بازدید 12260
«تابناک» بررسی می کند؛

ماجرای جدید یارانه ها در آستانه انتخابات!

قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت های نقدی آن در چند سال گذشته، محل مناقشه دولت ها و منتقدان بوده و هر از چندگاهی این انتقادات شکل جدی تری پیدا می کند. طرح افزایش یارانه دریافتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در مدت یک ماه مانده به انتخابات این تردید را ایجاد کرده که شاید این طرح شائبه انتخاباتی داشته است.
کد خبر: ۶۸۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 19 April 2017

قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت های نقدی آن در چند سال گذشته، محل مناقشه دولت ها و منتقدان بوده و هر از چندگاهی این انتقادات شکل جدی تری پیدا می کند. طرح افزایش یارانه دریافتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در مدت یک ماه مانده به انتخابات این تردید را ایجاد کرده که شاید این طرح شائبه انتخاباتی داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت های نقدی آن، در چند سال گذشته، محل مناقشه دولت ها و منتقدان بوده و هر از چندگاهی این انتقادات شکل جدی تری پیدا می کند. در حالی که پرداخت یارانه یکسان و شمول همه طبقات درآمدی جامعه در آن، موضوع مورد انتقاد همه گروه ها اعم از دولتمردان فعلی و کارشناسان بوده و بر مسأله افزایش رقم دریافتی طبقات کم درآمد جامعه اتفاق نظر وجود داشته است؛ اما اجرای آن در مدت یک ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، این تردید را ایجاد کرده که ممکن است طرح افزایش یارانه دریافتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی شائبه انتخاباتی داشته باشد. این در حالی است که نباید فراموش شود، هدف از پرداخت یارانه در نظام های اقتصادی، تقویت قشرهای ضعیف جامعه است.

ماجرای جدید یارانه ها که چند روزی است با واکنش های متفاوتی روبه رو شده است، به این برمی گردد که دولت اعلام کرد، به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد علاوه بر پرداخت یارانه مرسوم (45 هزارتومان برای هر نفر)، از فروردین ماه سال جاری مبلغ مازادی نیز پرداخت خواهد شد.

در همین راستا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد، در جلسه هيأت وزيران، سازمان برنامه و بودجه موظف شد در راستاى احكام تبصره ١٢ و ١٤ قانون بودجه ٩٦ نسبت به افزايش يارانه خانوارهاى تحت پوشش كميته امداد و بهزيستى اقدام كند؛ بنابراین، به خانوارهای تحت پوشش یک نفره 95 هزار تومان، 2 نفره 189 هزار تومان، 3 نفره 253 هزار تومان، 4 نفره 337 هزار تومان و 5 نفره و بیشتر 365 هزار تومان علاوه بر یارانه نقدی ماهانه پرداخت خواهد شد. بر همین اساس، با تصمیم دولت از شنبه شب، یارانه نقد متنوع توزیع می‌شود، به‌ نحوی‌که یارانه مستمری‌بگیران مددجو به ‌طور متوسط 3 برابر می‌شود.

با این حساب، هم اکنون حدود ٢ میلیون و ١٥٠ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند و از این میان، حدود ٥٢٨ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و سایرین تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند. هم اکنون بنا بر این مصوبه جدید، برای مثال یک خانواده تک نفره مبلغ ٥٣ هزار تومان از نهاد حمایتی (کمیته امداد یا سازمان بهزیستی) و ٩٥ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها  دریافت می کند که در نهایت دریافتی یک خانوار تک نفره با احتساب یارانه‌اش به ١٩٣ هزار تومان می‌رسد.

به طور کلی مسأله یارانه ها یکی از پررنگ ترین مسائل اقتصاد ایران در چهار دهه گذشته بوده است. یارانه های فراگیری که در دهه ها و بر مبنای نظر کارشناسان منجر به شکل گیری انتظارت گسترده از سوی مردم، ایجاد فرهنگ نادرست مصرف،  اتلاف منابع عمومی و بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شده است. از همین روی، مسأله هدفمندسازی یارانه ها از مباحث همیشگی اقتصاد ایران به خصوص در مجامع علمی در چند دهه گذشته بوده است. اما با آغاز اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در سال 89 و در دولت دهم، مسأله رنگ و بوی جدیدی گرفت.

هدفمندسازی یارانه ها و طرح فراگیر پرداخت یارانه نقدی که قرار بود بخشی از معضلات اقتصاد ایران را حل کند، خود به بخشی از مشکل تبدیل شد. واقعیت این است که یارانه ها در اقتصاد شکل می گیرند تا رفاه اجتماعی را توسعه دهد و از آن مهم تر حامی بخش های آسیب پذیر جامعه باشد.

واقعیت این است که، افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امری مثبت است که در راستای تقویت قشرهای آسیپ پذیر جامعه بوده و می تواند هدفمندی یارانه ها را به اهداف ذاتی خود نزدیک تر کند؛ اما از این مسأله هم نباید عبور کرد که اجرای آن در یک ماه مانده تا انتخابات می تواند شائبه انتخاباتی بودن طرح را مطرح کند؛ شائبه ای که با واکنش وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت روبه رو بوده و در این باره اظهار کرده است که همیشه برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه طرفدار افزایش یارانه بوده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چرا 4 سال پیش چنین اقدامی انجام نشد، گفت: همیشه موافق این موضوع بودم؛ یک کار خوبی هم که می‌شود، شما آن را سیاسی جلوه می‌دهید. وزیر امور اقتصادی در پاسخ به پرسش دیگر فارس مبنی بر اینکه ما موافق حمایت از فقرا و قشرهای کم‌درآمد هستیم، اما توقع این بود در سال‌های اخیر چنین حمایتی عملیاتی می‌شد، گفت: به هر حال این موضوع تصمیمی بوده که مجلس گرفته و اجرا می‌شود و طبق قانون بودجه منابع آن پیش‌بینی شده است.

از طرف دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در همین زمینه گفت: برخی رسانه‌ها تصور می کنند که انجام اقدام مزبور از سوی دولت مطابق با اهداف انتخاباتی است، حال آنکه این یکی از اقداماتی بود که دولت قانونا باید انجام می داد.

واقعیت این است، همان قدر که افزایش رقم یارانه کم درآمدها می تواند یک اقدام درست و بهینه در راستای حمایت از قشرهای ضعیف جامعه قملداد شود، حذف یارانه دهک های بالای درآمدی کشور نیز به همان میزان دارای اهمیت است و چه بسا اگر افزایش یارانه قشرهای آسیپ پذیر با حذف یارانه پردآمدها از سوی دولت همراه می شد، شائبه انتخاباتی بودن این طرح ایجاد نمی شد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۹
اگر این عمل کمک به اقشار اسیب پذیر خداپسندانه است چرا داستانسرایی میکنید کارتان راادامه دهید
اگه افزایش بدن میگید قصد و غرض دارن اگه افزایش ندن میگید عرضه ندارن و بی کفایتن. بفرمایید چیکار کنن؟ از قدیم گفتن در دروازه رو می شه بست ولی دهن مردمو رو نه!
تردید نداشته باشید. یقیناً برای انتخابات است. از شگردهای موفق قبلی دیگران استفاده میکنند. همانطور که اون یکی هم گفت من حقوق نمیگیرم و به مستمندان کمک میکنم. و اون هم از شگردهای موفق قبلی بود.
من دو روز حقوقم دیر میشه وضع زندگیم قاراشمیش میشه. پس اونی که حقوق نمیگیره از کجا میاره میخوره؟
تا امثال من گول میخوره و به این عوام فریبی ها رأی میده همین هست و خواهد بود.
عـــلی برکت الله
ديگران دادند شائبه نشد تازه انها سهام عدالت دادند ساندويچ دادند اينها به مددجويان دادند تفاوت از زمين تا اسمان ببنيند لطفا
در نهایت دولت باید یکبار تصمیم بگیرد که یارانه افرادی که صاحب خودروهای گرانقیمت واملاک تجاری ومسکونی گرانقیمت هستند را حذف کند
کمک به نیازمندان در هر مرامی امری پسندیده است ، بهتر است در شناسایی نیازمندان دقت بیشتری شود.
افرادی هستند که با وجود استطاعت مالی از این کمکها بهره مند هستند وبا استفاده ازنفوذ پرسنل این مراکز ثبت نام شده اند و افراد دیگری هم هستند که بعلت ناتوانی حتی قادر به ثبت نام نشده اند
بجای یارانه بهشون کار بدین
بزرگترین نفت وگاز دنیا در ایران است ولی به درد ملت نمی خوره خدا خیر احمدی نژاد بده که از کشورهای عربی یاد گرفت ویک چیز جزعی ان را به مردم داد رای مال کسی است که یارانه بیشتر بدهد
اول که گفتن قطع نمیکنن....... یکم که پاشون سفت شد گفتن هر کی میخواد داوطلبانه بیاد حذف کنه........ بعدش شروع کردن به حذف کردن ببینن جواب چی میاد........ بعضی ها درخواست بررسی دادن و بعضی ها بخاطر دوندگی و پیگیری اش ندادند و .........کم کم و خیل نرم!! خیلی ها رو حذف کردن.... پول حذفی ها هم کجا رفت خدا میدونه!!!!
والا مردم ساده نیستن دولت مداران دارن باهاتون کنار میان
حذف همین یارانه های غیر واقعی محاسبه شده هم خیلی به خزانه دولت واریز کرد..... که معلوم نیست چی شد و کجا رفت.....؟!
بعضی اوقات به خاطر اینکه دکتر روحانی بنا به مصوبه مجلس یارانه یه عده رو "بنا به دلیل بیخود" قطع کرده (در حالی که یارانه سوخت و انرژی به همه تعلق داره) میگم بهش رای ندم. و البته دلیلهای دیگر. ولی بازم میگم اگر روحانی رای نیاره یکی بدتر از اون رای میاره. به خاطر همین مجبوریم گزینه بد رو انتخاب کنم تا دچار بدتر و بسیار بدتر ها نشم
برنامه اصلا" چیز دیگه ای بود گفته بودن یارانه های کالا ها رو برمیدارن عوضش پولش رو میدن مردم...... که رقم حاصل ازحذف یارانه برای دولت اصلا" با رقم پرداخت شده بابت یارانه به مردم زمین تا آسمون فاصله داشت..... که بعدش همون رقم ناچیز رو هم نتونستن ببینند و به عنوان مختلف مال خیلی ها رو حذف کردن!!!!
اینا که اینقدر به دین و ایمون و حلال و حروم اعتقاد دارن چرا یارانه خیلی ها رو حذف کردن که راضی نیستن!!! من چه دارم چه ندارم نمیخواستم حذف بشه... چرا حذف کردن؟؟؟ حلاله؟؟؟!!!!
پوپولیستا دست از سر مملکت وردارین! بزارین نیروهای متعهد کار کنن!
یارانه باید باید باید باید و باید به همه تعلق بگیره..... هر کس که نخواست میتونه بره حذف کنه... نه اینکه زوری!!!!
تردید نکنین که این طرح یک طرح انتخاباتیه...
مال من که به حق یا نا حق حذف شده........ پایین نره از حلقومشون
من خودم میخواستم یارانه مو بگیرم به یکی کمک کنم...... به چه حقی حذفش کردن؟؟ خودم میدونستم و میخواستم به هرکی دوست دارم بدمممم....
سیب زمینی مدرن تر
قدر این زمان رو بدونین ! تو این دو سه ماهه فهیمیم ، با فرهنگیم ، عزیزیم ، باشعوریم و همه چیز حق ماست .... و قراره همه چیزم بهمون بدن!!
علامت تعجبت واس بی طرفیته؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امان از دست سیاست بازها که برای دستیابی به قدرت دنیایی . با جان و روح معلولان هم بازی می کنند.
خوب دولت قبلا بسیاری از یارانه بگیران پر درامد را حذف کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
آقای رییس جمهور در مصاحبه اش گفت هر کس انصراف بده تسهیلات خوبی دریافت خواهد کرد.. کدوم تسهیلات ؟
والا یارانه ما که خانواده 5 نفره هستیم و پدر خانواده هم فوت شده و ی سربار و ی خانه دار و ی بیکار از مجموع 5 نفر هستن بیشتر از یکساله که قطع شده.2 نفر هم که شاغل هستن مجردن و با درآمد خودشون نمیتونن ازدواج کنن.هم حضوری اعتراض کردیم هم از طریق سایت.هیچی به هیچی.ی عده هم که میشناسیم میلیاردر هستن هنوز دارن یارانه می گیرن.اونوقت قشر آسیب پذیر کیه؟ما بیشتر نخواستیم فقط یارانه فقیر قطع نکنید هنر کردین...ما که راضی نیستیم خدا هم راضی نباشه ان شالله از باعث و بانیش...
برخی از کسانی که تحت پوشش بهزیستی هستند این افزایش شامل آنها نشده است
افراد بدبختر از این تحت پوشش ها چه تکلیفی دارند برای اونا کی میخواد جواب بده و مشکل و نیاز اولیه شان را بر آورده کنه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی از حاکمان جواب دهد.. این نحوه توزیع بیت المال عین بی عدالتی است. افرادی بسیار بسیاری را در جامعه سراغ دارم که وضعیت اقتصادی شان به مراتب بدتر از کمیته امدادی هاست که هیچ دولتی در گذشته به فکر اونا نبوده است و نیست نه برادر اشتباه نکن خودم و معلم را نمی گم. (من از بینوایی نیم روی زرد غم بی نوایان رخم زرد کرد.)
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر