بازدید 17178
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «اختلالی که مشتریان بانک ملت را شوکه کرد» تا «۵ عامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت طلا در سال ۲۰۱۷»

این پیمانه موضوعاتی همچون استارت 250 واحدی شاخص و عقب نشینی 116 ریالی دلار در شروع هفته، رشد بهای انواع سکه، چراغ سبز تحلیلگران به افزایش بهای طلا، بازار نفت در راه تثبیت قیمت، اعضای اوپک در پی قیمت نفت ٦٠ دلار هستند، برآورد رشد اقتصادی برای سال ۹۶، احتمال افزایش قیمت مرغ و مجوز تست خودروهای خودران برای اپل را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴ 15 April 2017
از «اختلالی که مشتریان بانک ملت را شوکه کرد» تا «۵ عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت طلا در سال ۲۰۱۷»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون استارت 250 واحدی شاخص و عقب نشینی 116 ریالی دلار در شروع هفته، رشد بهای انواع سکه، چراغ سبز تحلیلگران به افزایش بهای طلا، بازار نفت در راه تثبیت قیمت، اعضای اوپک در پی قیمت نفت ٦٠ دلار هستند، برآورد رشد اقتصادی برای سال ۹۶، احتمال افزایش قیمت مرغ و مجوز تست خودروهای خودران برای اپل را در بر دارد.



رشد 250 واحدی شاخص کل بورس تحت تاثیر خودروسازان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 26 فروردین ماه 95 با افزایش 250 واحدی به رقم 78 هزار و 383 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیز با رشد 180 واحدی عدد 17 هزار و 111 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 421 واحدی به رقم  86 هزار و 694 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افزایش 126 واحدی به رقم  54 هزار و 985 واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با رشد 850 واحدی عدد 170 هزار و 450 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 12.90 واحدی به عدد 909 واحد رسید. امروز در تالار شیشه ای، نماد خساپا (سايپا) با 49 واحد، نماد رمپنا (گروه مپنا) با 44  واحد و نماد خودرو (ايران‌ خودرو) با 28 واحد، به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس تهران داشتند. 



عقب نشینی 116 ریالی دلار در ابتدای هفته

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه، هر دلار آمریکا با 116 ریال کاهش نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میلانگین به قیمت 37 هزار و 504 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با 27 ریال عقب نشینی به رقم 40 هزار و 167 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد شروع هفته، 10 هزار و 324 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پنج شنبه گذشته، 9 ریال گران تر شده بود.

توضیح بانک ملت درباره برداشت میلیونی از حساب های نزد این بانک

صبح امروز (شنبه) برخی مشتریان بانک ملت در تماس با خبرگزاری تسنیم از برداشت میلیون ها تومان از حساب خود نزد این بانک خبر دادند. یکی از این افراد گفت برای خریدی به مبلغ 100 هزار تومان از سامانه اینترنتی بانک ملت اقدام کردم که متوجه شدم 100 میلیون تومان از حسابم کسر شده است. به گفته این فرد تنها از حساب وی و دوستانش که در یک شعبه بانک ملت در تهران قرار دارد بیش از 500 میلیون تومان کسر شده است. این گروه از مشتریان بانک ملت گفتند که احتمالاً سیستم بانک ملت هک شده است! ساعتی بعد اما بانک ملت اطلاعیه داد و اعلام کرد که هکی صورت نگرفته و این مشکل ناشی از اخلال در سیستم بانک بوده است. 
 
چند ساعت بعد از اطلاعیه اول، بانک ملت در اطلاعیه تکمیلی به نگرانی مردم پایان داد. در اطلاعیه دوم، به نقل از علی رضا لگزایی عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل بانک ملت اعلام شد: هیچ مبلغی از این بانک خارج نشده و تمامی مبالغ برداشت شده به حساب های مبداء برگشت داده شده است. علی رضا لگزایی در توضیح مشکل ایجاد شده در سامانه بانکداری اینترنتی این بانک اظهار داشت: ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز شنبه 26 فروردین ماه 96، یک اختلال سیستمی در سرویس حواله اینترنتی این بانک رخ داده و مبالغی از حساب های تعداد معدودی از مشتریان به حساب های دیگرنزد همین بانک واریز شده است.

رشد قیمت انواع سکه

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش مواجه شد، به نحوی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶۶۵۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان رسید.  همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان رسید. در عین حال نیم سکه با ۵۰۰ تومان افزایش ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه با ۱۵۰۰ تومان افزایش ۳۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با دو هزار تومان افزایش ۲۵۱ هزار تومان معامله شد.

چراغ سبز تحلیلگران به افزایش قیمت طلا

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۶ معامله گر و تحلیلگر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۲ نفر یا ۷۵ درصد افزایش قیمت و یک نفر یا ۶ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند، در حالی که سه تن یا ۱۹ درصد نظری نداشتند. در این بین ۹۲۶ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۶۷۴ نفر یا ۷۳ درصد نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه ۱۵۶ نفر یا ۱۷ درصد بدبین بودند و ۹۶ نفر یا ۱۰ درصد نظری نداشتند.

بازار نفت در راه تثبیت قیمت 

مدیرعامل شرکت ملی نفت عربستان آرامکو گفت: با وجود افزایش تولید نفت شیل در آمریکا که در کوتاه مدت به کاهش قیمت نفت کمک می کند، بازار جهانی نفت در حال نزدیک تر شدن به وضعیت تعادل است. به گزارش بلومبرگ،  امین ناصر در یک رویداد خبری در دانشگاه کلمبیای نیویورک افزود: مازاد عرضه نفت در بازارها برای ظرفیت تولید جدید و سرمایه گذاری مورد نیاز آینده که از هم اکنون باید ایجاد شود اما به دلیل سطح پایین قیمت ها ایجاد نمی شود، مضر است. ناصر ادامه داد: با این حال، بازار نفت که در کوتاه مدت دچار مازاد عرضه است، در سال های آینده دچار کمبود عرضه خواهد شد. به گفته وی، بسیاری از شاخص ها بیانگر این هستند که بازار نفت نسبت به گذشته متعادل تر شده و مجموع موجودی انبار کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادیرو به اتمام است.

اعضای اوپک در پی قیمت نفت ٦٠ دلار هستند

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مسئولان اوپکی اعلام کردند که برخی تولیدکنندگان عمده نفت در این سازمان، از جمله عربستان، اکنون در پی قیمت نفت ٦٠ دلار برای هر بشکه هستند که نشان دهنده احتمال تمدید توافق کاهش تولید است. به گفته مسئولان یاد شده، عربستان، عراق و کویت باور دارند که نفت ٦٠ دلاری می تواند به اقتصاد آنها کمک و امکان افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی آنها را فراهم کند و همزمان، سبب جهش تولید نفت آمریکا نیز نشود. پیش از این، این کشورها در پی قیمت نفت ٥٥ دلاری بودند.

برآورد رشد اقتصادی ٨ درصدی برای سال ۹۶

وزیر امور اقتصاد و دارایی می گوید، برآوردها حاکی از رشد ٨ درصدی افتصاد در پایان سال ١٣٩۶ است. به گزارش ایسنا، علی طیب نیا در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با مروری بر شاخص‌های اصلی اقتصادی در دولت فعلی از تغییر بهبود اوضاع اقتصادی سخن گفت و در این باره بر تغییرات رشد اقتصادی نیز تأکید داشت. وی به بهبود شاخص فلاکت یعنی شاخصی از تورم و بیکاری اشاره داشت و گفت: شاخص فلاکت از ٤٢.٦ به حدود ٢١ درصد رسیده که تقریبا نصف شده است. وزیر اقتصاد در عین حال یادآور شد که اگر مذاکرات هسته‌ای زودتر به نتیجه رسیده بود، عوامل تاثیرگذار بر درآمدهای نفتی رفع و سایر شرایط ایجاد شده بود و به طور حتم اوضاع اقتصادی در زمانی سریعتر بهبود می یافت.

احتمال افزایش قیمت مرغ

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به کاهش ۳۰ هزارتنی صادرات مرغ در سال گذشته، گفت: قیمت مرغ با نزدیک شدن به ماه رمضان افزایش می‌یابد. محمد یوسفی در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت این کالا تا اواسط اردیبهشت ماه تغییر چندانی نخواهد داشت، اظهارداشت: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، شاهد تغییر قیمت مرغ خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تقاضا کم و تولید زیاد است، گفت: همین امر سبب شده قیمت مرغ تغییر چندانی نداشته باشد. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی قیمت این کالا را در مراکز عمده فروشی ۶۲۰۰ تومان و نرخ مرغ زنده را نیز حدود ۴۷۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان اعلام کرد. یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صادرات مرغ در ۶ ماهه دوم سال ۹۵ نسبت به ۶ ماهه اول این سال، افت زیادی داشت، افزود: دلیل این مساله نیز ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود.  

اپل برای تست خودروهای خودران مجوز گرفت

شرکت اپل برای تست خودروهای خودران در کالیفرنیا مجوز دریافت کرد. به گزارش ایسنا، دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا اعلام کرد این مجوز با انجام تست به وسیله سه خودرو و شش راننده موافقت کرده است. این خودروها همگی لکسوس RX۴۵۰h مدل ۲۰۱۵ هستند. اگرچه این شرکت هرگز به صراحت اعلام نکرده که در حال ساخت یک خودروی برقی است اما در سال‌های اخیر، ده‌ها کارشناس خودرو را استخدام کرده است و مجوز اخیر به وجود چنین برنامه‌ای در اپل قوت می‌بخشد.

۵ عامل مهم و تأثیرگذار بر بهای طلا در سال ۲۰۱۷

نخستین رویداد مهم و بزرگ امسال که می تواند موجب افزایش قیمت طلا شود، نگرانی های مربوط به بن بست بین دولت و کنگره آمریکا باشد. گرچه ترامپ قول داده است تا با کاهش مالیات ها و افزایش هزینه های زیرساختی، به رشد و رونق اقتصادی آمریکا کمک کند، ولی بعید به نظر  می رسد که اجرای این برنامه ها با موافقت قاطع کنگره روبه رو شود. ترامپ در اصلاح قانون بهداشت و بیمه همگانی اوباما ناکام بود و این مسأله نگرانی ها نسبت به شکست وی در جلب نظر کنگره برای اجرای برنامه های اقتصادی اش را بیشتر کرده است.

رویداد دوم، افزایش حمایت های عمومی از پوپولیست ها در سطح اروپاست. چند انتخابات مهم در اروپا در پیش است و آینده اتحادیه اروپا تا حد زیادی به نتایج این انتخابات بستگی دارد. در هلند و فرانسه، احزاب مخالف اتحادیه اروپا که دیدگاه های ملی گرایانه افراطی دارند، با افزایش اقبال عمومی روبرو شده اند. مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه علنا قول داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات، این کشور را از اتحادیه اروپا و منطقه یورو خارج کند. آغاز روند برگزیت و پیروزی ترامپ در آمریکا نیز به نگرانی ها دامن زده است.

رویداد سوم، تشدید مشکلات اقتصادی چین است. مشکلات چین طی هفته های اخیر بدتر شده است. بحران بدهی شرکت های بزرگ چینی وارد مرحله تازه ای شده است. بدهی های چین به 277 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. مشکلات اقتصادی چین می تواند موجب افزایش تقاضا برای طلا شود.

رویداد مهم چهارم نیز رونق دوباره بازار طلای هند است. در سال 2016 تقاضای طلای هند به پایین ترین سطح از سال 2003 رسیده است. ولی واردات طلای این کشور در فوریه 175 درصد رشد داشته است. به نظر می رسد این روند صعودی طی ماه های آینده ادامه یابد. رویداد مهم پنجم نیز ناآرامی و اعتصاب در آفریقای جنوبی است. (به نقل از سایت طلا)


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
اختلال نه، اختلاس تصحیح فرمایید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل