بازدید 20221
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش نوبخت به خبر تعطیلی داروگر» تا «تداوم پس‌ لرزه‌های آتش‌سوزی کروز»

این پیمانه موضوعاتی همچون پایان سبز بورس در اولین ماه سال، نوسان دلار در کف، افت دوباره قیمت سکه، اتفاقی که به نفع قیمت طلا خواهد بود، موافقت اوپک با سطح کنونی تولید نفت ایران، چین به دنبال قدرتی در تعیین شاخص قیمت نفت، غذای ایرانی با طعم لوبیای چینی، واردات سیگار ۷۶ درصد کم شد و مرگ ژاپنی ها بخاطر اضافه کاری زیاد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 20 April 2017
از «واکنش نوبخت به خبر تعطیلی داروگر» تا «تداوم پس‌لرزه‌های آتش‌سوزی کروز»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون پایان سبز بورس در اولین ماه سال، نوسان دلار در کف، افت دوباره بهای سکه، اتفاقی که به نفع قیمت طلا خواهد بود، موافقت اوپک با سطح کنونی تولید نفت ایران، چین به دنبال قدرتی در تعیین شاخص قیمت نفت، غذای ایرانی با طعم لوبیای چینی، واردات سیگار ۷۶ درصد کم شد و مرگ ژاپنی ها بخاطر اضافه کاری زیاد را در بر دارد.


پایان سبز بورس در اولین ماه سال جدید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 30 فروردین ماه 96 با افزایش 311 واحدی به رقم 78 هزار و 651 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 88 واحد رشد عدد 17 هزار و 91 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 359 واحدی به رقم  86 هزار و 802 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 165 واحدی به رقم 54 هزار و 929 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد همراه بود و با افزایش 974 واحدی، عدد 172 هزار و 393 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 2.7 واحدی به عدد 907 واحد رسید.

نوسان دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3752 تومان معامله شد. با عبور دلار به پایین‌تر از سطح 3750 تومانی، روز گذشته افزایش تقاضا با شناسایی کف نرخ دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار داد. اما همچنان تقویت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار است. در هفته‌های اخیر نیز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات نوسان اندک دلار در سطح 3760 تومانی رقم خورد. اما در روزهای اخیر با وجود احتمال تشدید نوسانات دلار از جمله با ریسک‌های سیاسی و ریسک‌های ژئوپلیتیک، اما تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسانات دلار را محدود و حمایت سطح 3760 تومانی نیز شکسته شد. به گزارش دنیای اقتصاد، علاوه بر این تداوم حرکت ارزش جهانی دلار زیر سطح روانی 100 واحدی نیز می‌تواند افت تقاضای آربیتراژی را رقم بزند.

افت دوباره بهای سکه

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با افت مواجه بود، به نحوی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۴۴۰۰ تومانی به یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید، همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار  آزادی طرح قدیم نیز با افت هزار تومانی نرخ یک میلیون و ۱۸۸ هزار تومان را تجربه می کند. هر نیم سکه با سه هزار تومان کاهش ۶۹۷ هزار تومان، ربع سکه با هزار تومان کاهش ۳۸۳ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲۵۲ هزار تومان است.

واکنش نوبخت به خبر تعطیلی داروگر

محمد باقر نوبخت در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی اینکه در هفته های گذشته خبری در خصوص تعطیلی شرکت داروگر در رسانه ها مطرح شد و آیا دولت در این ارتباط گزارش از وزارت صنعت نخواسته که چرا این اتفاق اتفاده است یا خیر، گفت: در این  خصوص و برخی دیگر از کارخانه‌ها وزارت صنعت گزارش مقدماتی را ارائه کرده و همچنان مشغول بررسی است. البته ممکن است خیلی از شرکتها مشکل داشته و الان هم داشته باشند یا مشکلات آنها جدی تر شده باشد. سخنگوی دولت افزود: حتماً با همکاری وزارت صنعت باید به این واحد و سایر واحدها کمک شود  البته کارآمدی مدیران واحدها و مسائل آنها هم می تواند موثر باشد.

تأخیر در اصلاح قوانین مالیاتی آمریکا به نفع قیمت طلا خواهد بود

در حالی که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا تاکید کرده است که اصلاح برنامه های مالیاتی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور ممکن است با تاخیر روبرو شود، یک تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که این تاخیر به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. سارا هاوکرافت تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه بی ام او کاپیتال تأکید کرد: تأخیر زیاد در اصلاح برنامه های مالیاتی آمریکا می تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد چرا که تقاضای مکان امن سرمایه گذاری را برای این فلز زرد افزایش خواهد داد. این مساله به معنای کاهش اعتماد سرمایه گذاران به اوضاع اقتصادی آمریکا خواهد بود. به نقل از سایت طلا، وی افزود: اعتماد سرمایه گذاران بین المللی نسبت به دولت ترامپ پیش از این در اواخر مارس با تردید جدی روبه رو شده است، زمانی که دولت ترامپ نتوانست نمایندگان کنگره را برای اصلاح برنامه بهداشت و بیمه همگانی دولت ترامپ متقاعد کند.

اوپک با سطح کنونی تولید نفت ایران موافقت می‎کند

وزیر نفت کویت از همکاری مطلوب ایران در برنامه کاهش عرضه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داد و گفت: احتمال می رود در صورت تمدید توافق کاهش عرضه نفت خام، به ایران اجازه داده می‎شود، سطح تولید کنونی خود را حفظ کند. رئیس کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید افزود: من فکر می کنم اگر اعضای اوپک برنامه کاهش عرضه نفت را تمدید کنند، سطح تولید کنونی را حفظ خواهند کرد. کویت نخستین کشوری بود که خواهان تمدید توافق کاهش تولید نفت خام برای ٦ ماه دیگر شد.

چین به دنبال قدرتی در تعیین شاخص قیمت نفت

چین اعلام کرد که برنامه دارد تا بازارهای آتی‌ نفت خام خود را در نیمه دوم سال جاری میلادی در شانگهای افتتاح کند. این اقدام جان تازه‌ای به برنامه‌ای داد که برای مدتی کنار گذاشته شده بود. قرار است این بازار به چین که دومین وارد کننده نفت خام پس از آمریکاست، قدرتی در تعیین شاخص قیمت نفت در آسیا دهد و دسترسی به تریلیون‌ها دلار پول در این میان را به این کشور دهد. بازار بین المللی تبادل انرژی شانگهای قرار بود پارسال بخش آتی‌ خود را احداث کند اما این برنامه به دلایلی کنار گذاشته شد. چین دوباره اعلام کرده است که می‌خواهد این بازار را ایجاد کند. 

غذای ایرانی با طعم لوبیای چینی

بنا بر آمار گمرک در سال 95، بیش از 23 هزار و 812 تن انواع لوبیا از جمله لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید و لوبیا چشم بلبلی از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم لوبیا، حدود 27 میلیون و 464 هزار و 322 دلار، ارز از کشور خارج شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر 86 میلیارد و 9 میلیون و 322 هزار و 795 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است، لوبیا از کشورهای چین، امارات متحده عربی، پاکستان، اتیوپی، استرالیا، سوئیس، ازبکستان، ترکیه و قرقیزستان وارد کشور شده است. به گزارش میزان، در میان کشورهای صادرکننده لوبیا به ایران، چین با صادرات بیش از 5 هزار تن انواع لوبیا به کشور، درآمد 6 میلیون و 197 هزار و 959 دلاری را نصیب خود کرده است.

واردات سیگار ۷۶ درصد کم شد

به گفته رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، واردات سیگار در سال گذشته که به میزان چهار میلیارد نخ بوده است نسبت به سال قبلش کاهش ۷۶ درصدی دارد. علی اصغر رمزی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این آمار علت کاهش شدید واردات سیگار در سال ۱۳۹۵ را اجرایی کردن تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه عنوان و اظهار کرد: این تبصره دولت را مکلف کرد تا واردات سیگار را با همان برند اصلی به تولید داخلی تبدیل کند و از سال ۱۳۹۳ مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور  اجرای این تبصره را در دستور کار خود قرار داد. وی ادامه داد: علیرغم مقاومت هایی که وجود داشت و علت آن سود آور بودن واردات بود اما واردکنندگان را ملزم به اجرای قانون کردیم تا با راه اندازی واحدهای تولیدی جدید یا پر کردن ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی موجود، به افزایش ۱۵ میلیارد نخی تولید داخل دست یابیم.

مرگ ژاپنی ها به خاطر اضافه کاری زیاد

اعتیاد ژاپنی ها به کار کردن این بار موجب شد که برای اولین بار طرح کاهش اضافه کاری آنها به میان آید؛ این در حالی است که هر ژاپنی بیش از  ۱۰۰ ساعت در ماه دیگر نمی تواند اضافه کاری داشته باشد. علت اصلی این طرح جلوگیری از مرگ و میر ژاپنی ها به دلیل اضافه کاری زیاد است که البته گروهی از منتقدین این طرح معتقد هستند که محدود کردن میزان اضافه کاری ژاپنی ها نمی تواند بعنوان راهکاری برای جلوگیری از مرگ آنها به دنبال کار زیاد شود. بر اساس آمار رسمی ژاپن، سالانه شماری از شهروندان شاغل این کشور به دلیل انجام اضافه کاری زیاد دچار سکته مغزی، حمله قلبی و خودکشی می شوند. در همین ارتباط  در کارگروهی که به ریاست «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برگزار شد، حداکثر اضافه کاری در ماه ۱۰۰ ساعت اعلام شده است. نخست وزیر ژاپن اجرای این طرح را گامی تاریخی در جهت تغییر روش کارکردن مردم ژاپن خواند. به گزارش مهر، شرکت های زیادی در ژاپن وجود دارد که کارمندان آنها به دلیل اضافه کاری زیاد در معرض مرگ و میر قرار دارند.

تداوم پس‌لرزه‌های آتش‌سوزی کروز

تولید اغلب محصولات پارس خودرو به دلیل سوختن قطعات تولیدی شرکت کروز با کاهش مواجه شده است و روز گذشته خط تولید تندر 90 به کلی متوقف شد. علاوه بر این شیفت‌های دایمی تولید شرکت پارس خودرو در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته تعطیل اعلام شده است. خودروسازان در پی آتش سوزی کروز به سفارش تولید قطعات مورد نیاز خود به قطعه سازان کوچک روی آورده‌اند، اما این اقدام نارضایتی شرکت‌های کوچک را در پی داشته است. به گونه ای که این شرکت‌ها می گویند مشکل تولید کروز حل شود بار دیگر خودروسازان جواب سلام آن‌ها را نخواهند داد. به نقل از فارس، کروز در سال‌های اخیر در جهت خرید سهام مدیریتی شرکت‌های بزرگ خودروساز حرکت و سعی کرده است کرسی‌های هیات مدیره آن‌ها را تصاحب کند. به گونه‌ای که در حال حاضر در ایران خودرو دارای سهام مدیریتی و کرسی هیات مدیره بوده و در گروه بهمن سهام مالکیتی و مدیریتی دارد. این شرکت قطعه‌ساز همچنین از طریق سرمایه‌گذاری بهمن صاحب بخشی از سهام خرد شرکت سایپا است. این وضعیت به زعم بسیاری برهم زننده بازار رقابت در صنعت قطعه‌سازی بوده و سبب قرار گرفتن بازار قطعه خودروسازان بزرگ داخلی در اختیار و انحصار کروز بوده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
یک شرکت خصوصی درست و حسابی با مدیریت حرفه ای در این مملکت وجود داره که تعداد زیادی شغل ایجاد کرده، با این لجن پراکنی ها ، می خوان اهداف دوستانشون که همه صنعت نفت و خودروسازی و ... را در چنته خودشون گرفتن را تامین کنن.
آقای نوبخت شما حدود دو سال است مطالبات من بازنشسته را نداده اید ولی در عوض به شاغلین و خودتان افزایش های خودمانی را داده اید.شما حق ما را خورد ه اید.خدا از حق ما نخواهد گذشت.
راست میگن آقا کارامدی مدیران آنها مطرح است دیگه وجود واردات بی رویه که اصلامشکل نیست مثل همین هونکر که جایزه میده ومردم میرن تهیه میکنن هی کارگرای بیشتری بیکار میشن یا همین شرکت پرسیل یادش بخیر شرکت داروگر
پاسخ ها
Hamed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
آدم خوبه بدون اطلاعات نظر نده

برند هوم کر متعلق به شرکت "بین المللی محصولات پارس" هست که شرکت ایرانی هست

پرسیل و پریل مال شرکت ایرانی پاک وش هست که مالیکتش دست هنکل آلمانه ولی بازم شرکتش توی ایرانه!

همچنین مالکیت تاژ و صاف و آمو هم دست هنکل افتاده
واردات لوبیا از چین؟!! واقعا شرم آور است. بیچاره تولید کننده داخلی
چطور وقتی تماس صوتی اومد گفتن حمایت از اپراتور ها و فیلتر ولی لوبیای چینی وارد میشود و نمیگویند بیچاره کشاورزان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
بخاطر اینکه دولت مالیات چرب و نرمی از اپراتورها دریافت میکنه که همش از جیب مشتریه
درسته که هرروزشاهدتعطیلی یک کارخانه بزرگ وبیکارشدن کارگرانش هستیم امادرعوض رشداقتصادی دورقمی وتورم تک رقمی شده !!!!!!!
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
اینها میراث آقای احمدی نژاد می باشد.
شرکت کروز با اینهمه سرمایه باید در جهت تحقیق و توسعه و بکار گیری نیروهای تحصیلکرده و جوان و عاشق مهندسی،قدم بردارد وگرنه با یک دلال هیچ فرقی نداره،و به راحتی تبدیل به یک غده سرطانی میشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر