بازدید 13410

بی توجهی؛ دردی که جان باختن ده ها تن در سیلاب را افزون می‌کند!

جان باختن بیش از چهل تن و بی خبری از حال و روز افرادی که هنوز مفقودالاثر هستند؛ این آخرین وضعیت در چند استان شمال غرب و غرب کشورمان پس از سیلاب دو روز پیش است که به رغم دردناک بودن، نتوانسته آن گونه که باید، توجه مسئولان را به خود جلب نماید.
کد خبر: ۶۸۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 16 April 2017
جان باختن بیش از چهل تن و بی خبری از حال و روز افرادی که هنوز مفقودالاثر هستند؛ این آخرین وضعیت در چند استان شمال غرب و غرب کشورمان پس از سیلاب دو روز پیش است که به رغم دردناک بودن، نتوانسته آن گونه که باید، توجه مسئولان را به خود جلب نماید.
 
به گزارش «تابناک»؛ با رقم خوردن سیلاب مرگباری که جان شمار زیادی از هموطنانمان را گرفت و خسارات فراوانی بر جای گذاشت -که هنوز ارزیابی و اعلام نشده- انتظار می‌رفت، نخستین اعلام عزای عمومی در سال 96 را شاهد باشیم که این گونه نشد، تا این پرسش مطرح شود که مگر «بنی آدم اعزای یک پیکر» نبوده و نیستند؟

پرسشی بی پاسخ که شمار زیادی از هموطنانمان را بر آن داشت، در حد وسع و توان خود با حادثه دیدگان این سیلاب ابراز همدردی کرده و با انتشار پست هایی در صفحات خود در فضای مجازی، به نوعی کم کاری های مسئولان را جبران کنند.

اقدامی که با انتشار پیام تسلیت رهبر انقلاب و رهنمودهای ایشان برای مسئولان در پی این حادثه، شتاب گرفت و به صدور پیام های تسلیت دیگر مسئولان برای این ضایعه بزرگ گره خورد تا این ابهام پر رنگ تر شود که چگونه جان باختن شمار زیادی از هموطنانمان بر اثر سیلاب ویرانگر و وارد آمدن خسارات فراوان به ایشان، در کانون توجه مسئولان قرار نگرفت؟

این در حالی است که پیش از پیام رهبری، در آذربایجان شرقی اعلام عزای عمومی شده بود اما دایره سیلاب و خسارات جانی و مالی آن فراتر از این استان بود و از این روی، بسیاری انتظار بروز واکنش وسیع تری را داشتند؛ واکنشی از جنس همدردی با آسیب دیدگان این حادثه که شمارشان خیلی بیشتر از خانواده های عزادار شده است.

هموطنانی که با از دست دادن بخشی از اموالشان و وارد آمدن خساراتی سنگین به مزارع و باغ هایشان، احتمالا تا چند سال آینده با تبعات سیلاب اخیر دست به گریبان خواهند بود و از این رو، ابراز همدردی با ایشان، کمترین کاری است که از دستمان برمی‌آید اما افسوس که برخی مان از همین میزان توجه نیز دریغ می‌ورزیم، به ویژه آنهایی از ما که مسئولیتی دارند و باید پیش و بیش از همه به این دست حوادث واکنش نشان دهند، ولی کوتاهی می‌کنند.

دردی که اگر بگوییم از رنج و درد وارد آمده به مردم سیل زده کم ندارد، اغراق نکرده‌ایم، زیرا این باور را تقویت می‌کند که حال و روز ایشان در مواقع بحرانی نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد، چه برسد که اوضاعشان عادی هم باشد. گویی امثال هموطنان ساکن مناطقی مانند آذرشهر و عجب شیر جایی در تفکرات برخی مسئولان ندارند.

گزاره‌ای ترسناک که در قیاس واکنش مسئولان به اتفاقاتی مانند فرو ریختن پلاسکو و سیلابی که جان ده ها تن را ربوده، بیشتر خودنمایی می‌کند تا ابهاماتی پیرامون آن به وجود آید که بعید است مسئولان برایشان پاسخی داشته باشند؛ ابهاماتی مانند تقسیم بندی شهروندان و اتفاقاتی که زندگی شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بر مبنای نزدیکی ایشان به مرکز که موجب بروز واکنش های فراوان به حوادثی مانند پلاسکو و ندید گرفتن سیلاب های مخرب در سیستان و بلوچستان و آذربایجان می‌شود!

شائبه هایی که عملکرد برخی نهادها مانند رسانه ملی نیز در پوشش اخبار حوادث مختلف، منجر به پر رنگ شدنشان می‌شود و باید برای زدودشان اقداماتی عاجل در دستور کار قرار داد؛ مثل ساز و کاری برای اعلام عزای عمومی.    

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۹
ممنون تابناک حرف دلمون رو زدی
چهاراه ولیعصر مرد میان سال ؛خانم جوان ...از میان نرده ها خود را به وسط چهارراه می رساند تا سوار بر اتوبوس یا تاکسی شود ولی حاضر نیست از مسیر تعیین شده تردد کند
خودرو همراه سرنشینان به آب می زند تا از رودخانه عبور کند و مرگ دلخراششان در گوشی موبایل ناظران ثبت می گردد
نوجوان به یکباره از میان جمعیت به طرف سیلاب می رود و درمیان یا ابوالفضل و یا حسین محو می گردد
سالانه 100هزار تلفات جاده ای با صندوق صدقات نسخه پیچی می گردد.
چه باید کرد ؟؟؟؟؟ صرفا سوم و هفتم گرفتن و صندوق صدقات و همدردی کار دیگری از فرهنگ ومدیریت این مملکت بر نمی آید ؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
جالب اینجاست جمعیت همه یا ابوالفضل می گویند فیلم می گیر ند اما هیچکس جلو
کودک را نمی گیرد.
روح الله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
سلام مسيري كه اين خودروها رو
سيلاب درشهرستان آذرشهر با خودش برده يك مسير و جاده روستاي غله زا هست كه وزارت راه چند سال پيش به
بهانه حذف مسيرهاي پرخطر، با بستن مسيراصلي باگاردريل، جاده اين روستارو از داخل يكي از تونل هاي اين سيلاب باز ميكنه..متاسفانه اين حادثه براثر بي مسئوليتي عده اي مدير رقم خورده.
چون بد آید ، هر چه آید بد شود / یک بلا ده گردد و ده ، صد شود
گرمی از آتش فتد ، مهر از فروغ / فلسفه باطل شود ، منطق دروغ
هر روز 50 نفر تو تصادفات میمیرند و کسی توجهی نمیکنه ، واقعا فکر میکنید برای این بنده خداهائی که آب برده چکاری میشه کرد ؟ مثلا چگونه باید توجه شود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
بیان یارانه تورو زیاد کنن توجه میکنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
شاید در جریان این امر نباشید که بخاطر یک دوربرگردان ساده مسیر جاده را به سمت رودخانه هدایت کرده اند و متاسفانه جانهای با ارزشی که بخاطر یک سهل انگاری ساده مسئولان مربوطه اینگونه بازیچه شده.وقتی شورای شهر و شهرداری محل عرض اندام ورزشکاران میشود این نتایج نیز قابل پیش بینی است.!!!!
چرا با جان هموطنانمان کار زار انتخاباتی راه انداختی تا بناک
با دیدن فیلم سیلاب بسیار متاثر شدم و به مردم عزیز آذربایجان و کردستان تسلیت می گویم.
این همه مانور بحران برگزار می شود ولی به خدا برای هیچ بحرانی آماده نیستیم. نه از لحاظ دولت و سازمانهای زیربط و نه از سمت مردم. کمک رسانی مناسب ارگانهای زیربط در ساعات اولیه دیده نمی شود و حداقل هشدارهای عمومی نیز وجود ندارد.
مسئولین هم از دل خود این مردم اومدن بیرون. از اساس مشکل داریم
بیائید بجای متهم کردن یکدیگر راه حل هائی برای جلوگیری از این حوادث بدهیم.
قسمتی از مسئولیت به عهده مسئولین است و قسمتی به مردم برمی گردد.
برای اینکه مسئولین خوب عمل کنند به انتخاب ما بر می گردد،
پس سعی کنیم اولا در انتخاب های خود دقت کنیم!
نمی شد دیروز در بازی پرسپولیس و ماشین سازی کمی ملاحظه می کردند و اینطوری با شادی کردن دل آذر ی ها بدرد نمی آوردند که بهانه ای هم برای آنور مرزها جور نکنند
جنابان اقایان اصحاب رسانها چرا راه نمی افتید تا ببیند سازمان مدیریت بحران کشور را چه کسانی و چگونه اداره میکنند و گزارش ان را به مسئولین بدهید سازمانی که فاقد ساختمان اداری است سازمانی که از تعدادی کارشناس بی تجربه جوان تشکیل شده و........................................................
اختلاف افکنی نکنید. در این موارد مگر چه کار سریعی می شود کرد. همه زیرساختها مشکل دارد. کشور ما توان واکنش سریع کمی در حوادث دارد. مردم باید بیشتر نسبت به طبیعت و حوادث طبیعی بیاموزند و همه تماشاگر و منتظر منجی نباشند. مثلا خوب است قوانین حمایتی تصویب شود و هزینه های اقدامات مردم جبران شود.
اتفاق تلخی بود قطعا ولی فاجعه یا خادثه نبود به هیچ وجه.
تو این فیلمهای که همه جا هست طرف خودش با موتور میر تو سیلاب یا با ماشین رفتن داخل رودخانه عکس بگیره. برخلاف بیشتر مواقع نه تقصیر مسولین و دولت و هیچ کسی نیست. مشکل خود این افراد بودن روحشون شاد.
,
اعضا درسته نه اعزا
ضمن ابرازهمدردي بابازماندگان سيل اخير لازم است بدانيم تاوقتي كه خودما براي جانمان ارزشي قايل نيستيم وبراي تماشاي سيل وياسلفي گرفتن عليرغم توصيه هايي كه صورت گرفته وخطراتي كه دركمينمان ميباشد تجمع ميكنيم ويادربستر رودخانه اقدام به ساخت وسازمينماييم از بقيه چه انتظاري داريم؟
بگمانم منظور نویسنده سطور تفاوت در اطلاع رسانی جریان پلاسکو و سیلاب مذکور بوده است که ظاهرا صدا وسیما در پوشش اخبار پلاسو فوق العاده فعال بود! ودر جریان سیل اخیر وتلفات انسانی آن هیچ !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
مشغولند یا مشقولند . بعد میگن اوا چرا ماهواره
با سلام
آماری که در رسانه ها در مورد تعدا فوت شدگان سیل اخیر ذکر می شود صحیح نمی باشد، در روستای بسیط شهرستان هشترود در آذربایجان شرقی یک نفر داخل رودخانه افتاده و تا این لحظه ای جسد فرد پیدا نشده است ولی هیچ رسانه در مورد این فرد چیزی نگفته است.
ضمن تشکر از تابناک و تسلیت به جان باخته گان و حادثه دیده گان وطن از سیل زده گان هم میهن سیستانی و آتش سوزی پلاسکو و امروز سیل آزربایجان . آنچه دل را بیشتر به درد می آورد تقسیم مردم این آب و خاک به شهروندان درجه یک و دو از سوی برخی هاست که مصرانه بر آن پای میفشارند . از سیمای و صدای ملی که ده روز شبکه خبرش ده روز و به حق از آوار برداری پلاسکو پخش مستقیم داشت اما از سیل ویرانگر و فاجعه ای عظیمتر در سیستان و آزربایجان مغفول ماند !! و به پخش گوشه هایی بسیار محدود آن بسنده کرد ! و دیگر شبکه ها هم غیر از دور همی انگار در این کشور هیچ اتفاقی نیافتاده . تا 24 ساعت از هیچ مسولی خبری نیست از هیچ نهادی خبری نیست و این مردم است که خود زخم خود میبندند و خود اشک داغدیده گانش را پاک میکند . بارها و در صدها مورد دیگر این آپارتاید نانوشته دل مردم را به درد آورده و ترک بر ارکان اتحاد مردمی انداخته که سالهاست برای کشورش دندان تیز کرده اند . نمیدانم چرا سالهاست مسولان زبانشان چیزی میگوید و اعمالشان چیز دیگر ! چه وقت بهایی گزاف برای این کارها خواهیم پرداخت !؟ اما افسوس گفتن از ما و انکار و بی مبالاتی از تشنه گان قدرت .
روی سیلاب آذربایجان اسکی سیاسی نکنید.
پاسخ ها
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
اسکی که چه عرض کنم مرده خواری سیاسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
احسنت
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
شما لطفاً ساکت باشید
چرا بي توجهي هنر مسولين كشور ماست
چه ملتی هستیم انگار سیل وزلزله هم دست انسانهاست وقتی ما فرهنگ زندگی کردن و یاد نداریم نمونه بارزش رانندگی اسفار ما ایرانی هاست انگار هرچی ژن قوی ومستعدد فرهنگ بود همراه حمله مغول از بین رفت و تباه شد که الانمان شده این که همش قاطی میکنیم
علت زیاد بودن تلفات در این سیلاب بی احتیا طی برخی از هموطنان بوده است
چرا کسی جلوی ان کودک را نگرفت که به دل سیلاب زد او در خشکی بود و خود وارد اب شد
ماشین در خشکی بسار سنگین است اما درابی یه عمق یک متر به خاطر وجود هوای فشرده لاستیکها شناور میشود چرا برخی با ماشین میخواهند از مسیر سیلاب عبور کنند
هشدار سازمان هواشناسی را خودم از تلویزیون برای مناطقی که سیل امده شنیدم چرا مردم توجه نمیکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر