بازدید 3619
۱

تشکیل کمیته‌ مشترک برای گفت‌وگوی ملی

کد خبر: ۶۸۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲ 12 April 2017
علی لاریجانی 10 ماه بعد از تشکیل مجلس دهم پای اجرای طرح گفت‌وگوی ملی آمد.
 
به گزارش ایسنا، رئیس مجلس در دیدار نوروزی خود با محمدرضا عارف، از این طرح حمایت کرده و مهم‌تر اینکه دو طرف تصمیم گرفته‌اند تا کمیته‌ای مشترک را برای این کار تشکیل دهند. این اتفاق در حالی رخ داده که در ماه‌های قبل موضوع گفت‌وگوی ملی که توسط رئیس دولت اصلاحات مطرح شده بود، مورد حمله و انتقاد شدید اصولگرایان قرار گرفت و توسط آنها رد شد. البته آنچه که در مجلس به عنوان گفت‌وگوی ملی در جریان است کاملاً چیزی نیست که مد نظر رئیس دولت اصلاحات بود.
 
6 ماه پیش در مجلس برخی از نمایندگان فراکسیون امید همچون احمد مازنی، عبدالکریم حسین‌زاده، محمود صادقی و دیگر همفکران‌شان پیشنهادی با عنوان تشکیل فراکسیون گفت‌و‌گوی ملی را برای ایجاد زمینه مفاهمه و گفت‌وگو بین نمایندگان جریان‌های فکری و سیاسی مختلف مطرح کرده بودند. این مربوط به زمانی می‌شد که در جریان اصولگرا شکاف بین دو طیف و پایان فراکسیون فراگیر روشن شده بود. اصولگرایان در آن مقطع می‌خواستند با ایجاد مجموعه‌ای جدید بین دو فراکسیون ولایت و مستقلین با عنوان شورای عالی فراکسیون‌ها، هماهنگی حداقلی خود را حفظ کنند. آن طرح اما به جایی نرسید.
 
اصولگرایان مجلس تا همین چند هفته پیش هم با وجود عدم موفقیت‌شان در رسیدن به وحدت، روی خوشی به طرح گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید نشان نداده بودند تا اینکه محمدرضا عارف در صفحه اینستاگرام خود در توضیح دیدار نوروزی‌اش با علی لاریجانی به پیش کشیده شدن این موضوع هم اشاره کرد و نوشت: «یکی از موضوعات مهمی که در این دیدار نوروزی مطرح شد، طرح گفت‌وگوی ملی بود که مدتی است فراکسیون امید به دنبال عملیاتی کردن آن است. با توجه به استقبال آقای لاریجانی، تصمیم گرفته شد کمیته‌ای مشترک از سوی دکتر لاریجانی و من برای موضوع گفت‌وگوی ملی تشکیل شود.»
 
به نوشته عارف، «هدف اولیه طرح گفت‌وگوی ملی نزدیکی جریانات مختلف داخل پارلمان بود. حل برخی از چالش‌های سیاسی نیز یکی دیگر از اهداف گفت‌وگوی ملی خواهد بود. امیدوارم که این طرح در نهایت منجر به تحولاتی در فضای سیاسی کشور شود.» پیش‌تر احمد مازنی، نماینده تهران موضوعات قابل بحث در این طرح را موضوعاتی دانسته بود که اصولگرا و اصلاح‌طلب بر سر آن تفاهم دارند: «برای مثال همه مسئولان دولتی و غیردولتی روی برخی مسائل از قبیل از بین بردن فقر، کاهش فسادهای اجتماعی و ریشه کن کردن فساد توافق کامل دارند.» به گفته این نماینده مردم تهران؛ «در طرح گفت‌وگوی ملی، فقط منافع ملی مطرح است و منافع شخصی و حزبی بی‌معناست.»
 
حالا علی لاریجانی اولین نماینده‌ای است که خارج از مجموعه فراکسیون امید همراهی خود را با این طرح اعلام کرده؛ اولین و البته قوی‌ترین نماینده. حضور او پای طرح گفت‌وگوی ملی می‌تواند حضور نزدیکانش در این پروژه را نیز قدری تضمین کند. چیزی که باعث خواهد شد طرح فراکسیون امید و محمدرضا عارف به موضوعی جدی‌تر در بهارستان تبدیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گفتگو !!!!!!!!!!!!!!/
گفتگوی ملی .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
مگه داریم مگه میشه /
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل