بازدید 9491

جدال ترامپ با گاوهای کانادا

روز چهارشنبه بعد از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قوانین موجود در صنعت لبنیات را ناعادلانه خواند رهبران این صنعت در استرالیا و نیوزیلند اعلام کردند که آن ها از اقدام ایالات متحده برای داخل کردن سازمان تجارت جهانی در منازعه تجاری با کانادا حمایت می کنند.
کد خبر: ۶۸۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ 20 April 2017
روز چهارشنبه بعد از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قوانین موجود در صنعت لبنیات را ناعادلانه خواند رهبران این صنعت در استرالیا و نیوزیلند اعلام کردند که آن ها از اقدام ایالات متحده برای داخل کردن سازمان تجارت جهانی در منازعه تجاری با کانادا حمایت می کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، دامداران و کارخانه های فرآوری لبنیات کانادا از جمله شرکت «ساپوتو» و «پارمالات کانادا» در سال 2016 یک توافقنامه قیمت گذاری تصویب کردند که از نظر گروه های این صنعت در استرالیا، نیوزیلند، اتحادیه اروپا، مکزیک و ایالات متحده باعث خواهد شد که قیمت مواد لبنی داخلی برای ساخت پنیر کم تر از هزینه تولید باشد که این مسئله جلوی صادرات محصولات لبنی را از این کشور ها خواهد گرفت.

جدال ترامپ با گاوهای کانادا

روز سه شنبه ترامپ در دیدار از ایالت ویسکاسین که در زمینه تولید پنیر فعالیت دارد گفت برای حقوق دامداران ایستادگی خواهد کرد. او افزود در کانادا کارهای بسیار ناعادلانه ای با دامداران ما و سایر کشورها صورت گرفته است.

ترامپ مشخص نکرد کدام قسمت از بخش تحت حمایت تعرفه لبنیات کانادا باید تغییر کند یا این که چه کارهایی برای انجام این تغییر خواهد کرد اما اظهارات او باعث برانگیختن تقاضای سایر کشورها برای تنظیم شکایتی در سازمان تجارت جهانی شده است.

ایالات متحده آمریکا بزرگترین صادرکننده پنیر خارج از اروپا می باشد.

جان مک کوین مدیر اجرایی موقت «دامداران استرالیا» گفت "فکر نمی کنم که کشورهای زیادی باشند که بخواهند کاری غیر از حمایت از اقدام سازمان تجارت جهانی علیه کانادا انجام دهند."

تاد مک کلی وزیر تجارت نیوزیلند در ایمیل خود به رویترز بیان داشت که دولت او در حال بررسی سازگاری سیاست صنعت لبنیات کانادا با قوانین سازمان تجارت جهانی است و این که دولتش نگرانی خود را دباره این مسائل با دولت کانادا در میان گذاشته است. او گفت "ما با همراهی سایر کشورهای صادر کننده لبنیات از جمله ایالات متحده آمریکا در اواخر همین ماه گذشته در کمیته سازمان تجارت جهانی درباره نشست کشاورزی ژنو این سیاست های دولت کانادا را زیر سوال بردیم"

مالکوم بایلی رئیس انجمن شرکت های لبنیات نیوزیلند گفت سازمان او با وزارت خارجه این کشور همکاری کرده است تا اطلاعات لازم برای شکایت در سازمان تجارت جهانی را جمع آوری نماید. او افزود که نیوزیلند به عنوان دومین صادر کننده غیر اروپایی پنیر "به وضوح در حال ایجاد یک ائتلاف بین کسانی که آماده طرح این موضوع در سازمان تجارت جهانی هستند می باشد. فعلا آمریکایی ها، استرالیا و مکزیکی های  نگران از این مسئله در این ائتلاف هستند"

کانادا این ادعاها را رد کرده است و تولید مازاد ظرفیت و اشباع بازار لبنیات آمریکا را عامل اصلی کاهش قیمت و از دست رفتن شغل ها و یا تعطیلی دامداری ها می داند.

در اوایل آپریل شرکت محصولات لبنی علفزار ویسکانسین به 75 دامدار محلی آمریکایی اطلاع داد که دیگر شیر تولیدی آن ها را خریداری نمی کند.

صنعت لبنیات کانادا که تحت مقررات سخت مدیریت عرضه فعالیت می کند مدت ها است که توسط تعرفه بر واردات در مقابل رقبای خارج از این کشور حمایت می شود. اما شیر اولترافیلتر شده ایالات متحده آمریکا تا سال پیش اجازه داشته است تا بدون تعرفه وارد کانادا شود و شرکت های فرآوری کننده شیر کانادا اغلب ترجیح می دادند تا به جای پرداخت هزینه های بیشتر برای خرید از دامداران کانادایی شیر مورد نیاز خود را وارد نمایند.

سال پیش این قوانین توسط کانادا تغییر پیدا کرد. کانادا به شرکت های فرآوری لبنیات اجازه داد تا شیر اولترافیلتر شده و انواع دیگر شیر های بدون چربی را از دامداران کانادایی به جای قیمت های بالاتر کانادا با قیمت های جهانی خریداری کنند. زمان زیادی نگذشت که تقاضای واردات شیر از آمریکا از بین رفت.

کانادا اکنون سیاست مشابهی را در سراسر این کشور اتخاذ کرده است که این مسئله باعث نگرانی صنعت لبنیات آمریکا شده است که قبل از این دچار اشباع عرضه شده است. برخی از دامداران در ویسکانسین می گویند در صورتی که نتوانند به سرعت یک کارخانه فرآوری دیگری پیدا کنند مجبور هستند تا گاوهای خودشان را بفروشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر