک را در مسیر ضیافت الله به مقصد و مقصود رسانده است. در رمضان سالک با درک حالات افطار و شبهای قدر و تحویل حال، سال نو معنوی خود را به تماشا نشسته و در عید فطر به فطرت الهی خود رجوع نموده و گویی تولدی دوباره یافته است.
 
در این ماه «سیر الی الله از سیر الی المخلوق» می گذرد و جامعه ایمانی با روحیه بخشش و گذشت و اطعام به فقرا و مساکین از منیت ها رها و روح امت واحده اسلامی شکل می گیرد.
ماه رمضان را "تجلیه" نامیده اند زیرا اعمال مخصوص این ماه نظیر دعا، قرائت قرآن، روزه، اطعام روزه داران و مساکین و مراقبت از اخلاق فردی و اجتماعی قطعه ای از بهشت ملکوت را در ملک نمایش و تجلی می بخشد.گ
 
از خداوند متعال توفیق درک این سه ماه و طی این سه گام را برای همه مومنین و امت اسلامی به ویژه ملت شریف ایران از حضرت حق جل و اعلی مسئلت داشته و بار دیگر دعای پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) را زمزمه می کنیم:
«اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان و اعنا علی الصیام و القیام و حفظا للسان و غض البصر و لاتجعل حظنا منه الجوع و العطش»
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل