بازدید 16855

معانی صریح و ضمنی نامه تیلرسون و تمدید تعلیق تحریم های ایران

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در نامه ارسالی روز گذشته خود به پل رایان رئیس مجلس نمایندگان این کشور، گزارش تأیید بازرسی های صورت گرفته از فعالیت های هسته ای ایران را به وی ارائه و بیان کرده که ایران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام و توافق هسته ای پایبند است. با این حال، وی گفته که وزارت خارجه مشغول بازبینی اساسی درباره رفع تحریم های ایران در رابطه با برجام است.
کد خبر: ۶۸۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 19 April 2017
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در نامه ای که روز گذشته به پل رایان رئیس مجلس نمایندگان این کشور فرستاده است، گزارش تأیید بازرسی های صورت گرفته از فعالیت های هسته ای ایران را به وی ارائه و بیان کرده که ایران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام و توافق هسته ای پایبند است. با این حال، وی گفته که وزارت خارجه مشغول بازبینی اساسی درباره رفع تحریم های ایران در رابطه با برجام است.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری خود، دستور تمدید لغو تحریم های ایران در قالب برجام را صادر کرد. رئیس جمهور آمریکا هر نود روز یک بار موضوع تمدید لغو تحریم ها را طی دستور اجرایی تأیید و اعلام می کند. روز گذشته در پی گزارش رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه به مجلس نمایندگان، برای اولین بار ترامپ این دستور را صادر کرد تا به این ترتیب موضوع ادامه لغو تحریم های ایران برای 90 روز آینده اعلام شود.

در نامه ای که تیلرسون وزیر خارجه به پل رایان ارسال کرده، ضمن تأیید و تأکید بر این نکته که ایران طبق گزارش های در دسترس به تمامی تعهدات خود در قالب برجام پایبند بوده، بیان شده است: ایالات متحده به روند معلق کردن تحریم های هسته ای ایران برای 90 روز دیگر ادامه خواهد داد.
 
معانی صریح و ضمنی نامه تیلرسون و تمدید تعلیق تحریم های ایران 
این اعتراف که معانی خاص خود را دارد، البته همراه شده با نکته ای دیگر که در نامه تیلرسون باید مورد توجه قرار گیرد. وی در ادامه نامه خود آورده است، با این حال، وزارت امور خارجه، مشغول یک بررسی جامع روی برجام و مفاد آن است تا موضوع لغو این تحریم ها و تأثیرات آن بر منافع اساسی ایالات متحده را ارزیابی کند.

تیلرسون بیان کرده: ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان باقی مانده و از روش ها و متدهای متعدد در این راستا استفاده می کند؛ بنابراین، بازبینی بین نهاد شورای امنیت ملی آمریکا از توافق هسته ای با ایران، این موضوع را که آیا این توافق و لغو تحریم ها برای منافع امنیتی ایالات متحده اساسی و حیاتی است یا خیر، ارزیابی خواهد کرد.

معانی نامه تیلرسون برای ایران

تیم دونالد ترامپ از زمان رقابت های انتخاباتی، یکی از اهداف خود را برنامه هسته ای ایران و توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران قرار داده بود. در دوران ریاست جمهوری نیز یکی از مهمترین نکته هایی که کاخ سفید بر آن تأکید داشت، موضوع توافق هسته ای است که با همکاری سنای این کشور مقدمات فشار بر این توافق و ایران آماده شود.

نامه رکس تیلرسون به پل رایان از یک سو، یک اعتراف اساسی را در بر دارد و آن موضوع پایبندی ایران به تعهدات خود در قالب برجام است. این اعتراف از سوی وزارت خارجه آمریکا اهمیت بسیاری دارد، زیرا دربردارنده این نکته است که حداقل دولت دونالد ترامپ از مسیر ساختار برجام، حفره ای برای نفوذ به این توافق و برچیدن ساز و کار آن به دست نیاورده و در آینده نیز به احتمال بسیار به دست نخواهد آورد.
 
معانی صریح و ضمنی نامه تیلرسون و تمدید تعلیق تحریم های ایران 
این موضوع البته پیش از این نیز بارها دیده و بیان شده بود و هرچند نکته جدید را در نگاه نخست در بر ندارد، نفس اعتراف دولت آمریکا به پایبندی ایران به مفاد برجام، موضوعی است که از یک سو بار روانی مهم و مثبتی در پی دارد، به ویژه برای سایر شرکای آمریکا، که خواهان افزایش مراودات با ایران هستند و از سوی دیگر، بیان این اعتراف از زبان وزارت خارجه دونالد ترامپ آن هم در دوره ای که تنش ها بین دو کشور بر سر موضوعات مختلف بالا گرفته است، حائز اهمیت می نماید.

نکته مهمتر اما هشدار زیر پوستی رکس تیلرسون به ایران در این نامه است. تیلرسون کاملا ضمنی سیاست و دستور کار تیم ترامپ برای چالش با ایران را در این نامه بیان کرده است. در واقع این گزارش به خوبی نشان می دهد که خط سیر ایالات متحده برای فشار بر ایران از مسیر برجام نمی گذرد و هرچند تبعات آن می تواند در آینده برجام را نیز متأثر سازد ـ که احتمالا هدف نهایی نیز همین است ـ کاخ سفید بنا ندارد، مستقیم از ایستگاه برجام عبور کند.

ایران هنوز در فهرست کشورهای حامی تروریسم در وزارت خارجه آمریکاست و همچنان تحریم های آمریکا بر ایران در مسائل حقوق بشر و تروریسم برقرار است. هشدار رکس تیلرسون در این مورد که شورای امنیت ملی آمریکا در حال بررسی ارتباط توافق هسته ای با منافع حیاتی امنیتی آمریکاست، به صراحت به معنی آن است که آنچه ایالات متحده خواهان آن است، معلق نگاه داشتن ایران به همراه معلق نگاه داشتن تحریم ها به شکل همزمان است.

به عبارتی واضح تر، ایالات متحده به سادگی تحریم های هسته ای مندرج در متن توافق را همچنان تعلیق می کند؛ اما در کنار آن در صدد است تا ایران را در فضایی ابهام آلود و نا مطمئن از آینده نیز نگاه دارد؛ ترفندی که به نظر بیش از هر چیز در اوضاع کنونی برای کاخ سفید کارآمد است.

افزایش تنش ها با روسیه و به ویژه کره شمالی و ناتوانی آمریکا از همراه کردن چین در مسأله پیونگ یانگ، فرصت چندانی برای پرداختن به مسائل و چالش های آمریکا با ایران را به ترامپ نمی دهد. در شرایطی که سایه یک جنگ تمام عیار در آسیا بر سر جهان سنگینی می کند، آخرین چیزی که دونالد ترامپ و تیم وی خواهان آن هستند، یک بن بست سیاسی ـ امنیتی با ایران و در قالب برجام و توافق هسته ای است، زیرا این موضوع می تواند بخش اعظمی از انرژی های صرف شده تیم ترامپ برای همراه کردن جامعه بین المللی در خصوص بحران کره را به هدر داده و مسأله رسیدگی به تهدیدات جدی کیم جونگ اون را به تأخیر بیندازد.
 
معانی صریح و ضمنی نامه تیلرسون و تمدید تعلیق تحریم های ایران 
در نتیجه در شرایط فعلی، بهترین کار برای کاخ سفید این است که ضمن یادآوری تعهدات ایران در برجام، و ضمن تمدید تعلیق تحریم ها، ایران را به شکلی کلی همچنان در خلأ اطلاعاتی از تصمیمات آتی خود نگاه دارد تا سر فرصت و با ذهنی فارغ، موضوع برجام را در دستور کار قرار دهد.

نامه تیلرسون به پل رایان، همچنین در بر دارنده اشاره ای ظریف و ملیح به سنا و مجلس نمایندگان نیز هست. اینکه کاخ سفید و شورای امنیت ملی به خوبی موضوع ایران را مد نظر دارند و در نتیجه نیازی به آن نیست که در این شرایط سنا و مجلس نمایندگان نیز مته به خشخاش گذاشته و فشار بیش از حد نیاز به ایران وارد کنند. فشارها و بازی های گاه و بیگاه نمایندگان و مترسک تحریم های جدید غیر هسته ای در این زمینه، ظاهرا برای کاخ سفید و سنا کافی است.

بدون شک، آینده تحولاتی که مقدمات آن از یک ماه قبل رقم خورده، آینده توافق هسته ای و برجام را نیز مشخص خواهد کرد. موضوع سوریه، روابط روسیه و آمریکا، روابط آمریکا و چین و ماجرای کره شمالی، فرصت تفکر در عمق را از کاخ سفید گرفته و کوچکترین اشتباه استراتژیک از سوی شورای امنیت ملی آمریکا ـ که اکنون قطب اصلی تصمیم سازی است ـ منجر به تبعات وخیمی برای دونالد ترامپ خواهد بود.

سمت و سوی این تحولات زمان و نوع کنش و برخورد آمریکا با ایران را مشخص خواهد کرد و در این بین، البته نوع بازیگری و هوشمندی و دستور کار سیاست داخلی و خارجی آینده ایران نیز بی تأثیر نخواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۷
تحلیل قشنگی بود . و این نکته حائز اهمیت است که اگر ایران به این توافق دست پیدا نمیکرد الان ناو های آمریکا آماده به شلیک کنار مرزهای مابودن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
الان شما ترسیدی؟!
شمس تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
و البته ما هم آماده شلیک به تل آویو و حیف بودیم. اسراییل عزیز دل آمریکاست. آمریکا حاضره فلوریدا نابود بشه اما اسراییل نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
اخه ادم بزدل شلیک هم می کردن تو میومدی جنگ؟اونی که از ملت دفاع خواهد کرد همین ما بسیجی های همیشه در صحنه هستیم شما فرار می کردی انتالیا پس باید از پخ امریکا بترسی و این حرف بزنی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
آقای ناشناس بسیجی، چه خلوص نیتی داری شما! انگار زمان جنگ بسیج مثل حالا بود که هزارتا دفتر و دستک داشته باشه. هر که داوطلب میرفت جبهه بهش میگفتند بسیجی! حالا چه ریش داشت چه نداشت!
فشار این تحریمها فقط به مردمه . متاسفانه هر وقت مسئولین احساس میکنن خطری متوجه موقعیت خود شونه تازه دست بکار میشن و ... مسئل رو موقتا حل میکنن تا خطری متوجه اونها نشه.
نکته مهمتر اما هشدار زیر پوستی رکس تیلرسون به ایران در این نامه است. تیلرسون به شکلی کاملا ضمنی سیاست و دستور کار تیم ترامپ برای چالش با ایران را در این نامه بیان کرده است. در واقع این گزارش به خوبی نشان میدهد که خط سیر ایالات متحده برای فشار بر ایران از مسیر مسیر برجام عبو نمیکند ،،، أمان از عوام فريبان و رأي دهندگان به پوپوليستها
تحلیل هوشمندانه ای بود.
هدف اینها تقویت جایگاه دولت فعلی در انتخابات اتی ایران است و بس!
از این تحلیل زیبا و دقیق لذت بردم

احساس کردم در وزارت امور خارجه هستم
اگه رحمات دوستان نبود اینا صدباره برجامو پاره کرده بودن.
نباید به دشمن دلخوش کزد و به آن اعتماد کرد. در عین اینکه باید هوشمندانه و عاقلانه فکر و عمل کرد . ترامپ انسان جسور و احساساتی است این میتواند هم به ضرر ما باشد هم به نفع ما اگر سیاست داشته باشیم میتوانیم اتفاقا امریکا در بازی خودش شکست دهیم انشاالله
اقدامات آمریکا مرحله بندی مشخصی دارد که کاملأ به هم مرتبت هستند لذا جای هیچگونه خوشحالی نیست و نشاندهنده عقب نشینی آمریکا از اهدافش نخواهد بود .
دولتی که سایه جنگ را بر مردم کم کرده و اعلام می کند که کشور ما اهل فرهنگ و تمدن غنی ای است و با دنیا تعامل دارد نیازمند تمجید از سوی مردم خود هم هست کما اینکه دشمن ما هم باید شاکر باشد زیرا بالاخره هزینه تقابل اگرچه نامتناسب اما بر هر دو طرف وارد خواهد شد.
خیلی این آمریکایی‌ها عوضی هستند. تمدید لغو تحریم برای ۹۰ روز. همینه که هنوز بانکهای اروپایی میترسن با ایران ارتباط بگیرن.
ولی خب لغو ۹۰ روزه تحریم بهتر از تمدید سالانه تحریمه
ما همه تعهدات را انجام دادیم و امریکا ضمن وضع تحریم های جدید زحمت کشید و تحریم های هسته ای را برای 3ماه دیگر تعلیق کرد! و البته بر فشار بیشتر بر ایرانیان می اندیشد. در دولت دوم اعتدالیون اصلاح طلب باید منتظر بازی امریکا و همنوایی عوامل داخلی برای تعطیلی صنایع موشکی و دفاعی ایران باشیم
اگر ایرانی ها اینقدر هوشمند باشند که به جای هل من مبارز طلبیدن در منطقه، کمی هم به مسایل و مشکلات داخلی خودشان نظیر اشتغال، تولید، ازدواج، آسیب های اجتماعی و ... برسند. ترامپ اینقدر مسایل و چالشهای مختلف داخلی و خارجی برای خود تعریف کرده است که تا آخر دوره ریاست جمهوریش نمی تواند به چالش با ایران برسد.
تنها حالتی که ترامپ به ایران برسد آنست که صداهایی از تهران فریاد بیا منو بزن و نفسکش سر دهند!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان