بازدید 12936
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «فرش قرمز وزارت صنعت برای خودروسازان» تا «سونامی تازه اقتصاد اروپا با انتخابات فرانسه»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس با حمایت پالایشی ها، عقب نشینی قیمت انواع سکه، دلار، یورو و درهم، تأثیرگذاری ترامپ بر قیمت جهانی طلا، بزرگ‌ترین بازار شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا، رویکرد فولکس واگن در قبال خودروهای آلاینده، گلایه بابت خرید بوئینگ به جای سوخو، افزایش قیمت نان در راه است؟ و هشدار درباره صادرات دام زنده از کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 17 April 2017
از «فرش قرمز وزارت صنعت برای خودروسازان» تا «سونامی تازه اقتصاد اروپا با انتخابات فرانسه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس با حمایت پالایشی ها، عقب نشینی قیمت انواع سکه، دلار، یورو و درهم، تاثیرگذاری ترامپ بر قیمت جهانی طلا، بزرگ‌ترین بازار شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا، رویکرد فولکس واگن در قبال خودروهای آلاینده، گلایه بابت خرید بوئینگ به جای سوخو، افزایش قیمت نان در راه است؟ و هشدار درباره صادرات دام زنده از کشور را در بر دارد.


رشد 88 واحدی شاخص بورس با حمایت پالایشی ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 27 فروردین ماه 95 با افزایش 88 واحدی به رقم 78 هزار و 471 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 20 واحد کاهش عدد 17 هزار و 90 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 63 واحدی به رقم  86 هزار و 757 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افت 36 واحدی به رقم  54 هزار و 949  واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 739 واحدی عدد 171 هزار و 189 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 2.84 واحدی به عدد 906 واحد رسید. در تالار شیشه ای، نماد های متعلق به پالايش نفت اصفهان، نماد صنايع پتروشيمي خليج فارس و پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت تهران، آسان پرداخت پرشين و پارس‌ خودرو، به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس تهران داشتند. 


عقب نشینی بهای انواع سکه

در جریان معاملات روز گذشته بازار سکه و ارز قیمت انواع سکه با کاهش مواجه شد، به گونه ای که این نوسان از ۴۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان متغیر بود. بر این اساس سکه امامی طرح جدید با ۴۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان، سکه طرح قدیم با ۳ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۸۸ هزار تومان، نیم سکه با ۳ هزار تومان کاهش ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان ربع سکه با هزار تومان کاهش ۳۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با ۵۰۰ تومان کاهش ۲۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

ترامپ از چه راه هایی می تواند بر قیمت جهانی طلا تأثیر بگذارد؟

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ترامپ با سه روش می تواند موجب افزایش فزاینده قیمت طلا در ماه های آینده شود: نخست، سیاست های اقتصادی ترامپ موجب افزایش چشمگیر نرخ تورم خواهد شد. حتی اگر ترامپ نتواند سیاست های اقتصادی و مالی کلان خود را در کنگره به تصویب برساند، سایر برنامه های اقتضادی اش به شدت موجب افزایش تورم خواهد شد. افزایش تورم نیز فدرال رزرو را مجبور به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. بی شک افزایش تورم و کاهش ارزش دلار به نفع قیمت طلا خواهد شد.
 
روش دوم، بی تجربگی سیاسی ترامپ موجب تشدید نگرانی ها و نااطمینانی ها در عرصه بین المللی خواهد شد. تشدید تنش در روابط آمریکا با سایر کشورها به خصوص روسیه و کره شمالی طی هفته های اخیر، موجب رشد فزاینده تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده است. دستور ترامپ برای حمله موشکی به سوریه نیز یکی دیگر از نشانه های بی تجربگی سیاسی وی است. به نظر می رسد نگرانی های سیاسی نسبت به تصمیمات ترامپ می تواند موجب رشد فزاینده تقاضای طلا شود.
 
بر پایه گزارش سایت طلا، روش سوم، اصرار ترامپ بر کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی می تواند در نهایت منجر به جنگ ارزی شود. ترامپ بارها چین را به دستکاری در نرخ ارز متهم کرده و در تازه ترین اظهاراتش نیز از بالا بودن بیش از حد ارزش دلار انتقاد کرده است. به نظر می رسد نوسانات ارزش دلار آمریکا و سیاست های پولی فدرال رزرو به خصوص وضعیت نرخ بهره تاثیر زیادی بر قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد داشت.

دلار، یورو و درهم در مسیر کاهشی حرکت کردند

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا با کاهش 14 ریال نسبت به آغاز هفته، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 490 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 58 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 40 هزار و 109 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 322 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 2 ریال ارزان تر شده بود.



نخستین گزارش رسمی از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در سال ۹۶

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۸ فروردین امسال، حاکی از آن است که در گروه میوه‌ها و سبزی‌های تازه همچنان بیشترین افزایش قیمت نسبت به سایر بخش‌ها مشاهده می‌شود. در دوره مورد بررسی میوه‌ها تا ۱۳.۴ درصد و سبزی‌ها نیز تا ۱۱.۴ درصد افزایش قیمت دارند. در گروه لبنیات کاهش دو درصدی قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل از آن ثبت شده است. در این گروه قیمت کره ۲.۴ درصد کاهش داشته، اما قیمت سایر اقلام ثابت بوده است. از سوی دیگر تخم‌مرغ تا ۲.۲ درصد کاهش قیمت شانه‌ای ۱۰ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروش رفت. گوشت مرغ با ارزانی همراه شده است به طوری که چهار درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل کاهش قیمت داشته و هر کیلو حدود ۷۱۸۴ تومان در سطح شهر عرضه شد. اما گوشت قرمز که رشد ۰.۳ درصدی را تجربه کرد برای گوسفند با استخوان هر کیلو ۴۲۵۸۰ و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۳۷۰۰۰ تومان قیمت خورد. برنج با ثبات قیمت همراه بوده است به طوری که به غیر از برنج وارداتی غیرتایلندی که ۰.۵ درصد افزایش داشت بهای سایر اقلام گروه ثابت ماند. در گروه حبوبات نیز رشد اندکی در حد ۰.۱ درصد ثبت شده است. اما گزارش بانک مرکزی از این حکایت دارد که قند و شکر در هفته منتهی به ۱۸ فروردین ماه ۲.۱ درصد نسبت به هفته مشابه اسفند ارزان شده و البته چای نیز کاهش ۰.۴ درصدی داشت.

فرش قرمز وزارت صنعت برای خودروسازان

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که به دنبال آزادسازی قیمت خودروهاست.

تعداد بازدید : 440

فرانسه بزرگ‌ترین بازار شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا

کارشناسان مرکز ال‌ام‌سی آتوموتیو همچنین پیش‌بینی می‌کنند، فروش شاسی‌بلند‌های کوچک در اروپا تا سال 2020 به 3/ 2 میلیون دستگاه خواهد رسید. آمار منتشره از سوی مرکز تحقیقاتی جاتو دینامیک نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی فروش خودروهای شاسی‌بلند در اروپا 17 درصد رشد کرد و به بیش از 4/ 1 میلیون دستگاه رسید. افزایش تقاضا برای رنو کپچر، پژو 2008، فیات 500 ایکس، سوزوکی ویتارا، فورد اکو اسپورت و جیپ رنگید عامل این رشد عنوان شده است. فرانسه همچنان بزرگ‌ترین بازار شاسی‌بلندهای کوچک در اروپاست. سال گذشته 14 درصد از کل خودروهای فروخته شده در فرانسه شاسی‌بلندهای کوچک بودند.

رویکرد فولکس واگن در قبال خودروهای آلاینده

سال گذشته خودروسازی فولکس واگن متهم شد که نرم افزاری را در موتورهای دیزل 2 لیتری خود به صورت مخفیانه نصب کرده است که در زمان آزمایش آلایندگی این خودروها، میزان آلایندگی آنها را کاهش داده و پس از پایان تست مجدد غیر فعال می شده است. این شرکت با دولت آمریکا توافق کرده بود که تا پایان سال آینده میلادی 85 درصد از 475 هزار خودروی آلاینده خود در آمریکا را یا بازخرید کرده و یا تعمیر کند. بنا به اعلام این شرکت تا کنون 6200 دستگاه از این خودروها تعمیر و 238 هزار دستگاه آنها یا بازخرید شده و یا تسهیلات خرید ارائه شده به مشتریان آنها لغو شده است. دولت آمریکا اعلام کرده در صورتی که این شرکت 85 درصد از خودروهای خود را تا پایان سال 2018 از بازار جمع آوری نکرده و یا تعمیر نکند با جریمه های بیشتری مواجه خواهد شد.

گلایه سفیر روسیه در تهران بابت خرید بوئینگ به جای سوخو

سفیر روسیه در تهران در گفت وگو با شرق، با بیان اینکه ما برای فروش سوخو سوپرجت ١٠٠ اعلام آمادگی کردیم و اگر طرف ایرانی هم مایل باشد مشکلی نخواهد بود، تصریح کرد: طرف ایرانی ترجیح می‌دهد بوئینگ، ایرباس یا ATR بخرد. ما خیلی به لغوشدن تحریم‌ها علیه ایران کمک کرده‌ایم و انتظار داشتیم که ایران به جای خرید از کشورهای تحریم‌کننده، از کشورهایی که کمک کردند تحریم‌ها لغو شود، خرید کند. به گزارش ایسنا، وی افزود: ما از مقامات عالی‌رتبه ایران شنیده‌ایم که هیچ‌وقت کسانی را که در دوران دشوار تحریم کنارشان بودند فراموش نمی‌کنند. اکنون امیدواریم که فراموش نکرده باشند که روسیه و چین در آن دوران کنار ایران بودند و تحریم‌ها را محکوم می کردند.

افزایش قیمت نان در راه است؟

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: به رغم افزایش هزینه‌های دستمزد کارگری و سربار نرخ نان به سبب حساسیت‌های دولت افزایش یافته که ادامه این روند کاهش کیفیت نان و وزن چانه را به همراه خواهد داشت. کرمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت یکسان سازی نرخ آرد و گندم عنوان کرد: در سال ۸۸ با یکسان سازی نرخ آرد و گندم شاهد اتفاق خوشایند کاهش ضایعات بودیم که مجدداً از سال ۹۰ به بعد به سبب کاهش کیفیت‌ها دورریز نان افزایش یافت که انتظار می‌رود در سال جاری این نسخه شفا بخش مجدداً از سوی دولت اجرا شود. وی در پاسخ به اینکه احتمال افزایش قیمت نان در سال جاری وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و ثبات نرخ نان از سال ۹۳ تا کنون طبیعی است که با یکسان سازی نرخ آرد و گندم نرخ نان افزایش یابد.

هشدار درباره صادرات دام زنده از کشور

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از صدور مجوز برای صادرات دام از کشور است، گفت: با توجه به سیلی که اتفاق افتاده، صادرات می‌تواند باعث گرانی دوباره گوشت شود. علی اصغر ملکی در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی نسبت به هفته گذشته تقریبا تغییری نداشته است، اظهار داشت: هم اکنون هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه داران بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و برای مصرف کنندگان ۳۸ هزار تومان است. وی اضافه کرد: در صورتی که صادرات بی رویه نشود، ما به روزهای گرانی گوشت گوسفندی برنخواهیم گشت.

سونامی تازه اقتصاد اروپا با انتخابات فرانسه

هفته آینده در ۲۳ آپریل، راند ماقبل آخر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. این رقابت ها تاکنون پر از شگفتی بوده است. جناح حاکم در رقابت شرکت نکرد؛ جناح کاملا راست در حال بالا آمدن است؛ یک مستقل که به نظر برنده احتمالی است و تبهکاری که کار را برای کاندیدای محبوب اولیه سخت کرده است. اما آخرین پیچش که بیشترین پتانسیل تاثیر گذاری بر اقتصاد بین المللی  دارد می تواند حضور یک کاندیدای کاملا چپ باشد. «ژان لوک ملانشون» که زمانی کومونیست بوده است خود را به رقابت ۷ ام ماه می مقابل مارین لوپن که یک ملی گرای کاملا راست است، رسانده است.

پتانسیل شوک اقتصادی از این مسأله ناشی می شود که هر دوی آنها مواضعی بر ضد یورو و اتحادیه اروپایی دارند که این موضع می‌تواند حتی موجودیت یورو و اتحادیه اروپایی را تهدید می کند. ملانشون هفته قبل با عملکرد قدرتمند در مناظره های تلویزیونی،  توجهات را به سوی خود جلب کرد. نظر سنجی های روز سه شنبه حاکی از ۱۹ درصد حمایت از ملانشون بود که ۴ درصد با امانوئل ماکرون میانه رو و ۵ درصد با لوپن فاصله داشت. بانک برنبرگ پنج شنبه در یادداشتی اعلام کرد: «برای فرانسه، اروپا و بازار جهانی، رقابت بین ملانشون و گزینه راست افراطی(مارین لوپن)، می تواند انتخاب بین بد و بدتر باشد.» هنوز احتمال وقوع این ریسک اقتصادی کم است چرا که نظرسنجی ها نشان می‌دهند احتمالا وزیر اقتصاد سابق یعنی ماکرون برنده بزرگ این رقابت خواهد بود اما واقعیت این است که هنوز ملانشون و لوپن خود را در رقابت نگه داشته اند. هم اکنون در فرانسه نرخ بیکاری ۱۰ درصد است و این همان نرخ متوسط ۵ سال اخیر است. با رشد اقتصادی تنها ۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۷، فرانسه به رتبه ۲۵ ام از ۲۸ کشورهای عضو اتحادیه اروپا (مساوی با بلژیک) تنزل می‌کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
روسیه و چین در آن دوران کنار ایران بودند و تحریم‌ها را محکوم می کردند!!! بله هنوز فراموش نکردیم که چطور به قطعنامه های تحریم رای مثبت دادید و چطور بهره های سنگین برای فروش جنسهای بنجل بالاتر از قیمت های معمول گرفتید. روسیه و چین هر دو بد و هند بدتر از هر دو است ...
نه که در دولت های قبلی قیمت خودرو کنترل می شد !!!
دولت ها بروند و بیایند ، سیاست در مورد مافیای خودرو سازی تغییر نخواهد کرد .
قیمت خودرو رو آزاد کنید اما عوارض واردات اتوموبیل رو هم بردارید تا مشخص بشه عیار نداشته این فرغون سازها چقدر هست! در کمتر از ۱ سال ورشکسته میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
تا کی مردم باید تاوان سومدیریت خودروسازان را بدهند؟؟؟؟؟
جراحی سخت است ولی انجامش دهید مرگ یگبار شیون یکبار --- دست حمایتتان را از پشت ایرانخودرو {بخوانید کروز} و سایپا بر دارید.
خدا وکیلی به نظر من حق با سفیر روسیه است. ایران مواضع روسیه و چین را نباید فراموش کند و بشود بازار غرب....
ازاد سازی کنید قیمت خودرو رو عینه همه کشورها.ما راضیم با قیمت جهانی بخریم مه اینکه 3 یا 4 برابر فیمت خودرو های وارداتی بخریم 4 چرخ های که مونتاژی هم که هیچ.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان