بازدید 18279
۱

پس‌لرزه ابلاغیه آیت‌الله جنتی درباره ردصلاحیت ها

کد خبر: ۶۸۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 19 April 2017
مطهری در پاسخ به تذکر نماینده‌ای در مورد ابلاغیه آیت‌الله جنتی در مورد رد صلاحیت اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شورها، گفت:وقتی یک مصوبه ای از مجلس گذشت و شورای نگهبان هم اظهار نظر کرد، دیگر بعد از آن نمیتواند اظهار نظر کند.

به گزاش خبرآنلاين، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، قاسم ميرزايي نماينده فيروزكوه و دماوند، در تذكري نسبت به ابلاغيه ديروز آيت الله جنتي واكنش نشان داد.

او گفت: روز گذشته رياست شوراي نگهبان اعلام كرد كه براساس تبصره ماده 26 مصوبه سال 75 اقليت هاي ديني نمي توانند در شوراهاي شهر حضور يابند وبايد رد صلاحيت شوند، لازم است كه من چند نكته را شفاف كنم.

اين نماينده مجلس دهم، توضيح داد: اول اينكه  قوانيني كه به عهده مجلس گذاشته است،‌چندين بار مصوبه اش به شوراي نگهبان رفته است و خلاف شرع بودن مشخص شده، سال 75، 86، 92 اين قوانين به شوراي نگهبان رفته است و همه اين اصلاحيه ها خلاف شرع بودندش مشخص شده است،‌ ‌خب اگر چندبار انجام شده است، مجدد اين موارد چيست كه شوراي نگهبان مطرح مي كند.

او ادامه داد: نكته دوم نظارت استصوابي متاسفانه از ميزان احوالات افراد در حال تسري به قوانين است،‌اين يك بدعتي است كه اگر ايجاد شود،‌ ممكن است هر روز قوانيني كه خود نمايندگان تصويب كردند را ملغی كنند.از شما درخواست ميكنم اين قضيه را رسيدگي كنيد.

مطهري كه در اين دقايق رياست مجلس را برعهده داشت،‌ پاسخ داد: اين مطلب، يك مقدار مبهم است و منتظر توضيح سخنگوي شوراي نگهبان هستيم. وقتي يك مصوبه اي از مجلس گذشت و شوراي نگهبان هم اظهار نظر كرد، ديگر بعد از آن نميتواند اظهار نظر كند، استناد به اصل 4 قانون اساسي هم در اينجا بعد از اينكه شوراي نگهبان نظرش را اعلام كرد،‌ نافذ نيست. البته رئيس مجلس هم گويا اقدامي را انجام دادند و انشاءاله حل شود. ما منتظر پاسخ شوراي نگهبان هستيم.

گفتنی است سخنگوی شورای نگهبان نیز شب گذشته توضیحاتی درباره ابلاغیه دبیر شورای نگهبان ارائه داد و گفت: این ابلاغیه نظریه فقها است مبنی بر اینکه در جایی که اکثریت مسلمان باشند اقلیت‌ها نمی‌توانند در شوراها حضور داشته باشند.

او افزود: اگر در جایی اکثریت با اقلیت‌های دینی و مذهبی باشد حضور آنها در شوراها بلامانع است این مطلبی است که هم در روزنامه رسمی کشور اعلام شده و به وزارت کشور هم اعلام شده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱
با این استدلال آقای سخنگو اقلیتها در مجلس شورای اسلامی هم نباید نماینده داشته باشند!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار