بازدید 30387
تکرار سهل انگاری صورت گرفته در قم، تهران و... در آذرشهر:

چه کسی بانی تاسیس دوربرگردان مرگبار در آذرشهر بود؟! +فیلم

هرچه از زمان وقوع سیلاب اخیر در کشورمان می‌گذرد، فیلم‌ها و تصاویری از این حادثه منتشر می‌شود که ابعاد جدیدی از آن را برملا کرده و به چرایی بروز تلفات بالا در این سیلاب پاسخ می‌دهد؛ پاسخی تامل برانگیز که جا دارد به پیگیری قضایی پرونده گره خورده و به شناسایی و محاکمه افرادی منجر شود که در نتیجه سهل انگاری ایشان، شماری از هموطنانمان دست از جهان شستند.
کد خبر: ۶۸۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 16 April 2017
در میان فیلم‌هایی که از سیلاب اخیر منتشر می‌شد، برخی فیلم‌ها به شدت هولناک بودند؛ آنهایی که در زمینه‌شان خودروهایی دیده می‌شدند که سیلاب چون پر کاه آنها را به خود می‌برد و از بلندی پرتابشان می‌کرد تا مجابمان کند ناخودآگاه به مانند ناظران در صحنه، برای نجات جان سرنشینانشان، خدا خدا کرده و ذکر بگوییم.

به گزارش «تابناک»، هرچه از زمان وقوع سیلاب اخیر در کشورمان می‌گذرد، فیلم‌ها و تصاویری از این حادثه منتشر می‌شود که ابعاد جدیدی از آن را برملا کرده و به چرایی بروز تلفات بالا در این سیلاب پاسخ می‌دهد؛ پاسخی تامل برانگیز که جا دارد به پیگیری قضایی پرونده گره خورده و به شناسایی و محاکمه افرادی منجر شود که در نتیجه سهل انگاری ایشان، شماری از هموطنانمان دست از جهان شستند.

از جمله این فیلم‌ها، فیلمی‌ست که نشان می‌دهد چگونه و به چه دلیل شماری از خودروهای اهالی منطقه به دام سیلاب گرفتار آمدند و سرنشینانشان جان باختند. برشی از واقعیت که پیشتر دیده نشده بود و این احتمال را در افکار عمومی تقویت می‌کرد که خودروهای گرفتار آمده در سیلاب، یا خودروی تماشاچیان سیلاب بوده‌اند و یا بر اثر تخریب یک پل در بالا دست، به دستان پرقدرت سیلاب اسیر شده‌اند.

احتمالاتی که حالا مشخص می‌شود هیچ ارتباطی با واقعیت نداشته‌اند. این را فیلم هایی نشان می‌دهد که از لحظه وقوع فاجعه گرفته شده‌اند و ثابت می‌کنند علت گرفتار شدن برخی خودروها و سرنشینانشان در سیلاب، سهل انگاری صورت گرفته در یکی از محورهای مواصلاتی منطقه در سالها پیش بوده است.

به این صورت که حدود یک دهه پیش، وقوع تصادفات پرشمار در نزدیکی یک تقاطع، مسئولان محلی را به این نتیجه می‌رساند که راه دور زدن خودروها در این تقاطع را مسدود کرده و به جای آن، دوربرگردانی خاص در نظر بگیرند. دوربرگردانی که برای احداث آن، تنها مسیری کوتاه احداث شد که خودروهای عبوری را به زیر پلی بزرگ هدایت می‌کرد که روی یک مسیل احداث شده بود. پلی که حجم آب عبوری از زیر آن به قدری کم بود که فراموش کردند روی یک مسیل احداث شده است!

این در حالی است که اندک دقتی در لغت «مسیل» کافی بود تا بدانند مسیر خودروهای عبوری را به گذرگاه عبور سیل منتقل کرده‌اند و مردم را در معرض خطری قرار داده‌اند که ممکن است همیشگی نباشد، اما در زمان وقوع، می‌تواند مرگبار باشد. حادثه‌ای که به تازگی رخ داد و به گرفتن جان شماری از هموطنانمان منجر شد.

رویدادی که در فیلم‌های گرفته شده از این حادثه به وضوح قابل مشاهده است و از این رو جا دارد به پیگیری قضایی گره خورده و به محاکمه افرادی منجر شود که با سهل انگاری خود، سبب ساز بروز این حادثه دردناک شده‌اند. مسئولانی که به جای احداث دوربرگردانی ایمن، راه خودروهای عبوری را به مسیر سیلاب هدایت کرده‌ و احتمالا این اقدام خطر آفرین را به عنوان عملکردی مثبت از خود، محسوب نموده‌اند.

ماجرایی تلخ که البته نخستین بار نیست در کشورمان رخ می‌دهد و پیشتر نیز به فجایعی عجیب و غریب گره خورده که خسارات آن مادی بوده نه جانی. مثل سیلابی که در فروردین ماه سال 88 در مسیل قم رخ داد و خودروهای پارک شده در پارکینگ احداث شده در این مسیل را با خود برد. حادثه‌ای عجیب که نه تنها به پیگیری خاصی منجر نشد، که حتی نتوانست خاتمه‌ای بر استفاده از این مسیل به عنوان پارکینگ باشد.

یا رویدادی که باز بر اثر ندید گرفتن خطر مسیل، سال 91 در تهران به وقوع پیوست و به سرازیر شدن سیلاب به یکی از خطوط مترو منجر شد و خوش بختانه خسارات جانی به همراه نداشت. اتفاقی که در زمان وقوع به بحث های فراوانی به ضرورت های جدی گرفتن خطر مسیل ها در شهرهای مختلف گره خورد اما هرگز به تدابیری برای پرهیز از این خطر نیانجامید تا پس از آن نیز بارها و بارها طغیان مسیل ها خسارت آفرینی کند و در نهایت به خلق فاجعه ای تلخ در آذرشهر منجر شود.

رویدادی که اگر قرار باشد آخرین نمونه از این حوادث باشد، لازم است مسببان احداث این دوربرگردان مرگبار در تقاطع «غله زار» در آذرشهر را شناسایی و محاکمه نماییم تا دیگر کسی هوس نکند جان مردم را با طرح های غیر ایمن خود به بازی گرفته و داغی فراموش ناشدنی بر دل ایرانیان بگذارد.
 
تعداد بازدید : 4800

تعداد بازدید : 34
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۴۹
من چند سالی درهمان منطقه کار کرده ام وهر روز حداقل دو بار از روی پل گذشته ام این رودخانه معمولاً خشک است وبغیر از معدود روزها ابی در ان جریان ندارد اما بهرحال ساختن زیر گدر در مسیر رودخانه ولو خشک وبدون اب نیز جای سئوال دارد اما واقع امر این است که سیل ماشین های درحال تردد را برده نه تماشاگران را وتاسف اورتر اینکه اقای روحانی وزرایی انتخاب کرده که نمی دانم بخاطر کهولت بیش از اندازه است ویا بهر دلیل یک وجه مشترک دارند و اغلب کودن هستند چون مردم وافکار عمومی را کودن ونفهم فرض می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
دقیقا منم با نظر این هموطن موافقم، از اظهار نظر نماینده و یژه ریاست محترم جمهوری در جریان سیل آذرشهر و عجب شیر واقعا تعجب کردم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
وزیر اگر حرفی زده از گفته مسولان محلی در جلسات هست. اما جا داره که برای حرف اشتباه خودش اصلاحیه صادر کنه!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
اینکه وزرای روحانی همه دچار کهولت سن هستن رو خوب اومدی
ali kia
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
البته این نکته رو نباید از نظر دور داشت که همین دوربرگردان ممکنه جان خیلیها رو تا الان نجات داده باشه . درسته اون زمان که این طرح رو دادن آبی نبوده ولی در زمان سیل که مشخصه آب زیادی تو این مسیل جریان داره و سهل انگاری زیادی هم از جانب اون خدابیامرزها اتفاق افتاده بهرحال خدا رحمتشون کنه و امیدوارم دیگه از این اتفاقها برای هیچکدوم از هموطنانمون نیفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
جناب علی کیا این اظهار نظر من بود ولی فرمایش شما هم درست است واین زیر گذر باعث سهولت رفت وآمد وکاهش تصادف نیز شده بود.اما موضوع ازاردهنده رفتار مدیران ومسئولان است تصور بفرمائید گروهی با هر مشی واعتقاد و... مکانی ویاساختمانی را به اشغال دراورده وحتی ساکنان فرضی انجا نیز
به گروگان گرفته باشند قطعاً رفع مشکلات محل وساکنان فرضی اولویت مهاجمین نخواهد بود متاسفانه دولتها همین حس مهاجمین را دارند وما نیز احساس همان گروگان را که هم ما می دانیم انان کاری برایمان انجام نخواهند داد وانان نیز برای کارهای دیگر که ربطی به خدمت و... ندارد امده اند
میتونستید این اتهام بچه گانه رو در این وضع حساس مطرح نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
برادر عزیز کدوم اتهام ؟ متاسفانه مطالب عین حقیقت اند و واقعا تلخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
بچه گانه بودن یا نبودنش رو از اونایی بپرس که عزیزانشون رو توی این اتفاق از دست دادن!!!!
لابد برای افتتاح آن چندین بار هم روبان قرمز قیچی کرده اند .
ظاهرا تو هر حادثه ای تو ایران همه تماشگر هستند و از نیروی های امدادی اصلا خبری نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
البته بعد از حادثه هم تعدادی از نهادها سریعا فیم یادگاری می گیرند و اعلام می کنند که ما از همون اول حادثه در محل حضور داشتیم، اگر شما اول از همه رسیدین پس چرا کاری نکردین؟
تابناک جان شماخودت هم پیش داوری کرده بودید ونوشته ای داشتیدکه بعدا حذف کردیدمبنی براین که کشته ها برای خویش انداز اونجا بودند.
دست پخت دیگری از متعهدان بی تخصص که ما داعیه دار آن هستیم
این حق مردمی است که به مسئولین نالایق رای می دهند و در برابر سوء مدیریت آنها هیچ نمی گویند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
این حق مردم نیست ، مردم چه گناهی دارند که عده ای گندم نمای جو فروش فرصت طلبی می کنند
باسلام
درمورد پارکینگ برروی مسیل قم،خدا گواهه قبل از احداث با توجه به تبلیغاتی که در تلوزیون دیده بودم به یکی از مسئولین وقت که از قم آمده بود تهران همین خطر را گوشزد کردم
که درجوابم گفت
امکان ندارد زائران و اموالشان را که به دیدار آن حضرت آمده اند را آب ببرد
همین
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
در خصوص سیل سال 88 قم با کمک مردم و بسیج و نیروهای انتظامی و نظامی بسیاری از ماشینها از پارکینک خارج شد و تعداد ماشینهای باقی مانده کمتر از انگشتان یک دست بود
سلام ...
این موضوع دوربرگردان اون هم به این شکل در بهبهان (خوزستان) هم داریم ... به دلیل خوشکسالی ها و پایین اومدن سطح اب ... ند تا پل رو به این شکل در اوردن ... و بهیچ وجه دیواره ای سقفی چیزی که حالت تونلی پیدا کنه براش احداث نکردن...یکی دو هفته پیش یه ماشین به همین شکل به دلیل بارندگی اونجا گرفتر شد...
سلام.این داستان تازه ای نیست.پاک کردن صورت مسئله.راه حل ساده ایست.می توانم.برای شما حتی از بستن ضلعی از میدان تصویر گرفته وبفرستم که پلیس خودرو خود را پارک کرده واجازه عبور نمی دهد وخودروها را به صد متر پایین تر هدایت میکنند واگر ترافیکی هم هست ان را به پایین تر وجایی که نمی بینند منتقل می کنند.وقتی هم محترمانه اعتراض کنی وشانس بیاری محترمانه پاسخ دریافت کنی.درجه داری می گوید من نمی دانم،دستور است واگر هم اصرار کنی .باید گرفتار شوی.در ان پایین تر هم ترافیک گره خورده ودعوا ومرافعه هم راه افتاده ویا تصادف .حرکت را قفل کرده.نمونه زیاد است.
مقاله علمي نبود در خيلي از شهرها مسيلها تبديل به خيابان شده اما موقع سيل بسته مي شوند فقط بايد مسير در موقع سيل بسته مي شد
خیلی دردناک
واقعا متاسفم
نه تصاویر دروغه، مسئولا درست میگن!
مردم اونقدر احمقا که با ماشین برن وسط سیلاب تا عکس بگیرن!!؟
تا افراد مردم فریب و بی سواد و بر اثر روابط و مرتبط با ارگان ها،سازمانها،و.و. بر سر کار می ایند،باید هم چنین رخداد هابی بیفتد و برای همین هیچگاه جوابگو نیستند و داد گاهی نمی شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Saudi Arabia |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
واقعا، مشکل جامعه امروز ما همینه. افراد نالایق در جایگاهی که در خورشان نیست ورود پیدا کردن و مسبب تمام این مشکلات میشن
هيچكى پاسخگو نيست راهنمايى رانندگى رئيس عوض ميشه سريع يه سرى تقاطع رومىبندن ياچراغ ميزارن.... بابا ماموربزارين كنترل كنند، تاكى فقط دنبال جريمه كردن خيابان هاى مركزى ومراكزخريدبدون پاركينگ هستيدكه مردم پارك كردن!؟؟
توتصادف زنجيره اى مشهدنيشابور هم ديديد زور دادگاه هم به بعضى هانمى رسه!!
توجاده گازوييل ميريزه چندتاراننده بدبخت ميشن پليس راه!!!!
فقط بلدن مردم رو نقره داغ كنند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
باهات شدید موافقم-پلیس ما نهایت هنری که داری جریمه های نجومی مردمیه که با صد بدبختی و قرضو قوله یک خودرو برا خودشون خریدن
تابناک یه مقاله در مورد نحوه انتخاب و انتصاب این افراد بنویس...هیشکی نمیدونه اینا چجوری انتخاب میشن!!!
تا کی باید چوب بی کفایتی مسئولان رو بخوریم
نیمی از جاده ورزقان تا خاروانا داخل رودخانه ساخته شده جاده هروی 30 درصدش داخل رودخانه است جاده لیقوان 20 تا 30 درصد از داخل دره رودخانه عبور میکنه در جاده اهر به تبریز سه پل کم ارتفاع داخل دره آجی چای ساخته شده در منطقه مایان پل رودخانه آجی چای ظرفیت تخلیه سیل را ندارد در منطقه باسمنج نیمی از دره رودخانه پر شده و تبدیل به جاده شده در بارنج پل رودخانه فقط یک تکه تیرآهن و چند کیسه ملات است و...
این زیرساختهای تبریز و اطراف اون هست که مرکز یک استان است و در موقع خطر باید جوابگو باشه در جاهای دیگه وا ویلاست خدا خودش میدونه که ما ظرفیت نداریم کم کم بلا نازل میکنه اگه مثل انگلیس یک شبه یک متر باران بیاد 90 درصد مردم تلف میشند
اقای خرم وزیر فرمودند در جهان سوم چنین اتفاقات طبیعی وجان جهان سومی هاهم زباد ارزش ندارد که یک وزیر استعفا دهدبه آرشیو مراجعه شود
اول محاكمه مسئولين اين فاجعه بعد بقيه مهندسا رو بفرستين از اول كلاس اول درس بخونن
کامل بخوانید نوشته یک دهه پیش مربوط به مدیران رایحه خوش خدمت جوان است نه کهنسال
حالا که مشخص شده . ماشین های در حال غرق شدن بعلت گرفتار شدن در مسیل ( زیر گذر پل ) بوده نه بعلت تماشا کردن سیل و عکس سلفی گرفتن . صدا و سیما و مسئولین که دائما در این روزها مردم را احمق تصور کرده و در صدا وسیما القا می کردند قربانیان بعلت جمع شدن در مسیر سیل و بعلت تماشا ی سیل گرفتار شده اند . از مردم آذربایجان عذر خواهی کنند. خصوصا بعضی ها که کشته شدگان را بعلت ... محکوم به مرگ دانستند . توبه کنند به درگاه الهی واز مردم آذربایجان طلب بخشش کنند
همیشه جان و ماله مردم توسط بی لیاقتی مسئولین به باد میره ولی مسئول میاد میگه رفته بودن تفریح یا میگه دیه شون رو میدیم
احمدی نزاد بود..
اتوبان امام علی ع هم در بخش زیادی بر روی مسیل ساخته شده لازم است یک بررسی علمی انجام شود
وحشتناکه
تو این کشور مثل آب خوردن انسان ها میمیرن
هر روز خبر مرگ
اونایی که مردن انسان بودن کلی آرزو داشتن عزیز خیلی ها بودن...
جای تشکر داره
مسئولینی که با رابطه اومدن سر کار و هیچ تخصصی در زمینه کارشون ندارن آخرش میشه این.
متولیان محیط زیست و منایع طبیعی کشور کجا بودن موقع احداث جاده
تازه مديريت بحران هم داريم. بابا اين چه وضعيه، يک مديريت کنترل بحران سازي مديران مي خوايم.
اواخر فیلم خیلی دردناک بود یهو 4-5 تا ماشینو سیل با خودش برد
من البته نمی فهمم آیا کسی از جنس دهقان فداکار اونجا نبود که بره به ماشینا هشدار بده که وضع زیر پل خطرناکه؟
نیروهای امدادی و هلیکوپتر امداد و ... رو هم که ما فقط تو سریال های تلویزیونی می بینیم...
شاید میشد با حضور هلیکوپتر یکی دو نفر رو از آب زنده بیرون آورد
مردمی که اونجا زندگی می کنندکه باید بهتر وضعیت هوای شهرشونو بدونند
آخه چرا از اونجا تردد کردید...
به نظرم اگه ما مردم در این چند ساله با مسئولان درگیر میشدیم تلفاتمون کمتر از الان بود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
مگه ما هليكوپتر داريم ؟ مگه ما امدادگر خبره داريم ؟ دهقان فداكارهم كه مرد و فراموش شد .
مردم مظلوم ایران تا کی باید تاوان بی لیاقتی و بی عرضگی مدیران ناکارآمد رو بدن؟
ازپلی که روی رودخانه زده بودندمعلوم بودکه آن حدودزیرگذریادوربرگردان نبوده.
سلام تابناک عزیز و دلسوز
همه میدانیم که اداره راه آذرشهر مقصر است و باید با شکایت قانونی وراث متوفیان حادثه سیل در محل زیر پل را که اداره راه ، آن مسیل را رسما محل عبور ماشینها تعیین نموده است و مقطعا مقصر است ، از اداره راه دیه متوفیان خود را بگیرند. با تشکر
از تابناک متشکریم که به این موضوع مهم پرداخته و جواب مسئولینی که قربانبان را مقصر حادثه می دانستند داده است.
آیا کسی حساب زده این دور برگردان در دهسال گذشته چند جان را نجات داده است یا فقط الان وقت تسویه حساب حزبی با دولت هستید و برای کودن خواندن وزرا با هم مسابقه می دهید حتی همین دوربرگردان را آدم عاقل وقتی میبینم مسیر پر آب هست اصرار به رفتن نمی کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر