بازدید 14906
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «دست رد بانک بر سینه‌ متقاضی وام» تا «کشوری که بزرگترین صادرکننده کالا در دنیاست»

این پیمانه موضوعاتی همچون اولین عقبگرد بورس در سال 96، افزایش بهای انواع سکه، ادامه کاهش قیمت دلار، یورو و درهم، افت موشکی بهای طلای سیاه، زمانی برای تغییر قیمت آب‌های بسته‌بندی، ترکش جنگ تجاری آمریکا و چین بر کشوری دیگر، تعطیلی کارخانه روغن جهان؛ از شایعه تا واقعیت، کره، آئودی‌های معیوب را پس فرستاد، تعطیلی ۴ ساعته فرودگاه‌های تهران و خودنمایی ۱۸ نوع میوه قاچاق در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 18 April 2017
از «دست رد بانک بر سینه‌ متقاضی وام» تا «کشوری که بزرگترین صادرکننده کالا در دنیا است»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون اولین عقبگرد بورس در سال 96، افزایش بهای انواع سکه، ادامه کاهش قیمت دلار، یورو و درهم، افت موشکی بهای طلای سیاه، زمانی برای تغییر قیمت آب‌های بسته‌بندی، ترکش جنگ تجاری آمریکا و چین بر کشوری دیگر، تعطیلی کارخانه روغن جهان؛ از شایعه تا واقعیت، کره، آئودی‌های معیوب را پس فرستاد، تعطیلی ۴ ساعته فرودگاه‌های تهران و خودنمایی ۱۸ نوع میوه قاچاق در بازار را در بر دارد. 



نخستین عقبگرد بورس در سال 96

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 28 فروردین ماه 96 با کاهش 224 واحدی به رقم 78 هزار و 247 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 88 واحد کاهش عدد 17 هزار و 2 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 419 واحدی به رقم  86 هزار و 337 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با کاهش 254 واحدی به رقم  54 هزار و 695 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز گذشته با رشد  همراه بود و با افزایش 51 واحدی، عدد 171 هزار و 240 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 4 واحدی به عدد 902 واحد رسید. 


افزایش قیمت انواع سکه

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش مواجه بود، بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶۹۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان، نیم سکه با ۱۵۰۰ تومان افزایش ۷۰۱ هزار تومان، ربع سکه با هزار تومان افزایش به ۳۸۹ هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان کاهش به ۲۵۱ هزار تومان رسید.

ادامه کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز گذشته، هر دلار آمریکا با کاهش 14 ریال به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 476 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با عقب نشینی 49 ریالی به رقم 40 هزار و 60 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 315 ریال قیمت گذای شد که این رقم نسبت به روز یکشنبه، 7 ریال ارزان تر بود.

قیمت طلا به زودی به بیش از 1336 دلار خواهد رسید

در حالی که قیمت طلا توانسته است به بالاتر از میانگین 200 روز گذشته خود افزایش یابد، تحلیلگران دیلی اف ایکس بر این باورند که طلا به زودی سطح مقاومتی 1300 دلاری را خواهد شکست و تا 1336 دلار افزایش خواهد یافت. تحلیل تکنیکال حاکی است، اگر طلا بتواند بالاتر از 1280 دلار در هر اونس تثبیت شود، به زودی ابتدا به سطح مقاونتی 1302 دلار سپس 1317 دلار و در نهایت 1336 دلار خواهد رسید. سرمایه گذاران بین المللی توجه زیادی به ریسک های سیاسی اوضاع اقتصادی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دارند. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا طی روزهای آینده نیز می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. به گزارش سایت طلا، تحلیلگران بازارهای بین المللی بر این باورند که اگر تنش در شبه جزیره کره افزایش یابد و اوضاع خاورمیانه به خصوص سوریه تشدید شود، این مساله در نهایت موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا خواهد شد.

افت موشکی بهای طلای سیاه!

روز دوشنبه قیمت نفت، پس ار تعطیلی سه روزه بازار، کاهش یافت. علت این امر بیشتر افزایش تولید نفت آمریکا  که موجب کم رنگ کردن کاهش تولید اوپک می شود، و همچنین شکست روز یکشنبه کره شمالی در آزمایش موشکی اش می باشد. روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۵۶ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۳۳ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۲.۶۷ دلار صورت گرفت. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در معاملات آتی کارگزاری OANDA در سنگاپور گفت:"کاهش تنش ایجاد شده، آن هم به خاطر شکست کره شمالی در آزمایش موشکی اش... موجب کم شدن قیمت نفت در آسیا شد.”

دست رد بانک بر سینه‌ متقاضی وام

فروردین هم رو به اتمام است اما شعب بانکی همچنان در مقابل درخواست مردم برای دریافت وام، مقاومت می‌کنند. گویا بانکها بعد از ۲۸ روز، هنوز کرکره‌ها را بالا نداده‌اند. بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از شعب بانکی حکایت از آن دارد که هنوز دستورالعمل ارایه وام‌های خرد از سوی شعب مرکزی بانکها به سایر شعب ابلاغ نشده و اگر فردی به عنوان متقاضی، سری به بانکها بزند، حتما باید منتظر دست رد متصدی بانک بر سینه‌اش باشد. یکی از متصدیان بانکی می‌گوید: هنوز دستورالعمل جدید برای اعطای وام در سال ۹۶ به شعب ابلاغ نشده و مشخص نیست که استراتژی برای پرداخت وام در سال جدید چه باشد. البته سال گذشته بسیاری از بانکها به بهانه اعطای کارت اعتباری طلایی، نقره‌ای و برنز، پرداخت تسهیلات خرد را متوقف کردند و حتی کارنامه درخشانی هم از همراهی با بانک مرکزی به جای نگذاشتند. یکی دیگر از متصدیان بانکی می‌گوید: منابع بسیار محدود است و قطعا، اولویت‌ها باید مشخص شود. ضمن اینکه هر بانکی هم که منابعی در اختیار دارد، تلاش می‌کند که بسته به سیاست‌های خود و نوع تعامل و رفتاری که با بانک مرکزی دارد، روند اعطای وام را ساماندهی کند. وی اظهار داشت: مردم هم البته دیگر مراجعات کمتری به بانکها برای دریافت وام نسبت به گذشته دارند، چراکه هر بار با طرح موضوع جدیدی از سوی بانکها مواجه می‌شوند که عملا آنها را در دسترسی به منابع بانکی برای اعطای وام، ناامید می‌کند؛ به خصوص اینکه بانکها برای پرداخت وام‌های خرد به مردم، وثایق بسیاری را طلب می‌کنند و معمولا، سخت‌گیری برای ضامن‌ها و نوع وثایق، ریزش زیادی در تقاضاهای دریافت وام به دنبال دارد.

زمانی برای تغییر قیمت آب‌های بسته‌بندی

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های آشامیدنی و معدنی با اشاره به درخواست این انجمن از واحدهای تولیدی مبنی بر عدم افزایش قیمت تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد: معدل افزایش قیمت محصولات آب آشامیدنی و معدنی در سال جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود. پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت قیمت آبهای آشامیدنی و معدنی در سال جاری اظهار کرد: از سال گذشته قیمت‌گذاری محصولات آب بسته‌بندی به واحدهای تولیدی واگذار شده و در این رابطه خود واحدها هستند که باید پاسخگو باشند. بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری از سال گذشته آب بسته‌بندی در گروه سایر کالاها (گروه سوم) قرار گرفت تا روال قیمت‌گذاری بر روی این محصولات نسبت به قبل از سال ۱۳۹۵ دچار تغییر شود.

ترکش جنگ تجاری آمریکا و چین بر کشور سوم

اتاق فکر کره جنوبی اعلام کرد، در صورتی که دونالد ترامپ محدودیت تجارت با چین را اعمال کند، اقتصاد کره جنوبی آسیب خواهد دید. به گفته اعضای اتاق فکر کره جنوبی، به ازای هر ۱۰ درصد کاهش صادرات کالاهای چینی به آمریکا، تولید ناخالص داخلی کره ای ها ۳۱ دهم درصد روند نزولی به خود می گیرد. مسئولین کره جنوبی می گویند، اگرچه این مقدار از کاهش رشد اقتصادی آسیب جدی را به بدنه اقتصادی کره وارد نمی کند؛ اما مجبور می شویم که در بازارهای صادراتی خود تنوع ایجاد کنیم. حدود یک چهارم صادرات کره جنوبی به چین است و برآورد می‌شود اگر واشنگتن محدودیت هایی را علیه کالاهای چینی اعمال کند و این موجب روند نزولی ۱۰ درصدی صادرات کالاهای چینی به آمریکا شود، صادرات کره‌جنوبی به چین سالانه ۴۴ دهم درصد کاهش پیدا کند. این موضوع همچنین موجب کاهش ۴ صدم درصدی در رشد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی می‌شود.

تعطیلی کارخانه روغن جهان؛ از شایعه تا واقعیت

بعد از خبر تعطیلی کارخانه‌های ارج، داروگر و دیگر برندهای معروف اکنون شایعه تعطیلی کارخانه روغن جهان بر سر زبان‌ها افتاده است.

تعداد بازدید : 332

کره، آئودی‌های معیوب را پس فرستاد

آئودی کره‌جنوبی اعلام کرد 13 هزار خودرو را که مجهز به ابزار تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده بودند، از کره به آلمان بازمی‌گرداند. به نقل از دنیای اقتصاد، لی سو جین، سخنگوی آئودی کره در این باره گفت: «قصد داریم خودروهای باقی مانده را به آلمان برگردانیم. هم اکنون در حال مذاکره درباره جزئیات و برنامه زمانی برای این کار هستیم.» آئودی کره خودروهایی را که از یک‌سال قبل در مقر این شرکت انبار شده‌اند به آلمان باز‌می‌گرداند. براساس اعلام این شرکت، هزار و 500 دستگاه خودرو، شامل آئودی ای1، آئودی ای3 و فولکس‌واگن گلف در ماه مارس به آلمان بازگردانده شدند. درپی رسوایی تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده، دولت کره‌جنوبی فروش خودروهای دیزلی فولکس‌واگن و آئودی را در این کشور ممنوع کرد. واحد آئودی کره تصمیم گرفته است این خودروها را به آلمان بازگرداند، زیرا اعطای مجدد مجوز فروش به این خودروها زمان زیادی طول می‌کشد و این خودروها قدیمی می‌شوند.

تعطیلی ۴ ساعته فرودگاه‌های تهران

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از تعطیلی چهار ساعته فرودگاه‌های استان تهران در روز ۲۹ فروردین خبرداد. رضا جعفرزاده اظهار کرد: به‌ منظور حفظ ایمنی کلیه پروازهای غیر نظامی برای کلیه فرودگاه های واقع در TMA تهران (فرودگاه‌های مهرآباد، امام‌خمینی (ره) و پیام) از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ روز ۲۹ فروردین هیچ پروازی اعم از باری و مسافری انجام نمی شود.

خودنمایی ۱۸ نوع میوه قاچاق در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به اینکه کشف میوه قاچاق حجم قابل توجهی است، افزود: هنوز هم میوه قاچاق در بازار موجود است. وی با نامعلوم دانستن نحوه عرضه این محصولات در بازار ادامه داد: سیب سبز و قرمز و گلابی از آمریکا، سیب از ایتالیا و فرانسه، سیر از چین، شب رنگ و گیلاس از آفریقا، پرتقال از مصر و ترکیه و انبه از کنیا بخشی از میوه‌های قاچاق موجود در بازار است. مهاجران با اشاره به وجود لیموترش خوزستان در بازار گفت: همزمان با این محصول داخلی لیمو ترش ترکیه و برزیل هم در بازار عرضه می شود که صدمه به محصول داخلی خواهد زد. وی واردات قانونی میوه های مورد نیاز بازار در زمان کمبود یا افزایش قیمت این محصولات را منطقی دانست و گفت: قاچاق میوه سبب ورود آفات خطرناک به کشور می شود که مبارزه با آنها دشوار است.

کشوری که بزرگترین صادرکننده کالا در دنیاست

در سال های اخیر چین توانسته است با پیشی گرفتن از برخی کشورهای غربی و ژاپن، این جایگاه را حفظ کند و هم اکنون نیز بزرگترین صادرکننده دنیا محسوب می شود. آمار وزارت بازرگانی و سازمان تجارت جهانی نشانگر آن است که نزدیک به 13.2 درصد از کل صادرات جهان در اختیار چین است. از لحاظ ارزشی نیز میزان صادرات چین در سال ۲۰۱۶ میلادی طبق آماری که وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرده است به 2 هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. بر این اساس چین برای هشتمین سال متوالی بزرگترین صادر کننده جهان و همچنین دومین وارد کننده بزرگ دنیا بوده است. قرار است میزان واردات این کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود 8 هزار میلیارد دلار برسد که احتمالا تا آن سال این کشور رتبه اول وارد کننده بزرگ دنیا را هم از آن خود خواهد کرد. سازمان تجارت جهانی برآورد کرده است که رشد تجارت دنیا در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به 2.4 درصد خواهد بود. به گزارش ایرنا، چین در سال ۲۰۰۱ میلادی به سازمان تجارت جهانی پیوست.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
جالبه وقتی پول نداریم و وام بخواهیم اصلا تحویل نمیگیرن ولی این سری من یه سرمایه بلند مدت داشتم رفتم برداشت کنم و حساب رو ببندم رسما داشتن بازجویی میکردن که پول رو برای چی میخوای و وقتی علت رو گفتم دو مدل وام بهم معرفی کردن و به زور میخواستن وام بدن! بدون ضامن
بزرگترين واردكننده كالاي بونجول از كشور چين هم لابد ايران است.
اقا این ماشینها رو بفرست ایران کره ای ها نازک نارنجی هستند چند درصد که الودگی نیست اینجا ماشینهای صفر کیلومتر صد برابر بیشتر الودگی تولید میکنند
اکثر تولیدات چین تحت لیسانس کشورهای غربی هستند و چون نیروی کار زیاد و ارزان در چین موجود هست میرن در چین سرمایه گذاری میکنن
وقتی کارخانه ای یا شرکتی تعطیل میشه در حقیقت هیات مدیره محترم و مدیر عامل عزیز، میلیاردها به جیب میزنند و کارگرها ... .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر