بازدید 17964
تشدید نگرانی از سلامت ایرانیان در سایه صادرات ارزان؛

شیر صادراتی ایران به روسیه ارزان‌تر از شیری که در کشور فروخته می‌شود!

در حالی که مصرف سرانه شیر در کشورمان، ناچیز و نگران کننده است و بارها کارشناسان تغذیه و بهداشت بر تبعات منفی آن تأکید کرده و خواستار اتخاذ تدابیری برای افزایش آن شده‌اند، خبر می‌رسد صادرات این محصول در دستور کار قرار دارد. صادرات، آن هم با نرخی کمتر!
کد خبر: ۶۸۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ 19 April 2017
در حالی که مصرف سرانه شیر در کشورمان ناچیز و نگران کننده است و بارها کارشناسان تغذیه و بهداشت بر تبعات منفی آن تأکید کرده و خواستار اتخاذ تدابیری برای افزایش آن شده‌اند، خبر می‌رسد صادرات این محصول در دستور کار قرار دارد. صادرات، آن هم با نرخی کمتر!

به گزارش «تابناک»، سرانه مصرف شیر در ایران در مقایسه با مصرف این محصول در دیگر نقاط جهان، حکایت از تفاوتی فاحش و نگران کننده دارد؛ آنقدر که بر اساس آمار سازمان جهانیFAO سرانه مصرف شیر در ایران حدود 66 کیلوگرم در سال است، در حالی که میانگین جهانی مصرف شیر، 150 کیلوگرم است و این آمار در کشورهای توسعه یافته به 300 کیلوگرم در سال هم می‌رسد.

طی روزهای اخیر در حالی نرخ شیر و برخی محصولات لبنی افزایش یافته که دولت مردان این افزایش را غیرقانونی می‌خوانند؛ افزایشی که البته در یکسال اخیر در چند نوبت رخ داده و به گواه آمار و ارقامی که بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده، رشد 7 درصدی نرخ محصولات لبنی را سبب ساز شده است.
تفاوتی که دلایل بسیاری برای آن بیان می‌شود اما بی شک یکی از مهم ترین آنها، افزایش روزافزون نرخ شیر و دیگر فرآورده های لبنی در ایران است. اتفاقی که به تازگی بار دیگر رخ داده و افزایش نرخ برخی اقلام لبنی در بازار کشورمان را به همراه داشته که قطعا سبب ادامه روند کاهش مصرف شیر در جامعه ایرانی خواهد شد.

این در حالی است که به تازگی اخباری منتشر می‌شود که حکایت از صادرات شیر از کشورمان دارد. شیر که نه، شیر خشک که عمدتا از مازاد تولید شیر استحصال می‌شود و چندی پیش رسانه‌ها از صادرات 700 تن از آن به روسیه از گمرک فریدونکنار خبر دادند. حجم انبوهی که این پرسش را به وجود می‌آورد که با وجود کمبود شدید مصرف شیر در میان مردم ایران، چرا با این حجم مازاد شیر مواجه بوده‌ایم؟ آیا این موضوع ثابت نمی‌کند شیر در کشورمان به اندازه‌ای گران است که بسیاری از خانوارها امکان خریدش را ندارند و از خیر مصرف آن و فوایدش می‌گذرند؟
 
شیر صادراتی ایران به روسیه ارزان‌تر از شیری که در کشور فروخته می‌شود! 

از سوی دیگر، کافی است بدانیم شیرخشک ویژه کودکان، یکی از محصولاتی است که کشورمان وارد کننده آن است و دست بر قضا، نرخ بسیار بالایی نیز دارد. با این ملاحظه، آیا بهتر نیست تدبیری بیندیشیم که مازاد تولید شیر در کشور و تبدیل آن به شیر خشک، به جای صادر شدن به دیگر کشورها، به تولید شیر خشک نوزادان منجر شود؟

علیرضا عزیزاللهی، رئیس اتحادیه دامداران کشور با اشاره به اینکه هر کیلو شیر خشک معادل 12 کیلو شیر خام است، می‌گوید: سالانه صنایع لبنی در کشورمان تنها 5 میلیون تن شیر خام جذب می کنند در حالی که تولید سالیانه شیر به روایت مرکز آمار، 7 میلیون تن و به روایت وزارت جهاد کشاورزی 8.8 دهم میلیون تن اعلام می‌شود.
همه این ابهامات در حالی مطرح است که تأمل در خبر صادرات شیر به روسیه، به نکات جالب توجه دیگری نیز منجر می‌شود. کافی است کمی در خبر منتشر شده دقیق شویم تا دریابیم هر کیلوگرم شیر خشک به ارزش 8000 تومان به روسیه فروخته شده است، حال آنکه هر کیلوگرم از این محصول، از 12 کیلوگرم شیر به دست می‌آید که در بازار داخلی به قیمت 1200 تومان و بیشتر به فروش می رسد.

بنابراین، به نظر می‌رسد در صادرات صورت گرفته، نرخی پایین تر از نرخ شیر مصرف داخلی در نظر گرفته‌ شده است. آن هم در حالی که مصرف شیر در کشورمان آمار مواجهیم و همواره نرخ بالای این نوشیدنی، یکی از دلایل مهم رویگردانی مردم از مصرف آن عنوان می‌شود؛ نرخی که برای مشتریان خارجی کمتر است تا ایرانیان.

تردیدی جدی که با توجه به کاربردهای فراوان شیر خشک به عنوان یکی از مواد اولیه در تولید فرآورده های لبنی و دیگر محصولات غذایی، این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا فرصت تولید این محصول را برای رشد و توسعه تولیدات داخلی غنیمت نمی‌شمریم و ارزان فروشی آن به دیگر کشورها را پی می‌گیریم؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۳
جان ما فدای روسیه
شیرخشک ک این حرفا رو نداره
ممنون از پيگيرى وافشاگرى تابناك . فقط يك خواهش دارم اين موضوع راپيگيرى نماييد تاوقتى مسئولان مربوطه جوابى قانع كننده بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
برادران روس تبار هم دارند منفی می دن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
پول صادرات نقد است ولی صنایع شیر به دامداران پرداختی ندارد. به همین دلیل خرید نیم بها باعث عدم کشتار گاوهای شیری خواهند شد.
جناب شریعتمداری ! کدخدا کیه ؟
پراید هم 5میلیون به عراق فوخته میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
تازه 5 میلیون هم نمی ارزه .
بارها در جواب سوال اینکه چرا مثلا میوه یا فلان محصول حتی خودرو را صادر میکنیم به قیمت پایین تر - جواب مدهند ارز آوری دارد و یهانه های اینچنینی - گرچه خنده دار نیست ( گریه هم داره ) واحد پول مملکت رو عوض کنیم و همون محصول رو به همون قیمتی که به خارج از کشور صادر میکنیم به مصرف کننده های ایرانی بفروشیم برای مردم ارزان تر است و در ضمن ارز هم دریافت میکنید
من از بیگانگان دیگر ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
شیر خشک را بها همون کیفیت و قیمتی که به روسیه میدن تو کشور عرضه کنند مردم تا ذره آخرش رو میخرند چون ماندگاری بیشتری از شیر تازه داره و کاربردهای بیشتری هم داره.
بچه ها هم بیشتر دوست دارند و مصرف سرانه رو بالا میبره.
البته دوست عزیزی که خبر را مینویسه فرق بین عمده فروشی و خرده فروشی را نفهمیده. شیر ۱۲۰۰ تومان برای مصرف کننده است و حتما قیمت فروش چند تن شیر یکجا ۱۲۰۰ تومان نیست چون محصول فاسد شدنی هم هست عرضه و فروش آن سربار زیادی دارد.
همه چيزمون همينه هر چه صادر ميشه از جمله پسته، خاويار، خودروهاي لگنته ، گاز و غيره ارزانتر از قيمت داخليست يعني بر ملت خودمان حرام کرده اند مگر چه گناهي مرتکب شده ايم که سزاي اعمالمان اينگونه گشته. در حاليکه واردات توسط انحصارگران و رانتخواران و نابودگران توليد و اقتصاد دوبله و سوبله به ملت غالب ميشوند.
همه کالاها در همه جای دنیا قیمت صادراتی اش از قیمت داخلی اش ارزون تره
چی این قضیه جای تعجب داره ؟
ارزش افزوده فروش معاف است و چهار و نیم درصد ارزون تر پای فروشنده تموم میشه
فروش هم معافیت مالیاتی داره اون هم تو قیمت سرشکن میشه
از سایت شما بعیده این رو ندونه !!!!
بحث به نظر علمی و اقتصادی نیست.کارخانجات شیر همواره دچار بحران کبود مصرف بوده اند و با توجه به هزینه سربار و ... صادرات می تواند باعث رونق این صنعت شود.بهتر است اینگونه مظرح شود که تولید شیر باید با فرهنگ سازی مصرف شیر افزایش یابد.البته در رابطه با خودرو انحصارگرایی و ظلم به مصرف کننده جاری هست و موضوع متفاوتی می باشد.
اون وقت برادرهای کمونیست روسیمون شیر کمتر میخورن، شما راضی هستی؟
این صادرات یعنی خیانت به مردم . والسلام
حاتم بخشی به کشورهای دوست وبرادر از حق مردم
مگر اشکال دارد اول بیرون بعد اگر ماند درون نماند هیچ ما نخوریم هم اشکالی ندارد اما اگر روسها نخورند ما باید جواب گو باشیم وجواب بدهیم
صادرات یعنی اول نیازهای مردم یک کشور تامین شود مازاد ان به کشورهای دیگر صادر شود ولی در ایران پسته انار...گلچینشان به خارج صادر می شود درحالی که90درصد ملت نمی توانند1زکیلو انار یا پسته بخرند.این هم از شیر فرش هم همچنین
متاسفانه باید بگویم که مصرف کم شیر در ایران فقط بخاطر قیمت نیست . بلکه در این مورد دو عامل زیر نقش اساسی دارند :
1 - اگر دقت کنید روی اکثر شیرهای پاکتی نوشته شده است مواد تشکیل دهنده شیر بعلاوه حداقل 8% ماده خشک . اولاً اینکه حداقل 8% یعنی اینکه تا 99% هم میتواند این ماده باشد و معلوم هم نیست که اصلاً این ماده خشک چی هست ؟ و شرکتهای تولیدی با پر رویی تمام و خیال راحت از اینکه مورد باز خواست هیچکس قرار نمی گیرند اینگونه درج می کنند و بنایراین میتوانند تا 99% گچ بزنند به 1% شیر و بعد بگویند ما روی پاکت درج کرده بودیم .
2 - گروه سنی که هدف اصلی تغذیه شیر می باشد بچه های مدرسه ای می باشند که بخاطر بی طعمی شیرهای پاکتی هیچ رغبتی به مصرف آن ندارند . بچه های مدرسه که شیر رایگان دریافت می کنند یا آن را دست نخورده به خانه می برند یا از ترس شماتت والدین آنرا دور می اندازند . در اینمورد با هزینه کم و اضافه نمودن کمی طعم دهنده های میوه ای مجاز مثل شیر موز و ... می توان مصرف شیر توسط بچه ها را چند برابر کرد .
باشد که کمی بیاندیشیم و کمی هم عمل کنیم !
بهترین پسته ایران در خارج 25 هزار تومان است ولی در ایران زیر 50 نیست و اگر باشه پسته کهنه و بدرد نخور است
شیر خشک نیدو 400 گرمی 18000 تومان است حالا شیر خشک مان کیلویی 8000 به روسیه فروخته میشود و دولت به اونا سوبسید میده
یک شیر 1 کیلویی 3000 تومنه
عوضش کودکان همسایه قوی بنیه تر میشن
متاسفانه به علت نبود مراتع و لزوم تغذیه دستی و واردات علوفه تولید شیر و گوشت خیلی گرانتر از میانگین جهانی و همین باعث مصرف شیر و لبنیات در کشور است و در نتیجه مقدار زیادی شیر روی دست دامداران مانده است. اگر قیمت شیر را کاهش دهند با توجه به قیمت علوفه دامداری ها ورشکست و تعطیل می شوند . راهش همین است که مقداری را با همان قیمت میانگین جهانی که کمتر از قیمت داخلی است را صادر کنند تا دامداری ها از بین نروند تا وقتی که کشور از لحاظ تولید علوفه خود کفا شود
دوستان ارزش ايجاد اشتغال بالاتر از اينهاست. دراکث کشورهاي دنيا براي محصولات صادراتي شان سوبسيد ميدهند.
البته روسیه و بعضی دیگر از کشورهای حسابشان از بقیه جداست. ما در این کشورها یا روی حمایت های آنها حساب میکنیم یا بدنبال اهداف راهبردی هستیم. روسها هم در مجامع بین المللی از ما حمایت میکنند. هم متحد استراتژیک ما هستند. بنابرای به ابن جور بخشش ها نباید خیلی حساس بود. مردم ما هم یک راهی برای کمبودهای خودشان پیدکنن.
شیر خشک ایرانی رو صادر می کنند و شیر خشک بنجل و خطرناک چینی رو به خوردمون میدن
با توجه به اینکه اولین باره محصولات لبنی ایران به روسیه صادر میشود برای رقابت با سایر محصولات لبنی در روسیه مجبور هستند تخفیف بدهند تا محصولاتشون جا بیافته و بعد از مدتی افزایش نرخ میدهند.
نوش جون رفیق پوتین!!
همینه دیگه عزیز من کدوم کارشون درسته که این درست باشه؟ بیکاری؟ پارتی بازی؟ اختلاس؟ رشوه؟ بچه چیزتون دلمون رو خوش کنیم؟
اين عكسي كه گذاشتيد صحنه اش عين صحنه تصادفه
در کشور ما که اقتصادش 70 درصد دولتی و شبه دولتی است اقتصاد عمدتا در خدمت و در جهت منافع حاکمان است نه منافع ملی و مردم
چرا شعار نه غربی و نه شرقی شده فقط نه به امریکا.
مفتی ندادی که .پووولشو می گیری .دیگه شوراش رو داورددید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار